آنچه در مورد خواب کودک باید بدانیم

0 43

اولین مشکلی که در مورد خواب کودک پیش می‌آید، قاطی کردن شب و روز است. این مشکل والدین را خسته می‌کند.

اکثر کودکان دوست دارند شب‌ها بیدار بمانند و روزها بخوابند و اغلب روز و شب را با هم قاطی می‌کنند. دلیل آن آشکار است. نوزاد هر زمان نیاز داشت، غذا می‌خورد، بغل می‌شود، گرم و خشک نگاه داشته می‌شود. بنابراین هر زمان خواست می‌خوابد و هر زمان خواست بیدار می‌شود.

اینکه کسی بتواند دقیقاً مشخص کند که یک کودک در هر سنی چقدر باید بخوابد، ممکن نیست. کودکان مختلف نیازهای متفاوتی دارند و تنها کسی که می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد، خود نوزاد است. آنچه والدین و مراقبان باید انجام دهند، دادن غذای کافی، هوای تازه، جای خشک، دمای مناسب و پوشش راحت برای کودک است. نباید میزان خواب او را تعیین کنند.

اکثر نوزادان وقتی غذای کافی بخورند، در فاصله دو وعده شیر خوردن می‌خوابند. عده اندکی از نوزادان از همان اوایل بدون کوچک‌ترین عارضه‌ای کم می‌خوابند. بنابراین نگران نباشید.

الگوی خواب کودکان مختلف متفاوت است. کودک سه ماهه طی 24 ساعت 15 ساعت می‌خوابد. در 4 ماهگی و بیشتر الگوی خواب و بیدار کودک ایجاد می‌شود و شب‌ها بهتر می‌خوابد. البته این بدان معنا نیست که می‌توانید روی برنامه خواب کودک 4 یا 5 ماهه‌تان حساب کنید. در واقع، سرانجام الگوی خواب کودک با زندگی شما تطبیق خواهد کرد اما اگر بخواهید الگوی خواب و بیدار کودک شما به سرعت تنظیم شود، بهتر است از همین حالا که کودک است، به او آموزش بدهید. آموزش خواب کمک می‌کند کودک راحت‌تر به خواب رود و طی شب زمان بیشتری بخوابد. همچنین سر ساعت مقرر بخوابد و در زمان مقرر بیدار شود.

اکثر کودکان 4 تا 6 ماهه می‌توانند شب‌ها 8 تا 12 ساعت بخوابند. هر گاه چنین شد، در این حالت چرخه خواب شما هم تنظیم می‌شود و می‌توانید راحت‌تر بخوابید. اگر هنوز الگوی خواب کودک شما تنظیم نشده است و شب‌ها 8 ساعت نمی‌خوابد، نگران نباشید. فقط شما با این مسأله مشکل ندارید. لازم است برای غذا دادن به کودک 4 تا 6 ماهه شب یک بار بیدار شوید.

کودکان اجتماعی معمولاً برای برقراری ارتباط با والدین شب بیدار می‌شوند و گریه می‌کنند چون دنبال مصاحبت والدین هستند.

برای ایجاد کردن عادات مناسب خواب کودک لازم است:

  •  ساعت مشخصی برای خواب و چرت زدن کودک تعیین کنید.
  •  بر اساس همان برنامه، کودک را بخوابانید.
  •  سر ساعت مشخص کودک را بیدار کنید.
  •  خوابیدن او را سر ساعت مقرر تأکید کنید.

کودک 6 تا 9 ماهه در شبانه‌روز 14 ساعت می‌خوابد. در این سن، کودک دو بار چرت می‌زند؛ یکی بین صبح تا ظهر و دیگری بعد از ظهر.

بچه‌ها برای سر و سامان دادن به آموخته‌های خود به خوابیدن، سکوت و آرامش نیاز دارند. مواد شیمیایی ترشح شده هنگام خواب در بدن کودک به سر و سامان دادن به آنچه طی روز دیده و شنیده است، کمک می‌کند. به این ترتیب کودک می‌تواند خود را بازسازی کند و برای فعالیت‌های بیشتر آماده شود.

اغلب محققان مدت زمان خواب مورد نیاز هر گروه سنی را تعیین می‌کنند اما باید توجه داشت نیاز هر کودک مختص خود او است. اگر کودکی مطابق با جدول متخصصان نخوابید، لزوماً بیمار یا مشکل‌دار نیست. هر کودک سالم در چند ماه اول زندگی همان اندازه که نیاز دارد، می‌خوابد. نوزاد نمی‌تواند جلو خواب خود را بگیرد.

میانگین خواب نوزادان حدود 16 ساعت است. این میزان به مرور کاهش می‌یابد تا سرانجام در یک سالگی به 14 ساعت در روز می‌رسد اما برخی از نوزادان 21 تا 24 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و برخی دیگر نیز بیش از 8 ساعت نمی‌خوابند. آنچه مهم است اینکه کودک به اندازه‌ای بخوابد که همیشه سرحال و هوشیار باشد. اگر به اندازه کافی نخوابد، خسته و عصبانی می‌شود.

گاهی اوقات برای به دنیا آوردن کودک به مادر هنگام سزارین داروی بیهوشی تزریق می‌شود. این دارو از طریق بند ناف به بدن کودک وارد می‌شود و کودک خواب‌آلوده به دنیا می‌آید. گاهی اوقات هم بالا بودن هوای اتاق نوزاد باعث خواب‌آلوده شدن او می‌شود. در این حالت لباس نوزاد را کم کنید. صورت او را با دستمال مرطوب پاک کنید. کمی نوزاد را ماساژ دهید سپس او را تغذیه کنید.

نوزاد هنوز نه راهنمایی شده که چقدر بخوابد و نه بلوغ جسمی دارد. بنابراین شب یا روز برایش فرق نمی‌کند و برای خوابیدن درکی از زمان خواب ندارد اما اغلب نوزادان در پایان ماه اول، برنامه خواب خود را با برنامه خواب مراقبان یا والدین خود منطبق می‌کنند اما نباید قبل از سه یا چهار ماهگی منتظر خواب منظم او باشیم.

کودک در هنگام خواب به ندرت دچار وقفه تنفسی می‌شود و کمی بعد نفس می‌کشد. این مسأله کاملاً طبیعی است. گاهی اوقات کودک کمتر از چهار ماه با این وقفه از خواب بیدار می‌شود و در اثر همین از خواب پریدن نفس می‌کشد. با بزرگ‌تر شدن کودکان تنفس آنها عادی تر می‌شود و کمتر از خواب می‌پرند.

کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، به مرور خوابشان کمتر می‌شود و این روند بعد از ظهرها بیشتر مشهود است. البته هر کودک الگوی خواب خاص خود را دارد.

نکاتی در مورد خواب کودک

والدین باید بدانند که نوزاد سازش‌پذیری زیادی دارد و به سرعت مهارت‌های لازم برای زندگی مستقل را کسب می‌کند اما برای کسب مهارت به حمایت جسمی و محبت زیاد نیاز دارد. والدین باید نوزاد را در آغوش بگیرند، نوازش کنند، این کار تنفس کودک را تنظیم و دمای بدنش را متعادل می‌کند.

حدود یک‌سوم الی یک‌پنجم خانواده‌ها تا دوره دبستان با خواب کودک خود مشکل دارند. این مشکلات گاهی ماه‌ها و گاهی سال‌ها طول می‌کشد اما سرانجام با بزرگ‌تر شدن کودک کاهش می‌یابد.

هرگز کودک را شب‌‌هنگام برای شیر خوردن بیدار نکنید تا از همان ابتدا بداند روز زمان خوبی برای بازی و شب برای خوابیدن مناسب است. پس حتی اگر بیدار ماند، با او بازی نکنید.



مقالات مرتبط
Call Now Button