صفحه اصلی ابزارهای هوش هیجانی شروع ابزارهای هوش هیجانی از کجا بفهمیم از نظر عاطفی سالم هستیم

از کجا بفهمیم از نظر عاطفی سالم هستیم

0
0
42

آیا شما از نظر عاطفی سالم هستید؟ خیلی سریع به این سوال پاسخ ندهید. سلامت عاطفی می تواند مسئله بسیار پیچیده ای باشد. برای داشتن سلامت عاطفی، باید توجه داشته باشید که چگونه احساسات شما بر روابط، زندگی کاری و زندگی اجتماعی تان تاثیر می گذارد. بیشتر ما از لحاظ عاطفی سالم به دنیا می آییم.

بیشتر کودکان نوپا می دانند چه کسی هستند و وقتی که احساس امنیت می کنند به شکلی خود جوش، شاد و خوشحال اند. بازی کودکان می تواند الگویی برای بزگسالان باشد. چالش های سلامت عاطفی، معمولاً وقتی بچه ها مدرسه می روند، به ویژه بین هفت تا نه سالگی کم کم به چشم می آیند. آنها وقتی برای حضور در جمع و مقایسه خود با دیگران تحت فشار قرار می گیرند، می توان گفت که از آن به بعد، سلامتی عاطفی آنها افت می کند یا دیگر روی سلامت عاطفی را نمی بینند یا اگر هم ببینند بعد از دوران میانسالی یا در دوران پیری خواهد بود، یعنی پس از مدت های مدیدی که ما مغلوب چالش ها شده ایم. به‌قول اسکار وایلد «زندگی کردن به‌ندرت اتفاق می افتد. بیشتر مردم فقط هستند، همین».

نشانه های سلامت عاطفی

با احساسات خود در ارتباط هستید

اگر نمی توانید احساسات خود را شناسایی کنید، پس نمی توانید پاسخ مناسب به احساسات دیگران بدهید. شما باید بدانید چه زمانی عصبانی، غمگین، هراسان و هیجان زده هستید. شما باید بتوانید احساسات تان را نام ببرید و بیان کنید که چه احساسی دارید بدون اینکه در آن غرق شوید. این بدان معنا است که اگر از دست شریک زندگی خود ناراحت هستید، باید بدانید که احساس خشم دارید و به روشی مناسب به آن پاسخ دهید.

برخاستن بعد از شکست

شکست بخش اجتناب ناپذیری از زندگی است. شکست باعث می شود که احساس کنیم اهداف ما دور از دسترس هستند و شروع به گفتگوی منفی با خود کنیم. ما ممکن است احساس کنیم که ما هرگز موفق نخواهیم شد، پس چرا به خودمان زحمت دهیم؟ افرادی که از نظر هیجانی سالم هستند “نمی توانی این کار را انجام دهی” را نادیده می گیرند و گفتگوهای منفی درونی خود را متوقف می کنند. در عوض، آنها به آنچه که می توانند تحت کنترل خویش داشته باشند نگاه می کنند، وضعیت را دوباره ارزیابی کرده و تلاش بیشتری می کنند. برنامه ریزی بهتری کرده و روش های متفاوت تری را امتحان می کنند.

 معتقدید که برای همه چیز دلیلی وجود دارد

افرادی که از نظر عاطفی و هیجانی سالم هستند در حوادث آسیب زا به دنبال معنا می گردند. این بدان معنی است که در حالی که آنها دچار غم و اندوه می شوند، نیز در حال تطبیق و جستجوی راه هایی هستند تا نه تنها آنچه را که از دست داده اند، بلکه همچنین آنچه را که به دست آورده اند را تشخیص دهند.

خودتان را دوست دارید

یاد بگیرید که حتی در بدترین حالت خود را دوست داشته باشید. از خود انتقادی و افکار منفی اجتناب کنید. برای خودتان دلسوزی کنید. اگر دوست تان در موقعیت شما بود چه چیزی به او می گفتید؟ خود را تشویق و حمایت کنید و در مورد اینکه چه کسی هستید، احساس خوبی داشته باشید.

تصویر بزرگ را می بینید

درک کنيد که هر عملی، عکس العمل و نتيجه ای دارد. توقف موقت و بررسی اینکه چگونه اقدامات شما بر روی شما و موقعیت تان در آینده تاثیر می گذارد، نشانه خوبی از سلامت احساسی است.

انعطاف پذیر هستید

یک برنامه یا استراتژی که برنامه ای واقع بینانه را ارائه می دهد که می توانید انجام دهید و یک دید مثبت از خودتان داشته باشید، ایجاد کنید. اعتماد به نفس در مورد نقاط قوت و توانایی خود داشته باشید.

در برقراری ارتباط مهارت دارید

یاد بگیرید برای برقراری ارتباط بتوانید با دید طرف مقابل به قضایا نگاه کنید. هنگامی که اختلافی به وجود می آید، بر حل مسئله به جای عیب جویی تمرکز کنید. وقتی مسائل براساس خواسته های شما پیش نمی رود، احساسات خود را با ملاحظه و تفکر بیان کنید.

بخشیدن دیگران را تمرین کنید

یادگیری هنر بخشش در سال های اولیه زندگی همانند هدیه ای است که ما را در طول زندگی همراهی می کند. اغلب، بخشش با فراموش کردن اشتباه گرفته می شود، با این وجود این دو مفاهیمی کاملا متفاوت می باشند. بخشش به کودکان می آموزد که مجبور به حمل چمدان هایی سنگین از افکار ناراحت کننده نیستند. آنان می توانند مسایل دردناک و ناراحت کننده گذشته را به گذشته، جایی که حقیقتا به آن تعلق دارند سپرده، و از حمل آنها صرف نظر کنند. هنگامی که کودکان می بخشند، آگاهانه تصمیم می گیرند به افراد و مسایل دردناک اجازه سنگینی کردن و ناراحت کردن شان را ندهند. آنان می آموزند که چنگ زدن به آنچه فرد را ناراحت می کند، تنها باعث ناراحتی بیشتر می شود.

چگونه سلامت عاطفی خود را حفظ کنیم

افرادی که از لحاظ عاطفی سالم هستند، به خوبی از پس استرس بر می آیند، دارای خود انگاره مثبت هستند و می توانند روابطی سالم با دیگران برقرار کنند.

    • آنچه را احساس می کنید و آنچه باعث ایجاد این احساسات شده است را برای خودتان مشخص کنید.
    • به جای اینکه آنچه باعث استرس و اضطراب شما شده است، در ذهن تان پنهان کنید، نسبت به خودتان و دیگران درباره عواطف تان گشوده باشید.
      • به جای اینکه بر جنبه های منفی زندگی تاکید کنید، بر چیزهای مثبت زندگی تمرکز کنید. با چیزی که باعث آزار عاطفی شما می شود، روبه رو شوید، اما نگذارید بر شما غلبه کند.
    • از روش های آرامش بخشی از جمله مراقبه، یا تمرین های تنفس عمیق استفاده کنید.
    • با رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و برنامه خوب از جسم تان مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *