اضطراب رابطه چیست؟

0 30

اگر از اضطراب روابط رنج می برید، مهم است که از آن مطلع شوید. بدون آگاهی از خود، شما موفق نمی شوید به کسی متعهد شوید و روابط شما کوتاه مدت خواهد بود. این نوعی اضطراب است که در راه داشتن یک پیوند سالم و ایجاد رابطه با شخص دیگری به وجود می آید.

 اضطراب رابطه چیست؟

برای اکثر افراد، روابط نسبتا آسان است. اما برای برخی، با این حال، روابط خیلی آسان نیست. و در واقع مانند چالش فردی است. که می توان گفت فرد از اضطراب رابطه، ترس از روابط و یا از “ترس از تعهد” رنج می برد. اگر پدر و مادر کسی عشق و مراقبتی که فرد به عنوان کودک به آن نیاز دارد را فراهم نکنند، آنها ناایمن بزرگ می شوند. علاوه بر این، اگر والدین یا یکی از آنها درگیر مسائل روحی و روانی خود باشد و قادر به پاسخگویی به نیازهای فرزندان خود نباشد، این کودکان با این باور بزرگ می شوند که لیاقت دوست داشته شدن و حمایت را ندارند.

اضطراب رابطه چیست؟

علاوه بر احساس بی لیاقتی و ناامنی، این افراد ممکن است در اعتماد کردن به دیگران نیز دچار مشکل بشوند. آنها منتظر این هستند که دیگران نیز مانند پدر و مادرشان به آنها آسیب برسانند. اگر آنها از کشمکش و تعارض اجتناب کنند و به جای صمیمیت با کسی که دوستش دارند از او فاصله بگیرند، دچار اضطراب در رابطه خواهند شد.

دلایل اضطراب رابطه و ترس از تعهد

علل این اضطراب و هراس برای هر کسی می تواند متفاوت باشد. با این حال، بیشتر این افراد از وجود رابطه عاشقانه ضعیف با والدین خود شکایت می کنند. این اضطراب خود را از طریق رفتارهای دلبستگی نشان می دهد. دانستن بعضی چیزها در مورد هر سبک دلبستگی ممکن است تاریکی ها و ترس های ارتباطی را به شما نشان می دهد.

سایر علل شایع این مشکل عبارتند از:

  • ترس از (یا تجربه قبلی) رابطه ای که بدون نشانه و اطلاع قبلی پایان بیابد.
  • ترس از نبودن در رابطه “درست”
  • ترس و یا بودن در یک رابطه ناسالم (مشخص شده با رها شدن، خیانت، سوء استفاده و غیره)
  • مشکلات مربوط به اعتماد به دلیل آسیب های گذشته توسط افراد نزدیک به شخص.
  • ترومای دوران کودکی یا سوء استفاده
  • برآورده نشده نیازهای دوران کودکی و یا مسائل مربوط به دلبستگی
  • مشکلات بین والدین در دوران کودکی

انواع سبک های دلبستگی

سبک دلبستگی ما در زمان کودکی  و براساس رابطه ای که با پدرو مادر خود داریم، ‌شکل می‌گیرد.

دلبستگی ایمن

نیاز به احساس امنیت دارید و به شریک تان نزدیک می‌شوید، البته در شرایطی که احترام و استقلال هر یک از طرفین حفظ گردد.

ناایمن استرسی

احساس تان در رابطه بیش تر مبتنی بر غمگین بودن است؛ زیرا  شما به شدت نگران از دست دادن افراد مهمی‌هستید که خوشحالی تان به آن‌ها بستگی دارد.

ناایمن اجتنابی

از به وجود آمدن هر گونه رابطه عاطفی جلوگیری می‌کنید و بیش تر دوست دارید از همسرتان دور باشید. در این حالت شریک تان ممکن است احساس کند که علاقه ای به این رابطه ندارید.

ناایمن سازمان نیافته

در این حالت شما به سختی به دیگران اعتماد می‌کنید و هم چنین مواقعی که از خیلی نزدیک و یا خیلی دور به همسرتان هستید، احساس ترس خواهید کرد. کسانی که این سبک را دارند غالبا احساس گیجی می‌کنند‌؛ ‌زیرا عواطف آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند.

چگونه از اضطراب رابطه خلاص شده و رابطه ای شاد ایجاد کنیم؟

آگاهی از مشکل خود

شما اضطراب رابطه دارید و با تایید این واقعیت، از سردرگمی که سال ها همراه شما بوده است، رها می شوید. شما دیگر از خودتان نمی پرسید چرا من انقدر در روابط بد هستم؟

سبک دلبستگی خود را پیدا کنید

بازگشت ذهنی به زمان دوران کودکی خود داشته باشید و به یاد بیاورید که رابطه تان با مادرتان چگونه بوده است. آیا شما برای بودن با مادرتان هیجان زده بودید؟ آیا با او خیلی بازی کردید؟ آیا زمانی که عصبانی، غمگین و وحشت زده بودید، او از شما مراقبت می کرد یا اینکه به خاطر نشان دادن این هیجانات شما را تنبیه می کرده است؟ بهتر است که تمامی این خاطرات را در یک دفتر خاطرات ثبت کنید.

خود را به چالش بکشید

اگر به اندازه کافی شجاع هستید، سبک های دلبستگی خود را با دنبال کردن شریک و دوستان سالم از نظر احساسی و هیجانی، به چالش بکشید.

تمرین ذهن آگاهی

هنگامی که شما اضطراب رابطه دارید، تمرکز خود را از بدن، نیازها و احساسات خود به نیازها، افکار و احساسات شریک خود تغییر دهید. نگران این باشید که او ممکن است در مورد شما چه فکری کند و سعی نکنید که او را ناراحت کنید تا شما را بخاطر شخص دیگری ترک نکنند. به جای وابسته بودن، زمان بیشتری را در تنهایی بگذرانید تا مستقل شوید.

هر روز از خودتان بپرسید که چه احساسی دارید

آیا شما در مورد یک رویداد اخیر در زندگی تان، عصبانی، هیجان زده و یا ناراحت هستید؟ اگر شما در معرض یک رابطه سمی هستید، از خود بپرسید که چگونه بدن تان به شریک تان واکنش نشان می دهد؟ شهود شما چيست؟ آیا با او خوشحال هستید؟ فکر می کنید که اگر تنها بودید بهتر بود؟ احساسات روزانه خود را ثبت کنید و ارتباط مثبت بیشتری با افکار خود ایجاد کنید. شما همچنین می توانید مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا راحت تر با احساسات دشوار روبرو شوید.

 بهتر است از یک درمانگر کمک بگیرید

از یک درمانگر که متخصص در روابط خانوادگی و تروما است، کمک بگیرید. او بهترین راه را برای حرکت به جلو، از جایی که در حال حاضر هستید، می داند. شجاعت خود را برای مواجهه با اضطراب ارتباطی شکل دهید. زمانی که شخص جدیدی را ملاقات می کنید، کنار آمدن با این اضطراب راحت نیست. شما می توانید زندگی خود را با ایجاد یک رابطه سالم با خودتان، تغییر دهید، بنابراین شما می توانید در رابطه ای سالم و شادتر با دیگران باشید. از اینکه به دنبال کمک حرفه ای برای نگرانی های خود باشید، نهراسید. همه افراد در روابط با مشکلاتی رو به رو هستند. به دنبال کمک بودن نشانه این است که شما مسائل خود را جدی گرفته و می خواهید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.



مقالات مرتبط
Call Now Button