تخلیه خشم کودک توسط بادکنک

0 25

بازی درمانی روشی است برای رویارویی با استرس­ های هیجانی و تکنیکی است که به وسیله آن طبیعت کودکان به صورت بیانی معنی می­ شود و می توان از آن برای تخلیه خشم در کودکان استفاده کرد. این روش معمولا برای کودکانی که درگیر آشفتگی­ های ناشی از مشکلات خانوادگی هستند به کار می ­رود. در حقیقت بازی درمانی به این کودکان کمک می­ کند تا احساسات سرکوب شده­ ی خود را در بازی نشان دهند. تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان می­ دهد این روش تکنیکی است که مشکلات هیجانی و اجتماعی کودکان را کاهش می­ دهد (براتون، رهاین و جونز، 2005). کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی، نمی­ توانند هیجانات و احساسات خود را به خوبی بیان کنند. بنابراین باید به دنبال راه هایی گشت تا کودکان بتوانند به صورت غیرکلامی احساسات خود را بیان کنند و بازی که از مهمترین اجزای زندگی کودک است، روشی بسیار مناسب برای بروز هیجانات کودک است. بازی یک فعالیت سرگرم کننده است که جدای از اجبار و غیر منطقی بودن، فرصتی مناسب به کودک برای کسب تجربه و یادگیری می­ دهد. رای و همکاران (2007) چهار ویژگی برای بازی مطرح کرده ­اند:

  • بازی امری فعالانه و لذت بخش است: این خصوصیت از مهمترین ویژگی­ های بازی است که سبب تمایل و کشش کودک به سمت آن می­ شود چرا که پژوهشگران عمده ترین ویژگی بازی را لذت بخش بودن آن می­ دانند.
  • بازی امری ذاتی و طبیعی است: این ویژگی بازی بدین معناست که بازی یک فعالیت ذاتی است که کودکان بدون آموزش و یادگیری به آن تمایل دارند.
  • بازی یک انتخاب آزادانه است: بازی عملی است که کودک در انتخاب آن آزاد است و در آن جبر و اجباری نیست.
  • بازی فعالیتی تخیلی و غیرواقعی است: بازی به دلیل آنکه فعالیتی غیرواقعی است، به کودک کمک می­ کند تا تخیل خود را به کار گیرد و در نقش های غیرواقعی و تخیلی ظاهر شود که این امر به رشد خلاقیت کودک نیز کمک می­ کند.

یکی از اهداف بازی، به کارگیری آن برای درمان و پیشگیری است و بازی درمانی یک فرایند بین فردی است که طی آن درمانگر تلاش می­ کند از طریق بازی و به شکلی ساختاریافته و منظم با کودکان دچار مشکلات روانشناختی جهت درمان اختلالات کمک می­ کند. البته بازی درمانی تنها برای درمان به کار گرفته نمی­ شود بلکه از آن می­ توان جهت پیشگیری نیز استفاده نمود چرا که جنبه آموزشی نیز دارد و می­ تواند توسط مربیان و والدین نیز جهت آموزش به کار گرفته شود. حدود 60 سال است که از تکنیک­ های بازی درمانی برای درمان و آموزش به کودکان استفاده می ­شود. معمولا هر بازی با تکنیک منحصر به فرد خود در درمان یکی از مشکلات رفتاری اثرگذار است. مثلا بازی برای بیان احساسات، کنترل خشم، درمان افسردگی، غلبه بر ترس و … در این مقاله ما به بازی بادکنک خشم برای آشنایی کودک با مهارت کنترل خشم، اشاره می ­کنیم.

 بازی بادکنک خشم: برای تخلیه خشم در کودکان

یکی از بازی هایی که برای کنترل و تخلیه خشم در بازی درمانی به کار می ­رود، بازی بادکنک خشم است. دراین بازی کودکان چگونگی تخلیه خشم خود را بدون آسیب و آزار دیگران می ­آموزند. اگر کودک یاد نگیرد که خشم خود را تخلیه کند و آن را سرکوب کند، منجر به بروز مشکلات روانی در آنها می­ گردد. خشم یکی از احساسات طبیعی در انسان است و سرکوب کردن آن  منجر به بروز مشکلات روانی زیادی می ­گردد. خشم سرکوب شده در نهایت به نوعی بروز خواهد کرد و ممکن است فرد به خود یا دیگران آسیب برساند. در این بازی به وسایل چندانی نیاز نیست و تنها با چند بادکنک بازی انجام می­ شود. برای شروع بازی ابتدا درمانگر بادکنک را به کودک می­ دهد تا باد کند. سپس در آن را بسته و برای کودک توضیح می­ دهد که بادکنک شبیه بدن ماست و هوای داخل آن هم مثل خشم و عصبانیت ماست. سپس درمانگر از کودک می­ خواهد تا بادکنک را بترکاند و دوباره برای کودک توضیح می­ دهد که وقتی خشم درون ما نیز منفجر شود سبب آسیب رسیدن به ما و دیگران می­ شود. بنابراین ما باید دنبال راه بهتری برای خالی کردن هوا یا همان خشم پیدا کنیم. کودک باید دوباره بادکنکی دیگر را باد کند و این بار سر بادکنک بسته نمی­ شود بلکه کودک با دست آن را نگه می­ دارد. درمانگر از کودک می­ خواهد تا به آرامی هوای داخل بادکنک را خارج کند. خارج شدن هوای داخل بادکنک همراه با صدای سوت آرامی است که برای کودک خوشایند است. در این هنگام درمانگر از کودک می­ پرسد بادکنک کوچک شد یا نه؟ آیا بادکنک منفجر شد و دیگران از صدای آن ناراحت شدند؟ آیا فکر نمی­ کنی که این راه بهتری برای خارج کردن خشم درون بادکنک است؟ درمانگر ادامه می ­دهد که ما هم وقتی عصبانی می ­شویم، خشمی در ما جمع می­ شود درست مانند هوای داخل بادکنک! در این هنگام ما به دو شکل می­ توانیم خود را تخلیه کنیم: اول اینکه با داد و فریاد مثل بادکنک خود را منفجر کنیم و هم خود و دیگران آسیب برسانیم و یا می ­توانیم به آرامی خشم­مان را خالی کنیم تا خودمان و بقیه دچار آسیب و ناراحتی نشوند. در ادامه درمانگر راه های مدیریت خشم و نحوه تخلیه مناسب آن را به کودک می­آموزد. مثلا در یکی از روشها به او می­آموزد وقتی عصبانی شدی، به جای داد و فریاد زدن، اول 5 تا نفس عمیق بکش تا آرام شوی و سپس دلیل خشم خودت را بگو.



مقالات مرتبط
Call Now Button