راهکارهایی برای تنظیم زمان خواب کودکان

0 23

مشكلات مربوط به زمان خواب کودکان در ميان پيش‌دبستاني ها و دبستانی ها بسیار رایج است.

سخت به خواب رفتن در زمانی منطقي بين ٣٠ تا ٦٠ دقيقه، مقاومت در برابر خوابیدن و امتناع از رفتن به اتاق خواب آن هم درست از زمانی که به او گفته مي‌شود «برو بخواب» غالب مشکلات خواب در کودکان است.

طبق تحقیقی از والدين آمريكايي، ٢٠ تا ٣٠ درصد از كودكان مشكلاتی شاخص در زمان خواب يا بيدار شدن در طول شب دارند. متخصصان امراض خواب كودكان، اغلب به والدين توصيه مي‌كنند كه مشكلات خواب كودكان را با تنظیم خواب آنها حل كنند. چندين برنامه آموزشي به طور مشخص آزمايش شده و در كل والديني كه با اين برنامه‌ها پيش رفتند، بهبودهايي در رفتارهاي زمان خواب ديدند. قبل از اينكه شما برنامه را اجرا كنيد، مهم است که دریابید چرا كودكتان نمي‌خوابد. كودكان ممكن است براي زمان خوابیدن به دلايل مختلفي مقاومت كنند.

اضطراب جدایی و ترسهای کودکتان را شناسایی کرده و درمان کنید

طبق تحقیقات صورت گرفته، مشكلات در زمان خواب کودکان حداقل به دو روش افزایش می‌یابد:

نخست، كودك ممكن است با یک تحريك مشخص مثل «پيش پيش كردن» مادر يا فضای ويژه اتاق خواب به خواب بيفتد. اگر کودکتان با اين شيوه به خواب نمي‌رود، اختلال در به خواب رفتن و حفظ خواب دارد.

دوم، همان‌طور كه كودک به مادر وابسته‌تر مي‌شود، ممكن است شروع به آزمايش محدودیت‌هاي اعمال شده از طرف والدين كند. اگر قوانين زمان خواب نامشخص باشد و به طور نامتناوب صورت گیرد، مقاومت کودک هم در زمان مناسب برای خواب بیشتر می‌شود. در اين موارد گفته مي‌شود كه كودكان از«رفتار بدخوابي دوره كودكي» رنج مي‌برند. اضطراب جدايي، ترس و ترس از تاریکی می‌تواند دلیل این اختلال در کودکان باشد.

اگر كودكتان مي‌ترسد، پس نياز به كمك دارد. رسش مغزي و مهارت‌هاي شناختي كودكان در غلبه منطقي بر هيجانات پريشان‌كننده، با فقدان روبرو است. البته ملاكي وجود ندارد كه ترس از تاریکی يا اضطراب جدايي در اثر آموزش‌هاي مربوط به تنظیم خواب كاهش پيدا كند. از طرف دیگر، تحقيقات نشان داده كه ناديده گرفتن ترس‌هاي كودك ممكن است منجر به مشكلات هيجاني و كابوس‌ها شود.

تنظیم زمان خواب کودکان

تحقيقات نشان داه برخي از والدين كودكشان را خيلي زود براي خواب به اتاق مي‌فرستند؛ یعنی قبل از آنكه آنها آماده به خواب افتادن باشند و قبل از اينكه هورمون ملاتونين ـ هرمون تنظيم‌كننده خواب ـ ترشح شده باشد.

اين كودكان خيلي زود به تختخواب مي‌روند و خستگي را درك نمي‌كنند و همان طور كه در تختخوابشان دراز مي‌كشند، بدون اينكه مشغول فعالیتی باشند، بيدار مي‌مانند. بنابراين این قبیل کودکان آماده ابتلا به اضطراب‌ها و ترس‌ها هستند.

البته دو سناريو در اين راستا وجود دارد. يكي انتظار شما از کودک که باید زود بخوابد، چون نیاز به ساعت‌های طولانی خواب دارد و سناريو ديگر اينكه ساعت زيستي كودكتان بر مبناي سبك زندگي خود شما روي ديرتر خوابيدن و ديرتر بيدار شدن تنظيم شده است. در اين صورت كودك شما اختلال «ريتم شبانه‌روزي» خواب دارد.

تعیین ساعت خواب یکسان برای همه افراد جهان امکان‌پذیر نیست. در برخي از فرهنگ‌هاي سنتي تأكيد بر چرت زدن يا خواب بعد از ظهر و عصر می‌شود و در نتیجه، بیدار ماندن تا دیروقت امری طبيعي است. اگر سبك زندگي شما و شرايط زندگي‌تان با اين الگوي خواب سازگار است، اين الگو بد نيست اما اگر سبك زندگي‌تان به شما اجازه چرت عصرگاهي نمي‌دهد، بي نظمي در خوابيدن مي‌تواند برايتان مشكل ايجاد كند. مطالعه افرادي كه در كشورهاي صنعتي زندگي مي‌كنند، نشان داده كودكاني كه زمان خواب منظم ندارند، مشكلات رفتاري بيشتري دارند.

كودكاني هم كه بسيار خسته مي‌شوند، در به خواب رفتن، مشكلات بیشتری دارند. اگر چنين چيزي برای كودك شما رواج دارد، برنامه هر روزه‌تان را تغيير دهيد.

اگر كودك شما مشكل در به خواب افتادن دارد، ممكن است «اضطراب» داشته باشد. تحقيقات نشان داده كودكاني كه اضطراب دارند، بيشتر احتمال دارد كه از مشكلات خواب رنج ببرند. اضطراب سطح هورمون استرس را بالا مي‌برد و كودك را در هنگام خوابيدن هوشيارتر مي‌سازد. بهتر اين است كه نخست سطح استرس او را طي روز كاهش دهيد و بررسی کنید که آيا او در مهد کودک مشکل دارد يا به خاطر مراقبت‌هاي روزانه دچار اضطراب شده است یا اینکه احساس مي‌كند خواهر يا برادرش جانشين او شده‌اند؟ يا ممكن است اضطراب دیگران به او سرایت کرده باشد. تحقيقات نشان داده كه استرس واگيردار است و حتي كودكان خيلي كوچك هم به وسيله آن تأثير مي‌پذيرند. كودكان وقتي مادرشان پريشان است، احساس اضطراب مي‌كنند و نسبت به نزاع و پرخاشگري در خانه حساس هستند. در يك آزمايش نشان داده شد بچه‌هايي كه با والدين پرخاشگر و ستيزه‌جو زندگي مي‌كنند، در بخش‌هايي از مغزشان كه مسؤول کنترل استرس است، فعاليت پرتنشي دارند؛ حتي به هنگام خواب.

تماشای تلویزیون و بازیهای رایانهای را برای کودک محدود سازید

مشكلات خواب كودكان با تماشای تلويزيون ارتباط دارد. افزايش تماشاي تلويزيون با مشكلات به خواب رفتن مثل اضطراب به هنگام خواب، تأخير آمادگي براي خواب و مقاومت در خواب رفتن ارتباط دارد. كودكان ٥ تا ٦ ساله‌اي كه به تماشای برنامه‌هاي بزرگسالان وابسته‌اند نيز در به خواب رفتن مشكل دارند. چون غالباً سطح استرسشان بالا است. بازي‌هاي كامپيوتري و تلفن‌هاي همراه نيز می‌توانند اختلال ايجاد كنند.

آلرژی کودکتان را درمان کنید

از طرف دیگر يك مطالعه از كودكان در سنين مدرسه آمريكا نشان داده که كودكان مبتلا به آلرژي بيشتر به بي‌خوابي مبتلا می‌شوند. آنها در طول شب از سر و صداي نفس‌هايشان رنج مي‌برند. مشكلات تنفسي هنگام خواب مثل خر و پف، تنفس با صداي بلند، مشكلات در تنفس و تنفس مقطوع در خواب، اكسيژن لازم را به مغز نرسانده و منجر به مشكلات جدي در سلامتي مي‌شود و با ریتم خواب و بيداری در طول شب و خواب‌آلودگي در طول روز ارتباط دارد. همچنين برخي مطالعات نشان داده ميان اختلال تنفس در زمان خواب و بيش‌فعالي ارتباط وجود دارد.



مقالات مرتبط
Call Now Button