رژیم غذایی و افسردگی

0 21

وقتی صحبت از رژیم غذایی و خوردنی ها می شود اغلب به اثرات جسمی خوراکی ها توجه می کنیم. مثلا شیرینی نمی خوریم چون چاق می شویم. اما کمتر پیش می آید که به اثرات روحی و روانی خوردنی ها توجه کنیم. اما باید بدانید که بسیاری از مشکلات روحی و حتی افسردگی، با رژیم غذایی فرد ارتباط نزدیکی دارد.

اگر افسرده هستید یا از لحاظ روحی و فکری دچار مشکل هستید، رژیم های غذایی درست می تواند به شما کمک کند، اما چیزی که بیشتر از همه به آن نیاز دارید مشاوره و کمک گرفتن از یک متخصص این زمینه است.

در این مطلب سعی در بررسی برخی مواد رژیم غذایی و تاثیر آنها روی افسردگی داریم.

رژیم غذایی و افسردگی

نوشابه

همیشه شنیدیم که خوردن نوشابه ضرر داره و از خوردن اون منع شدیم. ولی وقتی خیلی تشنه می شویم، نمی توانیم از خوردن یک نوشابه ی خنک بگذریم. به همین دلیل با وجود اینکه نوشیدن آب بسیار بهتر برای جبران کم آبی بدن کمک می کند، اما ما نوشیدن نوشابه را انتخاب می کنیم. اگر فقط بعضی اوقات و به ندرت نوشابه مصرف کنید تاثیر منفی زیادی نخواهد داشت، اما نوشیدن مداوم نوشابه به صورت یک عادت می تواند صدمه های زیادی به مغز وارد کند، زیرا قند فراوان نوشابه، باعث می شود سرعت عملکردهای شناختی بدن کاهش پیدا کنند. پس اگر نوشابه به عنوان نوشیدنی همیشگی شما در آمده است، سعی کنید به سرعت آن را با یک نوشیدنی دیگر مثل چای سبز تعویض کنید.


مطالب مرتبط: بهبود افسردگی با مواد غذایی


مشروبات الکلی

الکل، ماده ای است که باعث می شود حال شما سقوط کند، بنابراین شکی نیست که الکل و به طور کلی مشروب های الکلی باعث افسردگی می شوند. اما اثرات مخرب مشروبات الکلی به همینجا ختم نمی شود. مصرف مداوم الکل می تواند روی سیستم عصبی مرکزی بدن تاثیر بگذارد که در نتیجه ی آن احساسات فرد دچار اختلال می شود. به همین دلیل است که افراد الکلی نسبت به دیگران احساساتی تر هستند. باز هم مانند خوردن نوشابه، مصرف الکل به ندرت نیز اثر مخرب زیادی روی شخص نخواهد داشت اما اگر تبدیل به عادت شد، باید برای ترک آن اقدام کنید.

روغن هیدروژنه

هر غذایی که سرخ شده باشد برای سلامتی شما مضر است، حتی اگر بسیار خوشمزه هم باشد. انواع مختلف روغن نیز در مقدار مضر بودن آن موثر هستند. مثلا بسیاری از روغن های هیدروژنه حاوی چربی ترانس هستند که می تواند باعث چاقی و همچنین ایجاد افسردگی شوند.

فست فود ها و غذاهای نیمه آماده

غذاهای نیمه آماده و فست فود جزئی از زندگی ما شده است. حتی کسانی که تغذیه ی سالم هم دارند در برابر یک پیتزای خوشمزه وسوسه می شوند. اما این دلیل مضر نبودن این غذاها نیست. مقدار زیاد نمک و چربی و همچنین کالری های خالی در این غذاها باعث می شود که حال روحی و روانی شما به مرور زمان بد شده و باعث شود احساس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید. البته ما هم می دانیم که خودتان یا فرزندانتان عاشق غذاهای فست فودی هستید اما بهتر است طرز پخت آن ها را یاد بگیرید تا بتوانید در منزل و با مواد اولیه ی سالم تر آن ها را تهیه کنید.


مطالب مرتبط: افزایش میل جنسی با رژیم غذایی مناسب


کافئین بیش از حد

کافئین نوشیدنی ای است که در رژیم غذایی بسیاری از افراد جامعه جا افتاده است. صبح که بیدار می شویم یک لیوان قهوه می خوریم. سر کار برای استراحت هربار یک لیوان قهوه می خوریم. می خواهیم بیدار بمانیم قهوه می خوریم و غیره. خوردن چند فنجان قهوه می تواند حتی برای سلامت روان خوب باشد اما زیاده روی در مصرف کافئین و قهوه در رژیم غذایی منجر به مشکلاتی از قبیل بدخوابی، افزایش اضطراب و افسردگی می شود. پس سعی کنید که مصرف قهوه و کافئین خود را کاهش دهید و به جای آن از جایگزین های سالم تر استفاده کنید.

رژیم غذایی و افسردگی

چه باید کنیم؟

مسلما یک شبه نمی توان رژیم غذایی را تغییر داد. اما بهتر است رژیم غذایی خود را بررسی کنید و غذاهای مشکل ساز را علامت گذاری کنید تا بتوانید در آینده مصرف آن ها را کاهش دهید. تلاش کنید که این خوردنی های ناسالم را با خوراکی های سالم تری که دارای امگا 3، ویتامین، پروتئین و غیره باشند جایگزین کنید. این کار می تواند وضعیت روحی و ذهنی شما را بهبود ببخشد و البته که بهبود سلامت روان شما ارزش امتحان کردن را دارد.

5.0
01
80%
Awesome
  • Design
مقالات مرتبط
Call Now Button