علل اضطراب دانش آموزان و درمان

0 31

در این مقاله به بررسی علل اضطراب دانش آموزان و توصیه هایی برای آموزش آنها می پردازیم. بسیاری از دانش آموزان در محیط های آموزشی با هیجانات منفی روبه رو می شوند.  این هیجانات در صورت شدید بودن می تواند آسیب های بسیار جدی به کودک وارد نماید. این هیجانات در صورت مدیریت و کنترل نشدن می تواند عملکرد دانش آمور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

هیجانات منفی چون ترس، خشم و خصوصا اضطراب سبب می گردد کودک بر خورد مناسبی از سوی دیگران دریافت ننماید و این امر سبب می گردد ارتباط کودک با اطرافیان مختل می گردد این امر برای سلامت روان کودک بسیار مضر است و می تواند در آینده کودک اثری بسیار مخرب داشته باشد.

هیجاناتی چون اضطراب و ترس در بسیاری از موارد سبب می گردد کودک قادر نباشد از تمامی توانایی های خویش بهر گیرد و در مواقع ای برچسب تنبل یا حواس پرت از جانب دیگران دریافت نماید.

مسئولین آموزش و معلمین باید از طریق شیوه هایی این هیجانات منفی کودکان را کاهش دهند. این امر در سلامت روان کودکان بسیار موثر می باشند. این راهکار ها به شرح ذیل می باشد:

توصیه برای کنترل علل اضطراب دانش آموزان

  • برنامه‌ها بسیار مهم هستند قرار دادن دانش‌آموزان مضطرب در یک برنامه بسیار مهم است. برنامه‌ها به دانش‌ آموزان اجازه می‌دهند که بدانند از آن‌ها چه انتظاری می‌رود.
  • فعالیت‌های جسمانی باعث می‌شود که دانش‌آموزان مضطرب احساس بهتری داشته باشند. و از نهایت اهمیت برخوردار است. حتی قدم زدن صرف در یک اتاق یا اطاعت از یک دستور باعث کاهش استرس می‌شود.
  • زمان بیکاری بسیار مهم است. تمام وقت این دانش‌آموزان نباید پر شود. بعضی مواقع به دانش‌آموزان اجازه دهید تا به آرامی دست به خواندن و نقاشی کردن بزنند. خواندن متن در کلاس برای بسیاری از دانش‌آموزان آرامش دهنده است. یک تمرین آرام‌سازی می‌تواند برای کل اعضای کلاس مورد استفاده قرار گیرد. یک زمان آرام، هر چند کوتاه، را می‌توان به پخش موسیقی در کلاس اختصاص داد.
  • تنظیم اهداف را به این دانش‌آموزان بیاموزید. تنظیم اهداف برای کنترل اضطراب و برای استفاده از راهبردهایی که آموخته‌اید، اهمیت دارد. به این دانش‌آموزان کمک کنید تا بفهمند که تلاش کردن می‌تواند منجر به موفقیت شود به تلاش‌هایی که برای کنترل اضطرابی می باشد پاسخ مثبت دهید و رفتار او را تقویت نمایید.
  • . اضطراب مانع سازمان‌دهی است. به چنین دانش‌آموزی کمک کنید راهبردهای سازمان‌دهی را یاد بگیرد و به او یادآور شوید تا از آن استفاده کند.
  • وقتی دانش‌آموز شدیدا احساس استرس می‌کند، به دانش‌آموز یک فعالیت هدف‌دار همانند ترسیم یک تصویر، پاک کردن، میز، منظم کردن یا جمع کردن کاغذها، یا نوشتن یک لیست بدهید. تلاشی را که برای کنترل اضطراب صورت می‌گیرد تحسین کنید.
  • در کلاس درس، هیجانات را در سطح پایینی نگه دارید. مهم است که در هنگام روبرو شدن با چنین دانش‌آموزی، صدای خود را بالا نیاورید (فریاد نزنید). آرام صحبت کنید، تا حدی که چنین دانش آموز مضطربی بتواند صدای شما را بشنود. مواجهه، مخرب است؛ وقتی دانش آموز دارد به مرحله گذر نزدیک می‌شود، هشدار دهید؛ از عباراتی مانند «دیگران قصد فلان کار را دارند، اگر شما به وقت تلف کردن ادامه دهید، آیا به هدف می‌رسی؟». در صورت امکان حق انتخاب بدهید.
  • در آموزش دانش‌آموزان مضطرب، عبارات مثبت بسیار مهم هستند. از عبارات مثبت زیادی استفاده کنید. حدود شش تا ده عبارت مثبت برای هر انتقاد استفاده کنید. یک عبارت مثبت نباید حتما به صورت تعریف و تمجید باشد (اگر چه شما از تعریف زیادی استفاده می‌کنید، در مقابل، دانش‌آموزان هم از آن ها در برابر شما و همسالانشان استفاده می‌کنند). توضیح آنچه دانش‌آموز در همان حال دارد انجام می‌دهد بسیار خوشایند و تقویت کننده است، چون باعث توجه مثبت بزرگسالان می‌شود (می‌بینیم که شما دارید …….) این عبارات توصیفی باعث می‌شود که دانش‌آموز احساس ارزش کند.


مقالات مرتبط
Call Now Button