غلبه بر اضطراب امتحان دانش آموزان

0 30

اضطراب امتحان دانش آموزان در برخی باعث افزایش عملکرد می ­شود که به آن اضطراب خوب می­ گویند و در بعضی افراد باعث کاهش عملکرد می ­شود که به آن اضطراب بد می ­گویند. بعضی از دانش آموزان در جلسه امتحان چنان دچار اضطراب می ­شوند که ممکن است توجه و تمرکز خود را از دست بدهند و آنچه را که خوانده اند فراموش کنند. در این مقاله راهکارهایی ارائه شده که می ­تواند به شما والدین گرامی کند تا اضطراب کودکتان را کاهش دهد.

علل اضطراب امتحان دانش آموزان

  • عوامل فردی از جمله سن، جنس
  • افکار منفی و ارزیابی های بدبینانه از امتحان
  • عادت های مطالعه نامناسب و ناکارآمد
  • فقدان هوشیاری نسبت به خود
  • عوامل خانوادگی، انتظارات بیش از حد و حساسیت والدین
  • عوامل آموزشگاهی، فضا و محیطی است که دانش آموز در آن تحصیل می کند
  • واکنش تند و شدید مدرسه نسبت به افت و عملکرد تحصیلی
  • عوامل فرهنگی،اقلیت های نژادی و افرادی که سطح اقتصادی- اجتماعی پایین

راهکارهای کنترل اضطراب امتحان دانش آموزان

به فرزندتان کمک کنید مهارت های مطالعه را بیاموزد.

روش مطالعه پیش خوانی:

در این روش اگر می­ خواهید مطالب یک کتاب را یاد بگیرید، ابتدا به سرعت تمام آن کتاب یا آن فصل را یکبار از نظر بگذرانید تا یک برداشت کلی از موضوع ها و قسمت های مهم آن کسب نمایید. این خواندن اجمالی یا پیش خوانی می ­تواند شما را در سازمان دهی به مطالب، مثلا نوعی ساخت سلسله مراتبی برای آنها، کمک نماید. مطالبی که لازم است در پیش خوانی فصلهای یک کتاب مورد توجه قرار گیرند عبارت اند از: مقدمه یا توضیحات مقدماتی، هدفها، تیترهای اصلی و فرعی، خلاصه، و جملات مقدماتی یا جملات موضوعی پاراگرافها.

سوال کردن:

برای هر قسمت یا هر فصل از کتاب که میخوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه دارید سوالهایی را طرح نمایید. یکی از راههای انجام این کار آن است که عنوانها را به سوال تبدیل کنید.

خواندن:

در این مرحله، موضوع را با دقت و به طور کامل بخوانید. به هنگام مطالعه سعی کنید سوالهایی را که در مرحله قبل مطرح کردید جواب دهید.توجه خود را به اندیشه های اصلی، جرئیات موید اندیشه های اصلی، و سایر اطلاعاتی که به هدفهای خواندن شما مربوط اند. معطوف سازید. در صورت لزوم، سرعت خواندن خود را متناسب با سهولت و پیچیدگی متن نغییر دهید.

تفکر:

 سعی کنید با اندیشیدن درباره مطالبی که می ­خوانید آنها را بفهمید و به آنها معنی بدهید. برای این منظور می­ توانید کارهای زیر را انجام دهید:

آنچه را که می­ خوانید به مطالبی که از قبل یادگرفته اید ربط دهید.

نکات فرعی را به مطالب اصلی پیوند دهید.

بکوشید تا تناقضات موجود در اطلاعات ارائه شده را حل نمایید.

با استفاده از اطلاعاتی که می­ خوانید مسائل طرح شده را جواب دهید.

  • به فرزندتان یاد دهید از خودگویی مثبت استفاده کند. از او بخواهید این عبارت ها را در ابتدا با صدای بلند بگوید و بعد آرام و بی آنکه کسی بشنود.
  • اگر فرزندتان برای درس خواندن تلاش خود را کرد، او را تشویق کنید و به او جایزه دهید. حتی اگر نمره اش به اندازه تلاشش خوب نباشد.
  • می ­توانید برای اقدامات خوب کودک برای از بین بردن هیجانات ترس و اضطراب امتحان مانند: دوره کردن، خوب خوابیدن، خوب درس خواندن در شب قبل از امتحان به او پاداش دهید.
  • توقعات واقع بینانه داشته باشید، ولی از نشان دادن واکنش های افراطی هنگامی که احساس می­ کنید کودک آن طور که باید و شاید خوب عمل نکرده، بپرهیزید. بگویید:”خیلی خوب، بذار با هم به این ورقه امتحانی نگاهی بیندازیم. عجب! نمره تو 12 شده. ببینم این امتحان چه چیز سختی برای تو داشته؟ اطمینان یابید که کودکتان احساس می ­کند شما یک حمایتگر قابل اعتماد و در دسترس هستید و همیشه می ­خواهید به او کمک کنید.
  • از کودک خود بخواهید فهرستی از تمام افکار منفی که قبل از امتحان به ذهنش می­ آید برای شما در برگه ایی بنویسد به عنوان مثال: “حواسم را سر جلسه خوب جمع نمی ­کنم””امتحانم خراب می­ کنم” بعد از کودکتان بخواهید که متضاد این جمله هار بنویسد “من سرجلسه امتحان حواسم را جمع می ­کنم” “امتحانم را خوب می ­دهم”.
  • چند شب قبل از امتحان، از کودک، امتحان آزمایشی بگیرید. سوالاتی را طراحی کنید که مشابه سوالات امتحانی باشد. بعد از تصحیح سوالات نقاط ضعف کودکتان را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن آن داشته باشید.

نتیجه گیری: آنچه اهمیت دارد این است که شما والدین گرامی با انجام راهکارهای بالا از همان اوایل دوران تحصیل این مشکل را در کودکتان شناسایی کنید و درمورد آن اقدام کنید؛ زیرا این حالت می ­تواند در کودک ماندگار شود و حتی در دوران تحصیلات دانشگاهی هم گریبانگیر او شود.



مقالات مرتبط
Call Now Button