مشاوره با دانش‌آموزان ناسازگار

0 24

گاهی مشاور در مدرسه با دانش‌آموزان ناسازگار روبرو می شود و باعث موقعیت‌های دردسرآفرین در کلاس درس و محیط مدرسه می‌شوند و حرکات مخرب انجام می‌دهند.

در این یادداشت به توضیح راه‌های مشاوره با این دانش‌آموزان می‌پردازیم.

دانش‌آموزان برای سازگاری با محیط مدرسه دچار دشواری‌هایی می‌شوند. در ابتدای ورود به محیط جدید، ناسازگاری طبیعی تلقی می‌شود ولی ادامه‌دار شدن این رفتار طبیعی نیست و باعث آسیب رساندن به خود دانش‌آموزان و گاهی به همکلاسی‌ها می‌شود و جو کلاس را متشنج می‌کند و مانع یادگیری می‌شود. این مشکل می‌تواند با کمک مشاور مدرسه و معلم حل شود.

برای بهتر اجرا شدن مشاوره لازم است توافقی بین مشاور و درمانجو برای اقدام دو نفره علیه مشکل و علت‌های آن صورت بگیرد. بنابراین برقراری ارتباط مثبت و مؤثر ضروری است. برای این کار نقاط قوت و توانایی‌های دانش‌آموز را پررنگ کنید تا این حس در او به وجود بیاید که توانایی تغییرات مثبت را دارد.

مراحل عملی اجرای مشاوره با دانش‌آموزان ناسازگار

  • در جلسه مشاوره به درمانجو توضیح دهید از صحبت‌هایتان یادداشت‌برداری می‌کنید تا در آخر با بررسی گفته‌ها با یکدیگر به پیام و نتیجه‌ای برسید.
  • از درمانجو بپرسید چرا به شما مراجعه کرده است. این سؤال باعث ایجاد مقداری اضطراب می‌شود و امکان مقاومت وجود دارد. بنابراین به دقت به حرف‌هایش گوش دهید و پس از اتمام حرف‌هایش به او کمک کنید هدفش را واضح و عینی بپذیرد. در این مرحله مقاومت‌ها را با صبر و حوصله از بین ببرید.
  • در مورد احساسات دانش‌آموز صحبت کنید و به او کمک کنید که بفهمد در مورد وضعیت فعلی‌اش چه احساسی دارد و به احساس خوب یا بد خود از یک تا ده چه نمره‌ای می‌دهد.
  • به او کمک کنید هدف و خواسته‌های مثبت و منفی‌اش را مشخص کند. مثل میل به نبودن چیزی یا وجود و ایجاد چیزی. می‌توانید روی کاغذ جملات ناتمام بنویسید و از دانش‌آموز بخواهید آنها را کامل کند. مثلاً «دوست دارم دیگران……….. را متوقف کنند.» یا «نمی‌خواهم که………………..» یا «می‌خواهم که……………………..» به این ترتیب به او کمک کرده‌اید که بر خواسته‌ها و امیالش تمرکز کند.
  • در مرحله بعدی از او بخواهید فکر کند که وقتی به هدفش رسید، چه خواهم کرد؟ سؤال را این طور مطرح کنید: اگر معجزه ای اتفاق بیفتد و تو به خواسته‌ات برسی، چه کار می‌کنی؟ بعد از آن وارد جزئیات موقعیت ایده‌آلی که پس از معجزه اتفاق می‌افتد، شوید. می‌توانید از سؤال‌هایی مانند «اولین کسی که متوجه تغییر رفتار تو می‌شود، چه کسی خواهد بود؟ چه تغییری در تو به وجود خواهد آمد؟» و… استفاده کنید.

وقتی که دانش‌آموز به احساسات، هیجانات و خواسته‌های خود آگاه شد، می‌تواند خود در صدد یافتن راه حل باشد و مشاور نیز با انجام روند مشاوره به اطلاعاتی از دلایل ناسازگاری او دست یافته است و می‌تواند راهکار ارائه دهد.

گاهی دلیل ناسازگاری در محیط مدرسه است که باید آن را یافت و اگر لازم باشد با همکاری معلم و همکلاسی‌ها از کودک ناسازگار حمایت کرد یا ممکن است دلیل ناسازگاری تشنجی در محیط خانه باشد که باعث اضطراب کودک می‌شود و به دلیل اینکه کودکان توانایی بروز احساساتشان را مانند بزرگسالان ندارند، به راه‌های دیگری از جمله ناسازگاری روی می‌آورند یا می‌توان علت را در مشکلات درسی کودک جستجو کرد و با برنامه‌ریزی تحصیلی که باعث نتیجه بهتر در یادگیری می‌شود، اضطراب کودک را پایین آورد و او را با محیط سازگار کرد.

ناسازگاری از جمله موضوعاتی است که به وسیله مشاوره گروهی نیز در مدرسه قابل پیگیری است و می‌شود گروهی از کودکان ناسازگار را کنار هم گرد آورد و از طریق بازی و بحث و تبادل نظر به درمان آنها پرداخت.

ناسازگاری در مدرسه دلایل مختلفی دارد که مشاور با یافتن آن دلایل به صورت فردی و گروهی می‌تواند به حل مشکل این دانش‌آموزان بپردازد.



مقالات مرتبط
Call Now Button