نقش استرس در زندگی و کاهش آن

0 24

نقش استرس در زندگی بسیار پر رنگ است. استرس واژه ای که بسیار با آن آشنا هستیم و در بسیاری از موارد آن را تجربه می نماییم، گاهی از این احساس کلافه می شویم و در بسیاری از موارد از این احساس دچار فرسودگی می شویم. از دیدگاه متخصصان استرس پاسخ غیر اختصاصی بدن به تقاضاهایی است که فراتر از توانایی های آن است به عبارت دیگر باز خورد نسبت به استرس از نیاز انسان برای محافظت خود در برابر خطرات جسمانی و روانی ناشی می گردد.

افراد باید هم با وقایع خوب(مانند ارتقاء شغلی) انطباق حاصل کنند  که اصطلاحا به آن استرس خوب گفته می شود و هم با وقایع بد و نا بهنجار (مرگ عزیزان) که اصطلاحا  آن را درماندگی (پریشانی) می نامند نیز کنار آیند.

نقش استرس در زندگی و کاهش آن

اصولا استرس تمام جنبه های سلامت افراد که شامل سلامت جسمانی (توانایی بدن برای انجام کار های روزانه)، سلامت هیجانی (توانایی تنظیم و کنترل هیجان ها) سلامت روانی (توانایی یادگیری و رشد ذهنی) سلامت اجتماعی (توانایی تعامل مناسب با مردم و محیط) را تحت تاثیر قرار می دهد.

استرس با طیفی عظیمی از مشکلات جسمانی چون سر درد های تنشی، درد قلب، زخم معده، آسم و بسیاری دیگر از بیمار ها در ارتباط است و همچمین استرس می تواند مشکلات روان شناختی متعددی را چون افسردگی، اضطراب و هراس های اجتماعی را برای فرد ایجاد نماید.

از جهت دیگر فقدان کامل استرس نیز چندان مناسب نیست. تمامی افراد تا حدودی به استرس نیازمند هستند. استرس بهینه در بسیاری از موارد سبب می گردد افراد در زمان مناسب به فعالیت های خود بپردازند و یا در مواقع ای این استرس منجر به اقدامات پیشگیرانه می گردد که می تواند در حفظ سلامت موثر باشد اما نکنه حائز اهمیت این جریان است که استرس در حد بهینه میزان کمی از استرس می باشد که در واقع موتور محرک برخی رفتار ها می باشد اما به محض بیشتر شدن این احساس  می تواند به طور کلی سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی عوامل زمینه ساز استرس

عوامل زمینه ساز استرس بسیار متنوع و متعدد می باشد اما در ادامه چند عامل از مهم ترین آنها مطرح می گردد که در بسیاری از موارد عامل ایجاد استرس می باشند این عوامل عبارت هستند از:

کمال گرایی

کمال گرایی یکی از ویژگی هایی است که افراد را برای تجربه استرس مستعد می نماید. برای افراد کمال گرا زندگی آسان نیست و به ندرت لذت بخش است. کمال گرایی می تواند هم در رابظه با خود باشد و هم در رابطه با دیگران. کمال گرایان معمولا معیار های دور از انتظار  غیر واقعی و غیر منطقی دارند و پیوسته برای دستیابی به اهداف غیر واقعی و غیر منطقی تلاش می نمایند و ارزش وجودی خود را فقط با میزان باز دهی و موفقیت های خود می سنجند.

این در حالی است که پیامد این گونه کمال گرایی در اکثر موارد کاهش بازدهی، آسیب به سلامتی، مشکلات ارتباطی  و کاهش اعتماد به نفس است که این امور می توانند میزان استرس و اضطراب فرد را به میزان بسیار بالایی افزایش دهد.  افراد کمال گرا معمولا تفکر همه یا هیچ دارند و همه چیز را یا کاملا سیاه و یا کاملا سفید می بینند. این گونه افراد نسبت به اشتباه کردن بیم داشته و نسبت به آن واکنش بسیار افراطی در پیش می گیرند. فرد کمال گرا تحت این تفکر که باید اعمالش را بدون اشتباه انجام دهد و یک اشتباه یعنی پایان دنیا استرس بسیار زیادی را تجربه می نماید. افراد کمال گرا همواره با ترس از اشتباه کردن زندگی می نمایند و این امر زندگی پر استرسی را برای آنها ایجاد می نماید.

مرکز کنترل

مرکز کنترل به باور افراد درباره ایفای نقش عوامل موثر بر زندگی اشاره دارد. در واقع مرکز کنترل به این معنی می باشد که فرد تصور می نماید که آیا رفتار وی تحت کنترل عوامل درونی(خواسته ها، تمایلات) است و یا اینکه تحت کنترل عوامل بیرونی( خواست جامعه و اطرافیان). افرادی که مرکز کنترل بیرونی دارند بر این باور هستند که کنترل کمی بر عوامل و شرایط موثر بر زندگی خود دارند. اما افراد با مرکز کنترل درونی باور دارند که به خوبی کنترل شرایط را در دست دارند.

متخصصان به این نتیجه رسیده اند افرادی که از کنترل درونی بهر مند هستند در مقابل شرایط استرس زا عملکرد بسیار مناسب تری را داشته اند و این باور را دارند که خود می توانند شرایط را تغییر دهند.  اما افراد با کنترل بیرونی استرس بسیار بیشتری را تجربه می نمایند زیرا این افراد اعتقاد دارند که نمی توانند بسیار از مولفه هایی محیطی و فردی را تغییر دهند و مجبور به قبول شرایط هستند و همین احساس اجبار نیز در افزایش استرس این افراد بسیار موثر است.

علاوه بر دو مورد فوق عوامل دیگری نیز در میزان استرس دخیل هستند برخی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد دریافت استرس بیشتری هستند که باید از اصول مختلفی چون ارام سازی و تغذیه مناسب بهره بیشتری ببرند.

توصیه هایی برای کاهش استرس

شوخ طبیعی: شوخ طبعی روش بسیار موثری در مقابله با استرس است و می تواند شرایط استرس زا را در حد بسیار بالایی کنترل نماید.

عدم ترس از اشتباه: اگر افراد این باور را بپذیرند که هر فردی ممکن است اشتباه نماید و انجام اشتباه پایان دنیا نیست میزان استرس و اضطراب افراد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

مدیریت موثر زمان و خود گویی های مثبت در بسیاری از موارد می تواند میزان استرس افراد را به شدت کاهش دهد.

تغییر سبک زندگی: در بسیاری از موارد استرس های زندگی افراد نشات کرفته از سبک زندگی آنها می باشد با تغییر سبک زندکی چون برنا مه ریزی درست مالی، تغذیه مناسب، ورزش می توان استرس زندگی را به میزان زیادی کاهش داد.



مقالات مرتبط
Call Now Button