چگونه مثبت نگر شویم؟

0
0
20
اکسیر

نه تنها نگرش منفی مانع از لذت بردن از زندگی می شود همچنین تاثیر زیادی بروی محیط ما خواهد گذاشت. همانطور که می‌دانید انرژی انسان ها مسری است و یکی از بهترین چیزهایی که به خانواده، همکاران، سازمان و یا جامعه و اطرافیان خود می توانید هدیه دهید انرژی و نگرش مثبت شما خواهد بود. در ادامه چگونگی ایجاد نگرش مثبت مورد بحث قرار گرفته است.

کم کردن ناله و شکایت

کم کردن ناله و شکایت

ناله و شکایت در مورد هر چیز و همه چیز است منجر به یک نگرش مثبت نخواهد شد. وقتی شکایت می کنید، چیزهای منفی درباره شخص، مکان یا رویدادها را بدون ارائه یک راه حل برای حل مشکل، به زبان می آورید. به جای شکایت، موارد زیر را انجام دهید:

  • خودتان را از آن وضعیت جدا کنید.
  • چشم انداز خود را در مورد وضعیت تغییر دهید.
  • یک راه حل ممکن را ارائه دهید.

قبول کنید که هیچ کاری برای تغییر وضعیت انجام نداده اید و شکایت از آن فقط منفی بودن را افزایش می دهد. شکایت مداوم ایجاد به ساختن یک نگرش بد می شود. پس دیگر شکایت نکنید. در عوض، شروع به دنبال یافتن راه حل ها یا قبول آنچه نمی توان تغییر داد، باشید.

مراقب کلمات خود باشید

هنگام صحبت با خودتان از کلمات مثبت استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که گفتار مثبت با خود می تواند اراده شما را افزایش دهد و زمانی که شما باید کار دشواری را انجام دهید به شما کمک می کند به خوبی از پس آن برآیید. علاوه بر این، می تواند شما را زمانی که مضطرب و نگران هستید، آرام کند.

شما به ذهن خود جهت می دهید، اگر زندگی را خسته کننده، ملال آور و با دید مادی گرایانه و پر از بی نظمی و هرج و مرج توصیف کنید، این همان چیزی است که زندگی به شما نشان خواهد داد و در بدن و ذهن شما تاثیر خواهد گذاشت. اگر از واژه های ساده و معمولی برای توصیف زندگی تان استفاده کنید همه چیز برای شما آسان تر خواهد شد و از سبک زندگی خود لذت بیشتری خواهید برد. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده است نشان می دهد که داشتن یک نگرش مثبت نه تنها تاثیر مستقیم بر روی شادی و حس خوشبختی انسان ، بلکه با میزان درآمد نیز ارتباط معناداری دارد. این موضوع را اصلا دست کم نگیرید.

استفاده از قدرت شوخ طبعی

افرادی که می توانند به سختی های زندگی بخندند، نگرش عالی دارند. حس شوخ طبعی شما یک ابزار قدرتمند است و شما می توانید از آن برای بالا بردن خلق و خوی خویش و تقویت حالت احساسی خود در هر زمان استفاده کنید. دیدگاه طنز آمیز تاثیر مثبتی بر نگرش شما خواهد داشت.

لذت بردن از لذت های کوچک

لذت های بزرگ مانند فارغ التحصیلی، ازدواج، ارتقا یافتن در شغل، انتشار کتاب تان، خیلی کم هستند. زندگی از پیروزی های کوچک و لذت های ساده تشکیل شده است. با یک نگرش ذهنی مناسب، تماشای غروب آفتاب، خوردن بستنی قیفی، و پابرهنه راه رفتن بر روی چمن ها باید شما را پر از شادی و لذت کند.

لبخند بزنید

لبخند زدن اندورفین ها و سروتونین را آزاد می کند که این ها همه به عنوان هورمون های خوب شناخته شده اند. هنگامی که این مواد در بدن شما آزاد می شوند رسیدن به نگرش مثبت را بسیار آسان می کنند.

قبول مسئولیت

در هر لحظه نگرش شما می تواند یک قربانی یا یک خالق باشد. گام اول شما باید برای تغییر از حالت قربانی به حالت خالق، مسئولیت پذیری است. این ها نگرش یک خالق است:

  • من زندگی خود را می سازم.
  • من مسئول خودم هستم.
  • من مسئول سرنوشت خودم هستم.

برای ارزیابی کردن کارهای تان وقت بگذارید

برخی فکر می کنند افراد موفق هرگز ناامید یا پشیمان نمی شوند. در حالی که اینطور نیست. موفق ها و مثبت اندیشان کارها و نتایج خود را ارزیابی می کنند و از انجام کارهای بیهوده دست می کشند و به کارهایی که نتایج مثبتی دارند متمرکز می شوند. این کار باعث می شود شور و انرژی بیشتری داشته باشند. شما هم زمان هایی از روز، هفته و ماه را به کارها و بررسی نتایج عملکردتان اختصاص دهید تا بتوانید از کارهایی که انرژی شما را تلف می کند دوری کنید و به کارهای مثبت و موردعلاقه بپردازید.

افکار خود را بررسی کنید

تبدیل به یک ناظر از افکار خود شوید. افکار شما احساسات، عواطف و نگرش‌های شما را تولید می کنند و اگر سعی کنید به اثرات آنها بچسبید و یا بدتر از آن اگر بخواهید آنها را سرکوب کنید تأثیر بدتری بر روی شما خواهند گذاشت. “سعی نکنید افکار خود را سرکوب کنید و آنها را از ذهن خود بیرون کنید، زیرا این دقیقه به همان معنی است که بخواهید آب سخت را با اتو کردن نرم کنید؛ با این کار فقط آن را بیشتر آشفته ‌می کنید.” آلان واتس

به دیگران کمک کنید

به دیگران کمک کنید

تحقیقات ثابت کرده که کمک به دیگران احساس خوشایندی در افراد ایجاد می کند. با اینکه امروزه افراد مغرور زیادی در اطراف خود ببینیم اما اگر حس هم نوع دوستی را در خود تقویت کرده و به دیگران کمک کنیم، انرژی مثبت و شادی را برای خود به ارمغان آوریم. از آنجا که ما انسان ها ذاتا اجتماعی هستیم پس اگر به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه یاری برسانیم می توانیم احساس بسیار خوبی داشته باشیم. بنابراین هر زمانی که احساس کردید فرصتی برای کمک به دیگران دارید، از یاری رساندن به آنها دریغ نکنید.

غلبه بر مقاومت به تغییر

ما همه گاهی طرفداران و گاهی اوقات مخالفان تغییر هستیم. این امر طبیعی است. دلیل آن ساده‌ است. هر فردی دارای شخصیت، فرهنگ شخصی، تاریخ شخصی و یا اعتقاد شخصی است که با دیگران فرق دارد. برای فردی تغییر می تواند یک کشف سودمند باشد در حالی که همان تغییر باعث اضطراب و استرس در شخص دیگری می شود. در حقیقت، با داشتن هیچ مرجع معمولی که بشود به آن پایبند بود، تغییر می تواند منبع ترس و بی‌ثباتی باشد. مقاومت به تغییر می‌تواند منبع استرس و اضطراب مداوم باشد، به ویژه هنگامی که تصمیم گیری ها انجام می شوند. به همین دلیل است که شما باید ذهن خود را برای تفکر مثبت تمرین دهید. این کلید زندگی بهتر است.

روز خود را سازمان‌دهی کنید

روزها خیلی سریع می روند و ما زود توسط وظایف زندگی روزمره، یعنی کار، کودکان، کارهای خانه، خرید، بیرون رفتن و لیست های طولانی پایمال می شویم. راه حل همه این ها یادگیری سازمان دهی است. گفتن آن از انجامش آسان تر است. اما با چند ایده و تمرین، می توانیم با هر شرایطی مقابله کنیم. هنگامی که با وظایف روزانه غرق می‌شوید، این می تواند منافع افکار و احساسات را همراه با این وظایف ایجاد کند. بهترین راه حل این است که روز خود را برنامه‌ریزی کنید.

اکثر مردم روز خود را برنامه‌ریزی نمی کنند، آنها لیست مبهمی را در ذهن خود شکل می‌دهند و اغلب کارها را به روزهای بعد موکول می کنند. شما نباید فقط کارهای روزانه خود را در ذهن نگه دارید، بلکه باید فهرستی از کارهای روزانه خود بر روی یک ورق کاغذ یا یک دفتر که همیشه با خود حمل می کنید داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید تمام کارهای خود را در یک روز انجام دهید. از سوی دیگر، باید وظایفی که برای روز خود برنامه‌ریزی کرده‌اید را به اتمام برسانید. برای این کار اطمینان حاصل کنید که اهداف روز به طور واضح تعریف شده‌اند و در یک زمان یک کار را انجام دهید. اگر این نگرش را اتخاذ کنید، از بعضی احساسات ناامیدی و خشم اجتناب خواهید کرد.

چگونه مثبت نگر شویم؟
5 امتیاز از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *