کارکردن موثر در فشار زیاد

0
0
14
اکسیر

استرس اگر به درستی مدیریت نشود می تواند اثرات ناخواسته ای بگذارد، مخصوصا اگر تحت فشار کاری ایجاد شود. به طور کلی، فشار فوریتی است که همه ما باید در سطوح مختلف در طول حرفه ها و وظایف روزمره، تحمل کنیم، برای کنار آمدن با این فشار کاری بالا و برای آنکه کنترل خود را در این شرایط حفظ کنیم توصیه هایی مطرح شده است.

چگونگی کار تحت فشار

کارکردن موثر در فشار زیاد

 اولویت بندی

هر کار را در لیست خود ارزیابی کنید. آیا این کار برای شما اهمیت دارد؟ آیا فشار کار را کاهش می دهد؟ اگر نه، بپرسید آیا می توانید آن کار را به شخص دیگری واگذار کنید یا اینکه این کار را می توان به تعویق انداخت یا حذف کرد. به خودتان اجازه دهید به کارهایی که در الویت شما نیستند نه بگویید، بنابراین کارها را بهتر انجام خواهید داد.

تغییر زمینه را کاهش دهید یا کاملاً از بین ببرید

تغییر زمینه، جابه جا شدن مرکز توجه شما از روی یک موضوع به موضوع دیگری است که ارتباطی با هم ندارند. برای مثال، همین‌ الان که در حال خواندن این مقاله هستید، چند تب دیگر در مرورگر خود بازکرده‌اید؟ احتمالاً شما هم عادت دارید سری به شبکه های اجتماعی بزنید، ایمیل تان را چک کنید و چند سایت خبری ببینید، همه این ها در عرض ۵ دقیقه یا چیزی شبیه به آن رخ می دهد. چنین عاداتی بازده کاری را تا ۴۰ درصد پایین می آورند! این مقدار تقریباً نصف کل خروجی شماست. نه‌تنها باعث کند شدن پیشرفت کار می شود و فشار بیشتری به مغرتان وارد می کند، بلکه به یکی از دلایل اصلی استرس در محل کار تبدیل می شود. قرار دادن اطلاعات بیش‌ازحد در مغز برای پردازش چندان راه درستی نیست. هرروز تعداد مقالات و تحقیقات بیشتری اظهار می کنند که انجام چند کار همزمان بهره وری را کاهش می دهد.

کار تیمی انجام دهید

یکی از مهم ترین عوامل فرسودگی شغلی، یک اقدام ابلهانه است: انجام همه کارها به تنهایی. درخواست کمک از همکاران یا تیم مدیریتی شما اصلا خجالت آور نیست. در حقیقت، همکارانی که اغلب با هم کار می کنند بیشتر احتمال دارد که فشار روانی را در کار کاهش دهند و احتمال فرسودگی شغلی را نیز کاهش خواهند داد.

چالش ها و خطراتی که می پذیرید را ارزیابی کنید

ارزیابی به طور معمول به ما روش هایی برای مقابله با فشار ارائه می دهد. هنگامی که ذهن ما روشن است، می توانیم راه حل ها را به جای خود مشکل در نظر بگیریم ، یکی از عوامل اصلی در اجتناب از فشار گفتن “نه” به جای “بله” است. اگر شما می دانید که یک کار می تواند انجام شود، پس انجام خواهد شد. اگر فکر می کنید این کار را نمی توانید انجام دهید، این ارزیابی به شما امکان می دهد تا یک راه حل برای آن پیدا کنید.

آینده را فراموش کنید و بر حال تمرکز کنید

یکی از راه های انجام کار تحت فشار این است که به عقب بر گردیم، کم کردن سرعت و متوقف کردن تفکر در مورد مهلت آینده یا کاری که باید انجام شود. یک چک لیست از سه کاری که باید انجام دهید را فراهم کنید، و برای انجام آنها زمان تعیین کنید.

تمرکز روی آنچه می توانید کنترل کنید

در ابتدا باید ببینید دلیل نگرانی‌های تان چیست. آیا مهلت انجام کار، مهارت‌های تان، منابع در دسترس، یک همکار یا شاید چیزی خارج از شرکت است؟ در اولین گام، مشخص کردن آنچه باعث نگرانی شما می شود امری حیاتی است و بعد می توانید افکار خود را دوباره اصلاح کنید. آیا چیزی است که می توانید تغییرش دهید؟ اگر از کنترل شما خارج است، پس نیازی به نگرانی نیست. بلکه باید آن را همانند چالشی ببینید که باید بر آن غلبه کنید. این کار را «اصلاح مثبت» می نامند.

مثال:

فرد مضطرب: من به دلیل این شغل استرس دارم.
دلیل اصلی: فکر می کنم همکارم در دلش از من متنفر است.
اصلاح مثبت: نظر یک نفر در مورد من نمی تواند موفقیت و خوشحالی من را تعیین کند.
خیلی افراد در همان مرحله اول باقی می مانند، درحالی‌که نمی دانند دلیل اصلی آن چیست و تغییر دادن دیدگاه شان در مورد مسائل، می تواند استرس ایجاد شده همراه آن را از بین ببرد، حتی بدون اینکه مشکل را کاملاً حل کنند. فراموش نکنید که مجبور نیستید مشکل را بلافاصله حل کنید، فقط کافی است رفتار مثبتی نسبت به آن داشته باشید!

از خود بپرسید چه چیزی باید در حال حاضر انجام شود

وقتی که کارها زیاد است، آستین های خود را بالا ببرید و روی مهم ترین وظایف تمرکز کنید. در باتلاق فرو رفته اید؟ از دیگران کمک بخواهید. باید از دره ها و کوه ها، پستی و بلندی ها، عبور کنید تا به دشتی صاف و هموار برسید.

برنامه ریزی کنید و از خودتان بپرسید «چه می شد اگر؟»

طرح اولیه شما ممکن است از یک مرحله به مرحله دیگر تغییر کند یا حتی به طور کامل از بین برود اما توانایی تغییر خطوط کلید است. هنگامی که برنامه ریزی برای پیش برد چالش را آغاز می کنید، یک برنامه جایگزین نیز داشته باشید. به گزینه ها فکر کنید حتی اگر به آنها نیاز نداشته باشید، آنها به شما کمک می کنند که در هنگام فشار کاری آماده باشید.

راهکارهایی برای فرار از استرس

راهکارهایی برای فرار از استرس

کافئین می تواند موجب تقویت تمرکز و بهبود عملکرد مغز در طول روز بشود. اما همیشه نمی توانید دست به دامن قهوه شوید. برای این منظور بهتر است در طول روز، ورزش یا مدیتیشن کنید. بازی کنید، بیرون بروید، با دوستان خود حرف بزنید …. هر کاری که حال تان را خوب می کند، انجام دهید. اگر یک معتاد کار هستید و از آن لذت می برید، اشکالی ندارد، این به خودتان مربوط است. اما یاد بگیرید که چگونه بهترین باشید و بدون استرس های کاذب موجب پیشرفت خود و همکاران تان بشوید.

کار خود را با شادی و لذت همراه کنید

در زمان هایی که احساس می کنید کارهای تان بسیار زیاد شده و خود و کارمندان تان تحت فشار هستند، چند ساعتی در انجام فعالیت ها وقفه بیندازید. با هم بیرون بروید و غذا بخورید. یا کافه بروید و کمی گپ بزنید. خودتان را از زیر بار استرس بیرون بکشید. شاید باور نکنید که این وقفه چند ساعتی تا چه حد می تواند در افزایش خلاقیت و راندمان کاری موثر باشد. شاید تصور کنید که به این صورت وقت تان تلف می شود و کارها عقب خواهند افتاد. اما مطمئن باشید که بهبود روحیه موجب انجام سریع تر کارها خواهد شد.

درحال ارسال
امتیاز مقاله:
0 (0 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *