مرکز مشاوره نوجوانان شرق تهران

مرکز مشاوره نوجوانان جایی است که به طور اختصاصی به مشکلات و دغدغه های نوجوانان و خانواده های آنها می پردازد، سوالات زیر ممکن است تصویر واضحی به شما بدهد که چه کاری در آنجا صورت می گیرد. دوره نوجوانی به دوره طوفان و فشار معروف هست و اتفاقات شخصیتی مهمی در این دوره می افتد، والدین باید در نظر داشته باشند که در این دوره امکان تغییر بسیار بالاست و به نوعی می توانند کم کاری های خودشان را در دوران کودکی در این دوران جبران کنند. تغییرات جسمی و هورمونی در این دوران تاثیرات بسیار زیادی بر خلق و خو و رفتارهای نوجوانان می گذارد و گاهی موجب شرایط بسیار سختی برایشان می شود. بهترین عملکرد در این دوران کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس آموزش دیده مرتبط با این دوران می باشد. در مرکز مشاوره نوجوانان، فرد متخصص در زمینه روانشناسی نوجوان چه کسی است؟

مرکز مشاوره نوجوانان شرق تهرانمرکز مشاوره نوجوانان شرق تهران

اگر فرزند شما بین ۱۳ تا ۲۱ سال قرار دارد خدمات مرکز مشاوره نوجوان را می تواند دریافت کند. نوجوانان امروزه با فشار بسیار زیاد اجتماعی و تحضیلی قرار دارند و همچنین با بیماری های جسمی و روانی، عادت ها و رفتارهای بالقوه تهدید کننده زندگی مواجه هستند. فردی که به عنوان روانشناس در کلینیک روانشناسی نوجوانان کار می کند، به خوبی با دغدغه ها این سن، تغییرات جسمی، جنسی و فیزیولوژیکی این دوران آشناست، کسی که در این زمینه کار می کند حتما باید دانش بسیار قوی در زمینه مراحل رشد و تغییرات آن داشته باشدو همه اینها به این معناست که یک روانشناس نوجوان یک نوجوان را با زمینه اجتماعی، بیولوژیکی، خانوادگی و تحصیلی می بیند، این سن زمان شکل گیری نقش ها و گروههای اجتماعی است، یک روانشناس کودک و نوجوان می داند بحران اساسی در این دوره شکل گیری هویت می باشد و نوجوان با درگیری های درونی زیادی مواجه می باشد. برخی از روانشناسان این دوره به طور انحصازی با یک جمعیت خاص مثل اوتیسم، اختلال شخصیت، کسانی که درگیر سو مصرف مواد هستند کار می کنند.

در مرکز مشاوره کودک و نوجوان، روانشناس نوجوان با توجه به مشکل وی یک طرح درمانی تدوین می کند و حتما این موضوع را در نظر دارد که آموزش یکسری از مهارت ها برای این سنین و آینده فرد ضروری است، اما اینکه چه تکنیک های درمانی برای این سن استفاده می شود کاملا بستگی به سن فرد دارد، مثلا برای کودکان بیشتر از تکنیک های بازی درمانی استفاده می شود. اما در نوجوانان استفاده از هنر و بازی با توجه با سن آنها کاملا تغییر می کند، روانشناس حتما در نظر می گیرد که یکسری از مهارت های لازم را به نوجوان یاد دهد گاهی اوقات نداشتن یکسری از مهارت ها مثل کنترل خشم، همدلی، حل مسئله و …. باعث آسیب های زیادی به او و اطرافیانش می شود. در روند کار درمانی روانشناس ممکن است که والدین فرد را نیز وارد کار درمانی کند بسیاری از اوقات ریشه عمیق مشکلات نوجوان والدین و ناکارآمدی روابط والدین با وی می باشد. والدین حق دارند که گاهی در رابطه برخورد با فرزند خود گیج و گم شوند زیرا تغییرات در این سن بسیار بالاست و ممکن است که نتوانند به خوبی از پس این رابطه بر بیایند. در این بین والدینی هستند که ممکن است تصور کنند که اگر از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند به این معناست که آنها شکست خورده هستنداما عواقب این تفکر غلط بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می کنید و این ممکن است بهترین هدیه ای باشد که در زندگی خود به فرزندتان یا خودتان می دهید. یک روانشناس مجرب رابطه شما و فرزندتان را از بیرون می بیند و با توجه به دانشی که دارد می تواند از نقطه ای شروع کند که برای هر دوی شما یک اتفاق کاملا مثبت می باشد. درمان های مختلفی که در مرکز مشاوره نوجوان ذهن آرا ارائه می شود. جلسات فردی با رویکرد شناختی – رفتاری: درمان شناختی رفتاری که نام اصلی آن cognitive behavioral therapy می باشد. یکی از درمان هایی هست که در نیم قرن اخیر با استقبال زیادی از طرف روانشناسان مواجه شده است، این درمان بر روی خطاهای شناختی افراد کار می کند و بر این اساس پیش می رود که شناسایی و تغییر خطاهای فکری باعث تغییر احساس افراد و در تیجه رفتار افراد می شود. آموزش های هفتگی و تمریناتی که هر هفته توسط روانشناس تعیین می شود و فرد در خانه انجام می دهد کم کم یک توانایی را در فرد ایجاد می کند که بتواند هر لحظه بر افکار و احساساتش مسلط شود و بدون نیاز به روانشناس از پس موقعیت های مختلف بر بیاید.

جلسات فردی با رویکرد هنر درمانی – مرکز مشاوره نوجوانان

هنر درمانی یکی از انواع رواندرمانی می باشد که از هنر به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بهتر با فرد استفاده می شود، در واقع هنر در این درمان زبان فرد می شود و نیاز به گفت و گو را کمتر می کند، هنر درمانی در ایران زیاد شناخته شده نیست، ما در مرکز روانشناسی نوجوان به طور تخصصی به این درمان می پردازیم و از انواع شاخه های هنردرمانی و درمانگران آنها استفاده می کنیم، هنر به فرد کمک می کند بتواتد به عمیقترین لایه های عاطفی خود نزدیک شود و آن را لمس کند و هچنین احساسات خود را واقعی تر و شفاف تر بیان کند تمامی این موارد کمک می کند که نوجوان به درکی از خود و مسائل خود برسد که تا آن لحظه هرگز بدین گونه خود را لمس نکرده است. ارتباط ژرف و عمیق با خود و درک واقعی خویشتن مهمترین اتفاقی است که در جلسات رواندرمانی می افتد، اینکه بتوانیم خود را از جایی ببینیم که تا حالا ندیده ایم و به هود بیشتر و بیشتر نزدیک شویم، در این بین خانواده هم گاهی وارد فضای درمانی می شوند و اگر نوجوان با کسی از اعضای خانواده بیشترین تعارضات را داشته باشد سعی در بهبود رابطه و حل تعارضات می شود. برای آشنایی بیشتر با این درمان می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

مرکز مشاوره نوجوان و جلسات رواندرمانی گروهی

گروه درمانی یکی از درمان های بسیار اثر بخش در روانشناسی می باشد، گاهی کروه درمانی از جلسات فردی مفید تر می باشد، گروه درملنی کمک می کند تا نوحوان به این واقعیت برسد که تنها نیست، همسن های او در درگیری های مشابه و گاهی بدتر از او هستند، گروه درمانی بر اساس یک هدف اصلی تشکیل می شود و معمولا افراد حاضر در گروه دغدغه مشترکی دارند، نوجوانی دوره ای است که انزوا طلبی در آن بسیار دیده می شود و گاهی نوجوانان توانایی برقراری ارتبلط اجتماعی خوبی ندارند و این مساله آنها را به گوشه نشینی می کشاند، گروه درمانی ترس هایی این چنینی در نوجوان را از بین می برد و اورا قادر می سازد که بتواتد در فضاهای جمعی وارد شود و خود را ابراز کند.  همچنین تغییرات بسیاری در زمینه شناختی پیدا می کند که به خوبی آن را می فهمد، گروه جامعه ی کوچک و همچنین آینه ای می شود که فرد خود را در آن می بیند.

کلینیک روانشناسی نوجوانان و جلسات درمانی با روانپزشک

چه زمانی نیازمند مراجعه به روانپزشک هست؟ ما در مقاله ای جدا به طور کامل تفاوت روانشناس و روانپزشک را بررسی کرده ایم برای خواندن آن روی اینجا کلیک کنید. اما به طور خلاصه یکسری از مشکلات و اختلالات وقتی بسیار حاد می شوند نیازمند هست که فرد حتما دارو مصرف کند تا زمانی که تعادل مغزی فرد ایجاد شود و برای جلوگیری از برگشت حالت های قبلی شروع جلسات رواندرمانی فردی یا گروهی ضروری است چون هر انسانی باید یاد بگیرد که با کنترل هیجانات خود از بسیاری از اتفاقاتی که برایش سخت هست عبور کند و مشکلاتش را با اطرافیانش حل کند.

اما ریشه بعضی از بیماری ها و اختلالات سرشتی یا ژنتیکی است و فرد نسبت به بقیه اعضای جامعه بیشتر مستعد ابتلا به آن می باشد با آگاهی از این موضوع روانپزشک کمک می کند تا فرد این موضوع را بفهمد و برای درمان خود بهتر و موثرتر اقدام نماید، می توانید برای آشنایی بیشتر با اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان این مقاله را بخوانید.

مرکز مشاوره نوجوانان شرق تهران

یه پیشنهاد خوب! مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی ذهن آرا با کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک و نوجوان مجرب، ارائه دهنده خدمات مشاوره و روانشناسی نوجوانان می باشد. تنها کافیست یک تماس بگیرید تا کارشناسان روانشناس ما شما را راهنمایی کنند.

امتیاز 3 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.