بازی هایی برای ورزش مغز

از سودوکو تا کنسول های دستی بازی، افراد جوان و مسن به طور یکسان به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد ذهنی خود و جلوگیری از پیری مغز هستند. زمانی که این بازی ها را بازی می کنید، در واقع عملکرد شناختی خود را بهبود می دهید. این بازی ها می تواند حافظه، زمان پاسخ و مهارت های استدلال شما را بهبود بخشد، ذهن به تمرین نیاز دارد.

سودوکو

بازی هایی برای ورزش مغز - سودوکو

سودوکو یک بازی اعتیاد آور مبتنی بر حافظه است. این بازی برای مغز انسان ورزشی به حساب می آید تا قدرتمند تر بشود. ‏این بازی یک جور نرمش برای مغز است. می توانید قبل از شروع به درس خواندن کمی بازی کند تا ببینید چقدر به درس خواندن کمک می کند. ‏همچنین منجر به رشد مهارت های ظریف و عمقی حرکتی می گردد. پژوهشگران علاوه بر جدول سودوکو حل جدول کلمات متقاطع را نیز یکی از راه های بهبود حافظه و مهارت های کلامی در کودکان معرفی کرده اند.

 استراتژی ها و تاثیرات

تمرکز

هنگام تمرکز، ذهن توانایی جمع آوری ابزارهای مورد نیاز برای حل مشکلات پیچیده را دارد. در حقیقت، تمرکز شدید شاید یکی از دلایل توانایی های غیر عادی دانشمندان بزرگ در محاسبات پیچیده و به خاطر سپردن مطالب فراوان باشد.

بهینه سازی

برای افزایش سرعت پردازش ذهنی و حل مسئله بر اشتباهات فردی و نقاط ضعف غلبه کرده و راه حل های میان بر و جایگزین قرار می دهد. هر چه بیشتر تمرین کند تا به دنبال راه های مختلف تر باشد (و هیچ گزینه ای را هر چند غیر معقول، بدون بررسی کنار نگذارد)، ذهن کودک می تواند، بهینه ترین راه حل را پیدا کند.

حل مساله

سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می دهد. در کنار آن به افزایش مهارت های حل مسئله کمک بزرگی می کند.

یک زبان تازه یاد بگیرید

یادگیری زبان دوم

تحقیقات نشون داده افرادی که دو زبانه هستند در حل معما موفق تر از کسانی هستن که فقط به یک زبان صحبت می کنند. یاد گرفتن موفقیت آمیز یک زبان جدید مغزتان رو قادر به انجام هر کار سخت ذهنی ای می کند. مثلا مهارت های اجرایی معمول، مثل برنامه ریزی کردن و توانایی حل مشکلات. علاوه بر این، صحبت کردن حداقل دو تا زبان مختلف، روی توان شما در نظارت بر محیط اطراف و تمرکز روی روند انجام کارها هم تاثیر مثبت دارد.

به خاطر سپردن تصاویر موجود در عکس

حافظه تصویری تان را تمرین کنید. عکسی را به مدت یک دقیقه ببینید. سپس عکس را از چشم تان پنهان کنید و هر آنچه در عکس دیدید و به خاطر می آوردید را یادداشت کنید. یک بار دیگر امتحان کنید اما قبل از اینکه شروع کنید یک نفس عمیق بکشید و به عکس دقت کنید. دفعه دوم بهتر نبود؟

Reflection

این بازی که توسط OG Studios توسعه داده شده نیز به تازگی معروف شده و روند بازی به این صورت است که باید توپی را به سمت دیوارها پرتاب کنید به طوری که در اثر بازتاب آنها همه دیوارها ضربه بخورند و البته به دیوارهای سفید نباید ضربه بزنید. حال اینکه چطور این پرتاب را انجام دهید چالش ذهنی و فکری شماست که با آن رو به رو هستید.

Roll the ball

بازی رفلکشن

این بازی هم از جمله بازی های پازلی است که بیشترین سهم را در بازی های فکری و تقویت ذهن دارند. در این بازی تنها کاری که باید بکنید مسیر را برای رسیدن توپ از مبدا به مقصد باز کنید و با سنسور حرکتی گوشی توپ را حرکت دهید. در واقع علاوه بر سرگرم شدن و طی مراحل بسیار زیاد میتوانید یک بازی فکری کم حجم را نیز تجربه کرده باشید.

شطرنج و چکرز

شطرنج و چکرز بازی‌ هایی هستند که برای انجام آنها نیاز به استفاده از قدرت استراتژی، منطق و تشخیص رنگ و شکل، دارید.

Griffith می ‌گوید: «بازی‌ های شطرنج و چکرز هر دو نیم کره چپ و راست مغز را به کار می ‌گیرد؛ زیرا در هنگام انجام آنها نیاز به تشخیص رنگ و به کار گیری قدرت منطق دارید تا بهترین حرکت را انجام دهید.» براساس گفته ‌های  Griffith، این بازی می‌ تواند قدرت حافظه را بالا ببرد؛ زیرا باید محرک ‌های بصری و الگوهای در حال حرکت را مدام ردیابی کنید.

به صورت کلی بازی ‌هایی که نیاز به یار دارند، در تقویت قدرت حافظه نقش موثر تری خواهند داشت؛ زیرا ما انسان ‌ها موجوداتی فطرتاْ اجتماعی هستیم و ارتباط با دیگران می ‌تواند بر تفکرات ما نقش به سزایی داشته باشد.

یادداشت برداری

خودتان را به یادداشت برداری عادت دهید. هر زمانی که اطلاعات مهمی دریافت کردید یادداشت کنید مثلا موقع مراجعه به پزشک، وکیل یا هر موقعیتی که ممکن است موجب استرس و عصبانیت شما شود و باعث شود که ذهن و حافظه شما را بپوشاند. یادداشت برداری در کار هم بسیار مهم است. چند برگه سفید را در یک فایل بگذارید و هنگام برگزاری جلسات تان از آن استفاده کنید تا نکات مهمی که در جلسه تان مطرح شده را ثبت و ضبط کنید.

معکوس شماری

در اینجا یک تمرین فکری آورده شده است که به پویایی ذهن شما کمک می کند. به این سه تمرین که در ادامه می آیند با یک عملیات ساده‌ تفریق بپردازید.

  • از ۲۰۰ شروع کنید، معکوس بشمارید، و از هر عدد ۵ تا کم کنید(۲۰۰، ۱۹۵، ۱۹۰، …)
  • از ۱۵۰ شروع کنید، معکوس بشمارید، و از هر عدد ۷ تا کم کنید(۱۵۰، ۱۴۳، ۱۳۶، …)
  • از ۱۰۰ شروع کنید، معکوس بشمارید، و از هر عدد ۳ تا کم کنید(۱۰۰، ۹۷، ۹۴، …)

جدول کلمات متقاطع

جدول کلمات متقاطع

در این بازی با استفاده از حروف الفبا باید کلماتی معنا دار را بسازید که درون سطرها و  ستون‌ های افقی و عمودی قرار می‌ گیرند. Griffith می گوید: «با استفاده از این بازی می ‌توانید سرعت کاهش قدرت حافظه و بروز بیماری ‌های مرتبط با اختلالات شناختی را کاهش دهید.» مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ و بر روی ۴۸۸ سالمند انجام شده بود نشان داد، افرادی که از این بازی استفاده کرده بودند، با ۲.۵ سال تاخیر، دچار کاهش قدرت حافظه شده بودند.

Treloar می‌ گوید: «با استفاده از بازی جدول کلمات متقاطع می ‌توانید مسیرهای مغزی را که انتقال دهنده اطلاعات هستند، تقویت نمایید و در نتیجه ذهنی تیز تر و هوشیارتر داشته باشید» دفعه بعدی که برای خرید به فروشگاه می ‌روید، حتما یک مجله حاوی  بازی جدول کلمات متقاطع را نیز در خریدتان بگنجانید.

یک روز معکوس کاری

استفاده از دست غیرتخصصی

با این بازی می توانید بین سلول های مغزی تان پیوند جدید برقرار کنید. به این صورت که کارهای روزمره تان را با دست غیر مسلط یا مخالف تان انجام دهید. به طوری که اگر راست ‌دست هستید، از دست چپ ‌تان برای کارهای روزمره مثل مسواک زدن دندان‌ ها، شانه کردن مو، و غذا خوردن استفاده کنید. حتی سعی کنید با دست چپ‌ تان بنویسید. آیا در طول روز استفاده از دست مخالف ‌تان آسان تر می‌ شود؟

تتریس

تتریس نوعی بازی پازل کامپیوتری است که مهارت حل مسئله شما را  به کار می ‌گیرد. در این بازی  بلوک ‌های مکعبی با اشکال مختلف از بالای صفحه به سمت پایین می ‌آیند و شما باید تصمیم بگیرید که این مکعب‌ ها  را در بهترین جایگاه قرار دهید. به گفته Griffith «با انجام این بازی می‌ توانید انگیزه بیش تری برای اتمام فعالیت ‌های ناتمام خود به دست آورید و هم چنین مهارت ‌های سازمانی خود را ارتقاء دهید. انجام این بازی برای چند روز در هفته، عملکرد لایه غشایی مغز را افزایش می ‌دهد و در نتیجه مغزتان کارایی بیش تری خواهد داشت.»

امتیاز 3.3 (7 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.