آیا تنوع طلبی جنسی یک اختلال است؟

امیال جنسی در انسان یکی از مهمترین نیازهای او به شمار می رود. تنوع طلبی جنسی یک اختلال است که معمولا زمانی رخ می دهد که عشق در روابط کم رنگ شود و ارضای جنسی مطلوبی در آن رابطه اتفاق نیافتد. همواره عوامل تاثیر گذار زیادی مانند (تماشای پورنوگرافی، فیلم‌های نامتعارف، سایت‌های مبلغ جنسی و…) میتواند به این امر شدت بخشد و منجر به یک انتظار سیری ناپذیر در افراد خواهد شد.
شیوع این اتفاق در مردان به مراتب بیشتر از زنان است و اغلب مردان درگیر این موضوع کمتر و یا شاید هرگز به صورت طبیعی با همسر خود به ارضای جنسی دست نیابند. این فرد به شخصی گرسنه شبیه است که همه چیز را مانند غذا می بیند و میلی سیری ناپذیر در او مشهود است. این دست افراد هموارد در حال یافتن فردی جذاب تر و یا روشی جدیدتر در ارضای امیال جنسیشان هستند.

تنوع طلبی جنسی

تنوع طلبی جنسی

تنوع طلبی امری ذاتی است و در هر کس دارای درجه متفاوتی می‌باشد. در نگاه روانشناسان در صورتی که زوجین با یکدیگر رابطه‌های طبیعی و رضایتمند داشته باشند، هیچگاه خیانت صورت نمی‌گیرد. بر اساس این باور فردی که تنوع طلب است، چنان که بتواند چندین بار با شریک جنسی خود به یک ارضای کامل جنسی دست یابد؛ به مرور میل تنوع طلبی در او کمرنگ شده و پس از مدتی حس تنوع طلبی را از دست خواهد داد.

تنوع طلب جنسی در مردان

پژوهش‌ها گزارش می‌کنند که مردان نسبت به زنان تنوع طلب‌تر هستند و به برقراری روابط جنسی متنوع گرایش بیشتری نشان می‌دهند. اصلی‌ترین علت این گرایش مردان را نیز هیجانات جنسی خاموش نشده عنوان می‌کنند. البته ناتوانی در حل تعارضات زناشوئی، کنجکاوی برای کشف نادیده‌ها، کمبودهای روانی، میل به تجربه با افراد متعدد و انحرافات جنسی نیز از دیگر عوامل ذکر شده هستند.

تنوع طلبی جنسی

میل جنسی بخش اصلی زندگی مردان

در برخی از مردان لذت بردن از مسائل جنسی، قسمت مهمی از زندگی را تشکیل می‌دهد؛ مثلا بعضی از افراد پس از مدتی که از زندگی زناشوئیشان می‌گذرد؛ هرچند که از همسرشان رضایت کامل دارند، برای زنده نگه داشتن میل جنسی یا عواطفشان به روابط و جذابیت‌های جدیدتر نیاز پیدا می‌کنند. در صورتی که این نیازها از سوی همسرشان درست تامین نشود ممکن است فرد به تنوع طلبی جنسی و روابط متعدد دست بزند.

عدم سرکوب نیاز جنسی

خیلی از مردان حاضر نمی‌شوند نیاز جنسی خود را سرکوب کنند و اغلب اعتراضی هم نمی‌کنند. این افراد نیاز جنسی خود را بیان نمی‌کنند و همچنین از راهکارهای عملی درمان نیز پرهیز می‌نمایند. در نتیجه به وقت مناسب و شرایط مطلوب، نیاز خود را با روابط نامشروع جبران می‌کنند. در چنین وضعیتی که دسترسی به برنامه‌های محرک و تماشای سایت‌های متفاوت و… به راحتی وجود دارد، این مشکل بیشتر شده است.

این افراد معمولا هرچند که ازدواج کرده‌اند، با دختران و زنان مجرد یا متاهل وارد رابطه می‌شوند و به دلیل “نداشتن رابطه جنسی لذت بخش و رضایتمند” کار خود را قانع کننده توجیه می‌کنند.

تنوع طلبی جنسی در زنان

دنیای امروزی به صورتی درآمده که به تنوع طلبی جنسی در زنان نیز افزوده است. متاسفانه در موارد زیادی زنانی را می‌بینیم که با پسران و مردان متاهل رابطه دارند. در دیدگاه روانشناسان؛ تنوع طلبی جنسی در زنان رابطه خاصی با رضایت زناشوئی ندارد و بیشتر به کمبودها و خلاءهای عاطفی مربوط می‌شود. کمبود‌های ایجاد شده و خلاء‌های عاطفی باعث گرایش به برقراری روابط عاطفی و سپس رابطه جنسی نامشروع در فرد می‌گردد.

تنوع طلبی جنسی

زنان با احساسشان وارد رابطه می‌شوند

در چنین روابطی زنان آسیب پذیرترند زیرا ممکن است فرد مقابل فقط از روی هوس وارد رابطه شده باشد و به هیچ عنوان احساس و قلبش را درگیر رابطه نکرده باشد، در صورتی که قلب و احساس زن درگیر رابطه شده است و در صورت دوری آسیب اصلی به زن وارد می‌شود.

همانطور که بیان شد تنوع طلبی جنسی برای زن بهای سنگینی خواهد داشت، زیرا که نگرش زن به مسائل جنسی بر اساس عاطفه و هیجانات او صورت می‌پذیرد و یک زن براحتی نمی‌تواند صورت مسئله را پاک کند و ذهن و خاطرات را از درگیری‌های ایجاد شده تخلیه نماید. بنابراین زن در چنین وضعیتی بیشترین صدمه را دریافت می‌نماید.

عدم ارضای نیاز جنسی زن

از دیگر علل مهم و مشخصی که باعث کمرنگ شدن محبت و صمیمیت در رابطه مرد و زن می‌شود و در نهایت به کمبود محبت زن و تنوع طلبی در او می‌انجامد، اختلالات جنسی مرد است که به مرور زمان در برخی از مردان به وجود می‌آید. برخی مردان نیز روش‌های به اوج رساندن لذت در شریک جنسی خود را ندانسته و در به ارگاسم رساندن همسر خود دچار مشکل هستند بنابراین با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند.

تنوع طلبی جنسی خود را توجیه نکنید!

هر کسی برای ازدواج باید به میزان مشخصی از بلوغ رسیده باشد تا بتواند احساسات و هیجانات نامناسب خود را کنترل کند. قطعا داشتن هر نوع تنوع طلبی جنسی در یک زندگی زناشوئی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و فرد نمی‌تواند به این دلیل که فردی زیباتر را یافته خود را توجیه کند.

تنوع طلبی جنسی

پیش از ازدواج لازم است فرد با شناخت صحیح و انتخاب همسر مناسب اقدام به ازدواج کند تا پس از آن دچار حس پشیمانی نشود. شیطنت‌ها و رفیق بازی‌ها و برقراری روابط باز با جنس مخالف و… نشانه‌های تنوع طلبی جنسی بالا می‌باشد و معمولا پس از ازدواج شدت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی پیش از ازدواج بهتر است تنوع طلبی فرد زیر نظر روانشناس بررسی شود تا دلایل و روش‌های رفع آن مشخص شود. گاهی برخی اختلالات شخصیت یا ناتوانی‌های جنسی و خلاءهای عاطفی و… باعث این گونه رفتارها می‌شوند.

در آخر آن که فراموش نکنید تنوع طلبی جنسی نوعی اختلال جنسی است که مانند دیگر اختلالات جسمی و روانی باید درمان شود. برای درمان تنوع طلبی جنسی و هرگونه اختلالات جنسی دیگر می توانید به کلینیک تخصصی روانشناسی ذهن آرا مراجعه کنید.

امتیاز 2.5 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.