چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

بیماری روانی ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا در حقیقت به ترس بیش از حد نسبت به مرگ اشاره دارد که فرد در از بین بردن آن دچار مشکل می شود. ترس از مرگ همانند خود مرگ طبیعی است اما برای بعضی افراد شدت ترس از مرگ بسیار آزاردهنده و شدید است. افراد مبتلا به بیماری روانی ترس از مرگ اضطراب و استرس بسیار شدید و غیرقابل وصفی را متحمل شده و تصور می کند که دیگر این اضطراب تا پایان همراه او خواهد بود و از بین نخواهد رفت. فرد ممکن است مواردی مانند ترس از جدایی، ترس از دست دادن و ترس از ترک عزیران را تجربه نمایند. در افراطی‌ترین این افراد، حالاتی مانند منع فعالیت‌های روزمره و یا حتی ترک نکردن از خانه رخ خواهد داد. در حالت شدید این بیماری ترس آن‌ها از هر چیزی است که می‌تواند به مرگ منجر شود. در این مقاله باهم می بینیم که چگونه می توانیم ترس از مرگ را از بین ببریم.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

انواع ترس ها در رابطه با ترس از مرگ

ترس از ناشناخته‌ها

ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا ممکن است در ترس از ناشناخته ریشه داشته باشد. این بخشی طبیعی از شرایط انسانی است که می‌خواهد جهان اطراف خود را بشناسد و درک کند و بداند پس از مرگ چه اتفاقی می‌افتد، با اینکه تا زمانیکه هنوز زنده هستیم، آن جهان نمی‌تواند برایمان ثابت شود.

افراد باهوش اغلب در معرض خطر بیشتری برای این نوع از ترس از مرگ هستند، همانند افرادی که به اعتقادات فلسفی و مذهبی خود زیاد می‌اندیشند.

ترس از دست دادن کنترل

مانند کسب دانش، کنترل چیزی است که انسان‌ها برای به‌دست آوردن آن در تلاشند. با این حال، عمل مرگ کاملا خارج از کنترل هر کسی است. کسانی که از دست دادن کنترل بعد از مرگ می‌ترسند، از طریق مراقبت‌های دقیق و گاه بسیار شدید سلامت و دیگر مراسم مذهبی سعی می کنند این ترس را از بین ببرند.

با گذشت زمان، دیده می‌شود که چگونه افراد مبتلا به این نوع ترس از مرگ ممکن است در معرض اختلال وسواس فکری، هیپوکاندریا (اضطراب سلامتی) و حتی تفکرات وهمی باشند.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

درد، بیماری یا از دست دادن عزت

بعضی از مردم با وجو اینکه آشکارا از مرگ می‌ترسند، در حقیقت از مرگ به خودی خود نمی‌هراسند. در عوض، آنها از شرایطی که مرگ را احاطه می‌کند وحشت دارند. آنها ممکن است از درد عاجزکننده و رنج و بیماری ناتوان‌کننده یا حتی از دست رفتن شأن و منزلت‌شان ترس داشته باشند. این نوع ترس از مرگ از طریق بررسی دقیق مشخصات ترس، مشخص شود و برای از بین بردن آن روش های متفاوتی توسط درمانگران استفاده می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به این نوع ترس از نازوفوبیا، هیپوخاندریازیس یا سایر اختلالات سوماتوفرم رنج می‌برند.

نگرانی درباره خویشاوندان

بسیاری از افرادی که از ترس از مرگ رنج می‌برند، تقریبا از اینکه پس از مرگ برای خانواده‌هایشان چه اتفاقی می‌افتد، نگرانند.

این حالت در والدین جدید، والدین مجرد و پرستار کودکان بسیار رایج است. آنها ممکن است نگران باشند که خانواده آنها از لحاظ مالی رنج می‌برد یا اینکه هیچکس نخواهد بود که از آنها مراقبت کند.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

ترس از مرگ در کودکان

ترس از مرگ در کودکان می‌تواند برای والدین حالتی ویرانگر باشد، اما این جریان بخشی سالم از رشد طبیعی آنهاست. کودکان به طور کلی از مکانیسم‌های دفاعی، اعتقادات مذهبی و درک مرگ که به بزرگسالان کمک می‌کند، نمی‌توانند استفاده کنند. آنها نمی‌توانند زمان را کاملا درک کنند، و برای آنها دشوار است که قبول کنند که گاهی اوقات انسان‌ها آنها را ترک می‌کنند و دوباره می‌آیند.

این عوامل می‌توانند کودکان را به یک مفهوم وحشتناک از مرگ هدایت کند. اینکه این مدل ترس یک فوبیا محسوب می‌شود یا نه، بستگی به شدت و مدت زمان آن دارد.

فوبیاها به طور کلی در کودکان تا وقتی که بیش از شش ماه حالت مورد نظر را نداشته باشند تشخیص داده نمی شود و نیازی به درمان آن نیست. اما اگر این نشانه ها بیش از شش ماه در کودک مشاهده شد، کودک احتمالا مبتلا به فوبیا بوده و برای تشخیص و از بین بردن ترس کودک باید به روانشناس مراجعه شود.

علائم و نشانه های تشخیص ترس از مرگ یا تاناتو فوبیا

برای این که بدانیم چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم ابتدا باید علائم آن را بشناسیم. علائم تاناتو فوبیا یا ترس از مرگ ممکن است در هر زمان و حالتی وجود نداشته باشد و تنها در مواقعی که فرد شروع به فکر کردن به مرگ خود یا عزیزان خود می‌نماید، رخ دهد. شایع‌ترین علائم بیماری روانی ترس از مرگ به شرح ذیل می‌باشند:

  • حملات ناگهانی و مکرر
  • افزایش اضطراب
  • سرگیجه
  • عرق کردن
  • تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • احساس گرسنگی یا درد معده
  • افسردگی
  • حساس شدن به دمای گرم یا سرد هوا

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

البته به غیر از علائم فوق، ممکن است علائم عاطفی نیز در این افراد رخ دهد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • دوری از دوستان و خانواده برای مدت زمان طولانی
  • عصبانیت
  • احساس ناراحتی
  • پریشانی
  • احساس گناه
  • نگرانی مداوم

عوامل تشدید کننده ی ترس از مرگ

برخی از عوامل هستند که احتمال ابتلا به بیماری روانی ترس از مرگ را در افراد افزایش می‌دهند، در زیر به معرفی و بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

سن

اوج اضطراب مرگ معمولا در سن 20 سالگی رخ می‌دهد و هر چه سن بالاتر می‌رود، این اضطراب کمرنگ‌تر و در نهایت از بین خواهد رفت، اما افراد مسن‌تر ترس از فرآیند مرگ دارند.

جنسیت

بر اساس تحقیقات انجام شده، زنان بیشتر از مردان نسبت به مرگ عزیزان و پیامدهای مرگ آن‌ها می‌ترسند.

افراد دارای والدین سالخورده

افرادی که والدین سالخوده و از سن گذشته‌ای دارند، بیشتر به فرآیند مرگ و پیامدهای آن فکر می‌کنند، به همین علت احتمال ابتلا به بیماری روانی ترس از مرگ در آن‌ها بیشتر است.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

فروتنی

افرادی که فروتنی کمتری دارند، بیشتر در مورد مرگ خود نگران هستند، زیرا آن‌ها اهمیت وجود خود را کم تلقی کرده و بیشتر مایل به قبول زندگی هستند. این بدان معنا است که این افراد بیشتر مستعد ابتلا به تاناتو فوبیا می‌باشند.

مسائل مربوط به سلامت

افرادی که دارای مشکلاتی درباره سلامتی خود هستند، با توجه به آینده خود، بیشتر دچار ترس و اضطراب می‌شوند.

تشخیص تاناتو فوبیا یا ترس از مرگ

به دلیل بسیاری از علل و عوارض احتمالی که در تشخیص اشتباه بیماری های روحی و روانی وجود دارد، بسیار مهم است که تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ تنها توسط یک متخصص بهداشت و روان آموزش دیده تشخیص داده شود.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

درمانگر می‌تواند سوالاتی مربوط به این زمینه را از مراجع خود بپرسد، او را هدایت کند و همچنین به او کمک کند تا او دقیقا متوجه شود که چه حالات و اتفاقاتی در وجودش در حال رخ دادن است. درمانگر همچنین می‌تواند علائم اختلالات مرتبط را نیز تشخیص دهد و درمان مناسبی تجویز کند تا بتواند به از بین بردن ترس از مرگ در شخص کمک کند.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

برای درمان و از بین بردن بیماری ترس از مرگ، هدف کاهش ترس و نگرانی فرد در رابطه با این موضوع است. برای انجام این کار، پزشک ممکن است یکی از درمان‌های زیر را استفاده کند:

گفتگو درمانی

گفتگو با یک درمانگر و به اشتراک گذاشتن آنچه شما را مورد آزار قرار می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند که با احساساتتان مقابله کنید. درمانگر به شما کمک می‌کند تا شیوه‌هایی را برای مقابله با این احساسات پیدا کنید و این حالت خود را از بین ببرید.

درمان رفتاری شناختی

این نوع درمان به ایجاد یک راه حل عملی برای مقابله با مشکلات پرداخته و هدف آن این است که الگوی تفکر خود را تغییر دهید. درمان رفتاری شناختی تلاش می‌کند تفکر شما را در رابطه با مرگ عوض کند و به همین شیوه موفق می شوید ترس خود را از مرگ از بین ببرید.

تکنیک‌های آرامش بخش

خیال، تصور و تکنیک‌های تنفسی ممکن است در هنگام بروز علائم فیزیکی اضطراب، کمک کننده باشند. این تکنیک‌ها به مرور زمان به شما کمک‌کنند که ترس‌های خود را از بین ببرید دهید.

داروها

پزشک ممکن است به جهت کاهش اضطراب و احساسات ناشی از ترس، برخی از داروها را برای شما تجویز کند. با این وجود، دارو به ندرت به عنوان یک راه حل دراز مدت تلقی می‌شود و معمولا برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

نکات شخصی برای از بین بردن ترس از مرگ

با ترس خود مواجه شوید

اگر در تلاش برای از بین بردن ترس از مرگ هستید نه تنها می‌بایست آن را به صورت شفاف بیان کنید، بلکه باید عواملی که موجب ایجاد ترس در آن‌ها می‌شوند را نیز به خوبی شناسایی کنید و سعی کنید با ترس خود روبرو شوید. برای مثال اگر از رفتن به مراسم تدفین و یا آرامگاه خودداری می‌کنید به آنجا بروید

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

از رفتارهایی که در آن‌ها به دنبال رسیدن به اطمینان هستید بپرهیزید.

این مرحله تمایل افراد به بررسی سلامتی بدن خود به شکل وسواس گونه را مورد هدف قرار می‌دهد. افرادی که همواره در حال چک کردن سلامتی بدن خود و پرسش از مشاورین و پزشکان برای رسیدن به اطمینان از سلامتی خود هستند. این افراد برای رسیدن به سلامتی ایده‌آل خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، از خوردن قرص‌های مکمل مختلف گرفته تا اطمینان به برخی خرافه‌گری‌ها.

دکتر فورر و واکر برای جلوگیری از این رفتارها پیشنهاد می‌کنند که سعی کنید اینگونه کارها را به تعویق بیندازید، و فاصله‌ی زمانی انجام آن‌ها را رفته رفته طولانی‌تر کنید تا اینکه بتوانید کاملا از آن‌ها دست بکشید.

تجربیات شخصی خود را بررسی کنید

تجربیات شخصی افراد نیز نقش مهمی در این ترس‌ها دارد. برای مثال از دست دادن شخصی که دوست می‌داشتید و یا این‌که دچار بیماری خطرناکی بودید و یا نزدیکان شما با بیماری سختی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

اگر از دیدگاه درستی به این اتفاقات بنگرید، به شما کمک زیادی در حفظ تعادل بین زندگی و مرگ خواهد کرد و ممکن است با آرامش بیشتری با فکر به مرگ مواجه شوید.

تمرکزتان را بر روی لذت بردن از زندگی بگذارید

در این مرحله باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را شناسایی کنید تا به آنچه از زندگی می‌خواهید دست یابید و از تجربه‌ی این کارها لذت ببرید.

چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم

همه ی ما حداقل یک بار درباره ی مرگ تفکر کرده ایم و ترس از آن را تجربه کرده ایم. مرگ و ترس از مرگ، دو موضوع بحث برانگیز است بخصوص که نه روانپزشکان نه جامعه نمی دانند دقیقا درباره آن چگونه صحبت کنند. اما می توانیم راه هایی استفاده کنیم که بفهمیم چگونه ترس از مرگ را از بین ببریم.

صحبت کردن با روانشناس درباره ی این ترس و نشانه هایی که در خودتان مشاهده می کنید می تواند به ما کمک کند تا منشاء ترس خود را پیدا کنیم و حتی با درمان های ذکر شده آن را از بین ببریم یا حداقل بتوانیم آن را کمرنگ تر کنیم. کلینیک تخصصی روانشناسی ذهن آرا توانسته است از روانشناسان خبره و با تجربه ای در این زمینه در تیم درمان خود استفاده کند و آماده ی ارائه ی هرگونه خدمات برای از بین بردن تاناتو فوبیا یا ترس از مرگ، ترس از جاودانگی، ترس از از دست دادن عزیزان و سایر فوبیا های مشابه می باشد.

امتیاز 4.2 (17 مشارکت)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. آر ام‌چارتس می گوید

    عالی و کامل بود. ممنون از شما و سایت خوبتون

  2. فجر می گوید

    ممنون از توضیحاتتون،من خانمی ۴۰ ساله هستم حدود ۹ماه اریتمی داشتم ب پزشکان متعدد مراجعه کردم گفتن عصبیه،،الان فوبیای ترس از مرگ پیدا کردم ب شدت ،ضعف میکنم،گریه میکنم،توان کار ندارم،،شاد نیستم درکل،،السنترا خوردم بهم نساخت ،فلوکستین دادن باز نتونستم تحملش کنم و حالمو بد کرد ،نمیدونم چ کار کنم

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.