14 تمرین عجیب برای تقویت هوش در بزرگسالان

تمرینات حسی یک ورزش برای مغز به حساب می آیند. با انجام تمرینات ترکیبی حسی- دیداری، شنیداری، بویایی، لامسه و چشایی به همراه احساسات عاطفی باعث می شود که مناطق مختلفی از مغز درگیر شوند و سلول های مغز را وادار می کند که به صورت طبیعی به تولید نوترون بپردازند. نوترون ها بر افزایش حافظه موثر هستند و سلول های اطراف خود را تقویت می کنند که باعث می شود روند پیری به تاخیر بیفتد. در این مطلب تمریناتی شاید عجیب را معرفی می کنیم که باعث می شود با درگیر شدن بیشتر بخش های مغز، عملکرد آن را بهبود بخشد و مسبب تقویت هوش در بزرگسالان شود.

تمرین های عجیب برای تقویت هوش بزرگسالان

با دست غیر غالب مسواک بزنید

با دست غیر غالب مسواک بزنید

تحقیقات نشان داده است که استفاده از دست مخالف برای مسواک زدن می تواند به انسباط سریع و قابل توجه در بخش کنترل و پردازش اطلاعات لمسی مغز منجر شود.

یادتان باشد تمامی مراحل مانند باز کردن درب خمیر دندان و ریختن خمیر دندان روی مسواک را نیز با دست غیر غالب انجام دهید.

برای تقویت هوش با چشمان بسته دوش بگیرید

با چشمان بسته دوش بگیرید 

وقتی چشمانتان زیر دوش بسته باشد دستان شما سطوح متفاوت روی بدن شما را تحلیل می کند و به مغز می فرستد

سعی کنید فقط از حواس لمسی خود استفاده کنید. البته برای جلوگیری از سوختگی یا دیگر خطرات احتیاط را نیز به خرج دهید. پس نیاز نیست برای تنظیم دما چشمانتان بسته باشد اما برای تقویت هوش و مغز خود، دیگر مراحل شستشو را با چشمان بسته انجام دهید.

کارهای روتین خود را تغییر دهید

کارهای روتین خود را تغییر دهید

مطالعات انجام شده با تصویربرداری از مغز نشان می دهد که کارهای جدید نواحی بزرگی از قشر مغز را تحریک می کند که نشان دهنده افزایش فعالیت در نقاط زیادی از مغز می باشد. اما وقتی کارهای روتین و روزمره را انجام می دهیم این تحریک مغزی کاهش می یابد.

بعد از صبحانه لباس متفاوت بپوشید و از مسیر جدیدی به پیاده روی بروید. اگر در خانه می مانید شبکه جدیدی را برای تماشا انتخاب کنید. حتی تماشای برنامه کودک برای یک فرد بزرگسال می تواند جالب توجه باشد و می توانید بفهمید که چه میزان از شخصیت امروزتان شکل گرفته از کارتون های کودکانه است.

اشیاء آشنا را وارونه کنید (به معنای واقعی کلمه)

اشیاء آشنا را وارونه کنید

وقتی به اشیاء به شکل درست نگاه می کنید، قسمت چپ مغز شما به سرعت آن را شناسایی می کند و به سراغ کارهای بعدی می رود. اما وقتی اشیاء وارونه باشند، قسمت راست مغز وارد عمل می شود و تلاش می کند که شکل، رنگ و روابط این شکل عجیب را بررسی کند.

برای شروع می توانید چیزهایی مثل عکس خانوادگی، ساعت رومیزی، تقویم و … را وارونه کنید.

صندلی ها را جابجا کنید

صندلی ها را جابجا کنید

در اکثر خانواده ها هرکس صندلی بخصوصی دارد اما برای تقویت هوش و حافظه، نیاز است که صندلی خود را جابجا کنید.

با تغییر دادن صندلی خیلی چیزها مثل نفر کناری، زاویه دید و حتی دسترسی به وسایل روی میز تغییر می کند که می تواند برای تقویت حافظه و هوش در بزرگسالی کاربرد داشته باشد.

با بینی خود ارتباطی تازه بگیرید

با بینی خود ارتباطی تازه بگیرید

احتمالا شما هم اول صبح با بوی قهوه و چای روز خود را شروع می کنید و این تبدیل به یک روتین شده است. اما با استفاده از بوهای جدیدی مثل وانیل، پرتقال، نعنا و … می توانید مسیرهای عصبی جدیدی در مغز خود ایجاد کنید.

عصاره ی دلخواه و جدیدی را کنار تخت خود داشته باشید تا اول صبح بعد از بیدار شدن آن را بو بکشید یا مثلا بعد از استحمام از این عصاره استشمام کنید.

پنجره های خودرو را پایین بدهید

پنجره های خودرو را پایین بدهید

هیپوکامپوس، منطقه ای از مغز است که مسئولیت پردازش حافظه، خصوصا درباره ی بوها، صداها و مناظر را به عهده دارد.

سعی کنید که بوها و صداهای جدیدی را در مسیر خود تجربه کنید. باز کردن پنجره ی خودرو این صداها و بوها را در اختیار مغز شما می گذارد تا بتواند با ساخت مسیرهای جدید، هوش و حافظه ی شما را تقویت کند.

حتی به عنوان یک بزرگسال با سکه ها بازی کنید.

با سکه ها بازی کنید.

از آنجا که مغز ما معمولا برای تمایز قایل شدن بین چیزها به نکات بصری آن ها توجه می کند، استفاده از حس لامسه برای شناسایی اشیاء می تواند بخش های مربوط به اطلاعات لامسه در مغز را تحریک کند و باعث شود سیناپس های آن تقویت شوند. بطور مشابه، کسانی که در بزرگسالی قوه ی بینایی خود را از دست می دهند، با تقویت مسیرهای مرتبط با لامسه در مغز می توانند حروف بریل را به آسانی تشخیص دهند.

می توانید جالیوانی ماشین خودتان را به سکه ها اختصاص دهید و هنگامی که پشت چراغ قرمز منتظر ایستاده اید بدون نگاه کردن به آن ها و فقط با لمس سکه ها تشخیص بدهید که هرکدام چه سکه ای هستند.

بازی تقویت کننده هوش “10 تایی” رو انجام دهید

بازی تقویت کننده هوش "10 تایی"

مجبور کردن مغز به پیدا کردن جایگزین ها باعث تقویت آن و در نتیجه تقویت هوش می شود.

بازی اینطور است که رقیب به شما یک شی می دهد و شما باید 10 شی دیگری که می تواند جایگزین آن باشد را نام ببرید. مثلا اگر به شما مگس کش داده باشند جواب صحیح می تواند: راکت تنیس، چوب گلف، کفگیر، باتوم، چوب درام، ویولن، بیل، میکروفون، چوب بیس بال، یا یک پاروی قایق رانی باشد.

سوپرمارکت را اسکن کنید

سوپرمارکت را اسکن کنید

فروشگاه های بزرگ جوری طراحی شده اند که سودآور ترین اجناس بیشتر از همه در دید باشند و به همین علت هنگام خرید کردن، همه ی اجناس را نمی بینید.

پس برای تقویت ذهن و تقویت هوش، می توانید در سوپرمارکت و در راهروها، روبروی اجناس توقف کنید و همه ی اجناس قفسه ها را نگاه کنید. اگر چیزی بود که ندیده بودید، آن را بردارید، ترکیباتش را بخوانید و درباره آن فکر کنید. نیاز نیست حتما آن را بخرید. شما تا همینجا به هدف رسیده اید.

یک کار هنری را به صورت گروهی انجام دهید

یک کار هنری را به صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت های غیرکلامی و عاطفی مغز را درگیر می کند. وقتی کار هنری انجام می دهید، بخش هایی از مغز را فراخوانی می کنید که به اشکال، رنگ ها و بافت ها مرتبط هستند. درحالی که در حالت عادی معمولا این بخش ها بسیار کم استفاده یا بلا استفاده هستند.

در گروه از هرکس بخواهید که چیزی متفاوت درمورد یک موضوع خاص، یک فصل، یک احساس و … نقاشی کند.

ارتباط اجتماعی بیشتری در طول روز برقرار کنید

ارتباط اجتماعی بیشتری در طول روز برقرار کنید

تحقیقات بارها ثابت کرده است که محروم بودن از ارتباطات اجتماعی، اثرات منفی زیادی بر توانایی های کلی شناختی فرد دارد.

پس به جای اینکه از دستگاه اتوماتیک نوشیدنی بخرید، از یک مغازه خریداری کنید. خرید خود را به صورت مجزا و از سوپرمارکت ها خریداری کنید بجای اینکه به صورت آنلاین سفارش دهید.

متفاوت بخوانید

متفاوت بخوانید

وقتی با صدای بلند می خوانیم یا به خواندن فردی دیگر گوش می دهیم، بخش های متفاوتی در مغز نسبت به زمانی که آرام برای خودمان می خوانیم فعال می شوند.

پس برای تقویت مغز، حافظه و هوش کتاب را با صدای بلند برای دوست یا همسرتان بخوانید، برای نقش های مختلف، صداها و لحن های متفاوتی بکار بگیرید. ممکن است سرعت شما در خواندن کم شود اما در عوض هوش شما تقویت خواهد شد.

غذاهای جدید بخورید

غذاهای جدید بخورید

سیستم بویایی با فعال کردن ترکیبات منحصر به فرد در بینی شما می تواند ملیون ها بو را متمایز کند. ارتباط مستقیمی بین بویایی و مرکز حواس در مغز وجود دارد و به همین دلیل با بو کردن یک بوی جدید، می توانید بخش های متفاوتی از مغز را تحریک کنید.

پس یک رستوران نا آشنا را انتخاب کنید و غذای متفاوتی را سفارش دهید. سبزیجات و میوه های متنوعی هم وجود دارد که احتمالا تاکنون آن ها را امتحان نکرده اید.

امتیاز 4 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.