چطور در بزرگسالی دوست پیدا کنیم؟

احتمالا یادتون هست که در کودکی دوست پیدا کردن چقدر آسان بود. معمولا بهترین دوستان ما همکلاسی های مدرسه یا همسایه های ما بودند. یا شاید هم فرزندان دوستان والدین ما از دوستان صمیمی ما به حساب می آمدند. اما چطور در بزرگسالی دوست پیدا کنیم ؟

در کودکی پیدا کردن دوست به سختی بزرگسالی نبود. به دو دلیل مهم. اول این که خیلی نگران رد شدن پیشنهاد دوستی نبودید و دوم این که در مورد انتخاب دوستان خودتان سختگیری کمتری داشتید. اما الان به عنوان یک بزرگسال قضیه برای شما کمی متفاوت است. جدا از ترس از جواب منفی گرفتن، دوست پیدا کردن نیاز به زمان زیادی دارد، چیزی که همه ی ما این روز ها کمبود آن را احساس می کنیم. بنابراین تنها کاری که انجام می دهید این است که از کوچک شدن دایره ی دوستان خود احساس ناراحتی می کنید. اما باید بگوییم که شما تنها نیستید.

پیدا کردن دوست در بزرگسالی

تحقیقات نشان داده است که پس از سن 25 سال، دوستی های افراد به سمت کوچک شدن و زوال می رود. این به دلیل تغییرات شغلی، ازدواج کردن، مهاجرت به کشورهای دیگر و حتی بچه دار شدن اتفاق می افتد.

اما داشتن رابطه ی دوستانه در افراد بزرگسال نیز امر مهمی است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که فارغ از وضعیت تاهل، افرادی که در سن 45 سالگی، تعداد دوستان آن ها بیشتر از 10 عدد باشد، در سنین بالای 50 سالگی وضعیت سلامت بهتری خواهند داشت.

علاوه بر این، یک مطالعه ی دیگر نشان داد که کیفیت یک رابطه ی دوستی نسبت به دیگر روابط تاثیر بیشتری روی سلامت فرد دارد. در واقع، افراد با دایره ی اجتماعی بزرگتر، احتمال ابتلا به خطرات و مشکلات سلامتی کمتری خواهند داشت. پس اگر شما هم در پیدا کردن دوستان دچار مشکل هستید، در این مقاله راه حل هایی برای شما معرفی می کنیم تا یاد بگیریم چطور در بزرگسالی دوست پیدا کنیم.

در حالی که دوست یابی در بزرگسالی می تواند سخت باشد، بهترین بخش در مورد پیدا کردن دوستان جدید، توانایی ایجاد الگوهای دوستی سالم تر است. دوستی‌های جدید به شما فرصتی می‌دهد تا از اشتباهات در روابط دوستانه گذشته درس بگیرید و دوستی‌های جدیدی ایجاد کنید که حتی روابط قوی‌تری دارند. می‌توانید دوستانی را بیابید که بیشتر از شما تعریف می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید، افرادی که می‌توانید برای آنها نیز حضور داشته باشید.

ذهنیت درست داشته باشید

وقتی که بخواهیم در بزرگسالی دوست پیدا کنیم بفهمیم چطور در بزرگسالی دوست پیدا کنیم، باید ذهنیت خود را درست کنیم. نباید تصور کنید که پیدا کردن دوست در این سن کار غیر ممکنی است زیرا افکار شما به مرور تبدیل به واقعیت خواهند شد. در عوض باید نکات زیر را رعایت کنید تا یک دوستی پایدار را تشکیل دهید.

پذیرا باشید

 

به عبارت دیگر، فرایند دوست یابی را برای خودتان پیچیده نکنید. بجای نگرانی از رد شدن درخواست یا ترس از جذاب نبودن برای طرف مقابل، رفتار خود در مدرسه را به خاطر بیاورید. نیاز هم نیست که حتما همه ی دوستان شما از جنس خود شما باشند. دوستی ساده بین زن و مرد هم کاملا امکان پذیر است. پس پذیرا باشید و به اتفاقاتی که برای شما خواهد افتاد خوش آمد بگویید.

لیستی از دوستان بالقوه تهیه کنید

هرکس در زندگی خود یک یا دو نفر را دارد که دوست دارد با آن ها بیشتر آشنا شود. پس باید یک لیست از این افراد تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که دوست پیدا کردن نیاز به تلاش دارد. پس وقتی لیست خود را تهیه کردید، از آن ها برای یک فنجان قهوه یا چیز کوچک دیگری دعوت کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

در برنامه ریزی های خود جایی برای آن باز کنید

دوست پیدا کردن در بزرگسالی

می دانیم که همه ی افراد مشغولیت دارند. پس علی رغم خواست و میل شخصی، بدون برنامه ریزی و ثبت آن، احتمال این که هیچ کاری برای دوست پیدا کردن انجام ندهید بسیار زیاد است. مثلا تصمیم بگیرید که چه زمانی می خواهید از همکار خود بخواهید که با شما به یک وعده ی غذایی بیاید. یا زمانی را مشخص کنید که به آن عضو گروه کتاب خوانی زنگ بزنید. نکته این است که در برنامه ریزی خود زمانی را برای این کار مشخص کنید وگرنه این کار را به صورت مداوم به تعویق خواهید انداخت.

دعوت ها را بپذیرید

بله درست است که سر شما شلوغ است و برنامه ی روزانه ی شما پر شده است. اما اگر کسی شما را به چیزی دعوت کرد، سعی کنید این دعوت را بپذیرید و آن را در برنامه ی خود جای دهید. اگر دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستید، به این نکته توجه کنید که این فرد شما را دعوت کرده است به دلیل این که شما از نظر او فرد جذابی هستید و دوست دارد شما را بیشتر بشناسد. البته اگر به هیچ وجه نمی توانید این دعوت را قبول کنید یا مثلا مریض هستید، سعی کنید در زمان دیگری این دعوت را جبران کنید. قبول کردن دعوت دیگران، حتی اگر آن ها را به خوبی نمی شناسید، فرصتی عالی برای پذیرا بودن و گسترش فرصت های دوستی به حساب می آید.

چیزهای جدید امتحان کنید

دوستیابی در کلاس هنری

هنگامی که به عنوان یک  بزرگسال دنبال دوست پیدا کردن هستید، مهم است که افق دید خود را گسترش داده و چیزهای جدید امتحان کنید. چه می دانید، شاید از این ماجراجویی های جدید خوشتان آمد. علاوه بر این، امکان پیدا کردن دوست برای شما در مکان های جدید و جالب بیشتر خواهد شد. در یک کلاس هنری یا رقص ثبت نام کنید. شما تنها کسی نیستید که برای خارج شدن از منطقه ی امن خود تلاش می کنید و همین می تواند یک نقطه ی مشترک برای شروع دوستی شما با دیگر اعضای گروه باشد.

بدانید که کجا باید جستجو کنید

یکی از چالش های یافتن دوست جدید و اینکه چطور در بزرگسالی دوست پیدا کنیم این است که کجا باید به دنبال آن بگردیم. البته در همه ی موقعیت ها و شرایط امکان یافتن دوست وجود دارد، اما مشکل اصلی کمبود تلاش برای ارتباط برقرار کردن با آن هاست.

از شبکه های اجتماعی بهره بگیرید

استفاده از شبکه های اجتماعی

هدف شبکه های اجتماعی، متصل کردن مردم به یکدیگر است. چه دور از همدیگر باشید چه از زمان مدرسه همدیگر را ندیده باشید، شبکه های اجتماعی فرصتی است که بتوانید با آن ها دوست شوید. البته از لحاظ فنی در این شبکه های اجتماعی با آن ها “دوست” هستید اما می توانید این دوستی را به محیط واقعی بکشانید و ارتباط خود را گسترش دهید. همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی برای تشکیل یک رویداد کمک بگیرید. مثلا اگر می خواهید در منزل خود یک مهمانی یا یک گروه کتابخوانی تشکیل دهید، این را در شبکه ی اجتماعی خود منتشر کنید تا افراد علاقه مند را بتوانید جذب کنید.

به همسایه های خود سر بزنید

 

بهترین دوست خیلی از مردم، از همسایه های جدید یا قدیمی آن ها هستند اما با این وجود، بسیاری از مردم از این دوستان بالقوه را نمی بینند. همسایه ی خود را در خیابان می بینند و تنها یک دست تکان می دهند و به مسیر خود ادامه می دهند. درحالی که ممکن است یک دوستی فوق العاده در انتظار آن ها باشد. پس دفعه بعدی که همسایه ی خود را دیدید، بیشتر از دست تکان دادن با او ارتباط بگیرید.

با همکاران ارتباط برقرار کنید

شما بخش بزرگی از زندگی خود را با افرادی که با آن ها کار می کنید می گذرانید و با وجود اینکه در یک محیط کاری هستید، احتمالا چیزهای زیادی درباره ی همکاران خود می دانید. در این حالت، بهتر است که یکی از همکاران خود را برای فعالیتی غیر مرتبط با کار دعوت کنید. مثلا باهم به تماشای یک مسابقه فوتبال بروید یا بعد از کار باهم به رستوران بروید یا اگر فعالیت هایی مثل استخر یا باشگاه ورزشی برای هردوی شما جذاب است می توانید برای آن ها برنامه ریزی کنید.

در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید

دوستی در باشگاه

ممکن است دوست شدن در باشگاه به یک کلیشه تبدیل شده باشد اما این اتفاقی است که در این باشگاه ها بسیار رخ می دهد. دفعه بعدی که در کلاس زومبا هستید یا روی تردمیل قدم می زنید، مکالمه ای کوچک با فرد بغل دستی خود شروع کنید. سپس هربار که همدیگر را در باشگاه می بینید به هم سلام کنید و صحبت کنید. چه می دانید، شاید این آغاز یک دوستی بزرگ در بزرگسالی باشد.

در یک رویداد یا گردهمایی کاری شرکت کنید

فرقی نمی کند که شما در منزل کار می کنید یا هرروز به محل کار می روید. بهتر است اگر گردهمایی کاری تشکیل شد در آن شرکت کنید. این ملاقات ها و رویداد ها راهی عالی برای آشنا شدن با افراد جدید و دوستان بالقوه به حساب می آید. این گردهمایی ها با افرادی پر شده اند که همزمان که آماده آشنایی با دیگر افراد در حوزه ی کاری خودشان هستند، علایق مشترکی نیز با شما دارند.

به یک باشگاه کتاب خوانی بپیوندید

باشگاه کتابخوانی

اگر به کتاب خواندن علاقه دارید، باشگاه کتاب خوانی جایی عالی برای شما به حساب می آید. در این باشگاه ها می توانید با افراد درحالی که درباره ی مفهوم کتاب ها بحث می کنند، به شکل عمیق تری آشنا شوید. همچنین اگر در این باشگاه ها حتی نتوانستید دوست بزرگسال خود را پیدا کنید چیزی را از دست نداده اید زیرا یک گروه از افراد هم سلیقه پیدا کرده اید که ماهی یک بار حداقل آن ها را می بینید و با آن ها به گفتگو می پردازید.

در یک لیگ ورزشی بزگسالان شرکت کنید

لیگ ورزشی بزرگسالان

اگر به ورزش علاقه دارید، به یک لیگ تفریحی بزرگسالان بپیوندید. فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و ورزش های رزمی همه گزینه های مناسبی هستند. نه تنها کاری را انجام می دهید که از آن لذت می برید بلکه با اعضای تیم به جاهای مختلف می روید و این فرصت مناسبی برای دوست شدن با دیگر اعضا به شما می دهد.

در فعالیت های مدرسه ی فرزندان داوطلب شوید

فعالیت های داوطلبانه

درحالی که داوطلب شدن در فعالیت های مدرسه برای ارتباط بیشتر با فرزندان شما مفید است، این کار می تواند به شما برای پیدا کردن دوستانی در سن و سال خودتان نیز کمک کند. کسی که با شما در این جلسات داوطلبانه حضور دارد احتمالا به چیزهای مشترکی با شما علاقه مند است. پس به دنبال رویداد های داوطلبانه در مدرسه باشید.

دوستی هایی که ایجاد کردید را حفظ کنید

پس از برقراری ارتباطات اولیه، مهم ترین چیز حفظ ارتباط است. دوستی مثل یک گیاه است. اگر به صورت منظم به آن آبیاری نکنید از بین می رود. پس مطمئن شوید که به صورت منظم با دوستان خود ارتباط دارید. با آن ها تماس بگیرید یا به آن ها پیام بدهید و حالشان را بپرسید. از زندگی آن ها سوال کنید و بگذارید بدانند که برای شما مهم هستند. یک دوست خوب تنها به نیازهای خودش در دوستی توجه نمی کند و نیازهای طرف مقابل نیز برای او مهم هستند.

امتیاز 1.5 (4 مشارکت)
منبع werywellmind
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.