آزار و تجاوز جنسی در محیط کار، گزارش آزار جنسی در ایران

برخی اوقات آزار و تجاوز جنسی در محل کار به شکل واضح انجام می شود. مثلا مقام بالادست شما، از شما درخواست می کند که در ازای ترفیع درجه یا چشم پوشی از اشتباهات شما، عملی جنسی برای او انجام دهید. اما برخی اوقات آزار و اذیت جنسی به سادگی قابل تشخیص نیست. پس از کجا باید بفهمیم که در آزار جنسی در محیط کاری قرار داریم؟

تجاوز جنسی در محیط کار

تشخیص آزار جنسی در محیط کاری با احساس شما آغاز می شود. بعضی اوقات شما حس می کنید که رفتار یک نفر در محیط کار مناسب نیست و آزار دهنده است. حالا این آزار ممکن است برای شما باشد یا برای دیگری. اما به طور کلی، وجود چنین افرادی در مجموعه باعث می شود که روابط کاری دچار اشکال شود و محیط کار به محیط ناخوشایندی تبدیل شود. در بسیاری از موارد، زنانی که مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرند به دلیل اینکه با حقوق قانونی خود در این زمینه آشنا نیستند از محل کار خود استعفا می دهند و کاری که شاید می توانست برای آن ها بسیار مناسب باشد را از دست می دهند. پس برای این که چنین اتفاقی برای شما پیش نیاید بهتر است این مقاله را با دقت مطالعه کنید و اگر مورد مشابهی پیش آمد از راهنمایی های این مطلب استفاده کنید.

انواع تجاوز جنسی در محل کار

انواع تجاوز جنسی در محل کار

تجاوز جنسی در محل کار دو نوع اصلی دارد. اولین نوع آن “تجاوز در برابر لطف” و نوع دوم “محیط کار خصمانه” است. نوع اول یعنی تجاوز در برابر لطف از طرف فرد متجاوز به عنوان یک بده بستان به نظر می رسد. یعنی شخصی که از شما مقام بالاتری دارد در مقابل انجام لطفی در حق شما مانند اضافه حقوق، ترفیع درجه و غیره درخواست انجام نوعی از رفتارهای جنسی را از شما دارد.

البته همه ی اشکال تجاوز در برابر لطف به این وضوح نیستند که فرد به شما بگوید یا با من بخوابید یا من شما را اخراج می کنم. افرادی که در محیط کار حرفه ای فعالیت می کنند می دانند که این نوع سخن گفتن عواقب سنگینی برای آن ها دارند. به همین علت روش های ملایم تر و غیر مستقیم تری را برای این کار استفاده می کنند.

به عنوان مثال یکی از دوستان که خانوم متاهلی هستند تعریف کرد که یک بار رئیس او پیامکی برایش فرستاده بود که در آن از او پرسیده بود آیا تابحال به رابطه جنسی با من فکر کرده ای یا خیر. و وقتی که خانوم در این بحث شرکت نکرد، رئیس حقوق او را به یک سوم کاهش داد و ادعا کرد که مشکلات اقتصادی باعث کاهش حقوق او شده است.

اگرچه بیشتر آزار و تجاوز های جنسی در محل کار بین مرد بالارده و زن پایین رده اتفاق می افتد اما در مواقع نادری این دو می توانند هم سطح هم باشند. مثلا زنی به همکار مرد خود اعتماد می کند و مسائل شخصی خودش را با او در میان می گذارد و مرد با سوء استفاده از این اطلاعات، زن را تهدید می کند که اگر به میل جنسی او تن ندهد این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دهد.

 این نوع اول آزار جنسی در محل کار یعنی “تجاوز در برابر لطف” بود. نوع دوم آن “محیط کار خصمانه” نام دارد.

در این نوع آزار جنسی، کارمندان با حرف ها، شوخی ها و رفتارهای ناشایست و غیر محترمانه، یک محیط کار خصمانه را موجب می شوند. شوخی های توهین آمیز، ضرب و شتم جسمی، تهدید، توهین، برچسب گذاری و پخش تصاویر مستهجن نیز از دیگر کارهایی است که محیط کار خصمانه را ایجاد می کند.

البته برای این که یک محیط کار را محیط کاری خصمانه قلمداد کنیم، انجام دادن یکی از این کار ها یا دیده شدن آن ها به ندرت کافی نیست. باید این رفتارها تداوم داشته باشد و آنقدر فراگیر باشد که انسان آن ها را توهین آمیز بداند.

محیط کار خصمانه همچنین می تواند به وسیله ی توجهات ناخواسته ایجاد شود. مثلا همکار شما از شما می خواهد که با هم به قرار شام بروید و شما قبول نمی کنید. او عصبانی می شود و اقدام به پخش شایعاتی درباره ی زندگی جنسی شما می کند تا به حرفه ی شما آسیب بزند و توجهات منفی به سمت شما روانه کند. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاقات، اطلاعات شخصی خود را با دیگران درمیان نگذارید و درصورتی که همکار شما غیبت همکار دیگری را کرد جلوی این کار را بگیرید. برخی شرکت ها برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، قوانینی وضع کرده اند و در آن روابط عاطفی بین کارمندان را ممنوع کرده اند.

چطور آزار جنسی را در محیط کار تشخیص دهیم

آزار جنسی در محل کار

اگر شما قربانی آزار و اذیت جنسی باشید احتمالا به طور غریزی این موضوع را احساس می کنید یا حداقل حس می کنید که یک جای کار مشکل دارد. البته اینجا رفتارهایی را معرفی می کنیم که در صورت مشاهده ی آن ها باید به آزار جنسی مشکوک شوید.

لمس نامناسب

برخی افراد صمیمی تر از دیگران هستند و عادت دارند تماس جسمی بیشتری با دوستان خود داشته باشند. اما در یک محیط حرفه ای، رعایت مرزبندی های فردی بسیار اهمیت دارد. اگر همکار شما یا رئیس شما بیش تر از حد شما را لمس می کند و با تذکر دادن این کار را متوقف نمی کند، بهتر است این موضوع را با بخش منابع انسانی شرکت در میان بگذارید.

شوخی های جنسی

اگر در محل کار شوخی هایی با ماهیت جنسی به شکل جوک یا اشکال دیگر مطرح می شود، باید بدانید که این یک امر طبیعی نیست. جوک ساختن در مورد بدن افراد و خصوصا اندام های جنسی آن ها یکی از عوامل ایجاد محیط کار خصمانه به شمار می رود.

سوالات شخصی

اگر کسی از شما پرسید که ماه عسل خوش گذشت یا خیر مشکل خاصی ندارد ولی اگر از جزییات روابط جنسی شما با همسرتان در ماه عسل سوال کرد حتما یک جای کار مشکل دارد. یا به عنوان مثال، سوال درباره ی برنامه شما برای ازدواج یا بچه دار شدن در جلسه ی مصاحبه نیز یک سوال شخصی می باشد و طرح آن صحیح نیست.

پیام های نامناسب

اگر همکار شما پیامی با محتوای جنسی چه در قالب طنز و چه در قالب مطلب جدی برای شما در شبکه های اجتماعی ارسال کرد بهتر است به او شک کنید و این موضوع را با منابع انسانی در میان بگذارید.

برای گزارش دادن تجاوز در محل کار چه باید کنیم

اگر قربانی تجاوز در محل کار هستید یا آزار جنسی در محیط کاری مشاهده کرده اید باید به کجا گزارش دهید؟ جواب این سوال به اندازه ی سازمانی که در آن کار می کنید، سطح اعتماد شما به آن ها و گزینه های جایگزین شما بستگی دارد.

به طور کلی بهتر است از داخل شرکت شروع کنید. مخصوصا در مواردی که آزار از نوع محیط کار خصمانه است. در این موارد، مراجعه به منابع انسانی شرکت باعث می شود که آن ها با فرد خاطی به طور خصوصی برخورد کنند تا رفتار خود را تغییر دهد. این روش باعث می شود که روابط متقابل بهبود پیدا کند زیرا در صورتی که فرد خاطی واقعا پشیمان باشد و تعهد امضا کند نیازی به برخورد شدید تر نیست.

با این حال اگر شرکت شما یک شرکت کوچک است کار سخت تری خواهید داشت. در این موارد بهتر است از روش قانونی شکایت کنید که روش آن را در زیر توضیح داده ایم.

برای شکایت از تجاوز جنسی به کدام دادگاه ایران باید مراجعه کنیم؟

برای این کار شما باید یک شکایت کیفری در دادسرای وقوع جرم طرح کنید. البته اگر از کلانتری محل سکونت خودتان هم بپرسید توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

عنوان شکایت نامه نیز به نوع تجاوز بستگی دارد. مثلا تجاوز به عنف که به معنای رابطه جنسی به زور است.

در ادامه دادسرا برای شما نامه قضایی تنظیم می کند که با ارائه ی آن به کلانتری، با یک مامور به درب منزل فرد متجاوز خواهید رفت و برای تکمیل روند کار او را به کلانتری خواهند برد.

چطور تجاوز جنسی در محل کار را ثابت کنیم؟

شکایت از آزار جنسی در محل کار

بسیاری از موارد تجاوز جنسی تنها به چند جمله استناد می شوند که او چنین گفت و من چنین پاسخ دادم و این یک سند محکم برای اثبات آزار جنسی محسوب نمی شود. به همین علت است که وقتی به آزار و اذیت جنسی شک کردید بهتر است جمع آوری شواهد را شروع کنید.

یک لیست تهیه کنید که در آن تاریخ، زمان و توصیف آزار را ثبت کنید. در صورت امکان بهتر است که نسخه ای از آن را در کامپیوتر نیز ذخیره کنید.

اگر دیگران نیز شاهد اتفاق بوده اند از آن ها نیز بخواهید که مشاهدات خود را در اسناد شما به ذکر تاریخ یادداشت کنند.

در صورتی که آزار جنسی از طریق پیام در تلفن همراه صورت گرفته است از این پیام ها نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

در نهایت هر اقدام تلافی جویانه ای که شخص در قبال شما انجام داده است را مستند کنید. در غیر این صورت اثبات این که این اتفاقات در نتیجه ی تلاش فرد برای آزار جنسی شما بوده است کار دشواری خواهد بود.

چطور از آزار جنسی سر کار پیشگیری کنیم

پیشگیری از تجاوز جنسی

درحالی که بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که جلوگیری از تجاوز جنسی مانند جلوگیری از قتل در جامعه کار غیر ممکنی است اما رعایت قانون و ایستادگی در برابر متجاوزان، باعث می شود که قوانین به نحو بهتری اجرا شوند. همچنین در صورتی که چنین چیزی برای همکاران دیگر ما اتفاق افتاد، نباید ساکت باشیم و مسئولیت خودمان بدانیم که در اصلاح این معضل اجتماعی قدمی برداریم.


منابع:

blog.powertofly.com

khabaronline

امتیاز 4 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. داوود خان می گوید

    یعنی میشه روز ییاد که مهندسان پزشکی و الکترونیک نخبه ، به جای ابزار بیخود درمانی پول ساز و چاق کن پزشکان ، دستگاهی بسازند که زنان بدن نما ی بی حجاب محرک جنسی و اعصاب خورد کن مردان را با ارسال امواج خاصی مثل کنترل گیرنده دیجیتال و رسیور به سمت بدنشان و مغزز نداشتشون تحریک کنه و خود زن خود نما ، مایل و یعنی بهتره مالی بشن تا عدالت سراسری برقرار شه . فروش خوب و کار آفرینی خیلی خوبی هم داره . یا الله دست بکار شید مردان بی عرضه ک….لیس . امیدوارم ای کاش نباشه و محقق بشه تا حقوق از دست رفته ما مردان بینوای ایرانی احیا شه .

  2. ناشناس می گوید

    دلم می سوزه برا کسایی که معرض جنسی دارن با بعضی زنا همکار می شن محرک، افسار گسیختگی،اقتدار ،ادامه، شکایت

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.