نوستالژی چیست؟ فواید و معایب آن

نوستالژی چیزی است که اکثر ما می توانیم با دیدن آن با برخی از برهه های زندگی خود ارتباط برقرار کنیم. نوستالژی ها ما را به یاد تجربیات تلخ و شیرین می اندازند. نوستالژی یک احساس مربوط به یک مکان یا زمان گذشته است که عمدتاً دارای تداعیات مثبت است. نوستالژی یک تجربه نسبتاً جهانی است که در کشورهای مختلف و فرهنگ های مختلف وجود دارد. افراد نوستالژیک غالباً متهم به “زندگی در گذشته” هستند. آیا این بی فایده است؟ یک تحقیق در حال رشد حاکی از آن است که دلتنگی می تواند مجموعه متنوعی از پیامدهای روانشناختی مثبت و منفی داشته باشد. در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی پنج فایده روانشناختی نوستالژی ها توضیح داده شده است.

نوستالژی ها و فواید آن

روانشناسی نوستالژی

شواهد تجربی نشان می دهد که نوستالژی به عنوان یک احساس بسیار مثبت تجربه می شود. این تأثیر در تقویت خلق و خو و همچنین افزایش احساس معنا در زندگی دارد. همچنین باعث افزایش عزت نفس و خوش بینی به آینده می شود. با این حال، دیوید نیومن، روانشناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همکارانش استدلال می کنند که این تأثیرات ممکن است بیشتر به دلیل ساختار تجربی مغز باشد تا ماهیت واقعی نوستالژی. شناسایی و یادآوری چیزهای قدیمی یا چیزهایی که قبلا برای ما حس خوبی داده اند، به ما حس خوشحالی می دهد. همچنین به ما احساس کنترل بیشتری در زندگی می دهد.

فواید نوستالژی

به یاد آوردن گذشته می تواند فوایدی به همراه داشته باشد. تأمل نوستالژیک می تواند ما را خوشبین تر کند. نگاه کردن به گذشته ما را به این احساس می رساند که معنا و هدفی در زندگی ما وجود دارد که ما را قادر می سازد بهتر در آینده حرکت کنیم و به ما کمک کند تا به جلو برویم.

1. نوستالژی باعث می شود که احساس کنیم ارتباط بیشتری با دنیای اطرافمان داریم

ما فقط برای گذشته دلتنگ نمی شویم، بلکه گذشته را با آنها گذرانده ایم. نوستالژی ها اغلب با یادآوری دوستی های قدیمی، اعضای خانواده، روابط و اوقات خوبی که با آنها به اشتراک گذاشتیم، همراه است. با برقراری این ارتباطات اجتماعی از طریق حافظه تاریخی، دلتنگی ها می تواند به ما یادآوری کند که ما احساس تعلق و ارزشمندی داریم.

2. نوستالژی به عزت نفس کمک می کند

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، دلتنگی می تواند احساسات ارزشمندی در ارتباط اجتماعی را برانگیزد. با یادآوری خاطرات شاد از مردم و مکانهایی که با آنها ارتباط خوبی داشتیم، باعث افزایش سطح عزت نفس می شود! اصولاً هرچه بیشتر وقت خود را صرف احساس دلتنگی نسبت به خاطرات خوب کنیم، دلیل بیشتری برای احساس خوب بودن در مورد خودمان، بیشتر است.

3. نوستالژی می تواند ما را ترغیب به آینده کند

نوستالژی نه تنها یک احساس در گذشته است. لذت بردن از دلتنگی با سطح بالاتری از خوش بینی به آینده پیوند خورده است، زیرا گرامی داشتن خاطرات به جای احساس اینکه در دام آنها گیر افتاده، می تواند اعتماد به نفس و انگیزه ای برای حرکت به جلو را برای ما فراهم کند. توسط دلتنگی به عنوان یک منبع روانشناختی، می توانیم با بررسی موقعیت های جدید و تلاش برای رسیدن به اهداف جدید، الهام بخش خاطرات جدید باشیم.

4- دلتنگی “خود” را تحت تأثیر قرار می دهد

تغییرات بزرگ زندگی مانند دور شدن از خانه، از دست دادن کسی که در نزدیکی ماست یا شروع یک کار جدید می تواند چالش برانگیز باشد. این وقایع بعضی اوقات باعث می شود که مابه فکر فرو برویم و فکر کنیم که براستی ما چه کسی هستیم! مطالعات نشان داده است كه ما می توانیم هویت خود را بعضی اوقات با درگیر كردن با تفكر نوستالژیك بازیابی كنیم تا به خود یادآوری كنیم از كجا آمده ایم و چه كسی هستیم.

5. دلتنگی و افسردگی

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که اگر فرد گذشته خود را در یک تصویر بد مشاهده کند، افسردگی تشدید می شود و یا حال را با گذشته مقایسه می کند. ماندن بیش از حد بر روی افکار گذشته و نوستالژی های ناسالم منجر به الگویی از نشخوار و افسردگی می شود که به موجب آن فرد ممکن است در گذشته غرق شود. به همین ترتیب، احساس دلتنگی نسبت به گذشته خوب که فرد آن را “گمشده” می داند، با شدید شدن احساس افسردگی و آسیب روانی مرتبط است.

درنهایت، نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که دلتنگی ممکن است بسته به نحوه برداشت ما، برای ما خوب یا بد باشد. تحمل کمی دلتنگی ناسالم نیست، تا زمانی که شما غرق در گذشته نشوید.

6. همدلی

داستان‌های نوستالژیک اغلب با احساس تنهایی به وجود می‌آیند، اما بعداً به خوبی پایان می‌یابند، زیرا سوژه احساس نزدیکی به مکان و مردم را یادآور می‌شود و احساس آرامش می‌کند. دکتر سدیکیدس می‌گوید که فرآیند نوستالژی همدلی ما را نسبت به دیگران افزایش می‌دهد، «بنابراین شما با احساس تعلق و وابستگی قوی‌تری مواجه می‌شوید و نسبت به دیگران سخاوتمندتر می‌شوید».

7. کاهش استرس

در یک مطالعه در سال 2012 که در مجله Memory منتشر شد، راتلج و همکارانش نشان دادند که نوستالژی به افراد کمک می کند تا تجربیات گذشته خود را با زندگی فعلی خود مرتبط کنند تا معنای بیشتری از زندگی خود بدست آورند. نتیجه این کار باعث تقویت خلق و خو و کاهش استرس می شود. او می گوید: «نوستالژی احساس ارتباط اجتماعی با دیگران را افزایش می دهد. “نوستالژی باعث می شود مردم احساس کنند که آنها را دوست دارند و با ارزش هستند و درک حمایت اجتماعی را در زمانی که مردم تنها هستند افزایش می دهد.”

8. نوستالژی با کسالت مبارزه می کند

وقتی مردم بی حوصله می شوند از نوستالژی استفاده می کنند تا به زندگی خود معنا ببخشند. فکر کردن به گذشته به آنها کمک می کند تا احساس کنند که زندگی در زمان حال هدف بیشتری دارد و احساس هویت بیشتری می کند.

9. نوستالژی با نگرانی در مورد مرگ و میر مبارزه می کند

هنگامی که مردم در معرض یادآوری بیماری و مرگ قرار می گیرند، با دلتنگی با آن مبارزه می کنند که باز هم معنا و ارتباط با دیگران را به ارمغان می آورد. نوستالژی به آنها یادآوری می کند که چه زمانهایی را پشت سر گذاشته اند و از رضایت بیشتری در زندگی برخوردار می شوند.

معایب نوستالژی

در حالی که نوستالژی می تواند یک احساس مثبت قوی باشد، اما بیش از حد می تواند آسیب زا باشد. یک مطالعه نشان داده است که فکر کردن به آینده برای سلامت روان بهتر از نوستالژی برای گذشته است (دنیس و همکاران، 2021). افرادی که بهترین خودشان را تصور می کردند، احساسات مثبت بیشتری نسبت به کسانی که درگیر نوستالژی بودند، احساس کردند.

بهترین تمرین ممکن، تصور زندگی در آینده است، اما آینده ای که در آن هر چیزی که می تواند خوب پیش برود، به خوبی پیش رفته است. این یک تمرین فانتزی نیست، بلکه مستلزم تجسم آینده ای واقع بینانه و مثبت است.

نگاه کردن به آینده و قدردانی از آنچه در زندگی ما در حال حاضر مثبت است، از نظر روانی بیشتر از یادآوری گذشته مفید است. تکنیک‌های آینده‌محور ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشند، زیرا تمایل دارند امید را تقویت کنند. وقتی مردم به جنبه های مثبت زندگی نگاه می کنند، ذهن آنها را از وضعیت فعلی دور می کند.

نتیجه گیری نوستالژی

گاهی که کسل و افسرده می شوید و نیاز به یادآوری خوشی های گذشته دارید، نوستالژی ها می توانند راهکارهای خوبی باشند اما اینکه به عنوان یک راهکار همیشگی در نظر گرفته شوند یا زمان زیادی را صرف آنها کنید، توصیه نمی شود.

امتیاز 4.2 (5 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.