اخبار و جشنواره ها

اقدامات ضروری برای افزایش اعتماد بنفس

همانطور که در مقاله “اعتمادبنفس چیست؟” خواندیم، تعاریف اعتمادبنفس متفاوت است. اما چیزی که مشخص است این است که میزان اعتماد بنفس شما با تجربیات اخیر شما ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر در چند وقت اخیر شانس با شما یار بوده باشد و موفقیت هایی در زندگی تجربه کرده باشید، اعتماد به نفس شما در این مقطع بالا خواهد بود، اما اگر تجربیات اخیر شما منفی باشد و شکست هایی در زندگی تجربه کرده باشید، اعتماد به نفس شما پایین خواهد بود. همچنین اعتماد بنفس ارتباط تنگاتنگی با افسردگی، بی حالی، ترس، اضطراب و سایر حالات روانی دارد. افراد افسرده و افرادی که اضطراب را تجربه می کنند دارای اعتماد بنفس پایینی خواهند بود. لذا بسیار ضروری است که اقداماتی را بلد باشید تا به وسیله آن اعتماد بنفس خود را در بالاترین سطح نگه دارید. با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا راه های افزایش اعتماد بنفس را بررسی کنیم.

افزایش اعتماد بنفس

منتقد درونی خود را خاموش کنید

بهترین اقدام برای شروع این است که منتقد درونی خود را خاموش کنید. همه ما یک منتقد درونی داریم. ابن منتقد درونی کارکرد مثبتی دارد و باعث می شود مارها و اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام دهید، ولی همچنین باعث می شود اعتماد به نفس شما پایین بیاید.

این صدا، نجوای افکار منفی است. افکاری مانند:

  • من تنبل هستم، باید کار کنم!
  • در همه کارها خوب نیستم، باید بهتر عمل کنم!
  • من از دوستان و همکاران خود زشت تر هستم.

شما نباید این افکار را قبول کنید و باید به مبارزه با آنها بپردازید. یکی از راه های مناسب برخورد با این گونه انتقادها و افکار منفی استفاده از کلمه “ایست” است. زمانی که افکار منفی به ذهنتان خطور کرد با قاطعیت بگویید” “ایست”. و یا مانند برخی از افراد بگویید: “نه نه نه نه نه، اینطور نیست!”

یاد بگیرید انتقادهای درونی را جملات سازنده و مثبت عوض کنید. این مهارت در بلند مدت به دست می آید.

از عادات انگیزشی سالم استفاده کنید

برای اینکه منتقد درونی خود را ساکت کنید. عادات انگیزشی سالم را در خود تقویت کنید. در زیر دو مورد از این عادات توضیح داده شده است:

یادآوری ابعاد مثبت

یک راه مناسب برای افزایش انگیزش و افزایش اعتماد بنفس، یادآوری و نوشتن مزایای اعمال و هدف های شما و همچنین اتفاقات مثبت و یادآوری آنها می باشد.

برای مثال تجربیات و احساسات و هیجانات مثبت یک سفر هیجان انگیز را بنویسید و همیشه جلو دید بگذارید.

تمرکز روی کارهایی که واقعا دوست دارید

روی فعالیت هایی متمرکز شوید که از نه قلب به آنها علاقه دارید. به طور خودکار، انگیزه برای این گونه فعالیت ها بسیار بالاست.

تمرکز روی کارهایی که واقعا دوست دارید

در صورتی که انگیزه لازم برای انجام کاری را نداشتید، از خود سوال کنید که آیا واقعا به این کار علاقه دارید یا خیر! تمرکز روی فعالیت هایی که علاقه دارید باعث می شود اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. همچنین با این روش پس از مدتی خواهید دید که صدای منتقد درونی شما خاموش خواهد شد.

دو دقیقه تشکر از خود

این عادت بسیار سرگرم کننده است. اگر برای یک ماه، در روز تنها دو دقیقه را به این کار اختصاص دهید، تفاوت زیادی را مشاهده خواهید کرد.

دستورالعمل اینگونه است که یک نفس عمیق بکشید و از خودتان این سوال را بپرسید: “کارهایی کاری که امروز انجام داده ام و شایسته تشکر است، کدام ها هستند؟”

برای مثال

  • به چندین نفر کمک کرده ام.
  • لبخند بر لب دیگران آورده ام و باعث شده ام مشکلاتشان را فراموش کنند.
  • امروز با حیوانات مهربان بوده ام.

تشکر کردن از خود باعث می شود در دراز مدت ابعاد مثبت شخصیت خود را پیدا کنید و به طور طبیعی خوش بینی را در خود تقویت کنید. این امر کمک بسیاری به ارتقاء اعتماد بنفستان خواهد کرد.

نوشتن سه عمل مهم شایسته قدردانی

این تکنیک، گسترش یافته تکنیک قبلی است که هر دو آنها به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. آنچه که نیاز است، این است که در پایان روز، کارهای خود را ارزیابی کنید و سه عملی که انجام داده اید و شایسته قدردانی است را بنویسید.

در پایان هفته آنچه که بدست می آید، برگه ای از اعمال و کارهای مقبت شما است که با نگاه به آن می توانید اعتماد به نفس خوبی را شکل دهید.

کار درست را انجام بده

زمانی که کار درست را انجام می دهید اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند. ممکن است یک کار کوچک مانند رفتن به باشگاه باشد یا یک کار بزرگ مانند درس خواندن برای آزمون سراسری باشد.

نکته ای که بسیار مهم است این است که کار درست را در ابتدای روز و صبح انجام دهید تا انرژی و تصویر مثبتی از خود داشته باشید.

کمال گرایی را کنار بگذارید

عادت های فکر کوچک به مرور زمان تبدیل به کمال گرایی می شوند. این ویژگی در زندگی فلج کننده است، چرا که پیوسته در حال مقایسه عمل خود با استانداردهای ایده ال هستید. در نتیجه از نتایجی که می گیرید رضایت ندارید.

کمال گرایی

چگونه می توانم کمال گرایی را برطرف کنم؟

به اندازه کافی خوب باشید. به اندازه کافی خوب بودن به این معناست که بیش از اندازه تلاش نکنید و وسواس به خرج ندهید. گاهی اوقات کارها و پروژه ها را نیمه کاره رها کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که تقلید از اسطوره ها مخرب ترین شیوه زندگی است که باعث کمال گرایی می شود. زندگی مانند فیلم یا کتاب نیست. واقعیت بینی را در خود افزایش دهید و همه چیز را بر اسا واقعیت ارزیابی کنید.

شکست ها را به شیوه مثبتی مدیریت کنید

اگر سعی کنید خارج از محدوده توانایی خود قدم بردارید یا کارهایی که عملا غیر ممکن است انجام دهید، طبیعتا با شکت روبرو می شوید. اما شکست خورد می تواند مثبت باشد، اگر با آن به شیوه ای مثبت برخورد کنید.

هنگامی که با شکست مواجه شدید به جای سرزنش کردن خود، بهترین دوست خود باشید. از خود بپرسید اطرافیان، مثلا پدرم در این زمینه چه کمکی به من خواهد کرد. این باعث می شود که در دام ناامیدی قرار نگیرید و در صدد جبران شکست خود باشید.

روش دیگر برخورد با شکست ها این است مه از خود بپرسید، چه چیزی در این شکست وجود دارد که می توانم از آن یاد بگیرم؟ در واقع شکست را فرصتی برای یادگیری تلقی کنید و سعی کنید واقعا از آن یاد بگیرید.

نسبت به دیگران مهربان باشید

وقتی نسبت به دیگران مهربان هستید، دیدگاهتان نسبت به خودتان نیز مثبت می شود. کاری که باید بکنید این است که بر مهربانی متمرکز شوید.

نسبت به دیگران مهربان باشید

برای مثال می توانید:

  • به حرف های دیگران با حوصله و فعالاته گوش دهید.
  • بعد از پیاده شدن از تاکسی در را برای نفر بعدی نگه دارید.
  • اگر دوست یا اعضای خانواده شما در تصمیمش مردد است، او را تشویق کنید.

چیزهای جدید را امتحان کنید

زمانی که تجربیات جدیدی را تجربه می کنید و از محدوده خود خارج می شوید و با چالش های جدیدی روبرو می شوید، جدا از تجربه موفقیت یا شکست در آن کار،تصورتان در رابطه با خودتان مثبت می شود.

سعی کنید در انجام کارها توقع نتیجه مورد نظر را نداشته باشید، تنها هدفتان این باشد که تجربه جدیدی کسب کنید. در تکرارهای بعدی است که می توانید توقع نتیجه مطلوب داشته باشید.

در تله مقایسه نیفتید

هنگامی که خود و زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنید، عملا در حال از دست دادن اعتماد بنفستان هستید. چرا که به قول معروف دست بالای دست بسیار هست و همیشه هستند کسانی که وضعیت بهتری نسبت به شما داشته باشند.

چکار کنیم؟

به جای مقایسه خود با دیگران راه حل بهتری به شما پیشنهاد می کنیم. سعی کنید خودتان را با خودتان مقایسه کنید. اکنون خود را با گذشته خود مقایسه کنید و سعی کنید نتایج عملکرد خود را بهبود بخشید. این راز افزایش اعتماد بنفس است.

زمان بیشتری با افراد حمایتگر بگذرانید

حتی اگر نسبت به دیگران مهربان باشید، کمال گرایی را کنار بگذارید و تمام تکنیک های بالا را انجام دهید باز یک چیز کم است. سعی کنید اطراف خود را پر از افرادی کنید که کمال گرا نیستند، اهداف و رویاهای غیرمتعارف ندارند. زمان بیشتری را صرف بودن در کنار افراد مثبت اندیش کنید.

افراد حمایتگر

سعی کنید به جای بودن در شبکه های اجتماعی، زمانتان را صرف خواندن مجله یا تماشای یک برنامه تلویزیونی کنید.

اعتمادبنفس را یادتان نرود

راز ماندگاری یک عمل چیست؟ اینکه همیشه به خودتان یادآوری کنید تا به خودتان کمک کنید. همیشه و در هر زمانی استفاده از تکنیک های بالا را برای خود لازم و ضروری بدانید تا کاربرد این روش ها و طرز تفکر به عنوان یک عادت در شما شکل بگیرد.

همچنین بد نیست در پایان از افرادی که اعتمادبنفس بالا دارند یاد بگیریم. برای اینکه اینگونه افراد را بشناسیم بد نیست مقاله ما در رابطه با “ویژگی افراد با اعتمادبنفس بالا” را مطالعه نمایید.


مقاله مرتبط: ویژگی افراد با اعتمادبنفس بالا


بد نیست نگاهی به ویدئو زیر بیاندازید!

[namasha id=”bhXT7XlL” responsive=”true”]

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.