مهارت های نوشتن

مهارت نوشتن بخش مهمی از ارتباطات است. مهارت نوشتن خوب به شما امکان می دهد پیام خود را با وضوح و سهولت به مخاطبان به مراتب بیشتری در مقاسه با مکالمات حضوری یا تلفنی برسانید.

ممکن است از شما خواسته شود گزارش، برنامه یا استراتژی خود را برای کار بنویسید، درخواست کمک هزینه کنید یا بخواهید خبری را منتشر کنید. یا ممکن است بخواهید از طریق وبلاگ ایده های خود را به صورت آنلاین انتشار دهید. و در پایان، اگر می خواهید شغل خوب و جدیدی داشته باشید، باید بتوانید یک رزومه یا CV خوب بنویسید.

امروزه، هر کسی می تواند ناشر خود باشد، ما موارد زیادی از مهارت های نوشتاری ضعیف را هم در چاپ و هم در وب نوشته ها می بینیم. مهارت نگارش ضعیف، برداشت های ضعیفی را ایجاد می کند و بسیاری از خوانندگان در صورت مشاهده یک اشتباه املایی یا دستوری، واکنش منفی فوری خواهند داشت. به عنوان یک مثال، یک اشتباه املایی در یک صفحه وب تجاری ممکن است باعث شود مشتریان بالقوه نسبت به اعتبار وب سایت و سازمان تردید کنند.

ما مهارت های نوشتن را خواه زود یا دیر بالاخره یاد می گیریم. اما نیاز است که مهارت های نوشتاری خود را مرور کنیم و بهبود بخشیم. این بخش از جعبه ابزار ذهنی قصد دارد تا شما را در مورد نوشتن خود به تامل وادارد؛ از دستور زبان، املا و نگارش، نحوه برنامه ریزی نوشتن خود، و مراحل مختلف و بررسی های قبل از فشار دادن دکمه انتشار یا چاپ نهایی. همچنین در بخش مهارت های نوشتن راهنمایی هایی را برای نوشتارهای خاص که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید، خواه در مدرسه، دانشگاه و یا در محل کار ارائه می دهیم.

گرامر، املا و نگارش

 دستور زبان صحیح، نگارش و املاء در ارتباطات کتبی مهم هستند. خواننده، بر اساس محتوا و نحوه ارائه آن، برداشتی از نویسنده در ذهن خود شکل می دهد و خطاهای نوشتاری احتمالاً باعث می شود كه آنها به یك برداشت منفی منجر شوند. اگر درباره اهمیت نگارش دقیق اطلاعات کمی دارید، به سرنخ هایی که برای شناسایی ایمیل های اسپم، وب سایت های “فیشینگ” و محصولات تقلبی استفاده می شود فکر کنید: دستور زبان ضعیف و املا.

مثال دیگر این است که برخی از کارفرمایان به طور علنی اعلام می کنند که هر CV یا رزومه که حاوی اشتباهات املایی یا دستوری باشد بلافاصله رد می شود، در گزارشی از سایت BBC news: یک کارآفرین مجازی و انلاین گفته است که “املای ضعیف” میلیون ها پوند درآمد از دست رفته را برای مشاغل اینترنتی هزینه داشته است.

بررسی اشتباهات نوشتاری و غلط املایی برای خوانندگان مهم است، زیرا در صورت نیاز به فکر کردن و دوباره خواندن متن برای رمزگشایی متن، آنها باید زمان بیشتری را صرف کنند.

بنابراین، کلیه ارتباطات نوشتاری باید قبل از ارسال برای چاپ یا انتشار مجدداً خوانده شود. تصور نکنید که چک کننده های نرم افزارهایی املایی و گرامر تمام اشتباهات را تشخیص می دهد. حتی اگر قوانین املا و دستور زبان را می دانید، باید باز هم نوشته خود را دوبار بررسی کنید یا حتی بهتر از آن اینکه شخص دیگری آن را بخواند. مغز ما سریعتر از انگشتان دست ما کار می کنند و خطاهای تایپوگرافی تصادفی به ناچار ایجاد می شوند.

بهبود مهارت های نوشتاری شما

خبر خوب برای شما این است که نوشتن یک مهارت است که می توان مانند هر مهارت دیگری آموخت. یک ترفند برای بررسی و بهبود نوشته شما، خواندن آن با صدای بلند است. خواندن متن با صدای بلند شما را وادار به کند شدن می کند و ممکن است مشکلاتی را در جریان بلند خواندن پیدا کنید که در غیر این صورت به چشم نمی آید.

خواندن

راه دیگر برای بهبود مهارت های نوشتن شما خواندن است؛ همانطور که می خوانید واژگان جدید را انتخاب می کنید و با سبک های مختلف نوشتاری درگیر می شوید.

همانطور که می نویسید، چندین نکته را مدنظر قرار دهید.

مدنظر قرار دادن گرامر، املا و نگارش و یادآوری مخاطبان خود مهم است. همیشه مخاطبان خود و رسانه ای را که قصد انتشار نوشته در آن را دارید در ذهن داشته باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید به سبک رسمی بنویسید یا غیر رسمی تر بنویسید، و همچنین به شما در تصمیم گیری در مورد ساختار مناسب کمک می کند.

هشدار! زمان و مکان درست برای استفاده از کلیشه های گفتاری و ضرب المثل ها وجود دارد. کلیشه ها مهم هستند زیرا منظور ما را به راحتی می رسانند. اما برخی افراد کلیشه ها را بسیار آزار دهنده می بینند و شما باید با احتیاط از آنها استفاده کنید.

نوشتن تحت شرایط خاص

زمان های بسیاری در زندگی شما وجود دارد که از شما خواسته می شود چیزی بسیار خاص بنویسید. مثل یادداشت برداری از یک مکالمه، نوشتن صورتجلسه یک جلسه رسمی یا تهیه گزارش، تمام این نوع نوشتارها به مهارت های خاص و معمولاً سبک خاصی نیاز دارند.

نوشتن در خانه

بسیاری از مردم می گویند که هنر “نامه نویسی” در حال از بین رفتن است. با این حال، بسیاری اوقات وجود دارد که شما نیاز دارید که قلم روی کاغذ بگذارید و نامه ای برای یکی از عزیزانتان بنویسید.

نوشتن در محیط کار

نوشتن در محیط کار

توانایی نوشتن خوب مهارتی است که بصورت طولانی در کار شما نیاز خواهد بود. یکی از مهارت هایی که بسیاری از افراد به خصوص در مدیریت و سایر محیط های حرفه ای از آن بی بهره هستند، توانایی نوشتن به زبان ساده است. این یعنی از اجتناب از عبارات غیر ضروری، کلمات کلیدی و خاص مختص صنعت و نگه داشتن جملات کوتاه و مختصر است.

چند نمونه خاص که ممکن است کاربردهای گسترده تری داشته باشند، نحوه نوشتن گزارش، پرونده تجاری، خلاصه اجرایی و … است. به عنوان مثال، توانایی تهیه خلاصه قوی مهارتی است که برای اطلاع رسانی مدیران ارشد بسیار مفید است.

نوشتن برنامه های شغلی

در زمان های مختلف، اکثر ما نیاز به نوشتن یک برنامه شغلی داریم. امروزه، برنامه های شغلی معمولاً به یک CV یا رزومه، همراه با یک نامه قوی، نیاز دارند. یک پروفایل LinkedIn خوب همچنین به برنامه شما کمک می کند تا از بقیه جدا شوید.

نوشتن برای مطالعه

نوشتن برای مطالعه

به غیر از محل کار، شما به احتمال زیاد به عنوان بخشی از یک دوره تحصیلی، چه در مرسه و چه در دانشگاه، به مهارت نوشتن نیاز دارید.

به عنوان مثال ممکن است شما نیاز به نوشتن مقاله، گزارش، یک پیشنهاد تحقیقاتی یا حتی پایان نامه یا رساله داشته باشید. این آثار اغلب غالباً حساس هستند و نیاز به ساختار و نوشتن دقیق دارند.


ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.