اخبار و جشنواره ها

چگونه در لحظه زندگی کنیم؟

“در گذشته سکونت نکنید، در مورد آینده رویاپردازی نکنید، ذهنیت را در لحظه کنونی متمرکز کنید.”
بودا

تنها زمانی و مکانی که می توانید آن را کنترل کنید، زمان حال است. اما بسیاری از ما هنوز هم بسیاری از روزهای معمولمان را که در خاطرات گم شده ایم و یا شاید به تکرار یک درگیری قدیمی یا وضعیت منفی در اندیشه هایمان ادامه دهیم.

در لحظه زندگی کنیم

اگر شما مقدار زیادی از لحظات و زمان های روزمره خود را در آینده یا گذشته صرف می کنید و یا مشکل تمرکز دارید و احساس می کنید که ممکن است تاثیر منفی روی زندگی شما داشته باشد، شاید با این مقاله از جعبه ابزار ذهنی بتوانید یاد بگیرید که در زمان حال بیشتر زندگی کنید.

تنها با انجام این کارهای ساده می توانید به این نتیجه برسید.

یک تکلیفی باشید

وقتی که شما تنها یک کار را انجام می دهید، در لحظه بودن برایتان آسان تر می شود. یعنی فقط یک کار را در لحظه انجام دهید، این طور نباشد که در حال استفاده از کامپیوتر هستید اما همزمان تلویزیون هم تماشا می کنید.

یک تکلیفی باشید

پس یک روز خوب را با برنامه ریزی برای انجام یک کار شروع کنید. اگر بخواهید چند کار را همزمان انجام دهید باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید مثلا یک بعد از ظهر کامل را به آن اختصاص دهید.

کارهایتان را به آرامی انجام دهید

پس وقتی که از خواب برخاستید و می خواهید اولین کار خود را انجام دهید، کمی آن را به آرامی انجام دهید. کار بعدی را نیز با آرامی و آرامش انجام دهید به این معنی نیست که زمانی بیشتر از معمول برای کارهایتان بگذارید، فقط کمی سرعتتان را پایین تر بیاورید. بنابراین شما قادر خواهید بود که در لحظه بمانید و روی کارهایتان تمرکز کنید و از آن لذت ببرید. این کار بهترین جایگزین برای وارد کردن استرس به خود و نگرانی برای اینکه چه اتفاقی امروز خواهد افتاد وقتی شما هنوز صبحانه خود را تمام نکرده اید.


مقاله مرتبط: سه گام سریع تا زندگی شاد


به خودت بگو: حالا من …

همانطور که کاری را انجام می دهم به سادگی در ذهن بگویید: حالا من در حال انجام … هستم.

برای مثال، اگر من دندان هایم را مسواک بزنم، به خودم می گویم: اکنون در حال مسواک زدن دندان هایم هستم.

این عادت زمانی اهمیت پیدا می کند که شما در حال انجام کاری هستید که فکر شما را به سمت گذشته یا آینده سوق می دهد. مثل زمانی که در حال خرید در سوپرمارکت هستید یا زمانی که دندان هایتان را مسواک می زنید.

نه، نه، نه، دوباره با حال ارتباط برقرار کنید

نکات بالا به راحتی به شما کمک می کنند که در حال باقی بمانید ولی باز هم گاهی اتفاق می افتد که باز به گذشته و آینده فکر کنید در این مواقع بهتر است از افعال و عبارات دستوری متوقف کننده استفاده کنید. لحظه ای که ارتباط خود را با حال از دست دادید به خود بگویید نه، نه، نه کافیست، و دوباره با حال ارتباط برقرار کنید.

نه، نه، نه، دوباره با حال ارتباط برقرار کنید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.