بیش فعالی جنسی یا هایپر سکشوال چیست؟ نشانه ها، علل و درمان

بیش فعالی جنسی به‌عنوان اختلال رفتار جنسی وسواسی یا معمولاً به اعتیاد جنسی شناخته می‌شود. زمانی که فردی به رابطه جنسی، اعمال جنسی و تخیلات جنسی وسواس فکری دارد، ممکن است بیش از حد فعالیت جنسی داشته باشد.

این اختلال معمولا آنقدر شدید است که ممکن است عملکرد روزانه فرد را مختل کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بین 3 تا 6 درصد افراد با نوعی اختلال بیش فعالی جنسی یا اختلالات مرتبط با آن زندگی می کنند و این وضعیت عمدتاً مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی ممکن است رفتارهای جنسی مشکل‌ساز مانند دیدن بیش از حد فیلم های مستهجن، خودارضایی بیش از حد، یا درگیر شدن در فعالیت‌های جنسی با تعداد زیادی از شرکا را از خود نشان دهند. عدم شناخت بیش از حد جنسی به عنوان یک اختلال روانی باعث شده است که بسیاری از افراد با این بیماری با تشخیص رسمی زندگی کنند.

بیش فعالی جنسی

نشانه های هایپرسکشوال بودن

بیش فعالی جنسی در هر فردی که به این عارضه مبتلا است متفاوت به نظر می رسد. در حالی که یک فرد ممکن است در درجه اول با کنترل تخیلات جنسی خود مبارزه کند، دیگری ممکن است با کنترل میل به انجام برخی اعمال جنسی مانند خودارضایی مبارزه کند. برخی از رایج ترین ویژگی هایی که یک فرد بیش از حد جنسی شامل می شود:

  • رفتار جنسی وسواسی
  • تخیلات جنسی مکرر و غیرقابل کنترل
  • دشواری در برقراری و حفظ رابطه با افراد دیگر، به ویژه شریک عاشقانه به دلیل مشغله جنسی آنها
  • ناتوانی در کنترل میل جنسی
  • ادامه دادن به رفتارها و فعالیت های جنسی حتی پس از اینکه آنها به شما آسیب رساندند
  • فانتزی‌ها، امیال و رفتارهای جنسی مکرر و شدیدی که زمان زیادی می‌گیرد و خارج از کنترل شما هستند
  • استفاده از رفتار جنسی وسواسی برای فرار از مشکلات دیگر مانند تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس

مقاله مرتبط: مروری بر اختلالات عملکرد جنسی


 

خود ارضایی بیش از حد

استمناء بیش از حد یکی از شایع ترین علائم وابستگی جنسی زود هنگام است. تا زمانی که استمناء به سادگی بخشی از زندگی شما باقی می ماند و اختلالی در زندگی روزمره شما ایجاد نکند، شما مشکلی ندارید. افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی جنسی اغلب برای فرار از مشکلات زندگی و یا روابط خود و در هنگام استرس دست به استمنا می زنند.

اعتیاد به خود ارضایی

مشغولیت ذهنی به روابط جنسی

اختلال بیش فعالی جنسی باعث می شود ذهن بیماران درگیر روابط جنسی شود به طوری که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. آنها مقدار زیادی وقت را صرف خیال پردازی های جنسی می کنند. مشغولیت های ذهنی به روابط جنسی در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) بسیار رایج است که شامل افکار ناخواسته، ایده ها، انگیزه، و یا تصاویر با تمرکز بر محتوای جنسی است. در حالی که افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی جنسی از نشانه های جنسی خود احساس گناه، شرم، ناامیدی و افسردگی می کنند افراد مبتلا به OCD نشانه های جنسی خود را به عنوان منزجرکننده، منحرف و یا شیطانی می دانند.

برنامه ریزی بیش از حد برای فعالیت های جنسی

درست مانند معتادان به مواد مخدر، معتادان جنسی وقت زیادی را صرف نظر می کنند که “کجا و چگونه عمل جنسی خود را انجام دهند”. اگر جنبه های دیگر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد این نیز می تواند مضر باشد.

مشاهده مکرر پورنوگرافی

این افراد به روش های مختلفی پورنوگرافی را مشاهده می کنند. آنها همچنین ممکن است از وب سایت های دوستیابی برای ارتباط با دیگران که به روابط جنسی علاقه مند هستند استفاده کنند. با این وجود مهم است که توجه داشته باشیم اعتیاد به پورن مانند اعتیاد جنسی نیست. اعتیاد به پورن نوعی وابستگی جنسی است، اما با علل و نشانه های مستقل از اعتیاد جنسی است. اعتیاد به پورن هنوز یک تشخیص رسمی در DSM-V نیست، اما می تواند به عواقب جدی منجر شود.

داشتن شرکای جنسی متعدد

به منظور رضایت مندی، معتادان جنسی اغلب دارای شرکای جنسی متعدد هستند. این امر می تواند مشکل ساز باشد، زیرا مطالعات نشان داده اند که بین تعداد شرکای جنسی و سلامت روان همبستگی وجود دارد. جالب توجه است، محققان دریافتند که شانس وابستگی به مواد مخدر با تعداد شرکای جنسی که شرکت کنندگان داشته اند افزایش یافته است. این رابطه همبستگی به ویژه در زنان قوی تر بود.

از لحاظ احساسی جدا از شرکای جنسی هستند

معتادان جنسی قادر به ایجاد و حفظ رابطه سالم با شرکای خود نیستند، به همین دلیل اغلب از وابستگی عاطفی به شرکای جنسی جلوگیری می کنند. یک نظرسنجی که بیش از ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ انجام داد نشان داد که داشتن یک رابطه عاطفی باعث ایجاد رابطه جنسی بهتر می شود. با این حال، معتادان جنسی فاقد صمیمیت و عاطفه و احساس که به منظور توسعه یک ارتباط واقعی مورد نیاز است، هستند. به طوری که آنها اغلب رابطه جنسی بی معنی و بدون احساس با شرکای جنسی خود دارند.


مقاله مرتبط: افزایش میل جنسی با رژیم غذایی مناسب


درگیر شدن در رفتارهای جنسی که با ارزش های شخص در تضاد است

بسیار مهم است که “بدانید که ارزش های جنسی شما چیست”، که ممکن است با والدین، مذهب یا فرهنگ شما مطابقت نداشته باشد. برای معتادین جنسی، این موضوع منجر به یک کشمکش و تضاد درونی می شود. گاهی برخی از این افراد دارای اعتیاد جنسی اعتقادات مذهبی شدیدی دارند اما نمی توانند در مقابل اعتیاد خود مقاومت کنند.

ناتوانی در متوقف کردن

یکی از نشانه های اولیه معتادین جنسی، ناتوانی در متوقف کردن این اعتیاد علی رغم عواقب آن است. این عواقب ممکن است مالی، اجتماعی، بهداشتی یا عاطفی باشد. به عنوان مثال، داشتن وابستگی جنسی می تواند بر روی عملکرد فرد کار تاثیر بگذارد، که می تواند منجر به بیکاری وی شود.

درگیر شدن در انحرافات جنسی (پارافیلیا)

معتادان جنسی اغلب درگیر رفتارهای جنسی که غیر معمول یا غیرقابل قبول است. این رفتار شامل عورت نمایی، سادیسم، مازوخیسم و کودک آزاری است.

علل بیش فعالی جنسی

کمی نامشخص است که دقیقاً چه چیزی باعث افزایش غیر عادی فعالیت جنسی می شود. تحقیقات به دلایل احتمالی این اختلال به موارد زیر اشاره می کند:

  • شرایط خاص: تصور می‌شود که شرایطی مانند صرع باعث آسیب به برخی از قسمت‌های مغز می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
  • عدم تعادل شیمیایی در مغز: مغز تقریباً تمام عملکردهای روزانه ما از جمله رفتار جنسی را کنترل می کند. عدم تعادل شیمیایی می تواند باعث بی علاقگی کامل به تمایلات یا رفتارهای جنسی یا بیش فعالی جنسی شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عدم تعادل دوپامین می تواند باعث ایجاد این بیماری شود
  • دارو: به گفته برخی از محققان، افزایش جنسی می تواند به عنوان یک عارضه جانبی برخی داروها ایجاد شود. داروهای جایگزین دوپامین، که معمولاً برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، گاهی اوقات باعث افزایش فعالیت جنسی می‌شوند.

علاوه بر دلایل احتمالی این اختلال، برخی از عوامل خطر می‌توانند برخی از افراد را در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین برای ابتلا به این بیماری قرار دهند. این موارد شامل سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، سابقه خانوادگی بیماری روانی و سوء استفاده جنسی است.

درمان بیش فعالی جنسی

بسیاری از افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی احساس عمیقی از شرم یا خجالت دارند. مانند هر بیماری روانی دیگری، درمان مناسب و راهبردهای مقابله ای می تواند به شما کمک کند زندگی سالمی داشته باشید و تمایلات خود را تحت کنترل داشته باشید. دلیلی برای احساس شرم یا خجالت از داشتن اعتیاد جنسی وجود ندارد. مهم است که این احساسات را کنار بگذارید و بر دریافت کمکی که نیاز دارید تمرکز کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید علاوه بر برنامه درمانی که یک پزشک یا متخصص سلامت روان به شما داده است به خاطر بسپارید:

  1. داروها: یکی از دلایل احتمالی بیش از حد جنسی، عدم تعادل شیمیایی در مغز است. داروها می توانند به این امر کمک کنند و به کاهش علائم بیماری کمک کنند. داروهایی که اغلب برای کمک به پرجنس‌گرایی تجویز می‌شوند عبارتند از: تثبیت کننده های خلق و خو و داروهای ضد افسردگی.
  2. روان درمانی: روان درمانی ابزارهایی را در اختیار افرادی قرار می دهد که با بیش جنسیت زندگی می کنند تا شرایط خود را مدیریت کنند. رایج ترین شکل روان درمانی مورد استفاده در درمان این بیماری عبارتند از: روانکاوی و درمان شناختی-رفتاری.
  3. برای مشاهده پیشرفت به طور جدی به برنامه درمانی خود پایبند باشید. به طور ناگهانی درمان را متوقف نکنید زیرا فکر می کنید که شروع به بهبودی کرده اید. این ممکن است باعث عود شدیدتر شود. اگر دارو مصرف می کنید قبل از تغییر یا قطع دوز با پزشک خود مشورت کنید. اگر تحت درمان هستید، به طور مداوم به جلسات درمانی ادامه دهید.
  4. از کمک گرفتن خجالت نکشید. هر چه زودتر به دنبال کمک و درمان برای وضعیت خود باشید، زودتر در مسیر بهبودی خود قرار می گیرید. مخفی نگه داشتن وضعیت شما از دوستان، خانواده و پزشک می تواند آسیب زا باشد و باعث اختلال بیشتر در عملکرد روزانه شما شود.
  5. به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی با سایر افراد مبتلا به این عارضه به شما کمک می کند تا به یاد داشته باشید که تنها نیستید. همچنین می‌توانید راهبردهای مقابله‌ای بهتری را از افرادی یاد بگیرید که ممکن است مدت بیشتری از شما با این شرایط دست و پنجه نرم کرده‌اند.
  6. خود را از موقعیت های محرک دور کنید. در مسیر بهبودی، مهم است که از فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌تواند شما را به عقب براند، اجتناب کنید. به عنوان مثال، بسیاری از متخصصان سلامت روان به شدت افراد مبتلا به بیشجنس‌گرایی را از مصرف هرگونه محتوای مستهجن منع می‌کنند.

ریسک فاکتورهای هایپرسکشوال بودن

هیپرسکشوالیتی می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اگرچه ممکن است در مردان شایع تر باشد. همچنین می تواند هر کسی را، صرف نظر از تمایل جنسی، تحت تاثیر قرار دهد. عواملی که ممکن است خطر رفتار جنسی اجباری را افزایش دهند عبارتند از:

  • سهولت دسترسی به محتوای جنسی
  • حریم خصوصی
  • مشکلات سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • یکی دیگر از شرایط سلامت روان، مانند اختلال خلقی (مانند افسردگی یا اضطراب)، یا اعتیاد به قمار
  • درگیری های خانوادگی یا اعضای خانواده با مشکلاتی مانند اعتیاد
  • سابقه سوء استفاده فیزیکی یا جنسی

عوارض بیش فعالی جنسی

رفتار جنسی اجباری می تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد که هم بر شما و هم بر دیگران تأثیر می گذارد. شما ممکن است:

  • با احساس گناه، شرمساری و عزت نفس پایین مبارزه کنید
  • سایر شرایط سلامت روان مانند افسردگی، خودکشی، پریشانی شدید و اضطراب را در خود ایجاد کنید
  • نادیده گرفتن یا دروغگویی به شریک زندگی و خانواده خود، آسیب رساندن یا از بین بردن روابط معنادار
  • تمرکز خود را از دست دهید یا به فعالیت جنسی بپردازید یا در محل کار به جستجوی پورنوگرافی اینترنتی بپردازید و شغل خود را به خطر بیندازید
  • ابتلا به HIV، هپاتیت یا سایر عفونت‌های مقاربتی یا انتقال عفونت مقاربتی به شخص دیگری
  • درگیر مصرف مواد ناسالم، مانند استفاده از مواد مخدر تفریحی یا نوشیدن بیش از حد الکل
  • به خاطر جرایم جنسی دستگیر شوید

جلوگیری از هایپرسکشوال بودن

از آنجایی که علت رفتار جنسی وسواسی مشخص نیست، مشخص نیست چگونه می توان از آن پیشگیری کرد، اما چند چیز ممکن است به کنترل این نوع رفتار کمک کند:

  • برای مشکلات رفتار جنسی زودتر کمک بگیرید. شناسایی و درمان علائم اولیه ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن رفتار جنسی اجباری در طول زمان یا تبدیل شدن به مارپیچ رو به پایین شرم، مشکلات رابطه و اعمال مضر کمک کند.
  • به دنبال درمان زود هنگام برای اختلالات سلامت روان باشید. رفتار جنسی اجباری ممکن است با افسردگی یا اضطراب بدتر شود.
  • مشکلات سوء مصرف الکل و مواد مخدر را شناسایی کرده و از آنها کمک بگیرید. سوء مصرف مواد می تواند باعث از دست دادن کنترل و ناراحتی شود که می تواند منجر به قضاوت ضعیف شود و ممکن است شما را به سمت رفتارهای جنسی ناسالم سوق دهد.
  • از موقعیت های پرخطر دوری کنید. با قرار دادن خود در موقعیت‌هایی که وسوسه می‌شوید درگیر اعمال جنسی خطرناک شوید، سلامت خود یا دیگران را به خطر نیندازید.
امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.