روانشناسی رنگ سیاه

رنگ سیاه معانی نمادین متفاوتی دارد. اما واکنش های فردی به رنگ سیاه می تواند بسیار متفاوت باشد. به گفته دانشمند آلمانی هرمان فون هلمهولز، “سیاه یک احساس واقعی است، حتی اگر در اثر عدم وجود نور کامل ایجاد شود. احساس سیاه به طور واضح با فقدان همه حواس ما متفاوت است.”

روانشناسی رنگ سیاه

طبق روانشناسی رنگ ها، ویژگی های مختلف رنگی برای رنگ سیاه وجود دارد. به عنوان مثال، رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها با مرگ و عزاداری همراه است. همچنین با ناراحتی، رابطه جنسی، رسمیت و ظرافت همراه است. در مصر باستان، رنگ سیاه نمایانگر زندگی و تولد دوباره بود.

رنگ سیاه اغلب به عنوان نمادی از تهدید یا بدی استفاده می شود، اما همچنین به عنوان شاخص قدرت محسوب می شود. سیاه برای نشان دادن شخصیت های خیانتکار مانند دراکولا استفاده می شود و اغلب با جادوگری همراه است.

روانشناسی رنگ سیاه

نحوه استفاده از رنگ سیاه در زبان را در نظر بگیرید: مرگ سیاه، خاموشی، گربه سیاه، لیست سیاه، بازار سیاه، کراوات سیاه یا کمربند سیاه عبارات رایجی هستند.

کاربردهای مختلف برای رنگ سیاه

به دلیل تاثیرات زیاد، رنگ سیاه در صنایع مختلف برای برانگیختن احساسات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

در محیط

رنگ سیاه با عنصر آب در ارتباط است و قدرت، رازآلودگی و آرامش را به وجود می آورد. هنگامی که از رنگ سیاه کم استفاده شود، بسیار اثرگذار است.

در اینجا چند نکته برای استفاده از رنگ سیاه در محیط خانه آورده شده است:

برای آوردن آرامش و خلاقیت، برای اتاق بچه های خود رنگ مشکی را انتخاب کنید.
اگر در خانه خود دفتر کار دارید، یک دیوار آن را سیاه کنید.
کف اتاق خود را در قسمت شمالی فضای خود سیاه رنگ کنید.
سیاه و سفید را در اتاق لباسشویی یا آشپزخانه خود امتحان کنید.
سعی کنید لوازم جانبی مشکی مانند دستگیره، قاب یا گلدان را در اطراف خانه خود قرار دهید.

روانشناسی رنگ سیاه

بازاریابی

در روانشناسی بازاریابی، رنگ سیاه با جسارت، رسمی بودن، رمز و راز، قدرت، تجمل گرایی و جدیت همراه است. مارک های معروفی که از رنگ سیاه در آرم و بازاریابی خود استفاده می کنند، Blackberry ،Tiffany & Co ،Apple ،Disney ،Nike ، Gillette است. سیاه علاوه بر براق بودن، همه کاره است و می تواند با هر رنگ دیگری ترکیب شود.

ترجیح رنگ سیاه

ترجیح افراد برای برخی از رنگ ها بر اساس مجموعه عواملی مانند محیط، شخصیت، تجربه، وضعیت اقتصادی و تربیت است. یک مطالعه اخیر در مورد ترجیح رنگ در بزرگسالان نشان داد که از بین 18 رنگ کلی، سیاه و سفید شماره 13 را به عنوان رنگ مورد علاقه بزرگسالان در کل به خود اختصاص داده است.

اما، هنگامی که صحبت از لباس می شود، رنگ مشکی به عنوان اولین رنگ مورد علاقه برای هر دو جنس مطرح می شود. جالب اینجاست که رنگ مشکی مقام اول را در ترجیح رنگ لباس در خانم ها بدست آورد، چرا که 40٪ از زنان رنگ سیاه را به عنوان شماره یک انتخاب کردند در حالی که فقط 16٪ از مردان، رنگ سیاه را به عنوان چهارمین رنگ لباس مورد علاقه خود انتخاب کردند.


در رابطه با سایر رنگ ها نیز مطالعه کنید:

امتیاز 1 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.