روانشناسی رنگ سفید

به تصویری که در این مقاله است نگاه کنید و احساس خود را بگویید. آیا احساس الهام بخشی یا شادابی می کنید یا احساس سرما و تنهایی را در شما ایجاد می کند؟ در بررسی روانشناسی رنگ سفید بسیاری از افراد رنگ سفید را آرام می دانند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که هوا خنک و سرد است.

روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید

تداعی های رنگی جهانی نیستند

نکته ای که باید بخاطر بسپاریم این است که چنین تداعی های رنگی لزوماً جهانی نیستند. رنگ ها می توانند در فرهنگ های مختلف معانی، نمادگرایی و ارتباط متفاوتی داشته باشند. در فرهنگ های غربی، رنگ سفید اغلب با عروسی، بیمارستان و فرشتگان همراه است و اغلب برای انتقال حس پاکی، تمیزی و آرامش از آن استفاده می شود.

با این حال، در بسیاری از فرهنگ های شرقی، رنگ سفید به طور نمادین با مرگ و غم ارتباط دارد. این اغلب رنگی است که در مراسم تشییع جنازه و سایر مراسم عزاداری استفاده می شود.

خصوصیات روانشناسی رنگ سفید

طبق روانشناسی رنگ ها، این ها ویژگی های رنگ سفید است:

سفید نشان دهنده خلوص یا برائت است. لباس سفید عروس نشانه پاکی و برائت از پلیدی ها و بدی ها است.
رنگ سفید روشن است و می تواند حس فضای بزرگ را ایجاد کند و یا بر برجستگی برخی وسایل بیافزاید. طراحان اغلب از رنگ سفید برای بزرگتر نشان دادن اتاق استفاده می کنند. همچنین رنگ سفید در مواردی که نیاز هست برخی اسیاء بیشتر دیده شوند در پس زمینه استفاده می شود.
سفید همچنین سرد، نرم و استریل توصیف می شود. اتاق هایی که کاملاً سفید رنگ شده اند می توانند جادار، اما خالی و غیر دوستانه به نظر برسند. بیمارستان ها و کارمندان بیمارستان از رنگ سفید برای ایجاد حس عقیم سازی استفاده می کنند.
برخی از مفاهیم مثبتی که رنگ سفید می تواند منتقل کند شامل تمیزی، طراوت و سادگی است. رنگ سفید اغلب مانند یک تخته خالی به نظر می رسد، نمادی از یک شروع جدید یا یک شروع تازه است.
از جنبه منفی، رنگ سفید می تواند تیره، سرد و منزوی به نظر برسد. در نظر بگیرید که یک اتاق بزرگ، سفید و خالی خسته کننده، بی رمق و خشن به نظر می رسد.

در محیط

رنگ سفید در محیط، رنگی قدرتمند در نظر گرفته می شود. در مورد رنگ سفید، عنصری که آن را بیان می کند فلز است. لوازم چوبی و شیشه ای به خوبی با رنگ سفید مطابقت دارند، همچنین استفاده کم از رنگ سیاه برای تعادل آن بسیار خوب است. رنگ سفید همچنین برای آشپزخانه، اتاق نشیمن، حمام و اتاق خواب بسیار مناسب است و گل های سفید یا گلدان های سفید یک روش کم هزینه برای ترکیب رنگ سفید در محیط شما است.

در بازاریابی

در بازاریابی و برندسازی، از رنگ سفید برای انتقال احساس ایمنی، خلوص، طراوت و تمیزی و همچنین ایجاد کنتراست استفاده می شود. برخی از مارک های معروف که از رنگ سفید زیادی در آرم و بازاریابی خود استفاده می کنند میشلن، گپ، هیولت پاکارد (HP)، لگو، فولکس واگن، استارباکس، فیشر پرایس، لوی و فورد هستند.

ترجیح رنگ سفید

یک مطالعه در مورد ترجیحات رنگ بزرگسالان نشان داد که از 18 رنگ کلی، سفید رتبه پانزدهم را به عنوان رنگ مورد علاقه کلی به خود اختصاص داد. وقتی از همان بزرگسالان خواسته شد که رنگ مورد علاقه خود را در لباس رتبه بندی کنند، در وضعیت دهم قرار گرفت، و وضعیتش کمی بهتر شد. همچنین هنگامی که از آنها خواسته شد رنگ های مورد علاقه خود را برای محیط فیزیکی انتخاب کنند، رنگ سفید با اکثر موارد مورد علاقه، شماره یک برای همه اتاق های ذکر شده (اتاق های نشیمن، اتاق خواب ها، دفاتر کار و اتاق های اجتماعات) را به خود اختصاص داد.


در رابطه با سایر رنگ ها هم بخوانید:

امتیاز 4 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.