روانشناسی رنگ قرمز

در روانشناسی رنگ ها ، روانشناسی رنگ قرمز شدیدترین احساسات را تحریک می کند. در حالی که رنگ های سرد مانند سبز و آبی معمولاً آرامبخش تلقی می شوند، قرمز گرمترین و متناقض ترین رنگ به حساب می آید. در حقیقت، این رنگ آتشین بیش از هر رنگ دیگری دارای روابط عاطفی به طرف مخالف است: قرمز با علاقه و عشق و همچنین قدرت و عصبانیت ارتباط دارد.

در زیر برخی از رایج ترین احساسات و کیفیت هایی که رنگ قرمز می تواند تحریک کند وجود دارد.

روانشناسی رنگ قرمز

خطر و هشدار

به دلیل طول موج طولانی، قرمز یکی از بارزترین رنگ ها در طیف رنگ است (بعد از زرد دوم). توانایی آن در جلب توجه فوری افراد به این دلیل است که اغلب برای هشدار به مردم در مورد خطر قریب الوقوع استفاده می شود. به این موارد فکر کنید: علائم، آژیرها، ماشین های آتش نشانی و چراغ راهنمایی قرمز. از رنگ قرمز همچنین برای انتقال خطر استفاده می شود. برخی از مثال ها شامل استفاده از عبارت “به رنگ قرمز” برای توصیف خسارت مالی یا “وضعیت قرمز” برای نشان دادن اینکه مشکلی در یک شخص یا موقعیت پیش آمده است.

افراد تمایل دارند که رنگ قرمز را با احساسات منفی و خطرناک مرتبط کنند. این می تواند به این دلیل باشد که رنگ آن شبیه آتش، خون و گاهی اوقات حیوانات سمی یا خطرناک است.

هیجان و انرژی

روانشناسی رنگ قرمز ، تحریک کننده و همچنین با هیجان همراه است. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض قرمز یا پوشیدن آن می تواند برخی از اثرات جسمی زیر را ایجاد کند:

  • فشار خون بالا
  • متابولیسم بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش میزان تنفس

همه این تغییرات فیزیولوژیکی به طور طبیعی باعث افزایش سطح انرژی شما می شوند. همچنین شناخته شده است که این رنگ باعث افزایش اشتهای شما با افزایش متابولیسم می شود، به همین دلیل رنگ قرمز در رستوران ها بسیار محبوب است

پرخاشگری

در میان فرهنگ ها، مردم به طور شهودی رنگ قرمز را با مفهوم عصبانیت مرتبط می دانند. این رابطه با توجه به اینکه بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت از افزایش جریان خون از ناحیه صورت قرمز می شوند، منطقی است.

تسلط

فقط خلق و خو و احساسات نیستند که رنگ قرمز می تواند در آنها تأثیر بگذارد. در صحنه ورزش، پوشیدن رنگ قرمز نیز می تواند شانس پیروزی شما را افزایش دهد.

در المپیک 2004 در آتن، در چهار رشته ورزشی بوکس، کشتی یونانی-رومی، کشتی آزاد و تکواندو به طور تصادفی لباس قرمز یا آبی به آنها داده شد. در هر چهار حیطه ورزشی، شرکت کنندگان قرمزپوش در مبارزات بیشتری پیروز شدند. استفاده از لباس قرمز ممکن است باعث شود یک ورزشکار احساس تسلط داشته باشد و عملکرد تهاجمی تری داشته باشد. متناوباً، ورزشکاران با رنگ قرمز ممکن است پرخاشگرتر، مسلط تر و بیشتر برنده یک رقابت بدنی باشند.

دلیل آن هر چه باشد، واضح است که ورزشکاران قرمزپوش نسبت به حریفان خود برتری قابل توجهی دارند. (شاید به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران از جمله تایگر وودز بزرگ هنگام مسابقه لباس قرمز می پوشند.)

روانشناسی رنگ قرمز

شور و اشتیاق

اما رنگ قرمز همیشه نشانه خطر و پرخاشگری نیست. شاید جای تعجب نباشد که رنگ قرمز با اشتیاق، عشق و میل نیز ارتباط دارد. این موضوع می توانند توضیح دهند که چرا افراد قرمز پوش به طور مداوم توسط جنس مخالف جذاب تر ارزیابی می شوند.

در یک مطالعه برجسته که در سال 2008 منتشر شد، محققان تصویری از یک زن را به مردان نشان دادند و از آنها خواستند جذابیت او را ارزیابی کنند. نتایج نشان داد که مردان از نظر جنسی، زنان با رنگ قرمز را مطلوب تر از زنانی که رنگ آبی بر تن داشتند، ارزیابی می کنند.

قدرت

روانشناسی رنگ قرمز همچنین می تواند نشان دهنده قدرت باشد، “کراوات قدرت” که تاجران در سرتاسر جهان می پوشند، به طور سنتی قرمز است. و “فرش قرمز” را که فقط برای افراد معتبر، مشهور و بزرگ پهن می شود را فراموش نکنید. به گفته برخی، این ارتباط رنگ قرمز با قدرت و ثروت دلیل این موضوع است که زنان، مردان با لباس قرمز را بسیار جذاب می دانند.


در رابطه با سایر رنگ ها هم بخوانید:

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.