روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد می تواند روشن و شدید باشد، شاید به همین دلیل است که اغلب می تواند احساسات شدیدی را ایجاد کند. رنگ زرد به سرعت جلب توجه می کند، اما در صورت استفاده بیش از حد نیز خسته کننده است. زرد می تواند گرم و روشن به نظر برسد، اما همچنین می تواند منجر به خستگی چشم شود. در این مطلب روانشناسی رنگ زرد توسط تیم جعبه ابزار ذهنی مورد بررسی قرار میگیرد.

روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که برخی از رنگ ها قادر به ایجاد برخی از حالات خاص هستند و حتی ممکن است بر رفتار و احساس و هیجان نیز تأثیر بگذارند. اما این تاثیر خود تحت تاثیر تجربیات شخصی فرد و فرهنگ اوست.

“چقدر زرد فوق العاده است. مخفف خورشید است.” -وینسنت ون گوگ

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

برخی از ویژگی های اصلی که اغلب با رنگ زرد مرتبط هستند عبارتند از:

جلب توجه: از آنجا که رنگ زرد مشهودترین رنگ است، بیشترین توجه را نیز به خود جلب می کند. برای جلب توجه می توان از رنگ زرد به مقدار کم استفاده کرد، مانند علائم راهنمایی و رانندگی یا تبلیغات.
مشکل خواندن: رنگ زرد همچنین به دلیل انعکاس زیاد نور، خسته کننده ترین رنگ برای چشم است. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه روی مانیتورهای کاغذ یا رایانه می تواند در موارد شدید منجر به خستگی چشم یا کاهش بینایی شود.
انرژی زا: رنگ زرد همچنین می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.
ناامیدی: رنگ زرد همچنین می تواند احساس ناامیدی و عصبانیت ایجاد کند. در حالی که رنگ زرد، شاد به حساب می آید، افراد به احتمال زیاد در اتاق های زرد رنگ، امید خود را از دست می دهند و نوزادان بیشتر در اتاق های زرد گریه می کنند.
گرم: زرد رنگی روشن است که اغلب به عنوان شاد و گرم توصیف می شود.

رنگ زرد چه حسی در شما ایجاد می کند؟ آیا رنگ زرد را با برخی از خصوصیات یا شرایط خاص مرتبط می دانید؟ به یاد داشته باشید که ارتباطاتی که مردم با رنگ دارند لزوماً جهانی نیستند. هم تفاوت های فرهنگی و هم تجربیات فردی می توانند احساس مردم را در پاسخ به برخی از رنگها شکل دهند.

در این مجموعه از پاسخ هایی که مردم طی سال های گذشته به اشتراک گذاشته اند، در مورد چگونگی واکنش به رنگ زرد بیشتر بدانید.

زرد پرانرژی است

همانطور که در نقل قول های زیر از کاربران ما دیده می شود، رنگ زرد اغلب به عنوان یک رنگ با انرژی بالا تلقی می شود. این رنگ اغلب در شرایط و محصولاتی که برای ایجاد احساس هیجان یا انرژی در نظر گرفته شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. زرد، روشن است و بلافاصله چشم را درگیر می کند. از نظر انرژی می تواند تازه، شدید، طاقت فرسا، یا حتی شجاع و نیرومند به نظر برسد.

“زرد کاملا اشباع شده فقط برای کوتاه مدت خوب است زیرا اثر محرک آن بسیار قدرتمند است و می تواند به سرعت انرژی احساسی ایجاد کند. من می دانم که در خانه ای با دیوارهای زرد خسته می شوم. اگرچه لازم به ذکر است که زرد کمرنگ و ملایم خوشایند و شاد است.”

“رنگ زرد باعث احساس نشاط و انرژی می شود. من رنگ آفتابی روشن و احساسم دوست دارم. مثل تابستان احساس گرمی می کنم. شاید گاهی اوقات خیلی پرانرژی باشم، زرد همان چیزی است که به من انرژی می دهد.”

رنگ زرد می تواند پرخاشگر باشد

گرچه زرد می تواند یک رنگ پرانرژی باشد، اما در آنطرف طیف می تواند یک ضرر هم داشته باشد. گاهی اوقات رنگ زرد می تواند بسیار تهاجمی و حتی تقابل آمیز باشد. در مقادیر زیاد، افراد در هنگام محاصره با رنگ زرد احساس تحریک یا حتی عصبانیت می کنند.

“من موافقم که میزانی پرخاشگری و ناامیدی در رابطه با روانشناسی رنگ زرد وجود دارد. دیوارهای مدرسه ی من همه زرد است و از زمان باز شدن ساختمان جدید، در راهروهایی که بیشترین مقدار زرد در آن وجود دارد، درگیری های بیشتری رخ می دهد. همچنین برخی از کلاس هایی که در آنها زرد به کار رفته است با دانش آموزان ناامیدتر مواجه هستیم.”

“من رنگ زرد را بسیار تحریک کننده می دانم. وقتی در اتاق زرد رنگ هستم، قبل از اینکه در آن قرار بگیرم یا خلق و خوی خوبی داشته باشم، سطح تحریک من افزایش می یابد. من یک فرد درون گرا هستم و رنگ زرد بسیار تحریک کننده است و این رنگ رنگی نیست که افراد درونگرا دوست داشته باشند. زرد قطعاً رنگ برونگراست.”

زرد پیچیده است

البته، اثرات رنگ زرد می تواند بسیار متنوع و پیچیده باشد. همه به یک شکل به این رنگ پاسخ نمی دهند. در حالی که برخی از افراد ممکن است آن را روشن و شاد بدانند، اما برخی دیگر ممکن است آن را عجیب و ناپسند بدانند. برخی ممکن است آن را با یک روز گرم تابستان همراه کنند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است یادآور خاطرات بد یا تداعی کننده آنها باشد.

“من زرد را دوست دارم. از نظر من این رنگ شاد است و در ارتباط با گل و آفتاب است. اما همسر من احساس می کنم که در آشپزخانه زرد رنگمان اشتهایش را از دست می دهد. او همچنین بسیار بی تاب تر می شود و من همیشه به رنگ دیوارها مشکوک بوده ام. همچنین مهمانان ما معمولاً غذای خود را در میز آشپزخانه زرد، سریعتر از زمانی که در اتاق ناهار خوری (سفید) یا بیرون از خانه هستند، می خورند. “

زرد شاد است

در بررسی روانشناسی رنگ زرد برای بسیاری از افراد، رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد و روشن دیده می شود. تبلیغ کنندگان ممکن است از زرد برای نه تنها جلب توجه بلکه برای ایجاد احساس خوشبختی استفاده کنند.

“من یک کلاس ریاضی داشتم که در نیمه سال با رنگ زرد روشن رنگ آمیزی شده بود. این رنگ کاملا جو را تغییر داده بود  و به نظر می رسید که نمرات همه بالاتر رفته است. معلم ریاضی ما به شوخی گفت که این باید کار رنگ جدید باشد، اما من کاملا اعتقاد داشتم که علت همین است. با فضای شاد، دروس بسیار سبک تر و لذت بخش تر بود! “

“رنگ زرد باعث روشنایی، نور، نشاط، انرژی، خوش بینی، تمایل به رشد و براق شدن می شود. آفتابگردان و ستاره و خورشید اشیایی هستند که بیشترین ارتباط را با رنگ زرد دارند.”


در رابطه با سایر رنگ ها هم بخوانید:

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.