روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که رنگ ها می توانند تأثیر زیادی بر روحیه و حتی رفتارهای ما داشته باشند. ظاهراً هر رنگ تأثیر خاص خود را دارد، اما احساسی که هر رنگ ایجاد می کند، می تواند براساس تجربه و فرهنگ متفاوت باشد. در بررسی روانشناسی رنگ بنفش یکی از رنگ هایی است که می تواند باعث احساسات، عواطف و تداعی های متفاوت شود.

رنگ بنفش چه حسی در شما ایجاد می کند؟ مردم اغلب این رنگ را مرموز، معنوی و تخیلی توصیف می کنند. رنگ بنفش به ندرت در طبیعت وجود دارد، بنابراین نادر و جذاب به آن نگاه می شود. در حالی که بنفش به طور طبیعی در طیف مرئی مشاهده می شود، بنفش در واقع ترکیبی از آبی و قرمز است.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ زرد

بنابراین برخی از رایج ترین ارتباطات مردم با رنگ بنفش چیست؟ مانند بسیاری از رنگ های دیگر، احساساتی که رنگ بنفش ایجاد می کند اغلب به دلیل ارتباطات فرهنگی است.

بنفش به عنوان یک رنگ سلطنتی

بنفش نماد سلطنت و ثروت است. در دوران باستان، رنگ کردن پارچه اغلب به تلاش و هزینه زیادی احتیاج داشت، مخصوصاً برای رنگ های خاص. از آنجا که رنگ بنفش کمتر در طبیعت مشاهده می شود، منابع مورد نیاز برای ایجاد این رنگ بسیار سخت تر و هزینه بیشتری داشت. رنگ بنفش با ثروت و سلطنت در ارتباط بود زیرا غالباً ثروتمندان تنها افرادی بودند که توانایی خرید چنین وسایل گران قیمتی را داشتند.

در طی قرن پانزدهم، شهر صور در امتداد ساحل فنیقی باستان با خرد کردن پوسته های یک حلزون کوچک دریایی، شروع به تولید رنگ بنفش کرد. رنگ حاصل از آن به بنفش تیری معروف شد و به قدری مشهور بود که در ایلیاد هومر و ویرجیل آئنه ذکر شد. اسکندر بزرگ و پادشاهان مصر نیز لباسی به رنگ بنفش معروف تیری پوشیدند.

این ارتباط با حق امتیاز فقط به دوران باستان محدود نمی شد. بنفش رنگ انتخابی برای بلیط های تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال 1953 بود. بنفش همچنین نشان دهنده خرد و معنویت است. ماهیت نادر و مرموز آن شاید باعث شود که با چیزهای ناشناخته، ماورا طبیعی و الهی مرتبط شود.

بنفش ویژگی های منحصر به فردی دارد

از نظر بصری، بنفش یکی از سخت ترین رنگ ها برای تشخیص است. این همچنین دارای قوی ترین طول موج الکترومغناطیسی است که فقط چند طول موج از اشعه ایکس و اشعه گاما بالاتر است. به همین دلیل، اغلب در توهمات بینایی مانند توهم تعقیب یاس بنفش مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که رنگ بنفش در تصویری که همراه این مقاله است استفاده شده است. در نظر بگیرید که رنگ بنفش چه حسی در شما ایجاد می کند. آیا شما رنگ بنفش را با برخی از ویژگی ها یا شرایط خاص مرتبط می دانید؟ دیگران نسبت به رنگ بنفش چه احساسی دارند؟ برخی از پاسخ های کاربران را که مردم طی سال های گذشته با ما به اشتراک گذاشته اند، در زیر می خوانید.

بنفش سلطنتی است

“من از سنین خیلی پایین بنفش را دوست داشتم. من در دبیرستان تمام مدت بنفش می پوشیدم و اکنون نیز همینطور است. اتاق خواب من دارای دیوارهای برجسته “با طرح انگور” است. دیوارهای دیگر به رنگ خاکستری اسطوخودوس است. خیلی زیبا و سلطنتی است! من هنوز هم رنگ بنفش زیادی می پوشم و باید به خودم یادآوری کنم که رنگ های دیگری نیز وجود دارد.”

بنفش از نظر جنسی برانگیزاننده است

“بنفش رنگی سرسبز، غنی، لمسی، شیرین و معطر است. همچنین از نظر جنسی بسیار برانگیزاننده است. استنشاق، نوشیدن، مزه کردن، لمس کردن رنگ بنفس به من انرژی خاصی می دهد”

بنفش حکمت را منتقل می کند

“بنفش دومین رنگ مورد علاقه من است. دقیقاً مانند سبز، تأثیر آرام بخشی در ذهن من دارد. من عاشق لباس های بنفش و زمینه های بنفش هستم.”

بنفش آرامش بخش است

در روانشناسی رنگ بنفش  “بنفش ها مرا به خود جلب می کنند و به نظر می رسد مرا درگیر کرده و این جهان آرام را به وجود آورده اند. بنفش مرا آرام می کند، در واقع مانند ماه در تاریکی شب است. بنفش های روشن مانند اسطوخودوس باعث رویاپردازی من می شوند و احساس خوشبختی و آرامش می کنند. آنها مانند یک غبار سبک هستند.”

بنفش مرموز است

“هر وقت بنفش می بینم، خس مبهمی در من ایجاد می شود و همیشه کمی خلاقیت را در من برمی انگیزد.”

بنفش عجیب و غریب است

بنفش به ندرت در طبیعت وجود دارد، گاهی اوقات ممکن است عجیب و غریب یا مصنوعی به نظر برسد. به همین دلیل، این رنگ کاملاً قطبی است. یعنی مردم یا واقعاً بنفش را دوست دارند یا واقعاً از آن متنفرند.

بنفش نمادین است

برخی از کاربردهای نمادین رنگ بنفش را در نظر بگیرید. در ایالات متحده، قلب بنفش یکی از بالاترین افتخارات برای شجاعت در خدمت سربازی است.

پاسخ به رنگ بنفش می تواند به طور قابل توجهی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، اما بسیاری احساس می کنند که این رنگ سلطنتی و در عین حال مرموز است.


در رابطه با سایر رنگ ها هم بخوانید:

امتیاز 1.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.