روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ ها بیان می کند که رنگ های مختلف می توانند بر روحیه، احساسات و حتی رفتارهای ما تأثیر بگذارند. برای مثال، گفته می شود که در روانشناسی رنگ صورتی یک رنگ آرامبخش است که با عشق، مهربانی و زنانگی همراه است.

بسیاری از افراد بلافاصله رنگ صورتی را با همه چیزهای زنانه و دخترانه مرتبط می کنند. همچنین ممکن است عاشقانه ها و تعطیلاتی مانند روز ولنتاین را به ذهن بیارد. برخی صورتی کم رنگ را آرامش بخش توصیف می کنند، در حالی که صورتی روشن می تواند محرک یا حتی تشدید کننده باشند.

روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ صورتیصورتی رنگ قرمز روشن است و معمولاً با عشق و عاشقی در ارتباط است. این رنگ اغلب به عنوان یک رنگ زنانه توصیف می شود، شاید این موضوع به کلیشه های جنسیتی کودکی مربوط باشد.

“اسباب بازی های دختران” معمولاً صورتی و بنفش هستند، در حالی که “اسباب بازی های پسران” اغلب قرمز، زرد، سبز یا آبی هستند. مردم رنگ صورتی را با خصوصیاتی که غالباً زنانه تصور می شوند مانند نرمی، مهربانی، پرورش و شفقت مرتبط می دانند. همچنین گفته می شود صورتی اثر آرام بخشی دارد. نوعی از رنگ صورتی، گاهی در زندان ها برای آرامش زندانیان استفاده می شود.

اثر آرام بخش بودن صورتی ثابت شده است، همچنین محققان روانشناسی رنگ دریافته اند که این اثر آرام بخش فقط در هنگام تماس اولیه با رنگ رخ می دهد و بعد از مدتی، زندانیان معمولاً بیشتر از این که به رنگ صورتی عادت کنند، آشفته می شوند.

تیم های ورزشی گاهی اوقات رختکن تیم مقابل را صورتی رنگ می کنند تا بازیکنان مقابل منفعل و کم انرژی شوند. هاوکی های آیووا در ورزشگاه  خود چنین کاری را انجام داده بود. مربی آیووا، که در رشته روانشناسی در دانشگاه بیلور تحصیل کرده بود، این کار را به آنها توصیه کرده بود. او معتقد بود که اتاق کاملا صورتی ذهنیت تیم مقابل را بهم ریخته می کند.

رنگ صورتی به چه معناست؟

لازم به یادآوری است که تاثیرات رنگی به شدت تحت تأثیر تجربیات فردی و تأثیرات فرهنگی قرار دارند. ترجیحات رنگ اغلب با تجربیات گذشته مرتبط است. افرادی که به رنگ صورتی (یا هر رنگ خاصی) علاقه مند می شوند، خاطرات دلپذیری از رنگ دارند، در حالی که کسانی که آن را دوست ندارند ممکن است ارتباط منفی یا ناخوشایندی با آن داشته باشند.

صورتی چه حسی در شما ایجاد می کند؟ آیا رنگ صورتی را با برخی از ویژگی ها یا شرایط خاص مرتبط می دانید؟ در برخی از پاسخ های زیر که کاربران طی سال های گذشته به اشتراک گذاشته اند، می توانید نحوه واکنش دیگران به رنگ صورتی را متوجه شوید.

شاد

برخی از کاربران رنگ صورتی را رنگی توصیف کرده اند که احساس شادی و خوشبختی را برمی انگیزد. یکی از کاربران می نویسد: “اگرچه سبز رنگ مورد علاقه من بود، اما صورتی بیشترین و عمیق ترین تأثیر احساسی را در من دارد. رنگ صورتی برای من کاملاً نشاط آور است. با صورتی یک مکان دوستانه وجود دارد، شما هرگز تنها نیستید، توسط همه دوست داشته می شوید و پذیرفته می شوید.”

خلاق

در روانشناسی رنگ صورتی برای سایر کاربران، رنگ صورتی روحیه ای خلاقانه و هنری دارد. یکی دیگر از کاربران می گوید: “من لباس صورتی نمی پوشم اما برای مطالعه به محیط صورتی علاقه مند هستم. این یک رنگ شاد است و باعث می شود احساس خلاقیت داشته باشم. برای اولین بار در زندگی ام تزئینات خانه خود را با صورتی شدید انجام دادم.”

زنانه و پر جنب و جوش

بسیاری از کاربران نوشته اند که رنگ صورتی هم زنانه است و هم زنده. “زنانه، جذاب، پر جنب و جوش … برخی عاشق رژ لب صورتی، لباس، یا تاپ هایی هستند که در مقابل رنگ سیاه پوشیده می شود. صورتی روشن یا کمرنگ تر، مهم نیست که در چه سنی باشد احساس هوشیاری به من می دهد و می توانم آنچه را که در آن روز به آن نیاز دارم انجام دهم. رنگ صورتی را با “شکر… و همه چیز خوب” مرتبط کنید. گل ها، حرکات عاشقانه و مهربانی. “

کودکانه

برخی از افراد دید کوچکی نسبت به رنگ صورتی دارند. “صورتی به نظر می رسد که واقعاً نشان دهنده تک تک دختران کوچک روی کره زمین باشد (صورتی طبق گفته تلویزیون) تأثیر بسیار عمیقی روی بچه ها دارد. این موضوع همچنین توضیح می دهد که چرا هر اسباب بازی، عروسک یا لباسی که خواهر کوچک من دارد صورتی است. پس صورتی تقریباً شبیه دختران کوچک است. اگر صورتی را دوست ندارید، واقعاً دختر نیستید. یکی از کاربران می گوید، برعکس، پسران کوچک از رنگ صورتی متنفر هستند.”

طراوت

 در تحلیل روانشناسی رنگ صورتی ” این رنگ باعث می شود که به گل های بهار و همه چیز تر و تازه فکر کنم. به نظر می رسد رنگی واقعا الهام بخش است. اگر می توانستم، اتاقم را تماماً صورتی رنگ می کردم تا همیشه این حس الهام و تجدید را احساس کنم.”

سرخوشی

یک دیگر از پاسخ های متداول خوانندگان این بوده است که طیف های مختلف صورتی می توانند حالات مختلفی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک کاربر توضیح می دهد:

“صورتی تند پر جنب و جوش و سرحال است. من فکر می کنم که صورتی گرم تجسم کسانی است که سعی می کند به عنوان یک فرد مستقل باشد: پر از زندگی و شخصیت. من تا اواخر نوجوانی واقعاً به این رنگ گرایش نداشتم؛ در ابتدا قرمز را دوست داشتم. با این حال، رنگ قرمز خشن و بیش از حد پررنگ دیده می شود، در حالی که رنگ صورتی ملایم و زنانه است …”

“دلیل دیگر اینکه من صورتی را دوست دارم این است که همه کاره است. صورتی های خاموش بیشتر نشان دهنده جوانی و معصومیت است، در حالی که اشکال بلند صورتی از جسارت دور می شود. هر وقت با هر چیز صورتی مورد علاقه خود مواجه می شوم، نمی توانم زیبایی ذاتی آن را تحسین نکنم. صورتی رنگ سرخوشی من است.”

صورتی طیف وسیعی از پاسخ ها را برمی انگیزد. پاسخ فردی شما می تواند تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل شخصی و فرهنگی باشد.


در رابطه با سایر رنگ ها هم بخوانید:

امتیاز 2 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.