تقویت مهارت خوب گوش دادن

در دنیای پیشرفته، پر سرعت و پر استرس امروز، ارتباطات بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند، با این وجود به نظر می رسد که ما هر روز زمان کمتری را به گوش دادن به یکدیگر اختصاص می دهیم. خوب گوش دادن به یک هدیه نادر تبدیل شده است – هدیه زمان.

مهارت خوب گوش دادن به ایجاد روابط خوب، حل مشکلات، اطمینان از درک متقابل، حل تعارضات و بهبود تمرکز کمک می کند. در محل کار، گوش دادن موثر به معنای خطاهای کمتر و اتلاف وقت کمتر است. در خانه، به رشد بچه های مدبر و متکی به خود کمک می کند که می توانند مشکلات خود را حل کنند. مهارت خوب گوش دادن باعث ایجاد دوستی می شود.

راه های تقویت مهارت خوب گوش دادن

  1. تماس چشمی خود را حفظ کنید.

صحبت با کسی در حالی که دائما در حال اسکن اتاق است و به شما نگاه نمی کند، صفحه کامپیوتر را مطالعه می کند یا از پنجره بیرون را نگاه می کند، مثل این است که بخواهید با یک هدف متحرک برخورد کنید.

در واقع چقدر از توجه تقسیم شده فرد به شما جلب می شود؟ پنجاه درصد؟ پنج درصد؟ اگر آن شخص فرزند شما بود، ممکن است تقاضا کنید، “وقتی با شما صحبت می کنم به من نگاه کنید”، اما این چیزی نیست که ما به یک دوست یا همکار بگوییم.

در بیشتر فرهنگ های غربی، تماس چشمی یکی از مواد اصلی ارتباط موثر محسوب می شود. وقتی صحبت می کنیم، به چشمان یکدیگر نگاه می کنیم. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از آن طرف اتاق مکالمه را ادامه دهید، اما اگر مکالمه برای هر مدت طولانی ادامه یابد، شما بلند می شوید و حرکت می کنید. میل برای برقراری ارتباط بهتر شما را به هم نزدیک می کند.

کاغذها، کتاب ها، تلفن و سایر عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید و به هنگام مکالمه با دیگران فقط به آنها نگاه کنید، حتی اگر آن ها به شما نگاه نمی کنند. کمرویی، عدم اطمینان، شرم، احساس گناه یا احساسات دیگر، همراه با تابوهای فرهنگی، تحت برخی شرایط می تواند از تماس چشم در برخی افراد جلوگیری کند. پس این امکان را بدهید که دلیل عدم تماس چشمی دیگران می تواند این نکته باشد و دیگری را ببخشید، اما خودتان تمرکز خود را حفظ کنید.

خوب گوش دادن

  1. مراقب و آرام باشید.

اکنون که ارتباط چشمی برقرار کرده اید، آرام باشید. نیازی نیست که به طور مستقیم به طرف مقابل خیره شوید. می توانید هر از چندگاهی نگاهتان را بکشید و مانند یک فرد عادی ادامه دهید. نکته مهم “توجه” است.

توجه به معنای:

  • حضور داشته باش.
  • توجه کن.
  • خودت را هدایت کنید.
  • آماده خدمت رسانی و نظر دهی باش.

برای این که مهارت خوب گوش دادن را در خود تقویت کنید، حواس پرتی، مانند فعالیت پس زمینه و سر و صدا را به صورت ذهنی از بین ببرید. علاوه بر این، سعی کنید روی لهجه یا شیوه گفتار گوینده تا جایی تمرکز نکنید که باعث حواس پرتی شود. سرانجام، از افکار، احساسات یا تعصبات خود منحرف نشوید.

  1. ذهن آزاد داشته باشید.

مهارت خوب گوش دادن در ایجا روابط بسیار موثر هستند لذا بدون قضاوت طرف مقابل یا انتقاد ذهنی از چیزهایی که او به شما می گوید، گوش کنید. اگر آنچه او می گوید شما را نگران کرده، پیش بروید و احساس نگرانی کنید، اما با خود نگویید: “خوب، این یک حرکت احمقانه بود.” به محض این که به اغراض قضاوتی بپردازید، تأثیر خود را به عنوان شنونده به خطر انداخته اید.

گوش دادن بدون نتیجه گیری سریع. به یاد داشته باشید که گوینده از زبان برای نشان دادن افکار و احساسات درون مغز خود استفاده می کند. شما نمی دانید که آن افکار و احساسات چیست و تنها راهی است، که با گوش دادن متوجه خواهید شد.

جمله گیر نباشید. گاهی اوقات شریک زندگی من نمی تواند سرعت ذهنی خود را به اندازه کافی کاهش دهد تا به طور موثر گوش دهد، بنابراین سعی می کند با قطع و پایان جملات من سرعت من را تسریع کند. این معمولاً او را از پایگاه دور می کند، زیرا او دنباله روی فکر خود را دارد و نمی آموزد که افکار من به کجا می کشد. من معمولاً می پرسم، “آیا می خواهید این گفتگو را خودتان انجام دهید یا می خواهید حرف های من را بشنوید؟”

  1. به کلمات گوش دهید و سعی کنید آنچه گوینده می گوید را به تصویر بکشید.

به ذهن خود اجازه دهید یک مدل ذهنی از اطلاعات منتقل شده ایجاد کند. خواه یک تصویر واقعی، یا چیدمان مفاهیم انتزاعی، اگر تمرکز داشته باشید، با حواس کاملاً هوشیار، مغز شما کارهای لازم را انجام خواهد داد. هنگام گوش دادن به کشش های طولانی، کلمات و عبارات کلیدی را متمرکز کنید و به خاطر بسپارید.

وقتی نوبت به گوش دادن شما رسید، وقت خود را صرف برنامه ریزی برای صحبت بعدی نکنید. نمی توانید همزمان تمرین کنید و گوش دهید. فقط به صحبت های طرف مقابل فکر کنید.

سرانجام، روی آنچه گفته می شود تمرکز کنید، حتی اگر باعث خسته شدن شما شود. اگر افکار شما شروع به پرسه زدن کرد، بلافاصله خود را مجبور به تمرکز مجدد کنید. این یکی از راه هایی است که به شما در تقویت مهارت خوب گوش دادن کمک بسزایی می کند.

برقراری ارتباط

  1. حرف طرف مقابل را قطع نکنید و “راه حل های” خود را تحمیل نکنید.

به کودکان قبلاً آموزش داده می شد که پریدن وسط حرف های دیگران بی ادبانه است، این یکی از مهم ترین اقدامات برای تقویت مهارت خوب گوش دادن است.

وسط حرف دیگران پریدن نشانگر:

  • “من مهمتر از تو هستم.”
  • “آنچه من باید بگویم جالب تر، دقیق تر یا مرتبط تر است.”
  • “من واقعاً برایم مهم نیست که شما چه فکر می کنید.”
  • “من وقت نظر شما را ندارم.”
  • “این یک مکالمه نیست، یک مسابقه است و من برنده خواهم شد.”

همه افراد طرز تفکر و نحوه صحبت متفاوتی با یکدیگر دارند. اگر سریع فکر می کنید و چابک صحبت می کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دوست دارید به حرف های شما توجه شود باید صحبت کردن خود را آرام کنید و یا برعکس.

هنگام گوش دادن به صحبت های شخصی در مورد مسئله ای، از دادن راه حل خودداری کنید. به هر حال بیشتر ما توصیه شما را نمی خواهیم. بسیاری از ما ترجیح می دهیم راه حل های خود را بدانیم. ما نیاز داریم که شما گوش کنید و در این کار به ما کمک کنید. اگر پیشنهادی خیلی بهتر دارید برای ارائه آن به طرف مقابلتان از او بپرسید که “آیا دوست داری نظر منو بشنوی؟”

  1. منتظر بمانید تا طرف مقابل مکث کند و آنگاه سوالاتی را که برایتان پیش آمده است را بپرسید.

وقتی چیزی را نمی فهمید، مطمئناً باید از سخنران بخواهید تا آن را برای شما توضیح دهد. اما به جای قطع، صبر کنید تا او مکث کند. سپس چیزی مانند این بگویید: ” من نفهمیدم که شما در مورد چه چیزی گفتید و یا”

  1. برای اطمینان دادن از درک موضوع سوال کنید.

با یک مثال به شما می گوییم که چگونه در مهارت خوب گوش دادن خود را تقویت کنید. هنگام ناهار، یک همکار با هیجان از سفر خود و همه کارهای شگفت انگیزی که انجام داده است برای شما تعریف می کند. او بین صحبت هایش اشاره می کند که مدتی را با یک دوست مشترک در سفر گذرانده است.

ناگهان شما وسط حرف همکارتان می پرید و می گویید : اوههه من در رابطه با او شنیده ام که طلاق گرفته است، حال او چطور است؟” درست در همین حال بحث به دوست مشترک شما و طلاق او و کودکان بیچاره اش و حضانت آن ها و … . کشیده می شود.

شما نمی دانید اما بعد از گذشت ساعت ها دیگر همکار شما از سفر خود حرفی برای گفتن ندارد و این احساس بدی را به او منتقل می کند.

سوالات بی ربط ما مردم را به سمتی هدایت می کند که هیچ ارتباطی با صحبت های آن ها ندارد.

وقتی متوجه شدید سوالات شما در مورد دوست مشترک تان همکارتان را گمراه کرده است، با گفتن جملاتی مانند: “شنیدن درباره دوستامان عالی بود، اما درباره ماجراجویی خود در سفر بیشتر بگو” می توانید مسئولیت بازگشت مکالمه را به عهده بگیرید.

هنر خوب گوش دادن

  1. سعی کنید آنچه گوینده احساس می کند را احساس کنید.

اگر وقتی شخصی با شما درد و دل می کند، غمگین می شوید، وقتی ابراز خوشحالی می کند، شاد می شوید، وقتی ترس خود را توصیف می کند، می ترسید – و این احساسات را از طریق حالت های چهره و کلمات خود منتقل می کنید – در این صورت تأثیرگذاری شما به عنوان شنونده تضمین می شود. همدلی قلب و روح خوب شنیدن است. پس مهارت خوب گوش دادن را تمرین کنید.

برای تجربه همدلی، باید خود را جای شخص مقابل بگذارید و احساس کنید که در آن لحظه بودن چگونه است. این کار ساده ای نیست. انرژی و تمرکز لازم است. اما انجام آن کار سخاوتمندانه و مفیدی است و به تقویت مهارت های خوش گوش دادن کمک کرده و در نهایت ایجاد ارتباط را آسان می کند.

  1. به طور منظم به طرف مقابل خود، بازخورد دهید.

با انعکاس احساسات خود به گوینده نشان دهید که متوجه هستید که او چه می گوید. با هیجاناتش هیجان زده شوید و زمانی که هیجاناتش فروکش می کند شما هم آرام شوید.

اگر احساسات گوینده پنهان یا نامشخص است، گاهی اوقات محتوای پیام را به صورت پیش فرض بیان کنید. یا فقط سر تکان دهید و درک خود را از طریق حالت های مناسب صورت و “هومم” یا “اوه ها” به موقع نشان دهید.

دلیل این کار ها این است که به گوینده اثبات کنید که شما گوش می دهید، و همچنین فکر او را دنبال می کنید.

در موقعیت های کاری، صرف نظر از اینکه در محل کار یا خانه باشید، همیشه دستورالعمل ها و پیام ها را مجدداً بیان کنید تا مطمئن شود که به درستی نکات را درک کرده اید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.