بارش ذهنی

چه میزان از بارش ذهنی برای حل مشکلات استفاده می کنید؟ احتمالا، حداقل یک بار آن را استفاده کرده اید، حتی اگر متوجه آن نباشید.

بارش ذهنی

برای دهه ها، مردم برای ایجاد ایده ها، و برای حل مشکلات، از بارش ذهنی استفاده کرده اند. با این حال، باید به طور صحیح از بارش ذهنی استفاده کنید تا بتواند کاملا موثر باشد.

در این مقاله، در نگاهی می اندازیم که بارش ذهنی چیست؟ چرا مفید است؟ و چگونه بهترین تاثیر را از آن بدست آوریم؟

بارش ذهنی چیست؟

الکس اسبورن مدیر اجرایی تبلیغات “مدیسون اونیو” در ابتدا این روش را توسعه داد و آن را در سال 1953 در کتاب خود به نام “Applied Imagination” منتشر کرد. از آن زمان، محققان پیشرفت های زیادی را در زمینه تکنیک اصلی او انجام داده اند.

رویکردی که در اینجا توضیح داده شده، این مقاله را در بر می گیرد، که به طرز زیرکانه ای با روش اسبورن متفاوت است.

بارش ذهنی ترکیبی از رویکرد آرام و غیر رسمی به حل مسئله با تفکر جانبی است که مردم را تشویق می کند تا اندیشه ها و ایده های خود را مطرح کنند. ایده هایی که در ابتدا ممکن است کمی دیوانه وار به نظر برسند. برخی از این ایده ها می توانند به راه حل های اصلی و خلاقانه برای یک مشکل منتهی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند موجب ایجاد ایده های بیشتر شودند. این روش با وارد کردن یک شوک می تواند افراد را از گیر کردن در طرز تفکر عادی بیرون بیاورد.

ارزیابی ایده ها در پایان جلسه انجام می شود. این زمان مناسب برای کشف راه حل ها با استفاده از روش های معمول است.

چرا باید از بارش ذهنی استفاده کرد؟

حل مساله گروهی مرسوم اغلب می تواند با رفتار گروهی بی بهره تضعیف شود. در حالی که مهم است که در هنگام حل مشکلات با یکی فرایند ساختاری، تحلیلی آغاز کنیم، این کار می تواند گروه را به سمت توسعه ایده های منحصر به فرد و بی نظیر سوق دهد.

در مقابل، بارش ذهنی یک محیط آزاد و باز را فراهم می کند که همه را به مشارکت تشویق می کند. ایده های فریبنده مورد استقبال قرار گرفته و ساخته می شوند و همه شرکت کنندگان تشویق می شوند تا به آنها برای توسعه ی یک مجموعه غنی از راه حل های خلاقانه کمک کند.

بارش ذهنی هنگامی که در حل مسئله استفاده می شود، تجربیات متفاوتی از اعضای تیم را دربر می گیرد. این باعث افزایش غنای ایده های کاوش شده می شود، که به این معنی است که شما می توانید راه حل های مناسب تری برای مشکلات پیدا کنید.

این می تواند به شما کمک کند که اعضای تیم را در تصمیم گیری سهیم کنید. بعبارت دیگر، اگر آنها درگیر توسعه آن باشند، بیشتر متعهد به رویکرد می شوند. به علاوه، به دلیل اینکه بارش ذهنی سرگرم کننده است، به پیوستگی اعضای تیم کمک می کند، زیرا آنها مشکلات را در یک محیط مثبت و به همراه پاداش حل می کنند.

در حالی که بارش ذهنی می تواند مؤثر باشد، مهم است که با ذهنیت باز و بدون قضاوت و پیش داوری با آن روبرو شویم. اگر شما این کار را انجام ندهید، افراد اصطلاحا “قهر” می کنند، تعداد و کیفیت ایده ها کاهش می یابد و روحیه تیمی کاسته می شود.

بارش ذهنی فردی

در حالی که بارش ذهنی گروهی اغلب در تولید ایده ها در مقایسه با حل مشکل گروهی ساده موثرتر است، مطالعات متعددی نشان داده است که طوفان فردی ایده های بیشتر و اغلب بهتری از ایده های طوفان گروهی تولید می کند.

این می تواند به این دلیل رخ دهد که گروه ها همیشه تحت قوانین بارش ذهنی قرار نمی گیرند و رفتارهای بد را خفه می کنند. این اتفاق غالبا به این دلیل رخ می دهد که افراد به حدی تحت تاثیر ایده های دیگران قرار می گیرند که دیگر از خودشان ایده ای تولید نمی کنند (یا هنگامی که منتظر نوبت صحبت کردن هستند ایده های خود را فراموش می کنند.) به این فرایند “مسدود کردن” گفته می شود.

وقتی شما به تنهایی بارش ذهنی می کنید، مجبور نیستید در مورد عقاید و نظرات دیگران نگران باشید درنتیجه آزاد تر و خلاق تر می شوید. به عنوان مثال، ممکن است ایده ای که شما برای ارایه ی آن در یک گروه تردید می کنید، زمانی که خودتان آن را توسعه می دهید، به چیزی خاص تبدیل شود.

با این حال، ممکن است وقتی تنها هستید ایده های خود را به طور کامل توسعه ندهید، زیرا شما تجربه گسترده ی همه ی اعضای گروه برای رسیدن به جمع بندی را ندارید.

بارش ذهنی فردی غالبا هنگامی موثر است که شما نیاز به حل یک مشکل ساده دارید، یا می خواهید یک لیست ایده ها را تولید کنید و یا روی یک موضوع وسیع تمرکز کنید. بارش ذهنی گروهی اغلب برای حل مسائل پیچیده تر کاربرد دارد.

بارش ذهنی گروهی

در اینجا می توانید از تجربه و خلاقیت تمام اعضای تیم بهره مند شوید. هنگامی که یک عضو با یک ایده درگیر می شود، خلاقیت و تجربه دیگر عضوها می تواند این ایده را به مرحله بعدی برساند. با بارش ذهنی گروهی می توانید ایده ها را به شکل عمیق تری نسبت به حالت انفرادی توسعه دهید.

یکی دیگر از مزایای بارش ذهنی گروهی این است که به همه کمک می کند تا احساس کنند که در حل مشکل همکاری کرده اند و به افراد یادآوری می کند که دیگران نیز ایده های خلاقانه ای برای ارائه دارند. این روند سرگرم کننده نیز هست، پس می تواند برای تقویت گروه عالی باشد.

بارش ذهنی گروهی می تواند برای افراد خطرناک نیز باشد. پیشنهادات غیر عادی در ابتدا ممکن است کم ارزش به نظر برسند. این جایی است که شما باید حرف خود را به سختی به کرسی بنشانید تا این ایده ها توسط گروه تخریب نشوند و خلاقیت از بین نرود.

در صورت امکان، شرکت کنندگان باید از طیف گسترده ای از رشته ها انتخاب شوند. این تنوع تجارب می تواند منجر به خلاق تر شدن جلسه شود. با این حال، گروه را بیش از حد بزرگ نکنید: همانند دیگر انواع کار گروهی، گروه های پنج تا هفت نفر معمولا موثرتر هستند. قبل از توضیحات لازم بد نیست نگاهی به ویدئو زیر در رابطه با آموزش و مراحل اجرای بارش ذهنی بیاندازید.

نحوه استفاده از ابزار

شما اغلب بهترین نتیجه را با ترکیب بارش ذهنی فرد و گروه و با مدیریت این فرآیند با توجه به قوانین و اصول زیر دریافت می کنید. با انجام این کارها، می توانید افراد را بدون ایجاد وقفه بر روی موضوع متمرکز کنید، تعداد ایده هایی را که می توانید تولید کنید را به حداکثر برسانید، و یک احساس عالی از پیوند تیمی را طی یک جلسه ی عالی، به دست آورید!

برای اجرای موثر یک جلسه بارش ذهنی گروهی، این مراحل را دنبال کنید.

مرحله 1: گروه را آماده کنید

اول، ایجاد یک محیط ملاقات راحت برای جلسه. اطمینان حاصل کنید که اتاق به خوبی روشن است و شما ابزار، منابع و نوشیدنی های مورد نیاز خود را آماده دارید.

تیم شما برای حل مشکل توسط طوفان گروهی به چه اطلاعات و یا منابعی نیاز دارد؟ به یاد داشته باشید با این که آمادگی مهم است، اما زیاده روی بیش از حد در این کار می تواند ماهیت آزادی جلسه را از بین ببرد.

توجه داشته باشید چه کسانی در جلسه شرکت خواهد کرد یک اتاق پر از افرادی که با هم تفاهم دارند، ایده های خلاقانه زیادی را ایجاد نخواهد کرد، پس سعی کنید افراد را از طیف وسیعی از رشته ها انتخاب کنید و افرادی را دعوت کنید که سبک های فکری مختلفی داشته باشند.

وقتی همه جمع شدند، یک نفر را برای ثبت ایده هایی که از جلسه بدست می آید، تعیین کنید. این شخص نباید لزوما مدیر تیم باشد. چون سخت است که همزمان هم مدیریت کند و هم ایده ها را ثبت کند نکات را به شکلی که همه بتوانند ببینند ارایه دهید (مانند نوشتن روی یک صفحه ی مقوایی یا تخته وایت برد و یا یک صفحه ی رایانه روی پروژکتور).

اگر افراد به خوبی با یکدیگر همکاری نمی کنند، از روش های گرم کردن جلسه استفاده کنید مانند روش “یخ شکن”.

مرحله 2: مشکل را مطرح کنید

به وضوح مشکلی را که می خواهید حل کنید را تعریف کنید و معیارهایی را که باید با آن مواجه شوید، تعیین کنید. بیان کنید که هدف این نشست، تولید حداکثر ایده های ممکن است.

طرح مشکل در بارش ذهنی

در ابتدای جلسه، زمان زیادی را به افراد اختصاص دهید تا ایده های خود را روی کاغذ بنویسند. سپس از آنها بخواهید تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند، در حالی که به هر کس فرصتی مساوی برای همفکری تخصیص می دهید.

مرحله 3: بحث را راهنمایی کنید

هنگامی که همه ایده های خود را به اشتراک گذاشتند، یک بحث گروهی برای توسعه ایده های دیگران ایجاد کنید و از آن برای ساخت ایده های جدید استفاده کنید. ساختن ایده های جدید بر اساس ایده های دیگران یکی دیگر از جنبه های ارزشمند بارش ذهنی گروهی است.

همه را تشویق کنید تا مشارکت کنند و ایده ها را توسعه دهند، از جمله آرام ترین افراد و همه را ترغیب کنید که از ایده ها انتقاد کنند.

به عنوان راهنمای گروه، شما باید اگر ایده ای دارید آن را به اشتراک بگذارید، اما بیشتر وقت و انرژی خود را صرف حمایت از تیم و هدایت بحث کنید. در یک زمان به یک گفتگو بپردازید و اگر گروه در حال خارج شدن از مسیر بود دوباره به مدیریت گروه بپردازید.

اگر چه شما بحث را هدایت می کنید، اما به افراد اجازه دهید در حین بحث به سرگرمی هم بپردازند. از خلاقیت استقبال کنید و تیم را تشویق به تولید حداکثر ایده ها کنید. صرف نظر از عملی بودن یا نبودن ایده ها. از آزمایش های فکری مانند فتنه انگیزی یا ورودی تصادفی برای تولید ایده های غیر منتظره استفاده کنید.

یک رشته افکار را برای مدت طولانی دنبال نکنید. اطمینان حاصل کنید که تعدادی از ایده های مختلف را تولید کرده و ایده های فردی را به تفصیل بررسی کنید. اگر یک عضو تیم نیاز داشته باشد که تنها یک ایده را کشف کند، به او اجازه دهید این کار را انجام دهند.

همچنین، اگر جلسه بارش ذهنی طولانی باشد، استراحت زیادی داشته باشید تا افراد بتوانند تمرکز خود را حفظ کنند.

دريافت اطلاعات بيشتر

اگر ایده های کافی نداشتید، برای افزایش تعداد ایده هایی که تولید می کنید، از روش های زیر استفاده کنید:

  • تکنیک نردبان: این تکنیک مشارکت عضو ساکت گروه را با معرفی یک نفر در یک زمان بهبود می بخشد.
  • ذهن نوشته ها: این یک رویکرد ثبت شده است که می توانید از آن برای تشویق همه افراد برای تولید و توسعه ایده ها استفاده کنید.
  • بارش ذهنی آنلاین (همچنین به عنوان شبکه مغزی شناخته می شود) روش الکترونیکی بارش ذهنی، از یک سند ذخیره شده در یک سرور مرکزی یا یک سیستم مبتنی بر ابر استفاده می کند.
  • روش نوشتن لغزش کرافورد: شما می توانید از این روش برای دریافت ایده های فراوان از همه شرکت کنندگان استفاده کنید و یک دید کلی از محبوبیت هر ایده بدست آورید.

این تکنیک ها در موقعیت های خاص به شما کمک می کند:

  • بارش ذهنی معکوس: این تکنیک برای بهبود محصول یا خدمات استفاده می شود.
  •  بارش ذهنی ستاره ای: به شما کمک می کند سوالاتی که برای ارزیابی یک پروپوزال نیاز دارید را ایجاد کنید.
  • روش چارت: این روش به شما در بارش ذهنی با گروه های بزرگ کمک می کند. (بارش ذهنی معمولی هنگامی که بیش از 10 یا 12 نفر درگیر هستند، به طور فزاینده ای بی اثر می شود.)
  • بارش ذهنی گرد رابین: شما می توانید از این رویکرد استفاده کنید تا افراد ایده های خود ارایه کنند بدون این که تحت تاثیر دیگران قرار گیرند.

گام بعدی: اقدام

پس از جلسه تمرینات فردی یا گروهی، شما ایده های زیادی بدست خواهید آورد. البته ممکن است مرتب سازی این ایده ها برای یافتن بهترین آنها سخت به نظر برسد. آنالیز این ایده ها مرحله ی مهم بعدی است و شما ابزار های زیادی دارید که می توانید از آنها استفاده کنید.

از نمودارهای وابستگی برای سازماندهی ایده ها و پیدا کردن موضوعات مشترک استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی به شما کمک می کند بین گزینه های مختلف گزینه ی بهتر را انتخاب کنید. همچنین می توانید از تکنیک شش کلاه متفکر برای نگاه کردن به ایده ها از دیدگاه های مختلف استفاده کنید؛ و Modified Borda Count و چند رایی می تواند به شما کمک کند بین گزینه ها به عنوان یک تیم یک گزینه را انتخاب کنید، به خصوص اگر تفاوت بین گزینه ها کاملا درونی باشد.


مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم گیری

مقاله مرتبط: تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی


امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.