جشنواره ها و تخفیفات

هوش هیجانی در محیط کار

اگر به ارتقا در محیط کارتان اهمیت می‌دهید این مقاله را از دست ندهید!

هوش هیجانی در محیط کار

آیا می خواهید با هوش هیجانی در محیط کار روابط خود را با همکاران بهبود بخشید؟ آیا دوست دارید بیاموزید که چگونه هوش هیجانی‌تان را تقویت کنید تا فضای کار برای همه بهتر شود؟ این مقاله مخصوص شماست! با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید.

چرا هوش هیجانی در محیط کار اهمیت دارد؟

کجا بیشتر از همه به هوش هیجانی (EQ) نیاز داریم؟ : در محل کار! اما چرا؟

در محل کار، شما روابط عاشقانه ندارید تا به شما انگیزه دهد تا مانند خانه با دیگران کنار بیایید. شما از مزیت محبت و عشق برخوردار نیستید تا به شما کمک کند درک کنید چه چیزی اطرافیان شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این امر اهمیت بیشتری به هوش هیجانی در محیط کار می دهد. استفاده از عناصر EQ می تواند به موفقیت و حل مشکلات کار کمک کند. اگر بتوانید احساسات مردم را بخوانید و به آنها پاسخ دهید، زندگی کاری‌تان متحرک خواهد شد!

چهار عنصر هوش هیجانی

هوش هیجانی از چهار عنصر تشکیل شده است:

  • خودآگاهی
  • خود مدیریتی
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط

خودآگاهی

خودآگاهی عبارت است از توانایی تشخیص احساسات و تأثیر آنها هنگام استفاده از احساسات روده برای هدایت تصمیمات شما.

آیا می توانید وارد اتاق شوید، با غریبه ای ملاقات کنید، در جلسه ای شرکت کنید و سریعاً احساس کنید که چیزی آن طور که باید به نظر برسد نیست؟ این دانش غریزی که قبلا به عنوان “شهود” شناخته می شد، مبتنی بر هوش هیجانی است.

خود مدیریتی

خود مدیریتی عبارت است از توانایی کنترل احساسات و رفتار خود و سازگار شدن با شرایط متغیر.

آیا می توانید عصبانیت، ناامیدی یا ترس خود را به اندازه کافی مهار کنید تا احساسات شما در توانایی گوش دادن یا حل مشکل شما تداخل ایجاد نکند؟ آیا می دانید چه زمانی به کمک احتیاج دارید و آیا می توانید آن را درخواست کنید؟

آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی عبارت است از توانایی احساس، درک و واکنش در برابر احساسات دیگران و احساس راحتی اجتماعی.

آیا می توانید بگویید چه موقع شخص دیگری را ناخواسته ناراحت می کنید یا شخصی که لبخند می زند واقعاً ناراحت است یا خوشحال؟

مدیریت روابط

مدیریت روابط در هوش هیجانی در محل کار عبارت است از توانایی الهام بخشیدن، تأثیرگذاری و ارتباط با دیگران و مدیریت تعارضات.

آیا می توانید در مقابل پریشانی دیگری یا در شرایط ناراحت کننده، آرام، پرانرژی و متمرکز باشید؟ آیا می توانید با شوخ طبعی تعارض را خنثی کنید یا با عقیده قانع کننده دیدگاه دیگری صحبت کنید؟

به یاد داشته باشید که همه ما احساسات یکسانی داریم

جذاب بودن

هنگامی که ترس حاکم است، ساعت های تولیدی در تلاش برای حفظ ظاهر، طفره رفتن از خشم رئیس یا رقابت برای موقعیت از دست می رود. این واقعیت غیر قابل انکار که قدرت برخی از افراد در هر سازمانی بیشتر از دیگران است، لازم نیست شما را وحشت‌زده کند، به شرط آنکه به یاد داشته باشید که همه ما احساسات یکسانی داریم.

آیا مدیر شما سخت عمل می کند زیرا می ترسد دلسوز بودن به معنای ضعف باشد؟

آیا کارمندان شما بدجنس هستند زیرا آنها احساس می کنند همان روحیه ای هستند که شما احساس می کنید اگر کسی از کار آنها قدردانی نکند؟
آیا فرد در دفتر بعدی به شما ضربه محکم و ناگهانی می زند زیرا آنها به اندازه شما نگران اخراج کارگران شایعه هستند؟
وقتی به یاد می آورید که همه ما از نظر عاطفی همسال هستیم، نزدیک شدن به رئیس، درخواست کارمندی برای دادن کمی بیشتر یا فهمیدن اینکه تحریک پذیری یک همکار چیز شخصی نیست، آسان تر می شود. احساسات سطح بسیار خوبی در بین مردم است. از آنها برای گره زدن به هم استفاده کنید تا اینکه شما را از هم جدا کند.

همه ما باید احساس ارزشمندی داشته باشیم!

فکر می کنید چه مدت در شغلی دوام آورده اید که توسط اطرافیان احساس ارزش نمی کنید؟ شغل مهم نیست، وقتی با افرادی ارتباط برقرار می کنیم که احساس ارزشمندی و مراقبت از ما می کنند، احساس خوبی نسبت به خود داریم و به ما الهام می شود که سخت تر، طولانی تر و خلاقانه تر کار می کنیم.

وقتی باعث می شویم دیگران احساس ارزشمندی و مراقبت کنند، نوعی پشتیبانی را می گیریم که بتوانیم کارهای خود را به خوبی انجام دهیم. خواه با یک کارفرما، یک کارمند یا یک همکار سر و کار داشته باشید، نشان دادن حس قدردانی بسیار کمک خواهد کرد.

هوش هیجانی در محیط کار؛ پرورش کار تیمی، همکاری و همدلی

سالهاست که روانشناسان می دانند افراد با هم کارتر از تعداد مشابهی که جداگانه کار می کنند ، کارایی و بهره وری بالاتری دارند. همدلی همه ما را به همکاری مشترک ترغیب می کند.

اگر کارمند هستید…

زندگی و عادت های انسان های موفق

کارمندان می توانند با ارائه پیشنهادات همدلانه برای کمک به آنها، هوشیار ماندن برای فرصت هایی که می توانند در زمانی که مسئله برای شخص دیگری مهمتر از خودشان است و صرفاً علاقه به کار و زندگی یکدیگر از ایجاد جو مسموم “هر شخصی برای خودشان” جلوگیری کنند. از شایعات و گزندها بپرهیزید. هر دو باعث ایجاد تنش و بی اعتمادی، روحیه پایین تر و کاهش بهره وری می شوند.


از دست ندهید! سلامت هیجانی و عاطفی


اگر رئیس یا مدیر بخش هستید…

ارزش این را داشته باشید که کارکنان شما به یکدیگر اعتماد کنند و به یکدیگر کمک کنند. به جای دستاوردهای فردی، پاداش یا مشوق های دیگر برای گروه ارائه دهید. از قدرت عاطفی برانگیز خود برای جبران نقاط ضعف یک شخص با نقاط قوت شخص دیگر استفاده کنید و به زودی همه آنها یکدیگر را به اوج می رسانند.

به احساسات شهودی خود اعتماد کنید

احساسات ما قبل از افکار ما به وجود می آیند، اما ما یاد گرفته ایم که در محیط کار خود به شهود خود بی اعتماد باشیم. همانطور که بسیاری از سرمایه گذاران، بازاریان و طراحان هوشمند گواهی می دهند ، قتل در بورس سهام، کدر شدن رسانه ها و توسعه محصول جدید اغلب به قصور بستگی دارد. همیشه وقت برای جمع آوری روشنی داده ها نیست. و همچنین همیشه نیازی نیست. به هر حال، قوز شما محصول اطلاعات احساسی فوری جمع آوری شده و مرتب شده است که به شما می گوید در هر شرایطی بیشترین اهمیت را برای شما دارد، چه چیزی ممکن است براساس تجربیات قبلی شما اشتباه باشد و چه چیزی به نظر نمی رسد.

۱۰ روش کار هوشمندانه تر با استفاده از هوش هیجانی

اهمیت داشتن اعتماد به نفس
اهمیت داشتن اعتماد به نفس

از زبان بدن خود برای شفاف سازی ذهن خود استفاده کنید

به طور کلی در کنار استفاده از عادت های خوب سلامتی ، صرف بیست دقیقه ورزش روزانه یک یا دو بار ورزش، انرژی، حساسیت، صبر، انعطاف پذیری و خلاقیت را به مجموعه کارهای شما اضافه می کند.

از احساسات صحبت کنید نه فقط افکار

اطمینان از اینکه مردم احساسات خود را به شما می گویند اطمینان حاصل کنید و آنها بیشتر و بهتر کار خواهند کرد. مردم حقیقت را به کسانی می گویند که از قضاوت دریغ می کنند، از رازداری می کنند و خونسردی خود را حفظ می کنند. اطمینان حاصل کنید که شخصیت کار شما را توصیف می کند.

مرزهای عاطفی را تعیین کنید

برای بهره وری از هوش هیجانی در محیط کار صمیمیت با رئیس، کارمند یا همکار می تواند محل کار را با خاطراتی عاطفی پر کند که باعث می شود افراد متخصص متفکر و منطقی عینیت خود را از دست بدهند و باعث رنجش در چشم انداز همکاران شوند.

فقط براساس داده ها تصمیمی نگیرید

قبل از اینکه آن گزارش پر از شکل را ارائه دهید یا از مرجعی برای تهیه نسخه پشتیبان از توصیه های خود استناد کنید، از شهود خود استفاده کنید. توقف کنید و از خود بپرسید که در مورد موقعیتی که می گیرید چه احساسی دارید.

انعطاف پذیر باشید

آماده باشید تا اهداف بلند مدت را بر اساس آگاهی فعال از چگونگی اهداف کوتاه مدت اصلاح کنید. شارژ سرسختانه رسیدن به اهدافی که دیگر به سازمان نمی رسند، شما را با اخبار روز گذشته عقب می اندازد.

سخاوتمند باشید

وقتی یک نقطه درگیری برای شخص مقابل بیش از شما (اطلاعاتی که از طریق آگاهی و همدلی دریافت می کنید) معنی دارد، با کمال لطف تسلیم شوید. شما قدردانی و پشتیبانی همکار خود را بدست خواهید آورد.

هر نظر منفی را با یک نظر مثبت شروع کنید!

اگر انتقاد را با قدردانی و شکایت از قصد همکاری خود را بیان کنید، احتمالاً گوشی همدل برای شنیدن خواهید داشت.


مقاله مرتبط: بهبود و تقویت هوش هیجانی


وقتی احساس می کنید چیزی مهم است، صحبت کنید

اگر مشکلی یا درگیری شما را آزار می دهد، انتظار طولانی مدت برای صحبت کردن باعث جاری شدن سیل عاطفی می شود. هنگامی که اقدام می کنید ، احساس خود را در مورد مشکل تغییر می دهید، که تأثیر بسزایی در آرامش شما دارد؛ حتی اگر پاسخی یا تغییری که به دنبال آن هستید را دریافت نکنید.

با همدلی گوش کنید

استفاده از احساسات هرگز باعث منحرف شدن شما از وظیفه پیش رو نمی شود. همدلی به شما فوراً از گفته های دیگران درک می کند، بنابراین سعی نکنید با برنامه ریزی برای صحبتهایی که شخص دیگری در حال صحبت کردن دارد، در وقت خود صرفه جویی کنید.


نوشته مرتبط: گوش دادن هوشیارانه


ناقص بودن را به جان بخرید

کارمندان و مدیران عالی در صورت نیاز به کمک کمک می‌خواهند و هنگام اشتباه خود اعتراف می کنند که اشتباه کرده اند.

استفاده از هوش هیجانی برای داشتن یک کارمند عالی

حتی کسانی که افراد دیگر را مدیریت می کنند معمولاً توسط شخص دیگری نظارت می شوند، بنابراین هر کسی می تواند توصیه های زیر را انجام دهد. کارمند خوب بودن عمدتا مربوط به انجام کاری است که برای حفظ آن درستی خود را حفظ کرده اید. در اینجا چند روش برای انجام این کار آورده شده است:

  1. وقتی مشکلی پیش آمد، صحبت کنید. بسیار خوب خواهد بود اگر همه ما رئیسان با بهره هوشی بالا داشته باشیم ، اما حتی همدل ترین رئیس وقت ندارد که احساسات شما را بفهمد یا حدس بزند. درد و رنج شدید و جسمی که از بین نخواهد رفت به شما می گوید چه زمانی نباید ساکت بمانید.
  2. بدانید که از کار چه می خواهید. اگر نمی دانید چه می خواهید، نمی توانید آن را بخواهید. در این مرحله از زندگی شما برای شما مهمترین است و چگونه انتظار دارید این شغل این نیازها را برآورده کند؟
  3. بدانید که روز به روز چقدر عملکرد خوبی دارید. اخلاقی ترین واقعه شغلی اخراج بدون هیچ تصوری از وقوع است. اخراجها به کنار ، به سختی می شود که اینطور باشد. اگر قدرت ذهنی خود را تیز نگه داشته اید و می دانید شغل شما باعث بهبود رفاه شما می شود ، احتمالاً عملکرد خوبی دارید و آنچه را که برای شما مناسب است انجام می دهید. تا زمانی که شما به اندازه کافی همدل باشید و بدانید که این برای رئیس و سازمان شما نیز مناسب است ، هرگز نباید غافلگیر شوید

سخن پایانی

کارمندان را پرورش دهید، آنها را نادیده نگیرید. علی رغم آنچه برخی مدیران معتقدند، شما می توانید حرفهای کارمندان خود را بشنوید و نسبت به احساسات آنها ابراز نگرانی کنید و در عین حال مدیر خوبی باشید. به یاد داشته باشید، همدلی با همدردی متفاوت است و شما باید در تلاش برای درک احساسات خود باشید. با راهکارهای ویژه در این مقاله می‌توانید چه در جایگاه یک مدیر خوب و چه در جایگاه یک کارمند، به خوبی از هوش هیجانی در محیط کار استفاده کرده و نهایت بهره را از آن ببرید.

برای سنجش هوش هیجانی خود، از طریق این لینک اقدام کنید: تست آنلاین هوش هیجانی

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.