12 علامت هشداردهنده در سلامت روان در نوجوانان

سلامت روان در نوجوانان؛ عواقب عدم رسیدگی به شرایط سلامت روان در نوجوانان تا بزرگسالی گسترش می یابد، سلامت جسمی و روانی را مختل می کند و فرصت های زندگی معنادار را در بزرگسالی محدود می کند.

اختلالات عمده روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی به ندرت از جایی که حتی فکرش را هم نمی کنید بروز می کند. در بیشتر مواقع خانواده، دوستان، معلمان یا افراد خود تغییرات اندکی در افکار و رفتارهای خود تشخیص می دهند یا این احساس را دارند که “چیزی کاملاً درست نیست” قبل از اینکه بیماری به شکل کامل خود ظاهر شود.

یادگیری در مورد بروز علائم هشدار دهنده اولیه و اقدام به موقع می تواند به والدین کمک کند از بروز مشکلات در بزرگسالی جلوگیری کنند. به عموان مثال، مداخله زودهنگام ممکن است به کاهش جدی بودن یک اختلال رفتاری کمک کند.

سلامت روان در نوجوانان

دوازده علامت هشداردهنده در بهداشت و سلامت روان در نوجوانان

1. افت عملکرد

اگر نوجوانان به طور مداوم احساس ناراحتی، عصبی بودن، پوچی، ناامیدی، بدبینی، گناهکار بودن، بی فایده بودن یا ناتوانی در انجام برخی امور کنند، می تواند بر سلامت روان در نوجوانان تأثیر بگذارد. تغییرات شخصیتی، مانند پرخاشگری و ناامیدی شدید، ممکن است نشانگر شروع یک بیماری روانی باشد و سلامت روان در نوجوانان را تهدید کند.

2. تغییر در الگوی خوابیدن

خواب و سلامت روان در نوجوانان ارتباط تنگاتنگی دارند. کمبود خواب بر سلامت روحی و روانی آن ها شدیدا تأثیرگذار است. افرادی که دارای مشکلات بهداشت روانی هستند بیشتر دچار بی خوابی یا سایر اختلالات خواب می شوند. خواب بیش از حد، کم خوابیدن، خوابیدن فراتر از خستگی معمول، بد خوابیدن و غیره می تواند نشانه هایی از افسردگی، سوء مصرف مواد، بی خوابی و سایر اختلالات خواب در نوجوانان باشد.

3. تغییرات خلق و خو

اگر مرتباً از حالت فوق العاده خوشحال به حالت فوق العاده افسرده تبدیل می شوید ممکن است یک بیماری پزشکی داشته باشید. اگر دچار تغییرات خلقی شدید و منظمی هستید باید به پزشک خود اطلاع دهید. آن ها درمورد این که چرا چنین تغییراتی را در خود دریافت می کنید و چه عواملی می توانند باعث تحریک آن ها شوند، صحبت خواهند کرد. تغییرات شدید خلقی، مانند اوج گرفتن غیرقابل کنترل در عصبانیت یا احساس سرخوشی و تحریک پذیری، می تواند شاخص های بیماری روانی در نوجوانان باشد.

تاثیر خواب در سلامت روان نواجوانان

4. از دست دادن علاقه به سرگرمی ها یا فعالیت هایی که قبلاً لذت بخش بودند

افرادی که آنهدونیا (ناتوانی در احساس لذت در فعالیت های معمول لذت بخش) را تجربه می کنند، علاقه خود را نسبت به فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردند از دست می دهند و توانایی آن ها در احساس لذت کاهش می یابد. این یک علامت اصلی اختلال افسردگی اساسی است، اما همچنین می تواند علامت سایر اختلالات بهداشت و سلامت روان در نوجوانان باشد.

5. تغییرات سریع یا چشمگیر در احساسات

افت غیرمعمول عملکرد در مدرسه، کار یا فعالیت های اجتماعی مانند ترک ورزش، افت تحصیلی یا دشواری در انجام کارهایی که نوجوان شما همیشه آن را انجام می داده است، می تواند نشانه ای از اختلالات بهداشت و سلامت روان در نوجوانان باشد.

6. افزایش حساسیت

حساسیت بیش از حد نسبت به یک موضوع که زندگی روزمره افراد را مختل کند یکی از نشانه های عدم سلامت روان در نوجوانان است. به عنوان مثال، هیچ کس از طرد شدن لذت نمی برد اما برخی از افراد نسبت به طرد اجتماعی حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند. افرادی که دارای حساسیت بیشتری هستند، چنان در برابر طرد شدن احساس ترس می کنند که بر زندگی روزمره آن ها تأثیر می گذارد. این افراد همیشه انتظار طرد شدن دارند. آن ها همچنین با اضطراب به دنبال نشانه هایی می گردند که کسی نمی خواهد با آن ها باشد. آن ها به گونه ای عمل می کنند که دیگران را از خود دور می کنند. این عمل چرخه ای دردناک را به حرکت در می آورد که شکستن آن دشوار است. افزایش حساسیت به مناظ، صدا، بو یا لمس و پرهیز از محیط های بیش از حد استرس زا، ممکن است نشانه هایی از بیماری روانی در بزرگسالان باشد.

7. مبارزه با خستگی یا کمبود انرژی

افسردگی و سندرم خستگی مزمن دو بیماری هستند که افراد حتی پس از استراحت کامل شب می توانند احساس خستگی کنند. ممکن است هر دو شرایط را همزمان داشته باشید. همچنین خستگی و افسردگی معمولا اشتباه گرفته می شود و بالعکس.

8. احساس قطع ارتباط

ویژگی های بیماری های روانی انزوای شدید، کنار گذاشتن دوستان و شبکه های اجتماعی، پرهیز از دوستان و وقایع اجتماعی و جدا شدن عاطفی است. برای برخی از افراد، جدا بودن از نظر عاطفی به محافظت از آن ها در برابر اتفاقات ناگواری که ناخواسته رخ می دهند، اضطراب یا استرس کمک می کند.

برای دیگران، جدا شدن همیشه داوطلبانه نیست. در عوض، این محصول حوادثی است که مانع از گشودگی و صداقت فرد در مورد احساسات خود می شود. یک احساس مبهم از قطع شدن از خود یا محیط اطراف خود (احساس غیر واقعی بودن)

9. داشتن فکر مرگ یا خودکشی

داشتن افکار خودکشی نشانه بارز افسردگی اساسی و دوره های افسردگی در اختلال دو قطبی است. افکار خودکشی ممکن است منفعل باشد (غالباً به مرگ فکر می کنید اما به این افکار عمل نمی کنید) یا تهاجمی باشد (به این افکار عمل می کنید). در حالت تهاجمی در واقع شما برنامه ریزی هایی برای عمل به افکار خودکشی خود انجام می دهید.

نواجوان و سلامت روان

10_ به تنهایی یا با دوستان خود به یک رفتار پرخطر یا مخرب بپردازید

رفتار خود تخریبی زمانی است که شما کاری انجام دهید که مطمئناً باعث آسیب به خود می شود، خواه احساسی باشد یا جسمی. این ممکن است به دلیل تجارب قبلی در زندگی باشد. همچنین ممکن است به یک مسئله بهداشت روان مانند افسردگی یا اضطراب مرتبط باشد. مسائل مربوط به سلامت روان می تواند منجر به رفتار خود تخریبی شود.

11. تجربه تغییرات غیر قابل توضیح در اشتها یا وزن، عاملی مهم در سلامت روان در نوجوانان

تغییر در عادات غذایی شما می تواند به سایر مشکلات بهداشت روان مانند خستگی و عدم لذت بردن از فعالیت ها مرتبط باشد. اگرچه کمبود اشتها یکی از علائم رایج اکثر بیماریهای روحی است، اما احساس افسردگی یا بی ارزشی ممکن است منجر به پرخوری عصبی نیز شود که این یک اتفاق معمول است که در آن نیاز به غذا خوردن ارتباطی با گرسنگی جسمی ندارد.

به عنوان مثال، نوجوانانی که ترس عمیقی از اضافه وزن دارند و یا به صورت مداوم مشغول بررسی ظاهر خود هستند، ممکن است از مشکلات بهداشت روان رنج ببرند.

12. اقدامات مكرر یا بررسی موارد به دفعات

این مورد می تواند از ترس این که اتفاق بدی رخ دهد، انجام شود و سلامت روان در نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد. فرد ممکن است افکار وسواسی داشته باشد که مورد تایید هیچ کس نیست. این احساسات اغلب با ترس هایی مانند دست زدن به چیزهای کثیف همراه است. وی برای کنار آمدن با ترس خود، درگیر یک سری رفتارهایی می شود که به اجباری آن ها را انجام می دهد مانند شستن مداوم دست ها، استحمام طولانی مدت و غیره.

نتیجه گیری در رابطه با سلامت روان در نوجوانان

برای جلوگیری از بروز مشکلات روحی و روانی در بزرگسالی بهتر است به بهداشت و سلامت روان در نوجوانان و کودکان اهمیت زیادی دهیم. اگر فردی همزمان چندین علائم را دارد و این علائم در توانایی وی در ارزیابی، عملکرد یا ارتباط با دیگران تداخل ایجاد می کند، باید به پزشک یا متخصص بهداشت روان مراجعه کند. افکار یا قصد خودکشی و افکار آسیب رساندن به دیگران، نیاز به کمک و بررسی فوری دارند.

درمان افسردگی در نوجوانان

سلامت روان در نوجوانان؛ امروزه درمان افسردگی، اختلال دو قطبی و سایر اختلالات روانی در دسترس همه است. اگر برای مقابله با بیماری روانی تلاش می کنید، به یاد داشته باشید که خدماتی مانند گروه های پشتیبانی آنلاین و حضوری در دسترس شما هستند. اگر به یکی از اعضای خانواده خود که با بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کند کمک می کنید، گروه های پشتیبانی برای مراقبان می توانند منابع خود را به شما ارائه دهند.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
منبع https://psych2go.net/
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.