اخبار و جشنواره ها

مهارت های مدیریت تیم

از مهارت های مدیریت تیم چه می دانید...؟

به تازگی به عنوان مدیر شغل جدیدی پیدا کرده اید، تبریک می گویم! یا شاید فقط به شما این وظیفه داده شده که تیم جدیدی را جمع کنید. چه چالش بزرگی! از مهارت های مدیریت تیم چه می دانید؟ در هر صورت، خواه تیم شما از قبل وجود داشته باشد یا ایجاد آن به عهده شما باشد، در ادامه چه می کنید؟ مهارت های مدیریت تیم را می شناسید؟ می دانید چگونه رهبری کنید؟ نگران نباشید! جعبه ابزار برای کمک به شما این جاست!

در این مقاله برخی از موارد کلیدی مهارت های مدیریت تیم که مدیران تیم برای پیشرفت و موفقیت تیم خود باید انجام دهند، بررسی شده است. این موارد از انتخاب افراد مناسب و تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری انجام می دهد، تا برقراری ارتباط با افراد، رشد و ایجاد انگیزه در آنها متفاوت است. همچنین برخی از رایج ترین گرفتاری های مربوط به مهارت های مدیریت تیم که باید از آنها اجتناب شود را پوشش می دهد.

اما قبل از آن، برخی از تعاریف مفید هستند، مثلا:

مهارت های مدیریت تیم دقیقا چیست؟ و چه تفاوتی با رهبری دارد؟

یک نقطه شروع خوب عبارت Warren G. Bennis است که می گوید “رهبران افرادی هستند که کارهای درست را انجام می دهند؛ مدیران افرادی هستند که کارها را به درستی انجام می دهند.”

رهبری شامل ایجاد یک چشم انداز جذاب از آینده، برقراری ارتباط با آن چشم انداز و کمک به مردم برای درک و تعهد به آن است. از طرف دیگر، مدیران مسئولیت اطمینان از اجرای کارآمد و موفقیت آمیز چشم انداز را دارند که برای آن باید مهارت های مدیریت تیم را به خوبی بشناسند.

البته، این دو نقش با هم همپوشانی دارند – و برای اینکه کاملاً موثر باشید، باید هر دو نقش را انجام دهید. با این حال، تمرکز این مقاله بر روی مهارت ها و مسئولیت های خاص مدیران و ابزارهای در دسترس آنها است. به هر حال، هیچ فایده ای ندارد که به مردم انرژی دهد تا در جهت چشم انداز افسانه ای از آینده کار کنند، فقط وقتی که زمان اجرای آن فرا می رسد، روی صورت خود می مانند.

اهمیت تیم و مهارت های مدیریت تیم

اولویت اصلی مدیران تیم تفویض اختیار است. مهم نیست که چقدر ماهر باشید یا چقدر از مهارت های مدیریت تیم بدانید، فقط چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید به تنهایی کار کنید. با پشت سر گذاشتن یک تیم، می توانید خیلی چیزهای بیشتری بدست آورید: به همین دلیل مهم است که شما به طور موثر نماینده خود را واگذار کنید!

نمایندگی موفق با تطبیق افراد و وظایف شروع می شود، بنابراین ابتدا باید توضیح دهید که تیم شما چه نقش و اهداف دارد. یک روش خوب برای انجام این کار در راستای مهارت های مدیریت تیم، تهیه یک منشور تیم است که هدف تیم و نحوه کار آن را مشخص می کند. این نه تنها به شما کمک می کند تیمتان شروع بسیار خوبی داشته باشد، بلکه در صورت دور شدن از مسیر می تواند برای بازگشت تیم به مسیر خود نیز مفید باشد.

مهارت های مدیریت تیم؛ ایجاد انگیزه در تیم شما

وظیفه اصلی دیگری که به عنوان مدیر بر عهده دارید انگیزه دادن به اعضای تیم است.

مقاله ما در مورد تئوری X و نظریه Y دو رویکرد بسیار متفاوت در ایجاد انگیزه را توضیح می دهد، که بستگی به پیش فرض های اساسی دارد که شما در مورد افرادی که برای شما کار می کنند، بیان می کنید. اگر اعتقاد دارید که آنها ذاتاً تنبل هستند، شما به تئوری X اعتقاد دارید، در حالی که اگر اعتقاد دارید که اکثر افراد خوشحال و مایل به کار هستند، به سمت تئوری Y گرایش پیدا خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که این نظریه ها را کاملاً درک کرده اید. اینها اساساً تأثیر خواهند گذاشت.

مهارت های مدیریت تیم؛ توسعه تیم شما

تیم ها از افرادی تشکیل می شوند که دیدگاه ها و توانایی های مختلفی دارند و در مراحل مختلف شغلی خود هستند. برخی ممکن است دریابند وظایفی که به آنها اختصاص داده اید چالش برانگیز است و ممکن است نیاز به پشتیبانی داشته باشند. دیگران ممکن است نسبت به کاری که انجام می دهند “پیر کار” باشند و به دنبال فرصت هایی برای گسترش مهارت های خود باشند. در هر صورت، این مسئولیت شماست که همه افراد خود را توسعه دهید. همه این ها تنها با مهارت های مدیریت تیم ممکن است.

مهارت های مدیریت تیم شما در این جنبه از مدیریت موفقیت درازمدت شما را به عنوان یک مدیر تعریف می کند. اگر بتوانید به اعضای تیم کمک کنید تا در انجام کارها بهتر شوند، شما مدیری خواهید بود که مردم آرزو دارند برای آن کار کنند و همچنین کمک بزرگی به سازمان خود خواهید کرد.

موثرترین راه برای پیشرفت افراد این است که اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب به اعضای تیم خود بازخورد می دهید. بسیاری از ما از بازخورد دادن و انتقاد شدن می ترسیم، به ویژه هنگامی که باید منفی باشد. با این حال، اگر به طور منظم بازخورد بدهید و دریافت کنید، عملکرد همه بهتر خواهد شد.

نکات مهم درمورد مهارت های مدیریت تیم

برقراری ارتباط و کار با تیم خود و با دیگران

مهارتهای ارتباطی برای موفقیت در تقریباً هر نقشی ضروری است، اما مهارت ها و فنون خاصی وجود دارد که شما بیشتر از آنها به عنوان یک کارگر معمولی به عنوان مدیر استفاده خواهید کرد. اینها تحت دو عنوان برقرار می شوند: برقراری ارتباط با اعضای تیم و برقراری ارتباط با افراد خارج از تیم شما. هر کدام را به نوبت بررسی خواهیم کرد.

مهارت های مدیریت تیم، برقراری ارتباط با افراد تیم خود

به عنوان یک مدیر تیم، شما احتمالاً ریاست جلسات منظم و همچنین جلسات یکبار مصرف را بر عهده خواهید داشت. جلسات مختلف و بخصوص جلسات منظم، به اتلاف وقت مردم مشهور است، بنابراین ارزش مهارت در مهارت اجرای جلسات موثر را دارد.

بسیاری از جلسات شامل جلسات ایده پردازی است. به عنوان یک مدیر تیم، اغلب مجبورید این موارد را تسهیل کنید، بنابراین باید با انجام این کار راحت باشید.

این موارد بیشتر از ارائه ساده ایده های خلاقانه است، همانطور که وقتی فقط یک شرکت کننده منظم در چنین جلسه ای هستید این کار را انجام می دهید.

گوش دادن فعال مهارت مهم دیگری برای تسلط بر مدیران – و دیگران – است. هنگامی که مسئولیت را بر عهده دارید، می توان به راحتی فکر کرد که می دانید دیگران قرار است چه بگویند یا اینکه گوش دادن از اهمیت کمتری برخوردار است ، زیرا به هر حال چاره ای اندیشیده اید.

مهارت های مدیریت تیم؛ ارتباط با افراد خارج از تیم شما

رئیس شما احتمالاً مهم ترین شخصی است که باید با او ارتباط برقرار کنید. وقت بگذارید تا کاملاً بفهمید رئیس شما از شما و تیم شما چه می خواهد. اگر دقیقاً می دانید که او چه چیزی را دوست دارد و اینکه چگونه او ترجیح می دهد این کار را انجام دهد، بهتر می توانید با تأیید او روبرو شوید.

از اینکه از رئیس خود بخواهید مربی یا مربی شما شود، نترسید: شما معمولاً می توانید چیزهای زیادی از او بیاموزید ، اما ممکن است او در ارائه این پیشنهاد فعال نباشد. اگر برای مشاوره به رئیس خود نزدیک می شوید، مطمئن شوید که تا آنجا که می توانید همه چیز را فکر کرده اید. موضوع را با خلاصه ای از تفکر خود معرفی کنید و سپس در جایی که به کمک نیاز دارید بگویید.

همچنین، به عنوان مدیری که با مهارت های مدیریت تیم آشناست، بخشی از وظیفه شما مراقبت از تیم خود و محافظت از آن در برابر فشارهای بی دلیل است. مهارت هایی مانند ابراز وجود و مذاکره برنده را بیاموزید، تا بتوانید کار را رد کنید یا درباره منابع اضافی مذاکره کنید.

بخش دیگری از کار شما مدیریت نحوه تعامل تیم شما با سایر گروه ها است. برای شناسایی گروه هایی که باید با آنها سر و کار داشته باشید، از تجزیه و تحلیل سهامداران استفاده کنید. سپس با این افراد صحبت کنید تا دریابید که آنها از شما چه می خواهند و چه کاری می توانند برای کمک به شما انجام دهند.

مهارت های مدیریت تیم؛ مدیریت نظم و انضباط

هر چقدر امیدوار باشید که دیگر مجبور به انجام آن نباشید، در بیشتر مشاغل مدیران زمانی فرا می رسد که مجبور می شوند یک کارمند را تنبیه کنند. نظم و انضباط ممکن است کاملاً با بازخورد اساسی متفاوت باشد، زیرا همیشه به طور خاص به کار کارمند ارتباط ندارد. به عنوان مثال می توانید در مورد روش تلفنی آنها بازخورد دهید، اما رسیدگی به مشکلات مربوط به وقت سنجی یا نظافت شخصی می تواند روش دیگری داشته باشد.

نقض آشکار قانون یا خط مشی شرکت به راحتی قابل شناسایی و مقابله است. اما حالات دیگر چه می شود؟ از یک طرف، شما نمی خواهید کوچک به نظر برسید. از طرف دیگر، نمی توانید کارهایی را حل کنید که باید با آنها کنار آمد.

برای تصمیم گیری در مورد نیاز به اقدام از این قوانین سرانگشتی استفاده کنید. اگر پاسخ هر کدام مثبت است، باید زمان اختصاصی را برای صحبت خصوصی با کارمند اختصاص دهید.

آیا این مسئله بر انسجام تیم تأثیر منفی می گذارد؟

طراحان فردی تمایل دارند که بر روی پروژه های خود کار کنند، با جلسات کم بین اعضای تیم طراحی، بنابراین انسجام تأثیر نمی گذارد. با این حال مردم متوجه عدم دقت در وی می شوند و زمان بندی دیگران شروع به لغزش می کند.

آیا این مسئله منافع افراد دیگر را در تیم بی مورد تضعیف می کند؟

وقتی با یک مسئله انضباط بالقوه روبرو شدید ، وقت بگذارید تا اطلاعاتی در مورد وضعیت جمع آوری کنید ، تصمیم بگیرید که چه کاری انجام می دهید و اقدام می کنید. مسائل نظم و انضباط به ندرت به خواست خودشان برطرف می شود و معمولاً بدتر می شوند، که اغلب باعث کینه قابل توجهی در میان سایر اعضای تیم می شود.

تعدادی از اشتباهات معمول وجود دارد که مدیران جدید مرتکب می شوند. مراقب باشید از آنها پرهیز کنید!

  1. با این فکر که می توانید به دانش شغلی و مهارت های فنی موجود خود اعتماد کنید تا به عنوان مدیر موفق شوید. بسیار مهم است که شما
  2. برای توسعه مدیریت خوب و مهارتهای افراد نیز وقت بگذارید – اینها می توانند از مهارتهای فنی شما مهمتر باشند!
  3. در مشاوره منظم با رئیس خود، در یک تلاش نادرست برای نشان دادن اینکه می توانید به تنهایی کنار بیایید.
  4. بدون اینکه به مشکلی فکر کرده باشید و بدون اینکه فکر کنید چطور می توان مشکل را حل کرد، به رئیس خود نزدیک شوید.
  5. رئیس خود را خجالت زده یا اجازه دهید او یک سورپرایز ناخوشایند داشته باشد.
  6. انجام هر کاری که به رئیس شما نیاز دارد تا از شما در برابر دیگران دفاع کند. این می تواند باعث شود رئیس شما با همسالان و مافوق خود “چهره خود را از دست بدهد” و به نظر می رسد انگار تیم او از کنترل خارج شده است.
  7. نتوانستید با مشتریان خود (چه داخلی و چه خارجی) درباره آنچه آنها از خود و تیم شما می خواهند صحبت کنید.
  8. استفاده نامناسب از اختیارات خود؛ اطمینان حاصل کنید که هر کاری از مردم می خواهید به نفع سازمان باشد.
  9. بسیاری از این نکات واضح به نظر می رسند، با این وجود انجام این اشتباهات در هجوم زندگی روزمره مدیریتی بسیار ساده است.

یک نکته کلیدی از مهارت های مدیریت تیم

هنگامی که از کارگری به مدیر خط می روید ، باید مجموعه مهارت های جدیدی را ایجاد کنید و از ابزارها و تکنیک های جدید استفاده کنید. این ها به شما در فعالیتهای کلیدی مدیریت، سازماندهی، ایجاد انگیزه، توسعه و ارتباط با تیم خود کمک می کنند.

مهم تر از همه، نحوه تفویض اختیار را به طور موثر بیاموزید. با این حال، همچنین یاد بگیرید که چگونه به افراد انگیزه دهید، اعضای تیم را توسعه دهید، با افراد داخل و خارج تیم خود به طور موثر ارتباط برقرار کنید و نظم و انضباط را به طور موثر مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که از اشتباهاتی که بسیاری از مدیران جدید مرتکب می شوند جلوگیری می کنید!

منبع mindtools
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.