اخبار و جشنواره ها

مدل 70:20:10 در یادگیری چیست؟

مدل 70:20:10 در یادگیری چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد؟

قبل از شروع استفاده از مدل 70:20:10 در یادگیری باید آن را درک کنید. بیایید توضیح دهیم که این مدل چیست، انواع یادگیری آن چه هستند و چگونه می توان از آن برای ایجاد نیروی انسانی با عملکرد بالا استفاده کرد؟! با ما همراه باشید!

مدل 70:20:10 در یادگیری چیست؟

مدل 70:20:10 در یادگیری یک تئوری یادگیری و توسعه است که همه روش های مختلف یادگیری افراد را دربرمی گیرد. یادگیری از تجربیات، تعامل با دیگران، یا از طریق آموزش، هسته اصلی مدل 70:20:10 در یادگیری است.

سازمان ها برای تغییر تمرکز خود از آموزش به عملکرد از مدل 70:20:10 در یادگیری استفاده می کنند تا بتوانند رویکرد جامع تری به یادگیری در اختیار نیروی کار خود قرار دهند. به حداکثر رساندن تأثیر یادگیری از طریق تجربه، جامعه پذیری و روش های آموزش رسمی، مشاغل را قادر می سازد تا نیروهای کاری با عملکرد بالا ایجاد و پشتیبانی کنند.

چرا از مدل 70:20:10 در یادگیری استفاده می کنیم؟

از حدود دهه 1980، یكی از اصلی ترین دلایلی كه سازمان ها مدل 70:20:10 در یادگیری را اتخاذ كرده اند، اجرای استراتژی یادگیری بود كه ضمن افزایش كاركنان، كار و آموزش را به حداكثر می رساند.

در حالی که یادگیری سنتی که از طریق برنامه های آموزش رسمی ارائه می شود، ممکن است برای رفع خلأ مهارت ها، مسائل مربوط به عملکرد یا نیازهای بازآموزی موثرترین باشد، مدل 70:20:10 در یادگیری بر یادگیری در متن محل کار تمرکز دارد. این هدف با ایجاد طیف متنوعی از فرصتهای یادگیری از طریق روش های مختلف، ایجاد کارکنان خوب است.

تشریح مدل 70:20:10 در یادگیری

مدل 70:20:10 در یادگیری بیان می کند که افراد به ترتیب زیر دانش خود را به دست می آورند:

70٪ دانش آنها از تجربیات مربوط به شغل
20٪ از تعاملات با دیگران ، مانند همکاران و مدیران
10٪ از رویدادهای یادگیری رسمی

مدل 70:20:10 در یادگیری می گویئ 70٪ یادگیری تجربی است

یادگیری تجربی از طریق انجام کارهای روزمره، حل مسائل و تمرین منظم اتفاق می افتد. این یادگیری غیررسمی است، به طور معمول خودگردان است و کارکنان را قادر می سازد تا از طریق تجارب در محل کار یاد بگیرند.

مدل 70:20:10 در یادگیری برای کارمندان مفید است زیرا به آنها امکان می دهد مهارتهای شغل خود را کشف و اصلاح کنند. همچنین آنها را قادر می سازد تا تصمیمات خود را انجام دهند تا وظایف محوله را انجام دهند. کارمندان تشویق می شوند که چالش ها را برطرف کنند، سوال بپرسند، از اشتباهات خود بیاموزند و نسبت به عملکرد خود بازخورد داشته باشند.

با اتمام یک کار ، کارمندان شما به راحتی و با سرعت بیشتری آن را انتخاب می کنند تا آنچه که اگر فقط چگونگی انجام آن به آنها آموزش داده شود. و به احتمال زیاد آنها این یادگیری را همانطور که از ابتدا تجربه کرده اند حفظ می کنند.

در نهایت، این قسمت از مدل مربوط به خودمختاری است. کارمندان شما از طریق انجام کار یاد می گیرند. و در این روند، آنها دانش و آمادگی بیشتری برای چالش های آینده پیدا می کنند.

مدل 70:20:10 در یادگیری می گوید 20٪ از یادگیری اجتماعی است

طبق مدل 70:20:10 در یادگیری یادگیری اجتماعی با تعامل و مشاهده افراد دیگر اتفاق می افتد. در محل کار، این امر از طریق همکاران و مدیران رخ می دهد. با تکمیل وظایف یا پروژه ها و کنار آمدن با چالش ها، کارکنان شما ضمن تلاش برای دستیابی به یک هدف مشترک، از همتایان خود می آموزند.

یادگیری از دیگران نیز می تواند با راهنمایی و مربیگری حاصل شود. به عنوان مثال، اگر یک نقش معین به مهارت های قوی مذاکره نیاز دارد، بهترین راه برای یادگیری این مهارت برای یک کارمند، هدایت از طریق سناریوی مذاکره توسط یک همکار یا مدیر ماهر در این مهارت است.

کارمند می تواند ابتدا سناریوی ساختگی مذاکره را مشاهده کند و سپس از طریق یکی از آنها مربی شود. این البته بدون خطر در دنیای واقعی با آتش آزمایش می شود! کارمند از طریق مشاهده و تعامل تحت هدایت دیگران می آموزد، فرصتی که شاید دستیابی به آن از طریق نوع رسمی تر آموزش امکان پذیر نباشد.

تأثیر یادگیری اجتماعی در مدل 70:20:10 در یادگیری به شدت به فرهنگ درون سازمان شما بستگی دارد. مهم است که ببینید چگونه می توانید یادگیری اجتماعی را پشتیبانی و تسهیل کنید. پذیرش آن می تواند از طریق ساختن تیم هایی که مایل به حمایت و یادگیری از یکدیگر هستند، به یک محیط کار مولدتر و فرهنگ قویتر منجر شود.

طبق مدل 70:20:10 در یادگیری 10٪ از یادگیری رسمی است

یادگیری رسمی، شناخته شده ترین جنبه یادگیری است که به صورت ساختاری ارائه می شود. برای بهبود عملکرد کارکنان از طریق آموزش هدف گرا و مربی به رهبری استفاده می شود، مکمل روش های یادگیری تجربی و اجتماعی است. همچنین برای ایجاد دانش پایه برای یک موضوع خاص عالی است.

یادگیری رسمی در دو سطل حضوری و آنلاین قرار می گیرد. رو در رو به صورت جلسات آموزشی، آموزش ها، سمینارها، کارگاه ها و سخنرانی های گروهی ارائه شده در یک مکان انجام می شود که این معمولاً یک کلاس مانند کلاس است.

آموزش آنلاین، که از طریق سیستم مدیریت یادگیری (LMS) ارائه می شود، به شما امکان می دهد در طیف گسترده ای از قالب ها ، از دوره های مبتنی بر SCORM یا xAPI گرفته تا وبینارها و فیلم ها، آموزش ببینید. تیم های شما می توانند در هر زمان که باشند، در زمان خود و با سرعت خود یاد بگیرند. و شما می توانید به راحتی پیشرفت آموزش را برای اندازه گیری تأثیر برنامه های خود بر عملکرد نیروی کار پیگیری کنید.

پاسخگویی به نیازهای یادگیری کارمندان با مدل 70:20:10 در یادگیری

یادگیری و توسعه مطابق با مدل 70:20:10 در یادگیری اساساً از طریق تجارب در محیط کار و معاشرت اجتماعی اتفاق می افتد. با این حال، ادعا می شود که این مدل به اندازه کافی روی روش های یادگیری ساختاریافته تمرکز ندارد. یادگیری رسمی، حتی اگر 10٪ اقلیت را تشکیل دهد، برای دستیابی به اهداف یادگیری شرکتی شما بسیار حیاتی است.

سخن پایانی درمورد مدل 70:20:10 در یادگیری

با شناسایی این که چگونه می تواند به سازمان شما در رسیدن به اهداف توسعه کارکنان کمک کند، با این مدل شروع کنید. با تجزیه و تحلیل های مختلف آزمایش کنید تا ببینید آیا این نیازهای نیروی کار شما را برآورده می کند یا خیر. به زودی خواهید فهمید که آیا این یک استراتژی یادگیری مناسب برای سازمان شما است یا خیر.

منبع elearningindustry
مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.