اخبار و جشنواره ها

دنباله ی انگیزشی مونرو

آیا متقاعد کردن یک هدیه ی الهی است؟ آیا بعضی از افراد با توانایی متقاعد کردن به دنیا آمده اند و ایده های خود را به خوبی به دیگران منتقل می کنند؟

آیا تاکنون در شغل خود، نیاز به انگیزه دادن، ترغیب کردن و یا متقاعد کردن دیگران داشته اید؟ خیلی وقت ها لازم است که افراد را به کاری ترغیب کنید، مثلا اگر یک مدیر اجرایی هستید و می خواهید چیزی را به هیئت مدیره ارائه کنید یا مدیر عاملی هستید که می خواهید برای تیم خود سخنرانی ای روحیه بخش کنید یا یک مدیر تولیدی هستید که می خواهید در مورد استاندارد های ایمنی سخنرانی کنید. برای یادگیری بیشتر در این زمینه با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید.

دنباله ی انگیزشی مونرو

در حالی که افرادی وجود دارند که به نظر می رسد بدون زحمت می توانند سخنرانی های الهام بخش و به یاد ماندنی ارائه دهند، بقیه ما نیز با کمی تلاش می توانیم یاد بگیریم که چگونه یک سخنرانی موثر ارائه دهیم. عوامل کلیدی این کار گردآوری یک پیام قوی و ارائه آن در یک دنباله ی مناسب است.

دنباله ی انگیزشی مونرو: پنج مرحله

آلن مونرو، استاد دانشگاه پوردو، از روانشناسی متقاعد ساختن برای ایجاد یک طرح کلی برای تنظیم سخنرانی های نتیجه بخش استفاده کرده است. این روش اکنون به عنوان دنباله ی انگیزشی مونرو شناخته می شود.

این یک روش کارآمد و اثبات شده است که از طریق آن می توان سخنرانی را به گونه ای تنظیم کرد که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. شما می توانید از آن در موقعیت های مختلف برای ایجاد و مرتب سازی اجزای هر سخنرانی استفاده کنید. مراحل این کار در زیر توضیح داده شده است.

مرحله اول: توجه ها را جلب کنید

توجه مخاطبان خود را جلب کنید، از داستان سرایی، طنز، آمارهای تکان دهنده، و یا سوالات چالشی استفاده کنید، هر چیزی که مخاطبان را به متمرکز شدن و توجه کردن مجبور می کند.

توجه داشته باشید:

این مرحله جایگزین معرفی شما نیست، این بخشی از معرفی شماست. در ابتدا، باید اعتبار خود را ایجاد کنید (برای راهنمایی به مثلث فصاحت نگاه کنید)، اهداف خود را تعیین کنید و بگذارید مخاطبان بدانند باید انتظار چه چیزی را بکشند. مقاله ی تحویل سخنرانی های بزرگ یک پایه قوی را برای ساخت مراحل در دنباله ی انگیزشی مونرو فراهم می کند.


مقاله مرتبط: مثلث فصاحت


بیایید از مثال یک سمینار نیم روزه در مورد ایمنی در محل کار استفاده کنیم. مرحله جلب توجه شما ممکن است به شرح زیر باشد.

توجه ایمنی محل کار نادیده گرفته می شود!
آمار تکان دهنده علیرغم استانداردها و مقررات ایمنی دقیق، نظرسنجی ها نشان می دهد که 7 نفر از 10 کارگر برای راحتی، آسایش و کارایی بیشتر، به طور منظم شیوه های حفظ ایمنی را نادیده می گیرند. بعضی از این افراد در نتیجه این اقدام صدمه دیده اند. من نمی دانم آیا آنها اکنون در تخت بیمارستان یا تابوت راحت هستند یا خیر؟

مرحله دوم: ایجاد نیاز

مخاطبان خود را متقاعد کنید که یک مشکل وجود دارد. این مجموعه از اظهارات باید مخاطب را متقاعد کند که آنچه در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است به اندازه کافی خوب نیست و باید تغییر کند.

ایجاد نیاز در مخاطب

  • از آمار برای پشتیبانی از اظهارات خود استفاده کنید.
  • در مورد عواقب ثابت ماندن وضعیت موجود و تغییر نکردن صحبت کنید.
  • به مخاطبان خود نشان دهید که چگونه مشکل به طور مستقیم بر آنها تاثیر می گذارد.

به یاد داشته باشید، شما اکنون در مرحله “من یک راه حل دارم” نیستید ، فقط می خواهید مخاطب را ناراحت و بی قرار کنید تا آماده باشد که «چیزی» را که توصیه می کنید انجام دهد.

نیاز مشکل بی تفاوتی و عدم علاقه است.
نمونه ها و تصاویر طناب های ایمنی ای که روی زمین افتاده اند درحالی که کارگری در ارتفاع 25 فوتی یا بالاتر در حال کار است. ماسک های تهویه ای که بیشتر برای نگه داشتن پول خورد استفاده می شود تا حفظ جان.
عواقب نادیده گرفتن قوانین ایمنی، سال گذشته جان 162 نفر از کارگران در استان ما را گرفته است. من اینجا هستم تا اطمینان حاصل کنم که شما بخشی از آمار سال آینده نیستید.

مرحله سوم: ارضای نیاز

راه حل خود را معرفی کنید. چطور مشکلی که مخاطبان برای رسیدن به آن آماده هستند را حل می کنید؟ این بخش اصلی ارائه شماست که بسته به هدف شما، به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

  • بحث در مورد حقایق
  • با دقت توضیح داده و جزئیات را برای اطمینان از اینکه مخاطب موضع و راه حل شما را درک می کند، شرح دهید.
  • بطور واضح بیان کنید که از مخاطبان خود می خواهید چه چیزی را انجام دهند و یا به آن باور پیدا کنند.
  • در حین صحبت و چند وقت یکبار خلاصه ی صحبت های گذشته ی خود را بیان کنید.
  • برای اثبات اثربخشی راه حل خود از مثال ها، توصیفات و آمار استفاده کنید.
  • خود را برای اعتراض ها و مخالفت های پیش بینی شده آماده کنید.
ارضای نیاز هر کس باید مسئولیت ایمنی دیگران را بر عهده بگیرد و برای آن پاسخگو باشد.
زمینه عادت ها در طول زمان شکل می گیرد. آنها از کارگر به کارگر منتقل می شوند تا زمانی که استانداردهای ایمنی آزادتر مورد قبول اکثریت قرار بگیرد.
آمار اطلاعات بیشتری در مورد حوادث کاری مرتبط با سازمان خود ارائه دهید.
بیان موقعیت هنگامی که کارگران مسئول و پاسخگو برای یکدیگر هستند، رعایت ایمنی افزایش می یابد.
مثال ها یک یا چند مورد از مطالعات انجام شده را ارائه دهید.
مخالفت ها مکان های امن تر کارآمد تر هستند، حتی در کوتاه مدت – درنتیجه با وجود اینکه کارگران زمان کمتری برای ایمنی صرف می کنند و زمان بیشتری به کار اختصاص می دهند اما بازدهی کلی به خاطر کارآیی پایین تر کارگران، کمتر خواهد بود.

مرحله چهارم: تجسم آینده

توضیح دهید که اگر مخاطبان کاری انجام ندهند وضعیت چگونه خواهد شد. هرچه واقعی تر و دقیق تر توصیف کنید، میل مخاطب به انجام آنچه که شما توصیه می کنید بیشتر خواهد شد. هدف شما این است که مخاطبان را ترغیب کنید تا با شما به تفاهم برسند و رفتارها، نگرشها و باورهای مشابهی را اتخاذ کنند. به آنها کمک کنید تا ببینند نتایج چه می تواند باشد، اگر به نحوی که شما می خواهید عمل کنند. اطمینان حاصل کنید که پیش بینی شما حتما قابل باور و واقعی باشد.

شما می توانید از این سه روش برای کمک به مخاطبان برای ترسیم آینده استفاده کنید:

  1. روش مثبت: توضیح دهید که وضعیت چگونه خواهد بود اگر ایده های شما تصویب شود.جنبه های مثبت را برجسته کنید.
  2. روش منفی: توضیح دهید که وضعیت چگونه خواهد بود، اگر ایده های شما رد شوند. بر خطرات و مشکلات ناشی از عدم انجام ایده ها تمرکز کنید.
  3. روش کنتراست: ابتدا تصویر منفی را ایجاد کنید و سپس بیان کنید که اگر ایده های شما پذیرفته شود چه خواهد شد.
تجسم یک مکان امن و سالم برای همه را تجسم کنید
روش کنتراست/ روش منفی به همین روند پیش بروید (همین کار را ادامه دهید)، و کسانی به شکل جدی صدمه خواهند دید. خود را در مراسم تشییع جنازه همکارتان تصور کنید. وقتی تصمیم گرفت که لوازم ایمنی خود را نپوشد، درست در کنار او بودید. چطور با همسرش روبرو خواهید شد وقتی می دانید که شما آنجا بودید و چیزی نگفتید؟
روش مثبت حالا برعکس این را در نظر بگیرید. تصور کنید که همکار شما جایزه ای را برای 25 سال خدمت دریافت می کند. غرور خود را هنگامی که استانداردهای ایمنی را به کارگران جدید آموزش می دهید، احساس کنید.

مرحله پنج: اقدام / واقعیت بخشیدن

درنهایت باید مخاطبان خود را با کارهایی که می توانند برای حل مشکل انجام دهند، ترک کنید. شما می خواهید که اکنون اقدام کنند. آنها را در اطلاعات و یا انتظارات بیش از حد غرق نکنید و مطمئن شوید روش هایی را برای افزایش حس مالکیت آنها نسبت به این راه حل به کار می گیرید. به عنوان مثال در یک روش ساده می توانید آنها را دعوت به استراحت و صرف نوشیدنی کنید و در همین حین به سوالات آنها پاسخ دهید. برای مشکلات پیچیده تر می توانید با مخاطبان بار دیگر مرحله ی اقدام را بررسی کنید.

اقدام / واقعیت بخشیدن فورا مراحل ایمنی خود را مرور کنید
دعوت نامه من یک تور بازدید از کارخانه پس از ناهار ترتیب داده ام. همه شما برای این تور دعوت هستید. بینش شما واقعا به ما در شناسایی مناطقی که نیاز فوری به توجه دارند کمک می کند. اگر نمی توانید در این رویداد شرکت کنید، من جزوه ها و کارت خودم را به شما می دهم تا در صورت نیاز بتوانید با من تماس بگیرید و سوالات ، نگرانی ها و ایده های خود را مطرح کنید.

امتیاز دهید
مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.