جلوگیری از به تعویق انداختن کارها

بعد از ظهر چهارشنبه است و دقایق پشت سر هم در حال گذشتن هستند. با عجله درحال انجام دادن کار هستید تا قبل از ساعت پنج بتوانید آن را تحویل دهید. همزمان زیر لب به خودتان دشنام می دهید که چرا زودتر کار را شروع نکرده اید.

چگونه این اتفاق افتاد؟ کجای کار اشتباه بود؟ چرا تمرکز خود را از دست دادید؟ با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا علت این موضوع را بررسی کنیم.

خب، ساعت های زیادی را صرف خواندن دوباره ی ایمیل ها، چک کردن شبکه های اجتماعی، دست دست کردن بیش از حد، استراحت زیاد، و کارهای دیگری صرف کردید که می توانستید به سادگی در هفته ی دیگر انجام دهید.

آشنا بنظر می رسد؟ اگر اینطور هستید بدانید که شما تنها نیستید.

طفره رفتن یک دام است که بسیاری از ما در آن می افتیم. در واقع، با توجه به سخنان محقق و سخنران پیر استیل (Piers steel) نود و پنج درصد از ما هریک تا حدی از کارهای خود طفره می رویم. این حقیقت که تنها نیستید ممکن است آرامش بخش باشد اما دانستن اینکه این کار تا چه میزان شما را عقب می اندازد می تواند تلنگری مفید باشد.

به تعویق انداختن کارها

در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی، ما به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چرا این اتفاق می افتد و راهبردهایی را برای مدیریت و اولویت بندی موثر کارها کشف کنیم.

آیا طفره رفتن همان تنبل بودن است؟

طفره رفتن اغلب با تنبلی اشتباه گرفته می شود، اما آنها بسیار متفاوت هستند.


مقاله مرتبط: روش های اسرارآمیز برای غلبه بر تنبلی


طفره رفتن یک فرآیند فعال است. شما انتخاب می کنید به جای کار اصلی خودتان، کار دیگری را انجام دهید. در مقابل تنبلی با بی تفاوتی، کم تحرکی و عدم تمایل به انجام کار شناخته می شود.

طفره رفتن معمولا به انجام دادن یک کار لذت بخش و آسان بجای یک کار مهم ولی ناخوشایند گفته می شود.

اما این کار می تواند عواقب جدی ای داشته باشد. به عنوان مثال، حتی طفره رفتن های کوچک از کار می تواند در ما احساس گناه یا شرمساری به وجود آورد که این حس منجر به کاهش بهره وری و دور شدن از اهداف ما می شود.

اگر در یک دوره ی طولانی کارهای خود را به تعویق بیاندازیم و از آنها طفره برویم باعث ایجاد خشم و ناامیدی در ما می شود و در حالت های شدید تر می تواند منجر به از دست دادن شغل شود.

چگونه بر طفره رفتن غلبه کنیم؟

مثل بیشتر عادت ها، غلبه کردن بر این رفتار نیز ممکن است.

برای مقابله با طفره رفتن و پیشگیری از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: تشخیص دهید که طفره می روید

ممکن است با برنامه ریزی دوباره ی کارهای خود، یک کار را به تعویق بیندازید. در این حالت و به طور خلاصه هنگامی که یک کار را با یک دلیل منطقی کنار می گذارید، طفره رفتن محسوب نمی شود. با این حال اگر به طور نامحدود کارها را به تعویق بیندازید یا برای جلوگیری از انجام کاری مداوم ترتیب کارهای خود را تغییر دهید، آنگاه شما در حال طفره رفتن هستید.

همچنین در حال طفره رفتن از کار هستید اگر:

  • روز خود را با کارهای کم اهمیت پر کنید.
  • یک مورد را در لیست کارهای خود نگه دارید، حتی اگر مهم باشد.
  • چندین بار ایمیل ها را بخوانید بدون تصمیم گیری درباره آنچه باید با آنها انجام دهید.
  • یک کار با درجه ی اولویت بالا را شروع کنید و سپس به سراغ درست کردن قهوه بروید.
  • وقت خود را با وظایف بی اهمیتی که دیگران از شما می خواهند، پرکنید به جای انجام دادن کارهای مهمی که قبلا در لیست شما قرار داشته اند.
  • صبر کردن برای “حالت خوب” یا “زمان مناسب” برای انجام یک کار.

مرحله 2: تحیل کنید که چرا طفره می روید

ابتدا باید دلایل طفره رفتن خود را بدانید تا بتوانید جلوی آنها را بگیرید.

از کار خاصی طفره می روید به خاطر اینکه خسته کننده و ناخوشایند است؟ اگر اینطور است تدبیری بیاندشید که آن کار را کاملا از برنامه ی خود خارج کنید تا بتوانید روی جنبه های جذاب تر زندگی خود تمرکز کنید.

برنامه ریزی ضعیف نیز می تواند منجر به طفره رفتن شود. افراد منظم با موفقیت بر این مشکل غلبه می کنند زیرا آنها از لیست کارها استفاده می کنند  و برنامه ریزی های موثر انجام می دهند .

حتی اگر منظم هم باشید، هنوز هم ممکن است در مواجهه با کاری دست پاچه شوید. شاید به دلیل این است که در مورد توانایی های خود شک و تردید دارید، بنابراین آن را به تعویق انداخته و به دنبال کاری می روید که مطمئنید قادر به تکمیل آن هستید تا احساس راحتی کنید.

بعضی از مردم از موفقیت به اندازه شکست می ترسند. آنها فکر می کنند که موفقیت  منجر به درخواست های بیشتر برای انجام کارهای بیشتر می شود.

با کمال تعجب، افراد کمال گرا اغلب افرادی هستند که از کارهای خود طفره می روند. آنها ترجیح می دهند از انجام کارهایی که احساس می کنند در آن مهارت های لازم را ندارند، اجتناب کنند، تا کار به شکل ناقص انجام نشود.


مقاله مرتبط: سه مرحله غلبه بر کمال گرایی


تحیل کنید که چرا طفره می روید

یکی دیگر از علل عمده طفره رفتن تصمیم گیری ضعیف است. اگر شما نتوانید تصمیم بگیرید چه کاری باید انجام دهید، به احتمال زیاد، در صورت انجام کار اشتباه، آن را به تعویق خواهید انداخت.

هشدار

برای برخی از مردم، طفره رفتن بیشتر از یک عادت بد است؛ این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی مانند وسواسی، بیش فعالی و نقص توجه ، اضطراب و افسردگی باشد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که طفره رفتن می تواند استرس و بیماری ایجاد کند.

مرحله 3: اتخاذ استراتژی ضد طفره

طفره رفتن یک عادت است، یک الگوی رفتار عمیق غرقابی. این بدین معنی است که شما احتمالا نمی توانید آن را یک شبه ترک کنید. عادات تنها زمانی که از تکرار آنها اجتناب می کنید، متوقف می شوند، بنابراین استراتژی های زیر را هرتعداد که می توانید امتحان کنید تا بیشترین شانس را برای موفقیت بدست بیاورید.

  • خودتان را برای طفره رفتن های گذشته ببخشید مطالعات نشان می دهد که بخشش خود می تواند به شما کمک کند که در مورد خودتان احساس مثبت کنید و احتمال طفره رفتن در آینده را کاهش می دهد.
  • به وظایف خود تعهد داشته باشید بر انجام دادن وظایف تمرکز کنید، نه اجتناب از آنها. وظایفی که باید تکمیل کنید را بنویسید و یک زمان برای انجام آنها مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا وظایف خود را به طور فعال انجام دهید.
  • به خودتان پاداش وعده بدهیداگر یک کار دشوار را در زمان درنظر گرفته شده انجام دادید، یک تکه کیک یا یک وعده قهوه در کافی شاپ مورد علاقه تان به خودتان وعده دهید. و مطمئن شوید که از تمام کردن یک کار احساس خوبی خواهید داشت!
  • از کسی بخواهید که به شما نظارت کند. فشار همگانی معمولا مفید واقع میشود!این اصل موجود در پشت گروه های کمک به خود است. اگر کسی را ندارید که به شما نظارت کند، یک ابزار های آنلاین می تواند به شما کمک کند تا خودتان را کنترل کنید.
  • فعال به پیش بروید. به وظایف به محض اینکه بوجود می آیند، رسیدگی کنید. به جای آن که آنها را برای یک روز دیگر برنامه ریزی کنید.
  • گفتار درونی خود را بازنگری کنید به عنوان مثال، عبارات “لازم است” و “باید” به این معنی است که شما در مورد چیزی که دارید انجام می دهید حق انتخابی ندارید. این باعث می شود که احساس اجبار داشته باشید و حتی ممکن است به خودتخریبی منجر شود. با این حال، گفتن: “من می خواهم”، احساس مالکیت نسبت به پروژه را نشان می دهد و باعث می شود در کارهای خود احساس تسلط بیشتری کنید.
  • حواس پرتی ها را به حداقل برسانید. ایمیل و رسانه های اجتماعی خود را خاموش کنید و از انجام دادن کار در کنار تلویزیون خودداری کنید.
  • هدف اول خود را در هر روز “قورت دادن غورباقه” قرار دهید! ابتدا وظایفی را انجام دهید که کمترین رغبت به انجام دادن آن را دارید. این باعث می شود که بتوانید بقیه ی روز را صرف تمرکز روی کارهایی کنید که برای شما لذت بخش هستند.

اگر شما طفره می روید به خاطر اینکه کار را ناخوشایند می دانید، سعی کنید روی “بازی طولانی” تمرکز کنید. تحقیقات نشان می دهد که افراد مضطرب احتمال بیشتری برای تعویق انداختن دارند، زیرا روی اهداف کوتاه مدت تمرکز می کنند. مبارزه با این مشکل با شناسایی مزایای بلندمدت تکمیل کار ممکن است. به عنوان مثال، آیا این کار می تواند بر بررسی عملکرد سالانه شما یا بهره مندی بیشتر از مزایا در پایان سال تاثیر بگذارد؟

راه دیگری برای لذت بخش تر کردن کار این است که عواقب ناخوشایندی که از آن اجتناب به وجود می آید را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر کار را کامل نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه ممکن است بر اهداف شخصی، تیم یا سازمان شما تأثیر بگذارد؟

در عین حال، نگاه کردن به معنی و ارتباط آن نیز می تواند مفید باشد. این کار ارزش آن را درنظر شما افزایش می دهد و کار شما را ارزشمندتر می کند. همچنین مهم است که اذعان کنیم اغلب ما ناخوشایندی از یک کار را بیش از حد ارزیابی می کنیم. بنابراین آن را امتحان کنید! در این حالت ممکن است متوجه شوید که این کار تا حدی که فکر می کردید ناخوشایند نبوده است.

اگر به دلیل بی نظمی از کارها طفره می روید، در اینجا شش استراتژی برای کمک به سازماندهی شما وجود دارد:

  1. لیست کارهای مهم را تهیه کنید. این باعث می شود که شما کار های ناخوشایند خود را “راحت” فراموش نکنید .
  2. لیست کارهای خود را با استفاده از ماتریس فوری و مهم آیزنهاور اولویت بندی کنید. این کار شما را قادر می سازد به سرعت فعالیت هایی را که باید روی آن تمرکز کنید و همچنین مواردی که می توانید نادیده بگیرید را تشخیص دهید.
  3. به یک استاد زمان بندی و برنامه ریزی پروژه تبدیل شوید. اگر پروژه ای بزرگ دارید یا پروژه های متعددی در حال انجام دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، این ابزار می تواند به شما کمک کند زمان خود را به طور موثر برنامه ریزی کنید و سطوح استرس خود را کاهش دهید.
  4. سخت ترین وظایف را در اوج کارایی خود برطرف کنید. آیا در صبح یا بعد از ظهر بهتر کار می کنید؟ زمانی که موثر تر هستید را شناسایی کنید و سخت ترین وظایف خود را در این زمان ها انجام دهید.
  5. اهداف زمان بندی شده برای خود تنظیم کنید. تعیین زمانبندی ویژه برای تکمیل وظایف، شما را در مسیر دستیابی به اهداف خود حفظ خواهد کرد، و به این معنی است که شما هیچ وقتی برای طفره رفتن نخواهید داشت!
  6. از برنامه های مدیریت زمان و کار استفاده کنید. برنامه های متعددی برای کمک به شما برای سازماندهی بیشتر، مانند Trello و Toggl ، وجود دارد.

اگر کارهای خود را به تعویق می اندازید به دلیل اینکه آنها را بزرگ و سنگین می دانید، سعی کنید آنها را به کارهای کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. پس کارهای خود را به وظایف کوچکتر تجزیه کنید و به جای تمام کردن آنها روی شروع کردن آنها تمرکز کنید.

در نهایت، اگر فکر می کنید که کاری را کنار گذاشته اید، زیرا نمی توانید تصمیم بگیرید که چه اقداماتی را انجام دهید یا تصمیم گیری برا شما مشکل است، نگاهی به طیف وسیعی از ابزارهای تصمیم گیری برای کمک به توسعه ی مهارت های تصمیم گیری خود بکنید.

نکات کلیدی

طفره رفتن عادت به تأخیر انداختن یک کار مهم است، و معمولا با تمرکز بر فعالیت های با اهمیت کمتر، لذت بخش و آسان تر به جای آن کار همراه است. این عادت با تنبلی که عدم تمایل به کار است تفاوت دارد.

طفره رفتن می تواند پتانسیل شما را محدود کند و کار شما را تضعیف کند. همچنین می تواند کار گروهی را مختل کند، روحیه را کاهش دهد و حتی منجر به افسردگی و از دست دادن شغل شود. بنابراین، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آن ضروری است.

اولین قدم برای جلوگیری از طفره رفتن، تشخیص آن است که شما آن را انجام می دهید. سپس، دلایل رفتار خود را شناسایی کنید و از استراتژی های مناسب برای مدیریت و غلبه بر آن استفاده کنید.

امتیاز 3.2 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.