اخبار و جشنواره ها

اصول مهارت های ارتباطی

شاید شما در جلسه ی یک پروژه، عهده دار ریاست باشید و نیاز به تبادل نظر یا ارائه سخنرانی فوری باشید. در این مواقع هر فردی تلاش می کند تا بهترین تصویر را از خود به نمایش بگذارد.

 

در بخش مهارت های ارتباطی ما به شما کمک می کنیم تا مهارت های ارتباطی را بصورت همه جانبه فراگیرید. شش حوزه ارتباطاتی شامل:

  • آشنایی با اصول اولیه
  • برنامه ریزی برای ارتباطات
  • ارتباط قدرتمند در نوشتن
  • برقراری ارتباط موثر چهره به چهره
  • اجرای جلسات بهره وری
  • ارائه سخنرانی های بزرگ

آشنایی با اصول اولیه

این موضوع بسیار مهم است که با وجود راه های مختلف ارتباطی مانند ایمیل، بازاریابی، نوشتن و سخن گفتن، یک رویکرد سیستماتیک به ارتباطات داشته باشیم.

یک نقطه شروع مناسب برای یادگیری مهارت های ارتباطی، شروع با مقاله “چرخه ارتباطات” است که اصول اولیه هر ارتباطی در آن توضیح داده شده است: بررسی فرایند شش مرحله ای برای سازماندهی و ارائه یک پیام و سپس توضیحاتی در رابطه با بازخورد.

به یاد داشته باشید که ارتباط و صحبت کردن یک فرایند دو طرفه است. بسیار مهم است که به پاسخ های طرف مقابل نیز گوش دهید. همچنین با استفاده از تست مهارت های گوش کردن می توانید مهارت گوش کردن خود را در این بخش مورد سنجش قرار دهید. و همچنین مهارت های بسیاری برای درک مردم وبرقراری ارتباط با آنها وجود دارد.

برای مثال می توانید یاد بگیرید که چگونه به صورت همدلانه به صحبت های دیگران گوش فرا دهید. همچنین به صورت فعالانه گوش کنید و قضاوت کردن را تا زمانی که حرف های طرف مقابل تمام بشود به تاخیر بیاندازید.

پس از آنکه این مهارت ها را فرا گرفتید، شما مهارت هایی را فرا می گیرید که چگونه کیفیت ارتباط های خود را با استفاده از ابراز و بیان خود  بهبود ببخشید.

موفقیت در کسب و کار اغلب به نجابت و رفتار خوب شما، ایجاد همدلی و تلاش برای ایجاد یک دیدگاه مشترک بستگی دارد. هرگاه درک خوبی از همکاران و مشتریان خود داشته باشید بهتر می توانید ارتباط با کیفیتی را ایجاد کنید. در مجموع این مهارت ها می تواند محل کار را، شادتر، منسجم ترو سازنده تر کند.

برنامه ریزی برای ارتباطات

هدف از برنامه ریزی ارتباطات، دادن پیام های درست، به افراد درست و در مسیر درست است. این به نظر بسیار ساده است، اما بسیاری از افراد در برنامه ریزی ارتباطات خود دچار مشکل می شوند. این می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها و سوء تفاهم و سرخوردگی ها شود.

یکی از روش های موثر استفاده از یک چارچوب استراتژی برای شناسایی و درک مخاطبان و تفکر در رابطه با راه های دستیابی به آن است. گوش دادن هوشمندانه به نیازهای مخاطبان، پرسیدن سوالات درست در مسیر درست، کسب اطلاعات بیشتر در روند برنامه ریزی بسیار اهمیت دارد.

شما همچنین می توانید با تکنیک داستان سرایی با احساسات مخاطبان تعامل کنید. این یک روش قدرتمند و قانع کننده برای ایجاد حس مشترک با مخاطبان است.

در هر موقعیتی سبکی که انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که پیامتان ساده باشد و از به کاربردن اصطلاحات تخصصی دوری کنید. با استفاده از مقاله مهارت های هفتگانه وضوح (7Cs of Communication) ، شما می توانید این مهارت را در خود تقویت کنید.

 

ارتباط قدرتمند در نوشتن

هیچ کس نمی خواهد زمان خود را صرف فهمیدن ایمیل، یک گزارش درهم و برهم، یا یک متن بسیار پیچیده کند. به همین دلیل مهارت های نوشتن موثر به عنوان یک باید مطرح می شود.

ارتباطات نوشتاری با دیگر کانال های ارتباط از اهمیت یکسانی برخوردار است. باید اطمینان حاصل کنید که خوانندگان در کمترین زمان، اطلاعات مهم را دریافت می کنند. اینجا جایی است که مهارت نوشتن اهرمی معکوس کمک کننده خواهد بود. اختصار و وضوح از مهم ترین استراتژی های یک ایمیل موثر هستند. از بهم ریختگی، با استفاده از لحن اشتباه و دیگر اشتباهات رایج دوری کنید. همچنین تکنیک پیام فوری (IM) نیز می تواند مفید باشد. چرا که حجم طولانی از متن می تواند موجب پیچیدگی و ابهام شود.

اشکال طولانی تر نوشتاری مانند گزارش نویسی کسب و کار، نیز نیاز به وضوح و منطق سازماندهی شده دارد.

 

برقراری ارتباط موثر چهره به چهره

ارتباط چهره به چهره فرصت بسیار خوبی برای ایجاد روابط خوب و تعامل با مردم به صورت شخصی است.

استفاده از یک بحث کوچک، می تواند این نوع ارتباط را تسهیل کند ولی به شرطی که به پاسخ های مخاطبان گوش دهید. آنها می توانند میزان زیادی از علایق و ارزشهای خود را به شما منتقل کنند و به شما آموزش دهند. و شما می توانید یاد بگیرید که از چه نوع زبانی برای ایجاد ارتباط اسفاده کنید.

ممکن است برخی اوقات گرفتار سوالات سخت و غیر قابل پیش بینی شوید. برای برخورد با این موارد غیر قابل پبش بینی، مقالات ما در رابطه با مهارت “تفکر روی پاهایتان” و “مهارت های  صحبت کردن بدون مطالعه” را مطالعه نمایید.

به طور مشابه شاید شما فرصتی بدست بیاورید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان عرضه کنید. اگز شما قبلا در رابطه با این فرصت و برخورد با آن خود را آماده نکرده اید می توانید از مهارت قانع کننده زمین آسانسور اسفاده کنید.

به یاد سپردن این موضوع نیز ارزشمند است که شما قبل از اینکه کلمه ای به زبان بیاورید، با ظاهر و زبان بدن خود ارتباط برقرار می کنید. بسیار مهم است که در اولین برخورد یک اولین برداشت خوب ایجاد کنید. در حقیقت زمانی که مردم در رابطه با احساسات وعواطف خود صحبت می کنند، بخش کلامی ممکن است بخش بسیار ناچیزی که به اصطلاح 7 درصد از کل ارتباط باشد. یک ارتباط برقرار کننده حرفه ای، هم زبان بدن و هم نشانه های دیداری تقویت پیام را به کار می برد.

اجرای جلسات بهره وری

جلسه مکانی است که افراد به اشتراک گذاری ایده های بزرگ، تصمیم های جسورانه و الهام بخش می پردازند. اما در سازمان هایی که اداره جلسات خوب صورت نگیرد، افراد این گونه جلسات را بی فایده تلقی می کنند. جلسات موثر نیازمند مهارت های ارتباطی خاصی هستند. مقاله ما، در رابطه با برگزاری جلسات موثر می تواند برای حفظ جلسه به صورت سازمان یافته و متمرکز بر اهداف و کارآمد، موثر باشد.

یک ارتباط جالب بین توجه به جزئیات و برگزاری جلسات ساده وجود دارد. اگر احساس کردید که جلسه شما به بی راهه می رود می توانید از تکنیک نقشه برداری گفت و گو استفاده کنید تا مجددا نظم و ساختار را به جلسه بازگردانید. این نیازمند یک تسهیل گر است که ایده ها و نظرات جدید را روی تخته یادداشت کند. داشتن یک خلاصه از آنچه گفته می شود می تواند برای جلسات بعدی مفید باشد. همچنین زمانی که مردم می بینند اظهارات آنها یادداشت می شود دیگر نیازی نمی بینند آن را تکرار کنند.

همچنین جلساتی که با استفاده از یک تسهیل گر اداره می شوند لدت بخش تر و سازنده تر هستند. تسهیل گری که مهارت خاصی در موارد زیر دارد:

  • طراحی و برنامه ریزی یک جلسه
  • جذب مشارکت مردم با استفاده از شکستن یخ
  • هدایت جلسات پویا
  • ثبت نکات کلیدی به صورت موثر
  • اطمینان حاصل کنید که شرکت کنندگان متوجه شده اند که پس از جلسه چه کاری باید انجام دهند.

در اداره جلسات به یکسری نکات باید توجه ویژه داشت. از جمله اینکه اختلاف نظر سازنده ممکن است به تضاد تبدیل شود. یادگیری چگونگی مدیریت تعارض به شما به عنوان یک مدیر، اعتماد به نفس خوبی می دهد و باعث می شود که تعارض به صورت مثبتی حل شود. همچنین شما باید از تفکر گروهی و سوگیری شناختی جلوگیری کنید.

ارائه سخنرانی های بزرگ

ارائه یک سخنرانی خوب، یک مهارت کلیدی برای مدیران و کسانی که جاه طلبی مدیریتی دارند، است. حتی اگر شما به نظر خودتان عمکرد خوبی جلو حضار دارید، بد نیست نگاهی به مقاله  “مهارت های خود را گسترش دهید” بیاندازید.

اولین قدم برنامه ریزی کامل است. شما درخواهید یافت که ارائه یک سخنرانی عالی آسان است، به شرطی که زمانی را برای برنامه ریزی آنچه که می خواهید بگویید صرف کنید. همچنین بسیار حیاتی است که یک ساختار و سبک مخاطب پسند برای خود انتخاب کنید. همچنین تفکر درباره تاثیر بصری نیز امری مهم است.

قبل از اینکه به مرحله آماده سازی اتاق بروید، از سالم بودن تجهیزاتی که به کار می برید اطمینان حاصل کنید. چرا که هیچ چیز بیشتر از خرابی غیر منتظره، ذهن شنوندگان را از موضوع دور نمی کند.

شما نیاز دارید که ذهن مخاطبان را درگیر کنید، بنابراین نیاز بد نیست نگاهی به مقاله ما با عنوان نردبان انتزاع بیاندازید. این مقاله در رابطه با ارتباط جزئیات ملموس و مفاهیم انتزاعی صحبت می کند.

اگر ارائه خود را به خوبی تمرین کرده باشید، اعتماد بنفس در جلو حضاز بیشتر خواهد شد. و همچنین می توانید در رابطه با زبان بدن بیشتر فکر کنید. داشتن یک رفتار آرام بدین معناست که افراد می توانند تمرکز خود را روی پیام شما حفظ کنند بدون اینکه حواس آنها توسط حرکات عصبی یا پریشان پرت شود.

قبل از اینکه تجربه تلخی داشته باشید با اشتباهات رایج هنگام ارائه آشنا شوید. به خاطر داشته باشید که حتی حرفه ای ترین مجریان نیز در هنگام سخنرانی چنین تجربیات تلخی دارند، تفاوت اینجاست که آنها راه های غلبه بر این شرایط را یاد می گیرند.

 

امتیاز دهید
مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.