اخبار و جشنواره ها

تکنیکی ساده برای جلوگیری از دعوا

بسیار پیش آمده است که افراد در اوج عصبانیت کاری کرده اند که پس از آن چیزی جز ندامت و پشیمانی برای آنها باقی نمانده است. با توجه به اهمیت این موضوع جعبه ابزار ذهنی به شما تکنیکی ساده و کارآمد می آموزد. در پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز کلامی و جسمی، ایجاد وقفه ماهرانه، ضروری است. این فن مفیدترین راهکار برای متوقف ساختن خشونت و جلوگیری از کتک کاری است. نکته کلیدی در زمینه نحوه استفاده از فن وقفه این است که باید قبل از این که کنترل خود را از دست بدهید و دعوا به نقطه ای برسد که هر دو فقط به حمله متقابل روی آورید، از آن استفاده کنید.

جلوگیری از دعوا

پترسون در سال ۱۹۸۲ مراحل تشدید عصبانیت را مورد بررسی قرار داد. او دریافت زوج هایی دچار خشونت می شوند که می خواهند بر همسرشان تاثیر بگذارند و او را کنترل کنند. الگوهای واکنش و واکنش متقابل با سرعت باور نکردنی رد و بدل می شوند. موقعی که یک رشته رفتار ناکار آمد حمله و حمله متقابل شروع می شود، وقفه موثرترین راه شکست این روند و جلوگیری از صدمه عاطفی است. برای استفاده از این فن باید:

  1. تشخیص دهید که ادامه ی بحث به خشونت ختم خواهد شد.
  2. خود را متعهد سازید قبل از این که دعوا شدت یابد، آن را متوقف سازید.

مدت زمان لازم برای کسب مهارت

می توان طی یک بحث یک ساعته قرار داد وقفه ایجاد نمود. برای این که مطمئن شوید که می توانید از این فن استفاده نمایید، باید چندین بار قبل از این که عصبانی شوید، آن را تمرین کنید. موقعی موفق شدید در یک حالت واقعی از وقفه استفاده کنید، می توان گفت که در کسب این مهارت خوب پیش رفته اید.

تعیین علامتی برای وقفه

باید با موافقت همدیگر علامتی مشخص کنید که وقتی احساس کردید وقفه لازم است، از آن استفاده کنید. با کلام ساده مانند ”وقفه” یا استفاده از علامت T که در والیبال و سایر ورزش ها به نشانه وقفه است.

موافقت با علامت وفقه

برای وضعیت هایی که در ارتباط خود با همسرتان بیشتر عصبانی می شوید، علامت هایی را با توافق همدیگر تعیین کنید. هر گونه علامتی که نشانه تشدید عصبانیت در شماست مانند بلند شدن صدا، حمله و استفاده زیاد از جمله های “تو….تو همیشه ….تو هرگز و…”

پیروی از قواعد وقفه

رعایت هفت قاعده زیر بسیار ضروریست:

  • هیچ کلمه اضافی بعد از اعلام وقفه نگویید.
  • بلافاصله محل بحث را ترک کنید. حدود یک ساعت طول می کشد. اگر بیشتر شود احساس طرد شدگی می دهد و کمتر از آن هم هنوز به حدکافی خونسرد نشده اید.
  • وقتی زمان وقفه تمام شد برگردید.
  • هنگامی که در دوره وقفه هستید، دارو یا الکل مصرف نکنید.
  • در طول وقفه، بحث های انجام شده را در ذهن خود مرور نکنید.
  • بهترین کار موقع وقفه، انجام چند حرکت ورزشی است.
  • وقتی برگشتید ابتدا از فرد مقابل بپرسید که آیا آماده گفتگو در مورد تعارض مورد نظر هست.

ملاحظات خاص

موقعی که می خواهید از ارتباط با همسرتان امتناع کنید، از فن وقفه استفاده نکنید. صرفا چون نمی خواهید در مورد موضوع خاصی صحبت نکنید از این فن استفاده نکنید.

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.