اخبار و جشنواره ها

کپی رایتینگ چیست، اصول نگارش کپی رایتینگ موثر

کپی رایتینگ عبارت است از هرگونه متن، فیلم یا تصویری که برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان و مخاطبان طراحی شده است. در سال های اخیر، با رشد اینترنت، کپی رایتینگ اهمیت بسیاری پیدا کرده و به شدت گسترش یافته است.

در حال حاضر، اغلب مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی محصول مورد نظر از جستجوی اینترنتی استفاده می کنند. در نتیجه، ارائه ی اطلاعات مناسب و درست اهمیت بیشتری پیدا می کند. در عین حال، هر مشتری انتظار تبلیغ و محتوایی منحصر به فرد دارد و این بدان معناست که شما هر بار به یک کپی مناسب نیاز دارید.

در این صفحه روند نگارش کپی رایتینگ را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه یک کپی رایتینگ موثر برای جذب و حفظ مشتری و مخاطب خود ایجاد کنید.

کپی رایتینگ

کپی رایتینگ (متن تبلیغاتی) چیست؟

به طور مرسوم، کپی رایتینگ اطلاعات نوشتاری است که به یک اقدام خاص از مشتریان، مانند خرید، یا تماس برای اطلاعات بیشتر منجر می شود. این عنوان از بازاریابی محتوا که اطلاعات در آن به سادگی ارائه می شوند، متمایز است.

متن های تبلیغاتی به روش های مختلفی انجام می شوند و حتی ممکن است همیشه یک نوشته نباشد. به عبارت دیگر، یک ویدئو همراه با زیرنویس یا تصاویری که پیغامی را بدون هیچ کلمه ای منتقل می کند نیز انواع متن تبلیغاتی هستند و اغلب غیرمستقیم مخاطبان را دعوت به اقدام می کنند.

متن های تبلیغاتی که به صورت متن، تصویر و ویدئو منتشر می شوند، ممکن است اهداف متفاوتی از جمله افزایش آگاهی و وفاداری نسبت به یک نام تجاری، تشویق مخاطبان و مشتریان و ایجاد روابط با مشتریان، داشته باشند.

بنابراین نوشته های تبلیغاتی اشکال مختلفی دارند که در آگهی ها، وبلاگ ها، ایمیل، وب سایت، پست های رسانه های اجتماعی، فیلم، مطالعات موردی، مقالات و اینفوگرافیک ها منتظر می شوند.

راهنمای کامل نوشتن کپی رایتینگ

سوالی که ذهن بسیاری از تولیدکنندگان محتوا را به خود مشغول کرده است این است که چگونه می توان یک کپی رایتینگ موثر نوشت؟ این بخش نکات مفید و کاربردی را برای پاسخ به این سوال ارائه می دهد.

1. هیچ “نسخه ی واحدی” وجود ندارد.

شاید مهمترین قاعده ای که هنگام نوشتن متن تبلیغاتی باید به یاد داشته باشید این است که هیچ فرم یا سبکی وجود ندارد که همیشه “بی نقص” باشد.

شکل و سبک هر نوشته باید متناسب با نوع محتوا، موقعیت، مخاطب و هدف آن تغییر یابد. به عبارت دیگر، شما باید نوشته ی خود را برای پلتفرم و مخاطب مخصوص خود ایجاد کنید.

هنگام نوشتن به دو عنصر مهم مخاطبان و هدف مورد نظر خود، به طور ویژه توجه کنید.

برای آگاهی از میزان اهمیت مخاطبان، نوشته ی مخاطب نوشته ی شما کیست؟ را پیشنهاد می کنیم.

برخی از کپی رایتر ها استفاده از تکنولوژی و تجزیه و تحلیل را برای شخصی سازی ارتباطات با افراد پیشنهاد می دهند. با این حال، اگر اولین بار است که از این امکانات استفاده می کنید، پیشنهاد خطرناکی به نظر می رسد.

در این نوع نوشته ها باید با مخاطب خود صحبت کنید بنابراین باز زبان ساده و مناسب با آن ها ارتباط بگیرید و بر نیازهای آن ها تمرکز کنید.

همچنین می بایست محتوا را متناسب با پلتفرم مورد نظر بنویسید به عنوان مثال، توییتر و فیس بوک به محتوای بسیار متفاوتی از یکدیگر نیاز دارند.

اصول-نگارش-کپی-رایتینگ

2. مشتری مدار باشید.

هدف اصلی اکثر نوشته های تبلیغاتی، ایجاد ارتباط با مخاطبان است.

بنابراین شما باید مخاطبان خود را بشناسید و همانطور که گفته شد، باید آن ها را اولویت خود قرار دهید. شما می توانید این کار را با استفاده از زبان “مشتری مداری” که بر مشکلات آنها تمرکز می کند و راه حل ارائه می دهد، استفاده کنید.

اگر می خواهید عملکرد خوبی در بازاریابی های تجاری داشته باشید، به جای تمرکز بر محصولات شرکت خود، بر خواسته های مشتری متمرکز شوید.

3. بر شفافیت تمرکز کنید.

به نظر می رسد برخی از وب سایت ها تقریباً برای گیج کردن مشتریان احتمالی طراحی شده اند. به طور کلی، وقتی مردم در جستجوی اطلاعات هستند، مطالب واضحی می خواهند که به سوالات آنها پاسخ دهد.

بر ارائه اطلاعات شفاف، به ویژه اطلاعاتی که به مشتریان می گوید چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات آنها را حل می کند، تمرکز کنید.

همچنین شفافیت هدف خود را در نظر بگیری. ببینید آیا نوشته ی شما با هدف اصلی آن مطابقت دارد یا خیر.

4. کپی رایتینگ را با تصویر ذهنی برند خود، تطابق دهید.

محتوای شما باید با تصویرذهنی برند شما مطابقت داشته باشد. با این حال، مراقب باشید که از مرزها عبور نکنید و از اهانت به مردم خودداری کنید.

5- برای هدف خود بنویسید.

برخی از کپی رایترها تأکید می کنند که باید با هر نسخه یک احساس نیاز ایجاد کنید که البته از نظر ما لزومی به انجام آن نیست. در عوض، سعی کنید کپی را در راستای هدف خود بنویسید.

اگر این هدف، سوق دادن مردم به یک اقدام است، پس به هر طریق احساس نیاز را ایجاد کنید. با این حال، اگر هدف شما ایجاد رابطه با مشتریان است، این کار را انجام ندهید.

متن خود را برای هدف مورد نظر خود بنویسید. احتمالا در این مسیر اشتباهاتی را مرتکب خواهید شد، نگران این اشتباهات نباشید. مطالب گفته شده در این مقاله را به ذهن بسپارید و مطمئن باشید با کسب تجربه و دانش کافی، به یک کپی رایتر حرفه ای تبدیل خواهید شد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.