اخبار و جشنواره ها

تعادل بین کار و زندگی شخصی

این روزها، ایجاد تعادل بین کار و زندگی می تواند امری غیرممکن به نظر برسد. پیشرفت تکنولوژی باعث فراهم شدن امکان انجام امور شغلی به صورت شبانه روزی شده و ترس از دست دادن شغل باعث ساعت های کاری طولانی تر شده است. در حقیقت، 94 درصد از متخصصان شاغل گزارش دادند که بیش از 50 ساعت در هفته کار می کنند و تقریبا نیمی از آنها بیش از 65 ساعت در هفته به کار مشغول هستند.

ایجاد-تعادل-بین-کار-و-زندگی

فردی که تعادل بین کار و زندگی شخصی ایجاد می کند، هم برای کار و شغل خود و هم برای دیگر جنبه ها و مسائل زندگی شخصی خود زمان و انرژی صرف می کند.


مقاله مرتبط: اعتماد به نفس در محیط کار


مفهوم تعادل میان کار و زندگی

هزاران سال پیش، بشر به این حقیقت دست یافت که استراحت کردن یک امر ضروری برای انجام کار مولد و موثر می باشد. در دهه 1800، در طول و پس از انقلاب صنعتی، صنعتگران و اتحادیه ها به طور یکسان توافق کردند که کارگران به یک روز مرخصی نیاز دارند. این مرخصی بعدها به دو روز استراحت در آخر هفته تبدیل شد. اما در آن روزها، “کارها” بیشتر عملی و یدی بودند و هنگامی که کارگران از محل کار خارج می شدند، کار خود را نیز پشت سر می گذاشتند. آنها به طور واقعی می توانستند، دور از محل کار و بدون نگرانی یا فکر به این موضوع که که در غیاب آنها چه اتفاقی می افتد، استراحت کنند.

عبارت “تعادل میان کار و زندگی” مفهومی جدیدتر است. احتمالاً اولین بار در اواخر دهه 1970 در انگلستان و در ایالات متحده در اواسط 1980 مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، با تغییرات تکنولوژیکی اخیر، افراد 24 ساعت شبانه و هر روز هفته می توانند در ارتباط با رئیس خود باشند. تلفن های هوشمند، دورکاری و موارد مشابه به این معنی است که حتی در تعطیلات، خاموش کردن اینترنت و استراحت واقعی امری دور از دسترس می باشد.

اهمیت ایجاد تعادل بین کار و زندگی

به طور کلی، مازلو می گوید که مردم نیازهایی دارند که باید به ترتیب برآورده شوند. قبل از اینکه مورد دیگری مورد توجه قرار گیرد، نیازهای فیزیولوژیکی اولیه مانند غذا، آب و سرپناه باید تأمین شود. پس از آن، مردم باید احساس امنیت کنند و سپس دوست داشته شوند و به گروهی تعلق داشته باشند.

سپس باید به مسائل مربوط به عزت نفس، نیازهای شناختی و نیازهای زیبایی شناسی پرداخت و در نهایت، در بالای هرم، خودشکوفایی یا دستیابی به پتانسیل کامل شما به عنوان یک انسان وجود دارد.

در عمل این بدان معناست که کار نیازهای اولیه را تأمین می کند: پول به دست آمده غذا و سرپناه را تأمین می کند و درآمد منظم به معنای ایمنی است. کار همچنین به افراد اجازه می دهد تا به گروهی تعلق داشته باشند و انجام کار خوب در آنها عزت نفس را افزایش می دهد. نیازهای سطح پایین همه تا حد زیادی از طریق جنبه های کاری برآورده می شوند.
در راس هرم، نیازهایی وجود دارد که به سختی با کار برآورده می شوند، و اینجاست که انتخاب شیوه زندگی و داشتن وقت برای اوقات فراغت اهمیت پیدا می کند.

این هرم تا حدی توضیح می دهد که چرا تعادل بین کار و زندگی یک مفهوم نسبتاً مدرن است، زیرا شما واقعاً نیاز دارید که همه نیازهای اساسی خود را ابتدا برآورده کنید و سپس به دنبال زیبایی شناسی یا خودشکوفایی باشید.

در حالی که برخی از سطوح استرس می تواند بسیار مولد باشد، استرس طولانی مدت و زیاد می تواند منجر به مشکلات روانی از جمله فرسودگی شغلی و افسردگی شود. بنابراین می بایست از استرس کاری کمی فاصله گرفت و میان زندگی شخصی و کار تعادل ایجاد کرد.

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی:

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی ممکن است فرایندی چالش برانگیز باشد، اما این ایده ها باید به شما در شروع کار کمک می کنند:

تعادل بین کار و زندگی شخصی

1. ماهیت مشکل موجود چیست؟

قبل از اینکه بتوانید اوضاع را بهتر کنید، باید مشکل را درک کنید.

سعی کنید یک دفتر خاطرات روزانه داشته باشید و میزان زمانی کهبرای هر فعالیت چه در محل کار و چه در خارج از خانه اختصاص می دهید را یادداشت کنید. این کار به شما توانایی ایجاد تعادل می دهد. بنابراین بهتر است میان انواع کارها، مانند کارهای خانه یا انجام فعالیت های تفریحی تمایز قائل شوید.
زمانی که به تفکیک کارهای خانه، کارهای سرگرم کننده و کار ضروری روزانه بپردازید، می توانید تغییرات اساسی برای بهبود تعادل را آغاز کنید.

2. موقعیت ایده آل خود را مشخص کنید

از بسیاری جهات، این فرایند کمی شبیه به تفکر استراتژیک است. ابتدا باید بدانید در حال حاضر در چه موقعیتی هستید و سپس می خواهید به چه موضعیتی دست یابید. به این فکر کنید که دوست دارید زندگی شما چگونه به نظر برسد. در این مرحله، به این موضوع بپردازید که تعادل ایده آل میان کار و زندگی شخصی از نظر شما چگونه است و دوست دارید وقت خود را چگونه بگذرانید؟ با کارهای شخصی یا انجام امور شغلی؟

3. برای رسیدن از “اکنون” به “آینده” چه تغییراتی باید انجام دهید؟

به وضعیت فعلی خود و موقعیت ایده آل خود نگاه کنید.

سه تا پنج تغییر کلیدی را مشخص کنید که به شما در حرکت از “حال” به “آینده” کمک می کند. به عنوان مثال اگر می خواهید آخر هفته ها تنها به مسائل شخصی بپردازید، می توانید اقدامات زیر را در نظر داشته باشید.

  • به همکاران خود بگویید که آخر هفته ایمیل ها را بررسی نمی کنید.
  • قرار دادن اعلان خارج از دفتر در ایمیل خود برای یادآوری به مردم
  • تلفن و رایانه خود را آخر هفته در جایی قرار دهید. اگر ایمیل های کاری شما به تلفن هوشمند شخصی شما ارسال می شود، حساب را حذف کرده یا یک تلفن اختصاصی برای کار تهیه کنید.
  • به خانواده خود بگویید که قصد شما چیست تا اگر آنها شما را در حال بررسی ایمیل ها دیدند، این موضوع را به شما یادآوری کنند.

اگر کارهای خانه طاقت فرسا شده است، می توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت امکان از یک فرد برای تمیزکردن و انجام کارهای منزل کمک بگیرید.
  • وظایف خانه را میان فرزندان و همسرتان به صورت منطقی تقسیم کنید.
  • یک روز در هفته را به استراحت و کار نکردن اختصاص دهید.

این شما هستید که می توانید کنترل زندگی خود را در دست بگیرید و برای چیزهایی که برای شما مهم است وقت بگذارید، هیچ شخص دیگری این کا را برای شما انجام نخواهد داد. اگر می خواهید زمان بیشتری را به کارهای شخصی خود بگذرانید، باید زودتر از محل کار خود را ترک کنید یا دیرتر به محل کار خود بروید.

ممکن است لازم باشد یاد بگیرید که اگر همکاران از شما می خواهند مدت زمان بیشتری را کار کنید، با همکاران خود قاطع تر عمل کنید، به ویژه اگر می خواهید “نه” بگویید .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.