مطالعه صحیح و نکات آن

پیدا کردن بهترین راه برای مطالعه صحیح می تواند سخت باشد. گزینه های زیادی وجود دارد و هر کسی نظر خود را دارد. علاوه بر این، زمانی که در حال مطالعه برای امتحان یا انجام تحقیق هستید، چیزی که به طور معمول برای شما مفید است، ممکن است چندان خوب کار نکند. در این مقاله نکات مهمی را ذکر کردیم تا به شما کمک کند تا با برخی از ایده ها آشنا شوید و بهترین راه مطالعه صحیح را برای خودتان در نظر بگیرید. وقتی روش مطالعه درست و شخصی خودتان را یاد بگیرید می توانید آن را برای درس ها و موقعیت های متفاوت به کار ببرید.

1. زمان و مکان مناسب به مطالعه صحیح کمک می کند

هر کس زمان ایده آل خود را برای مطالعه دارد. برخی افراد صبح، برخی بعد از ظهر بهترین مطالعه را انجام می دهند و برخی دیگر عصر را زمان ایده آل خود می دانند. همچنین باید سطح سکوت یا صدا را آزمایش کنید. ممکن است متوجه شوید که یک کتابخانه آرام بهترین است، یا ممکن است پخش موسیقی را ترجیح دهید. با گزینه های مختلف آزمایش کنید تا مفیدترین زمان و مکان خود را برای مطالعه صحیح و تمرکزتان در مطالعه پیدا کنید. از آن زمان و مکان برای سخت ترین کارها استفاده کنید. برای مثال، اگر بعدازظهرها بخواهید مطالعه کنید، ممکن است متوجه شوید که به خواب می روید. صبح ها روی مطالعه تمرکز کنید و بعدازظهرها را برای نوشتن یا تحقیق کامپیوتری صرف کنید.

2. مطالعه صحیح نیازمند برنامه ریزی است

شما ممکن است کسی باشید که بهترین کار را در دقیقه نود انجام می دهد. این بدان معنا نیست که شما می توانید برنامه ریزی نکنید! شما واقعا نمی توانید خود را در موقعیتی بیابید که دو یا سه مطلب برای مطالعه در یک زمان مشخص داشته باشید، و زمان کافی برای کار ندارید. حتی اگر خیلی مشتاق برنامه ریزی نیستید، ارزش آن را دارد که بنشینید و به کارهای خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که می توانید کار را به موقع مدیریت کنید. مطالعه صحیح نیازمند ایجاد عادت است و مطالعه شب امتحانی و دقیقه نود بودن برای مطالعه طولانی مدت پاسخگو نخواهد بود.

3. مطالعه صحیح در بازه های کوچک اتفاق می افتد

معمولاً بهتر است هر روز مقداری مطالعه داشته باشید، به جای اینکه دو روز در هفته را دیوانه‌وار مطالعه کنید. چرا که ما هرروز بسیار مولد و پرانرژی نیستیم و نمی توانیم همیشه ساعات طولانی و با کیفیت بالا مطالعه کنیم. اگر این سیاست  را در پیش بگیرید، می توانید در روزهای غیرمولد آهسته تر اما به طور مداوم و در بازه های کوچک تر مطالعه کنید.

 در نظر داشته باشید همه ما روزهایی داریم که خسته یا بی انرژی هستیم اما نمی توانیم امتحانمان را به این علت لغو کنید؛ پس بهتر است در چنین روزهایی هم کمی مطالعه داشته باشید، تا عادت مطالعه در شما از بین نرود.

4. به طور منظم استراحت کنید

تحقیقات روی دانش آموزان نشان داده که هر 20 دقیقه مطالعه و 5 دقیقه استراحت بسیار مفیدتر از تلاش برای یک ساعت کامل مطالعه کردن است. اما اگر بزرگسال هستید توصییه می شود پس از یک یا دو ساعت مطالعه به خود پاداش دهید؛ به طور مثال قهوه بنوشید. نکته مهم این است که استراحت شما به مقدار مشخص و منظم باشد. توجه کنید که در زمان استراحت کارهایی مانند جستجو در اینترنت یا اینستاگرام به علت اینکه ذهن شما در حال فعالیت است، ممکن است ذهن شما را خسته تر کند.

5. همیشه کارهای یکسانی انجام ندهید

همه ما سبک های یادگیری متفاوتی داریم. این بدان معناست که راه های خاصی برای یادگیری آسان تر خواهید یافت. اما مؤثرترین یادگیرندگان می‌دانند که تنوع چاشنی زندگی است. آنها ممکن است یک سبک یادگیری را ترجیح دهند، اما از دیگران نیز برای گسترش تجربه، مهارت های خود و علاقه مند نگه داشتن خود به آنچه در حال مطالعه هستند استفاده می کنند. مثلا ممکن است شما با دیدن بهتر یاد بگیرید اما گاهی نیز با شنیدن صدای ضبط شده یا یک پادکست، یادگیری خود را گسترش دهید.

6. به طور منظم و مداوم مطالعه کنید

طبق منحنی فراموشی، 60% مطالب یک ساعت بعد از یادگیری یک مطلب کم کم فراموش می شوند و یا درست به یاد آورده نمی شوند. شما با مطالعه مجدد آن مطلب، آنها به حافظه بلند شما سپرده می شود. همچنین اگر بتوانید بین مطالب جدید با مطالب قبلی که آموختید ارتباط برقرار کنید، مطالعه و یادگیری شما با کیفیت بالاتری خواهد بود.

ایده هایی که فقط یک بار شنیده اید یا دیده اید، مثلاً از طریق خواندن یک قطعه، یا یک سخنرانی، احتمالا حفظ نخواهند شد. نیم ساعت وقت بگذارید تا یادداشت های مطلب خوانده شده را یا سخنرانی خود را مرور کنید، آنها را با کلمات خود بازنویسی کنید، و آنها را در چارچوب یادگیری های خود تنظیم کنید، و احتمال اینکه بتوانید اطلاعات را حفظ کنید و بعداً دوباره از آنها استفاده کنید، بسیار بیشتر خواهد شود.

7. در صورت نیاز کمک بگیرید

هنگامی که در مدرسه هستید، معلمان آموزش دیده اند تا ارزیابی کنند که چه کسی به مشکل خورده است و به آنها کمک بیشتری می کنند. اما هنگامی که به طور مستقل مطالعه می کنید، تنها کسی که قرار است ارزیابی کند که آیا می توانید با آن کنار بیایید یا خیر، شما هستید. پس اگر احساس کردید در نحوه مطالعه و یادگیری مشکل دارید از یک معلم یا مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

8. به سلامت جسم و ذهنتان توجه کنید

اگر مراقب خودتان نباشید، نمی توانید به طور موثر مطالعه کنید. هیچ کس نمی تواند در حالت بیماری، کم خوابی، گرسنگی یا خستگی درست مطالعه کند. همچنین شرایط روانی نیز تاثیر زیادی بر کیفیت مطالعه دارد. کوچکترین مسائل مانند بی حوصلگی یا درگیری ذهنی، تا بزرگترین مسائل مانند اختلالات بر یادگیری  اثر گذارند. به طور مثال، افسردگی و اختلال نقص توجه و بیش فعالی از جمله مواردی هستند که در صورت عدم مدیریت، می توانند یادگیری را تا حد زیادی کاهش دهند.

امتیاز 1.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.