اعتیاد جنسی، تعریف، نشانه ها و درمان

اعتیاد جنسی چیست؟

مفهوم اعتیاد جنسی به طرق مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اعتیاد جنسی را می توان به عنوان درگیری اجباری و افراطی در رابطه جنسی با وجود پیامدهای منفی تصور کرد. علاوه بر این، این رفتاری است که از نظر عاطفی ناراحت کننده است تا رضایت بخش. در حالی که همیشه به عنوان یک تشخیص قانونی شناخته نمی شود، اعتیاد به جنسی عواقب واقعی دارد، از جمله تأثیر منفی بر روابط و رفاه. یکی از این نشانه ها این است که فرد قادر به کنترل رفتار خود نخواهد بود حتی اگر پیامدهای منفی آن واضح یا حتی محتمل باشد. برخلاف فردی که میل جنسی سالمی دارد، فردی که اعتیاد جنسی دارد زمان زیادی را صرف جستجوی یا درگیر شدن در رابطه جنسی می‌کند و ممکن است این فعالیت را از دیگران مخفی نگه می‌دارد. افراد مبتلا به اعتیاد جنسی نمی توانند این رفتار را متوقف کنند مگر اینکه نوعی رویداد مداخله جویانه وجود داشته باشد. در نتیجه، روابط شخصی و حرفه ای ممکن است آسیب ببیند. اگر فردی نتواند انگیزه های جنسی خود را مهار کند، حتی ممکن است خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی، از جمله HIV و HPV افزایش یابد. افراد مبتلا به اعتیاد جنسی اغلب از رابطه جنسی به عنوان نوعی فرار از سایر مشکلات عاطفی و روانی، از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی استفاده می کنند. اعتیاد جنسی  جنسی نباید با اختلالاتی مانند پارافیلیا یا حیوان گرایی اشتباه گرفته شود. یک فرد مبتلا به اعتیاد جنسی ممکن است به طور قابل توجهی زندگی و فعالیت های خود را به منظور انجام اعمال جنسی چندین بار در روز تغییر دهد و بر اساس گزارش ها، علی رغم پیامدهای منفی شدید، قادر به کنترل رفتار خود نیست.

اعتیاد جنسی

علائم اعتیاد جنسی چیست؟

از آنجایی که اعتیاد جنسی در DSM 5 ذکر نشده است، اختلاف نظرهای قابل توجهی در مورد اینکه چه معیارهایی اعتیاد را تشکیل می دهند وجود دارد. یکی از ویژگی ها ممکن است پنهان کاری رفتارها باشد که در آن فرد مبتلا به این اختلال در پنهان کردن رفتار خود مهارت پیدا می کند و حتی می تواند این وضعیت را از همسر، شریک زندگی و اعضای خانواده مخفی نگه دارد. آنها ممکن است در مورد فعالیت های خود دروغ بگویند یا در زمان ها و مکان هایی که متوجه نمی شوند درگیر آنها شوند. اما گاهی اوقات علائم وجود دارد و قابل توجه است. اگر برخی از علائم زیر یا همه آنها را نشان دهد، ممکن است اعتیاد جنسی داشته باشد:

  • افکار و خیالات جنسی مزمن و وسواسی
  • روابط اجباری با چندین شریک، از جمله غریبه ها
  • دروغ گفتن برای پوشاندن رفتارها
  • مشغله جنسی، حتی زمانی که در زندگی روزمره، بهره وری، عملکرد کاری و غیره اختلال ایجاد کند.
  • ناتوانی در توقف یا کنترل رفتارها
  • به دلیل رفتار جنسی خود یا دیگران را در معرض خطر قرار می دهد
  • احساس پشیمانی یا گناه بعد از رابطه جنسی
  • تجربه سایر پیامدهای منفی شخصی یا حرفه ای
  • درگیر شدن در فعالیت های جنسی که امنیت شما را به خطر می اندازد
  • نادیده گرفتن سایر جنبه های زندگی برای اولویت دادن به فعالیت های جنسی
    برای مثال، ممکن است تمایل شدیدی به تماشای فیلم های مستهجن داشته باشید. ممکن است برای تماشای فیلم های پورن در خانه بمانید، محل کار یا مدرسه را رها کنید. ممکن است از این مشکل آگاه باشید و ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود. با وجود این، متوجه می شوید که نمی توانید تماشای پورن را متوقف کنید. این ممکن است نشانه یک رفتار جنسی اجباری یا رفتار جنسی خارج از کنترل باشد. رفتارهای اجباری می توانند روابط را تحت فشار قرار دهند، به عنوان مثال، با استرس ناشی از خیانت. اگرچه برخی از افراد ممکن است ادعا کنند که این اعتیاد به عنوان راهی برای توضیح خیانت در یک رابطه دارند. مهم است که به یاد داشته باشید که لذت بردن از فعالیت جنسی نشانه اعتیاد جنسی نیست. رابطه جنسی یک فعالیت سالم انسان است و لذت بردن از آن طبیعی است. علاوه بر این، تفاوت در میزان علاقه جنسی بین شرکا به این معنی نیست که یکی از شرکا به رابطه جنسی اعتیاد دارد.

دلایل اعتیاد جنسی

علل تمایلات و رفتارهای جنسی غیرقابل کنترل طولانی مدت به خوبی شناخته نشده است. افراد در هر سنی ممکن است این بیماری را به دلایل مختلف تجربه کنند. چندین نظریه وجود دارد که چرا این اعتیاد رخ می دهد. برخی از اینها شامل در نظر گرفتن اعتیاد جنسی به عنوان نوعی اختلال کنترل تکانه، وسواس اجباری یا اختلال در ارتباطات است. آنها همچنین این ایده را در بر می گیرند که در برخی افراد به عنوان پیامد و روش مقابله با آسیب های اولیه، از جمله ترومای جنسی، ظاهر می شود. در برخی از انواع بیماری های روانی (مانند اختلال دوقطبی)، بیش فعالی جنسی ممکن است یک علامت باشد. در موارد خاص، اختلالات عصبی (مانند صرع، آسیب به سر، یا زوال عقل) به عنوان عامل ایجاد رفتارهای بیش از حد جنسی شناخته شده است. داروهای خاصی که بر دوپامین تأثیر می گذارند نیز به ندرت ممکن است همین کار را انجام دهند.

درمان اعتیاد جنسی

علائم این مسئله را می توان با کمک یک متخصص سلامت روان مدیریت و درمان کرد.

برنامه های 12 مرحله ای
برنامه هایی مانند معتادان جنسی گمنام  از همان مدل بهبودی مانند الکلی های گمنام  پیروی می کنند. آنها می توانند برای رفع اعتیاد جنسی بسیار مفید باشند. لازم نیست اعضا به طور کامل رابطه جنسی را کنار بگذارند، اما آنها تشویق می شوند که از رفتار جنسی اجباری و مخرب خودداری کنند. جلسات گروهی با دیگران که به چالش‌های مشابه رسیدگی می‌کنند، سیستم پشتیبانی خوبی را فراهم می‌کنند.

درمان شناختی رفتاری
این نوع درمان می تواند به فرد کمک کند تا محرک های تکانه های جنسی را شناسایی کند و در نهایت به آنها یاد دهد که چگونه رفتارهای خود را تغییر دهند. این امر از طریق جلسات یک به یک با یک درمانگر سلامت روان مجاز به دست می آید.

دارو
برخی از افراد ممکن است از یک دوره درمان دارویی استفاده کنند. برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است به کاهش تمایلات کمک کنند (که جدا از عوارض جانبی بالقوه برخی از داروهای ضد افسردگی است که می تواند باعث کاهش میل جنسی شود یا جنبه های دیگر تجربه جنسی را مختل کند و تایید شده و مخصوص استفاده برای این موارد است.)

زوج درمانی
رفتار جنسی خارج از کنترل در یک ازدواج یا سایر روابط عاشقانه می تواند برای شما و شریک زندگیتان به چالش تبدیل شود. زوج درمانی می تواند علائم اعتیاد جنسی را بررسی کند و اعتماد و همچنین ارتباط با عزیزتان را دوباره برقرار کند.

فعالیت بدنی و ورزش کردن

فعالیت بدنی و ورزش کردن در حالت عمومی سلامت روان را بالا می برد. در مورد اعتیاد جنسی نیز فعالیت بدنی سبب می شود بیشتر بتوانید بر جسم خود غلبه کنید.

منبع : www.healthline.com

www.verywellmind.com

امتیاز 2 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.