سیستم یادداشت برداری کورنل

هنگامی که در جلسه کنفرانس یا سر کلاس یادداشت برداری می کنید، چقدر امیدوارید که اطلاعات را به خاطر آورید؟ آیا هنوز هم برای مرور اصطلاحات کلیدی از یادداشت های خود استفاده می کنید؟ یا این یادداشت ها فقط برای زمان کوتاهی کمک کننده هستند؟

سیستم یادداشت برداری کورنل

تاکنون سیستم های یادداشت برداری زیادی ارائه شده است، اما سیستم یادداشت برداری کورنل بسیار ساده و موثر است.


مقاله مرتبط: نقشه های ذهنی


این سیستم در ابتدا توسط والتر پاک برای دانشجویان دانشگاه کورنل توسعه یافت. از این سیستم در هر زمانی که نیازمند یادداشت برداری و به یادآوری آنها باشید، می توانید استفاده کنید.

سیستم کورنل یک راه بسیار موثر برای سازماندهی اطلاعات است. این سیستم به شما کمک می کند بدون نیاز به دوباره کاری و دوباره نویسی یادداشت ها از آنها به طور موثر استفاده کنید.

مطالعاتی بر روی اثربخشی

یک مطالعه در سال 2010 از دانشگاه ایالتی ویچیتا منتشر شد که در آن دو سیستم یادداشت برداری در کلاس درس زبان با یکدیگر مقایسه شده بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که سیستم نت برداری کورنل برای زمانی که تولید و استفاده از دانش نیاز است، بسیار کارآمد تر از روش های دیگر است.

توجه داشته باشید که فرمت یادداشت برداری کورنل روش غالبی است که دانشگاه ها برای یادداشت برداری دانشجویان آن را پیشنهاد می کنند و بر روی سایت های خود قرار می دهند.

کاربرد و استفاده

روش کورنل روشی کارآمد برای خلاصه سازی انبوه اطلاعات است. در این سیستم دانشجویان کاغذ خود را با استفاده از یک خط عمودی به دو ستون تقسیم می کنند.

معمولا ستون سمت راست دوبرابر ستون سمت چپ است، ولی در زبان فارسی پیشنهاد می شود ستون سمت چپ دوبرابر ستون سمت راست باشد (توجه داشته باشید که اندازه ستون ها مطلق نیست و بنابر استفاده شما می تواند متغییر باشد). همچنین دانشجویان می بایست 5-7 خط یا 5-7 سانتیمتر از پایین صفحه را به صورت یک خط افقی دیگر از دو ستون دیگر جدا کنند. ما سعی می کنیم در این مقاله نسخه فارسی سیستم یادداشت برداری یعنی نسخه از راست به چپ را توضیح دهیم.

ستون سمت راست و ستون باریک تر مختص سوالات و کلمات کلیدی است. ستون سمت چپ یا ستون بزرگتر مربوط به یادداشت های شخص و قسمت پایین صفحه خلاصه ای از آنچه که فرد یادداشت کرده است.

مراحل استفاده

مراحل و نحوه استفاده از سیستم یادداشت برداری کورنل با استفاده از مثال در زیر به طور کامل شرح داده شده است.

  • ثبت: در طول سخرانی با استفاده از جملات تلگرافی، آنها را در ستون یادداشت برداری ثبت کنید. نیازی نیست که مو به مو همه متن سخنرانی را ثبت کنید.
  • سوالات و نشانه ها: به محض اینکه سخنرانی تمام شد یا از کلاس خارج شدید، سوالاتی که به ذهنتان می رسد و خلاصه متن یاد داشت را در ستون نشانه ها یا کلمات کلیدی یادداشت کنید. سوالات برای مرتبط کردن مفاهیم و حافظه بسیار مهم است.
  • از حفظ خواندن: با استفاده از یک ورق سفید، روی ستون یادداشت را بپوشانید و سعی کنید پاسخ سوالات و معانی کلمات کلیدی که در ستون سمت راست نوشتید را از حفظ و به زبان خودتان، بگویید.
  • بازتاب: نقطه نظرات خود و سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است را پاسخ دهید. برای مثال: اهمیت این یادداشت ها چیست؟ اصل زیربنایی آنها چیست؟ چگونه می توان آنها را کاربردی کنم و در رابطه با خودم به کار ببرم؟
  • نقد و بررسی: هر هفته 10 دقیقه زمان خود را به نقد و بررسی و مرور یادداشت های خود بکنید.

همچنین از چند خط پایین صفحه و قسمت خلاصه، می توانید برای نوشتن خلاصه هر صفحه استفاده کنید. برای جا افتادن موضوع نمونه و فرمت زیر را نگاه کنید.

سیستم یادداشت برداری کورنل

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.