مرکز مشاوره کودک شرق تهران

مرکز مشاوره کودک شرق تهران کجاست؟ اگر به دنبال مرکز مشاوره کودک در غرب و شرق تهران هستید، با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا شما را با دنیای روانشناسی و مفاهیم آن آشنا کنیم.

ارزیابی و سنجش روانی – مرکز مشاوره کودک شرق تهران

كودكان و نوجوانان برخلاف بزرگسالان به‌ندرت خودشان به روانشناس مراجعه می‌كنند. هم‌چنین در مورد آنان‌ همیشه باید از اطرافیانشان اطلاعات اخذ شود. مثلاً از والدین، معلمان، مددكاران اجتماعی، روان‌شناسان مدرسه، پزشكان و غیره. اگرچه رضایت والدین ضروری است ولی اخذ موافقت كودك جهت اطلاعات گرفتن از دیگران نیز مهم است.

مرکز مشاوره کودک شرق تهران

در سنجش روانشناختی كودکان و نوجوانان، بررسی ماهیت و شدت مشكل در همان بدو امر، بسیار مهم است. شكایت ممكن است اختصاصی باشد مثل حالت تهوع یا ترس از رفتن به مدرسه و یا كلی مثل افسردگی یا «بی‌علاقگی» نسبت به انجام تكالیف درسی باشد. معاینه كننده باید بفهمد چرا فرد موردنظر كمك می‌خواهد، چه مدت است چنین مشكلی دارد و برای حل این مسئله چه اقدامات دیگری كرده است. سپس بر مبنای تمامی اطلاعات موجود، شرح حالی تهیه می‌شود تا دقیقاً نحوه ایجاد مشكل مزبور مشخص شود.


آیا شما هم به دنبال آدرس مراکز مشاوره کودک در تهران هستید؟!


مصاحبه

روان‌شناسان مشغول در حیطه روانشناسی كودك و روان‌شناسان طب اطفال با هدف‌های زیر با والدین مصاحبه می‌كنند:

    • اخذ اطلاعات در مورد رفتار، رویدادها و وضعیت‌ها
    • پی بردن به احساسات و هیجانات والدین
  • تدارك مبنایی برای روابط درمانی بعدی

مصاحبه با كودكان و نوجوانان‌هم فرصتی به آنان می‌دهد تا «داستان خودشان را بیان كنند». روان‌شناس سؤالاتی در خصوص خودپنداره آنان، ادراك‌شان از دیگران و نظرشان در مورد ماهیت و وجود یا عدم وجود مشكل می‌پرسد.

در مصاحبه با كودكان باید یادمان باشد همیشه به آن‌ها گفته نشده است كه چرا به كمك احتیاج دارند و معمولاً درك ناقصی از صحبت‌ها دارند. حضور در درمانگاه بدون فهمیدن علتش یا بدون داشتن حق تصمیم‌گیری در مورد درمان شدن، برای كودكان (و هر كس دیگری) اضطراب‌آور است. پس باید احساس و نظر كودك در مورد ملاقات مزبور را جویا شویم. متخصص بالینی تا حد امكان باید قبل از مصاحبه به كودكان آرامش خاطر بدهد و سپس در محدوده قوه درك كودك به او بگوید چه‌کارهایی انجام خواهد داد.

استفاده از پرسش نامه ها

امروزه برای اختلالات درون‌سازی كودكان و نوجوانان و اختلالات بیرونی‌سازی آنان مصاحبه‌های تشخیصی ساخت‌دار و نیمه ساختار تهیه شده است. برخی از آن‌ها عبارت‌اند: از برنامه مصاحبه تشخیصی كودكان؛ برنامه‌ كودك‌سنجی؛ و تجدیدنظر مصاحبه تشخیصی برای كودكان و نوجوانان.

این مصاحبه‌ها نسخه‌های مخصوص كودكان و والدین (یا افراد مطلع) هم دارند. مصاحبه‌های تشخیصی مزبور از این مزیت برخوردارند كه هنجاریابی شده‌اند (از تمام كودكان سؤالات واحدی پرسیده می‌شود)، جامع‌ترند و پایایی بیشتری دارند. این مصاحبه‌ها خصوصاً در شرایطی مفیدند كه بحث تشخیص افتراقی مطرح است.

مشاهدات رفتاری در روانشناسی بالینی کودک

یكی از روش های مشاهدات رفتاری نظام‌ كدگذاری رفتاری است كه پترسون و همكارانش ابداع كردند و مورد استفاده قرار دادند. این نظام مخصوص پسرانی بود كه در آستانه بزهكاری بسر می‌بردند و در زمینه پرخاشگری و نافرمانی مشكلاتی داشتند. مشاهده‌كنندگان آموزش دیده به كمك نظام كدگذاری رفتاری، یك تا دو ساعت را در خانه این پسرها صرف مشاهده و ثبت تعاملات خانوادگی آنان می‌كردند.

یك نظام مشاهده‌ای متداول دیگر، فرم مشاهده مستقیم فهرست رفتار كودك آخنباخ است. این فرم برای سنجش رفتارهای مشكل‌سازی به كار می‌رود كه در كلاس و دیگر مكان‌ها روی می‌دهند.

آزمون‌های هوش

رایج‌ترین آزمون‌ها در این زمینه عبارت‌اند از سومین، چهارمین و پنجمین ویراست مقیاس هوش كودكان وكسلر، مجموعه سنجش‌های كودكان كافمن (K-ABC)،‌ نسخه تجدیدنظر شده بینه و نسخه تجدیدنظر شده آزمون واژگان مصور پی‌بادی. این آزمون‌ها و آزمون‌های دیگر برای سنجش معلولیت‌های یادگیری، عقب‌ماندگی ذهنی، بدكاری عصب‌شناختی یا اختلالات رشدی نافذ كودكان مناسب هستند.


مقاله مرتبط: تعاریف مختلف هوش


آزمون‌های پیشرفت

این آزمون‌ها برای سنجش آموخته‌های قبلی خصوصاً آموخته‌های تحصیلی یا آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آزمون‌ها به موضوعات تحصیلی مختلفی، از روخوانی تا حساب می‌پردازند. سه مورد از ابزارهای غربالگری متداول عبارت‌اند از نسخه تجدیدنظر شده آزمون پیشرفت فردی پی‌بادی، مجموعه آزمون‌های روانی تربیتی وودكاك جانسون و سومین ویراست آزمون پیشرفت دامنه‌دار. سایر مجموعه آزمون‌های مورد استفاده عبارت‌اند از آزمون‌های مهارت‌های بنیادی آیوا، سری‌های پیشرفت SRA، آزمون پیشرفت استنفورد و مجموعه آزمون زمینه‌یابی پیشرفت متروپولیتن.

آزمون‌های فرافكن

برخی از متخصصان بالینی می‌گویند از این آزمون‌ها وقتی باید استفاده كنیم كه تصویر پویاتری از شخصیت بخواهیم. یكی از دلایلی كه برای استفاده از این آزمون‌ها مطرح می‌شود این است كه مبهم بودن محرك‌های این آزمون‌ها یا استفاده از حیوانات در این آزمون‌ها، باعث می‌شود خردسالانی كه سطح اضطراب‌شان بالا است كمتر بترسند. معمولاً از آزمون اندریافت موضوع و رورشاخ و آزمون‌ اندریافت كودكان، آزمون جملات ناقص و آزمون یك آدم‌بكش استفاده می‌شود.

پرسش‌نامه‌ها و فهرست‌ها

ابزارهای اندازه‌گیری پرمصرف عبارت‌اند از پرسش‌نامه شخصیتی كودكان، فهرست رفتار كودك، فرم گزارش معلم، نسخه تجدیدنظر شده فهرست مشكل رفتاری و مقیاس‌های درجه‌بندی كانرز. فهرست رفتار كودك یكی از متداول‌ترین ابزارهای موجود برای سنجش مشكلات رفتاری كودكان و نوجوانان است. مهم‌ترین نقاط قوت این فهرست، ویژگی‌های روان‌سنجی قوی آن، پوشش جامع مشكلات و سودمندی بالینی این فهرست است. ماحصل فهرست رفتار كودك، چند نمره است. ابتدای یك نمره برای مشكل كلی محاسبه می‌شود كه در ذهن روان‌شناس در خصوص مفهوم مشكلات رفتاری كلی فرد برداشتی ایجاد می‌كند.

هم‌چنین هشت نمره سندرمی نیز حساب می‌شود: گوشه‌گیری، شكایت جسمی، اضطراب، افسردگی، مشكلات اجتماعی، رفتار بزهكارانه و رفتار پرخاشگرانه. درنهایت نیز نمره‌ای برای مشكل كلی درونی‌سازی و نمره‌ای برای مشكل كلی بیرونی‌سازی (كه هرکدام از نمراتی برای سندرم‌های خاص تشكیل می‌شوند) محاسبه می‌شود.

گاهی ابزارهای خودسنجی روی خود كودكان اجرا می‌شوند. این كار وقتی صورت می‌گیرد كه احساس می‌شود راهنمایی‌ها را می‌فهمند و می‌توانند احساسات، افكار یا رفتارشان را به‌خوبی بیان كنند. این نوع ابزارها عبارت‌اند از پرسش‌نامه افسردگی كودكان (كه برای كودكان كلاس اولی قابل خواندن است)، مقیاس‌های قابلیت ادراک‌شده و برای نوجوانان، دومین ویراست شخصیت‌سنج چندوجهی مینه‌سوتا و آزمون خودسنجی جوانان.

سنجش عصبی روانی در مرکز مشاوره کودک شرق تهران

حوزه‌های تحقیقاتی فعلی موردعلاقه روان‌شناسان عصب‌نگر كودك عبارت‌اند از سنجش هم‌بسته‌های عصبی روانی اختلال سلوك، بی‌توجهی بیش‌فعالی، پرخاشگری نافرمانی، اختلالات اضطرابی و بسیاری از بیماری‌های طبی.

آزمون‌هایی كه بیشتر در مورد كودكان در روانشناسی بالینی کودک استفاده می‌شوند عبارت‌اند از مجموعه آزمون‌های ریتان ایندیانا، مجموعه آزمون‌های عصبی روانی هالستید برای كودكان، سومین ویراست مقیاس هوش كودكان وكسلر و مجموعه آزمون‌های عصبی روانی لوریا ـ نبراسكا.

سنجش شناختی

در این حوزه روزبه‌روز بیشتر متوجه می‌شویم كه بسیاری از مشكلات رفتاری، هیجانی و حتی طبی كودكان با میانجی‌گری عوامل شناختی روی می‌دهند.

خانواده‌سنجی

مشكلات كودكان تا حد زیادی در بطن خانواده ایجاد می‌شوند. كودك توسط خانواده و خانواده متقابلاَ توسط كودك شكل می‌گیرد. پس برای درك مشكلات كودك و مداخله مناسب جهت رفع آن‌ها باید نظام خانواده را بشناسیم. برای رسیدن به این هدف، ابزارهای سنجشی متعددی وجود دارد. برخی از ابزارهای اندازه‌گیری كاركرد خانواده عبارت‌اند از مقیاس محیط خانوادگی؛ مقایسه‌های ارزیابی انطباق‌پذیری و انسجام خانواده و ابزار سنجش خانواده.


برای دریافت وقت مشاوره با متخصصین ذهن آرا در تماس باشید:  ۲۲۰۰۶۶۰۸ – ۲۲۶۰۵۴۴۱ – ۲۲۶۴۲۱۷۸


درمان در مرکز مشاوره کودک شرق تهران – مرکز روانشناسی کودک

درمان روان‌كاوانه

اگرچه در درمان كودكان و نوجوانان غالباً از درمان‌های روان‌كاوانه استفاده می‌شود ولی معمولاً اصلاح فنون سنتی این رویكرد ضروری است. كودكانی كه ایگوهای بسیار ضعیفی دارند یا در محیط خانوادگی پر از تهدید زندگی می‌كنند كه پدر و مادرشان حمایتگر نمی‌باشند، برای اقدامات روان‌كاوانه مناسب نیستند.

در رویكردهای اصلاح‌شده، تعداد جلسات به هفته‌ای یك یا دو بار كاهش می‌یابد. این رویكردها نشانه مدارترند و رفتارهایی را كه واقعاً متضاد اضطراب هستند به كودكان می‌آموزند. به‌این‌ترتیب مثلاً به‌جای «معالجه» یك تثبیت، كودك یك مرحله رشدی را پشت سر می‌گذارد. به‌طورکلی تفاوت رویكردها كمّی است. همچنین یك تفاوت فاحش‌تر رویكردهای اصلاح‌شده، استفاده از بازی به‌عنوان ابزار ارتباطی است كه در بخش زیر از جعبه ابزار ذهنی به آن اشاره خواهیم كرد.

بازی‌درمانی

بعضی از درمانگرها به‌جای استفاده از رؤیاها یا تداعی‌های آزاد، زندگی روانی كودك را از زاویه بازی بررسی می‌كنند، اعم از بازی‌های آزاد یا ساخت‌دار.

نحوه بازی كردن كودكان، اشیایی كه برای بازی انتخاب می‌كنند و صحبت‌هایی آن‌ها در حین بازی می‌توانند مهم باشند و باعث تخلیه هیجانی و درمان شوند.

یك نمونه از بازی‌درمانی، رویكرد سولومون است. وی كودكان را به اتاقی می‌برد كه روی میز داخل آن، چند عروسك وجود دارد. یكی از عروسك‌ها را برمی‌دارد و از كودك می‌پرسد با آن چه‌کار كند. گاهی عروسك‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب می‌كند كه معرف خانواده كودك باشند. درحالی‌که كودك، عروسك‌ها را مرتب و با آن‌ها بازی می‌كند، درمانگر كارهای كودك را تفسیر و زمینه را برای ابراز احساسات وی فراهم می‌كند. دراین‌بین، تجربه‌های خانوادگی، آرزوها و حتی امیال ناهشیار كودك فاش می‌شوند. ولی به‌طورکلی، بازی‌درمانی به‌صورت مجموعه‌ای التقاطی و درهم‌برهم از فنون و روش‌ها درآمده است.


خدمات ما: مرکز بازی درمانی در تهران


بازی‌درمانی دیگر صرفاً متعلق به رویكرد روان‌پویایی نیست و در رویكرد شناختی رفتاری نیز از آن‌ها استفاده می‌كنند. در بازی‌درمانی شناختی رفتاری می‌توانیم با فنونی مثل الگوبرداری از مهارت‌های مقابله‌ای سازگارانه، در كودكان تغییرات شناختی و رفتاری ایجاد و از طریق بازی به طور غیرمستقیم تغییر شناختی را به آن‌ها القا كنیم. هم‌چنین (باز هم از طریق بازی) فرصت‌هایی برای كودك فراهم آوریم تا وضعیت‌های دشوار برای او دوباره تكرار شوند و بتوانند بر آن‌ها غلبه كند.

رفتاردرمانی کودکان در مرکز روانشناسی کودک شرق تهران

رفتاردرمانی ظاهراً با استناد به اصول شرطی‌سازی پاسخگر (یعنی این اعتقاد كه رفتار از طریق شرطی‌سازی كلاسیك فراگرفته می‌شود) یا اصول شرطی‌سازی عامل (رفتار توسط پیامدهایش ادامه می‌یابد)، بسیاری از رفتارهای دوران كودكی را می‌توانیم توضیح بدهیم. هم‌چنین این اصول به‌عنوان بخشی از طرح درمان به‌راحتی توسط والدین و معلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اكثر این روش‌ها اعم از حساسیت‌زدایی منظم، بیزاری‌درمانی یا مدیریت وابستگی در مقایسه با روش‌های قدیمی‌تر و سنتی روان‌پویایی بسیار مؤثرند.

آموزش مدیریت تربیتی به والدین

آموزش مدیریت تربیتی به والدین شامل مجموعه‌ای از اقدامات درمانی است كه با هدف آموزش شیوه اصلاح رفتار كودكان و نوجوانان در خانه، به والدین آموزش داده می‌شوند. والدین با اصول مهم یادگیری آشنا می‌شوند (مدیریت وابستگی، تقویت) و سپس آن‌ها را در خانه به اجرا می‌گذارند.


دسته بندی مرتبط: مهارت های فرزندپروری


طب رفتاری اطفال

روان‌شناسان بالینی كودك و روان‌شناسان طب اطفال در كنترل و اداره كودكان در هنگام بستری شدن آنان در بیمارستان نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا كنند. آن‌ها می‌توانند كودكان را برای انجام برخی اقدامات طبی آماده و به كودكان و خانواده‌شان كمك كنند با مشكلات طبی بعدی كنار بیایند. فنون مورد استفاده در این زمینه هم عبارت‌اند از تمرین رفتاری و مایه‌كوبی علیه استرس و روش‌های مختلف ارزیابی مجدد شناختی.

درمان شناختی رفتاری

در سال‌های اخیر درمان شناختی رفتاری در مورد مشكلاتی چون تكانشی بودن، بیش فعالی، اضطراب، افسردگی و اختلالات سلوك زیاد به‌کاررفته است. ایده اصلی در این نوع درمان، بهبود حل مسئله و بالا بردن توانایی برنامه‌ریزی و به تأخیر انداختن كامیابی است. با سنجش‌های شخصی و اظهارنظر در مورد خود، به كودكان یاد داده می‌شود روی رفتارهای مشكل‌ساز و ناراحتی‌های‌شان كنترل عقلانی پیدا كنند. ابزار این كار نیز تغییر دادن شناخت‌ها و هدف نهایی آن ایجاد یك «الگوی مقابله‌ای» جدید و سازگارانه‌تر است.

گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی

بسیاری از رویكردهای خانواده‌درمانی یا گروه‌درمانی مطرح‌شده در فصل پانزدهم برای رفع مشكلات كودكان و نوجوانان نیز كاربرد دارند. بسیاری از مشكلات كودكان در محیط خانواده آموخته و تقویت می‌شوند؛ كاهش [و درمان] آن‌ها نیز غالباً مستلزم همكاری و درك كل واحد خانواده است. چون كودكان به‌شدت تأثیر خانواده و محصول خانواده‌اند، گاهی درمان كل خانواده بهترین راه است؛ اما شواهد متوسطی كه در تأیید كارایی خانواده‌درمانی وجود دارند.

دارودرمانی. گاهی می‌توانیم در كنار روان‌درمانی كودكان از دارو نیز استفاده كنیم. داروهایی كه بیشترین مورد مصرف را دارند، داروهایی می‌باشند كه برای درمان اختلال كمبود توجه / بیش‌فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین دارو برای درمان اختلال كمبود توجه / بیش‌فعالی یك محرك روانی به نام متیل فنیدیت (ریتالین) است.


چرا نگاهی به درمان های روانشناسی نمی اندازید؟!


پیش‌گیری در روانشناسی کودک

مشاوره کودک خوب در تهران

روان‌شناسان بالینی كودك و روان‌شناسان طب اطفال اهمیت زیادی برای پیشگیری از بروز مشكلات دوران كودكی قابل هستند. بی‌شك روان‌شناسان بالینی كودك و روان‌شناسان طب اطفال یا می‌خواهند جلوی مشكلات را پیش از وقوع بگیرند و یا حداقل آن‌ها را قبل از آنكه از كنترل خارج شوند، شناسایی كنند. به‌هرحال، روانشناسی بالینی كودك و روانشناسی طب اطفال، موضع پیشگیرانه دارند.

رابرتز در چارچوب روانشناسی طب اطفال از اصطلاح راهنمایی پیشگیرانه استفاده می‌كند؛ یعنی از مشاهده و آموزش پیشرفته شدن مشكلات استفاده می کند.

همیشه یكی از اصول روانشناسی اجتماع‌نگر، شناسایی افرادی بوده است كه در معرض آسیب دیدن از مشكلات بعدی هستند. نمونه آن‌هم كودكی است كه بستری شده است. هم‌اكنون برنامه‌هایی جهت اطلاع‌رسانی به كودكان بستری، زمینه‌سازی برای بروز هیجانات آنان، آموزش راهبردهای مقابله‌ای به آنان یا صرفاً ایجاد روابط توأم با اعتماد وجود دارند.

برنامه‌های مخصوص ایمنی با هدف كمك به پیش‌گیری از بروز مشكلات فیزیكی تهیه شده‌اند؛ در این برنامه‌ها مسائل گوناگونی از شیوه درست عبور از چهارراه تا آدم‌ربایی و تعرض جنسی، مطرح می‌شود.

مرکز مشاوره کودک شرق تهران – مرکز روانشناسی

اگر به دنبال مرک مشاوره کودک غرب تهران، مرکز مشاوره و ورانشناسی کودک در غرب تهران هستید، پیشنهاد ما به شما کلینیک ذهن آرا می باشد. بسیاری از والدین که به این مرکز مراجع کرده اند از رضایت بسیار زیاد خود می گویند. این تجربه و تخصص به ما این اعتماد را می دهد که با اطمینان مشکلات روانشناختی کودکان شما را ارزیابی و درمان کنیم.


برای دریافت وقت مشاوره با متخصصین ذهن آرا در تماس باشید:  ۲۲۰۰۶۶۰۸ – ۲۲۶۰۵۴۴۱ – ۲۲۶۴۲۱۷۸


مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.