چگونه رویاهای واضح ببینیم؟

رویای واضح یک موضوع اسرار آمیز است. رویای واضح زمانی اتفاق می افتد که فردی که در حال دیدن رویا است، کاملا آگاه است که دارد خواب می بیند. این آگاهی باعث می شود بتوانید روی رویاهای خود کنترل داشته باشید. به همین دلیل بسیاری از فانتزی ها و غیرممکن ها میتوانند قابل تجربه باشند. مغز کسانی که رویای شفاف را تجربه می کنند، مقدار بسیار بیشتری از باند بسامد beta-1 را که حدود ۱۳ الی ۱۹ هرتز می باشد را بطور فعال تجربه می کند که منجر به فعال شدن قوه هوشیاری و آگاهی در لوب آهیانه ای مغز است که درنهایت منجر به تجربه رویای شفاف می شود. رویای واضح می تواند مزایایی هم داشته باشد. برای کسانی که دچار کابوس های مکرر می شوند می توانند از طریق رویای واضح رویاهای خود را کنترل کرده و به طور دلخواه تغییر دهند. برخی افراد برای آماده شدن برای رویدادهای واقعی زندگی استفاده می کنند. تکنیک های مختلفی برای دیدن رویای واضح و به دست گرفتن کنترل رویاهای مان وجود دارد. در ادامه روش هایی که از طریق آن می توانید رویاهای واضح ببینید و رویای خود را کنترل کنید آورده شده است. ممکن است بلافاصله بعد از انجام این تکنیک ها به رویای واضح دست پیدا نکنید اما باید صبور باشید ممکن است برای دستیابی به این هدف یک ماه لازم داشته باشید.

رویاهای واضحثبت رویاها

حتی اگر شما تمام جزئیات رؤیاهای خود را به طور کامل به یاد نمی آورید، خوب است عادت کنید آنچه را که به یاد می آورید را یادداشت کنید. شما می توانید با نوشتن بخش هایی از اطلاعات حسی که به چشم می آیند شروع کنید. چه کسی در رویای شما بود؟ چه لباسی به تن داشتند؟ عطر یا رایحه خاصی را به یاد می آورید؟ محیط اطراف تان شبیه چه بود؟ موسیقی خاصی را به یاد می آورید؟ چه احساسی داشتید؟ وقتی عادت کردید آنچه را که به خاطر می آورید، بنویسید، به نشانه ها و الگوهایی دست می یابید که از طریق آن می توانید به تجزیه و تحلیل افکار خود بپردازید.


مقاله مرتبط: ثبت رویاها راهی برای خودشناسی


تلقین

این زمانی اتفاق می افتد که قبل از خوابیدن به خود تلقین کنید که خواب واضحی خواهید دید. هر چه بیشتر از خودتان انتظار داشته باشید که رویای واضح ببینید، احتمال آن قوی تر می شود. این یک گام ابتدایی عالی است. آیا تا به حال این را امتحان کرده اید؟ در طول تلقین، خواب بیننده به خود تلقین می کند که رویای واضح خواهد دید در حالی در آرامش کامل است و ذهن خود را از افکار دیگر پاک می کند.

القای رویای واضح

این کار درست قبل از اینکه به خواب می روید، انجام می شود. فرد رویایی در ذهن خود تصور می کند و خود را در آن رویا می بیند. و با خود تکرار می کنند: “دفعه بعد که من خواب دیدم می خواهم رویای خود را به خاطر بیاورم”. این مورد خیلی شبیه تلقین است ولی با تکرار و پیش بینی بیشتر.

محققان بر اساس یک مطالعه در دانشگاه آدلاید، دریافته اند افرادی که از این روش قبل از خواب خود استفاده می کردند بیشتر از دیگران خواب واضح را تجربه کرده اند. اگر به طور کلی در به خواب رفتن مشکل دارید، شما را تشویق می کنیم تا قبل از خواب خود را آرام کنید و از استفاده از دستگاه های الکترونیکی که فقط ذهن شما را منحرف می کنند، دوری کنید.

بیدار شوید و دوباره به خواب روید

بیدار شدن از خواببیدار شدن و دوباره به خواب رفتن شامل بیدار شدن در طول خواب حدود دو ساعت قبل ساعت مشخصی که هر روز از خواب بیدار می شوید. این تکنیک هوشیاری شما را افزایش می دهد و با توجه به الگوی خواب طبیعی شما، شما یک چرخه خواب REM را سریع تر از معمول، تجربه خواهید کرد. این به نوبه خود، شما را در دیدن رویای واضح کمک خواهد کرد، زیرا خواب واضح در طول خواب REM رخ می دهد. ترکیب این تکنیک و تکنیک قبلی در دیدن رویای واضح بسیار موثر است.

بررسی واقعیت

یکی از تکنیک ها برای رسیدن به رویای واضح، بررسی واقعیت است. در هنگام بررسی واقعیت، تعیین اینکه مشخص کنید بیدار هستید یا خواب، در محیط به دنبال نشانه هایی بگردید که مشخص کننده واقعیت باشند. به عنوان مثال، شما می توانید در هوا بپرید و یا ساعت را چک کنید. در زندگی واقعی، وقتی پرش می کنید، بلافاصله به پایین می آیید، اما در خواب، ممکن است در هوا شناور بمانید. و هنگامی که ساعت را بررسی می کنید، زمان به زحمت در زندگی واقعی حرکت می کند، اما هنگامی که در رویا آن را چک کنید، زمان می تواند در هر زمان به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

هدف از استفاده از بررسی واقعیت این است که به شما کمک کند تا واقعیت را از رویا راحت تر تشخیص دهید. اما محققان در مطالعات خواب، کشف کردند که زمانی که این روش به تنهایی استفاده شود تاثیر کمتری دارد. بهتر است که این تکنیک همراه با تکنیک های دیگر استفاده شود.


مقاله مرتبط: قدرت رویاها و خواب های واضح


قصد و نیت

در این روش شخص تصور می کند که در یک وضعیت رویا مانند است و تشخیص رویا قبل از به خواب رفتن است. این روش می تواند برای کسانی که کابوس های مکرر را تجربه می کنند، مفید باشد. هنگامی که از این روش استفاده می کنید، با شرکت در رویای واضح، می توانید وضعیت را به آن شکلی که می خواهید تغییر دهید و کنترل رویا را در دست بگیرید و با کابوس های خود مقابله کنید.

تحریک خارجی

تحریک خارجی که در طول خواب REM استفاده می شود می تواند فرد را تحت تاثیر قرار داده تا در رویای واضح شرکت کند. این به این دلیل است که خواب بیننده می تواند روی نشانه های خارجی تکیه کند تا به او یادآوری کند که وی در خواب است و خواب می بیند. یکی از محبوب ترین نشانه ها، چشم بند خواب است. بسیاری از افراد هنگام خواب از چشم بند استفاده می کنند. این چشم بند در تماس مستقیم با پوست است و به خواب بیننده نشان می دهد که در حال خواب دیدن است.

امتیاز 4.2 (5 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.