چرا نباید از روان درمانی ترسید

روان درمانی به شيوه هایی گفته می شود که در آن مشکلات روانی و عاطفی از طريق بيان مشکلات به يک درمانگر و گفتگو با او درمان می گردد. روان درمانگر به شناخت شما از خود و بهتر شدن توانايی مقابله تان کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که این شیوه درمانی دریافت کرده اند از علایم بیماری رها شده اند و توانسته اند در زندگی خود عملکرد بهتری داشته باشند. روان درمانی نشان داده است که باعث بهبود هیجان ها و رفتارهای فرد می شود و با تغییرات مثبتی در مغز و بدن همراه است. اهداف روان درمانی شامل:

  • برطرف شدن علایمی که منجر به پریشانی شده اند
  • تغییر الگوهای رفتاری آشفته
  • بهبود روابط بین فردی
  • مقابله ی بهتر با استرس های زندگی
  • رشد شخصی و بالندگی فردی

بخاطر خودتان بدنبال درمان بروید

اطمینان حاصل کنید که می خواهید برای خودتان و نه برای شخص دیگری درمان شوید. در غیر این صورت روان درمانی جواب نمی دهد. روان درمانی بسیار شبیه داشتن رابطه است. اگر شما در حال قرار گذاشتن با کسی هستید که دوست تان فکر کرده است شما برای هم مناسب هستید، به این معنا نیست که وی فرد مناسبی برای شما باشد. حتی اگر شریک زندگی تان تمام سعی خود را می کند که برای شما بهترین باشد، اگر قلب خود را به طور کامل در رابطه سرمایه گذاری نکرده اید، شما قادر نخواهید بود از رابطه بهره مند شوند. همین امر برای روان درمانی نیز صادق می کند. اگر والدین یا دوستان به شما فشار آورده اند تا وارد روان درمانی شوید، اما در جلسات خود به طور کامل حضور ندارید، پس مهم نیست که درمانگر شما چقدر مهارت دارد یا چند تکنیک به شما توصیه می کند، شما درمان نخواهید شد. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، باید در ذهنیت مناسب قرار داشته باشید. بسته به اینکه زخم های احساسی شما چقدر بد هستند، آنها زمان زیادی برای بهبودی لازم خواهند داشت. حتی اگر شما یک روانشناس عالی داشته باشید که مایل به کمک شما باشد، کمک آنها موثر نخواهد بود، مگر اینکه شما نیز در این کار نقش داشته باشید.

درمانگر مناسب خود را پیدا کنید

ممکن است برای پیدا کردن درمانگر مناسب چند تلاش لازم باشد. ممکن است زمینه ای که درمانگری کار می کند، برای شما مناسب نباشد. برای مثال، ممکن است یک متخصص بیشتر در زمینه مشکلات زوج ها کار کرده باشد، متخصصی دیگر در زمینه افسردگی، دیگری در زمیه اضطراب و دیگری در زمینه مشکلات نوجوانان. آشنایی با تخصص خاص کسی که می خواهید به او مراجعه کنید می تواند در میزان موفقیت روان درمانی بسیار اثرگذار باشد.

در نهایت، درمانگر شما فقط می خواهد برای شما بهترین باشد، بنابراین اگر می توانید آن را در جای دیگر پیدا کنید، حتما قبل از اینکه به دنبال درمانگر جدید باشید، خوب تحقیق کنید.

کمک از شخص قابل اعتماد

اگر نمی دانید که از کجا باید شروع کنید، از شخصی که قابل اعتماد است، کمک بخواهید. طبیعی است که وقتی می خواهید شروع کنید احساس سردرگمی و عدم اطمینان داشته باشید. در اینجا است که ارتباطات می تواند به شما کمک کند. اگر شما دانش آموز هستید، می توانید از توصیه های مشاور، مشاور علمی یا معلم استفاده کنید. همچنین می توانید از پیشنهاد پزشک خانواده، یک دوست نزدیک یا همکاران خود بهره مند شوید. در نهایت، در اطراف شما افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند و از حریم خصوصی شما محافظت کنند.

درمان می تواند مقرون به صرفه باشد

اقتصاد امروز خیلی خوب عمل نمی کند، که بار مالی زیادی را به ارمغان می آورد. در نتیجه، آخرین چیزی که مردم در مورد آن فکر می کنند، صرف هزینه روان درمانی است. به همین دلیل است که درمان اغلب نادیده گرفته می شود و سلامت روانی افراد در رده آخر قرار می گیرد. برخی بیمه ها هستند که قسمتی از هزینه درمان را به عهده می گیرند.

اگر سرتان شلوغ است و فرصت رفتن پیش مشاور را ندارید، همچنین بسیاری از وب سایت های مشاوره ای وجود دارند که می توانند از کمک آنها استفاده کنید. درمان های آنلاین نیز وجود دارند که به شما امکان می دهد با یک روانشناس با هزینه کم تر در تماس باشید. گزینه های زیادی وجود دارد؛ این فقط نیاز به برخی تحقیقات دارد، اما اگر سلامتی ذهنی برای تان اهمیت دارد، پس ارزشش را دارد.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.