روش هایی برای بهبود سلامت روان

سلامت روان شما بیش از یک تشخیص است. سلامت روان شامل، سلامت روحی و روانی شما، احساس شما در مورد خود و دیگران، توانایی شما در درک احساسات و کنار آمدن با مشکلات روزمره است. چند راه حل ساده برای کمک به بهبود سلامت روان شما وجود دارد.

روش هایی برای بهبود سلامت روان

مراقب بدن خود باشید

شما احتمالا این جمله را هزار بار شنیده اید، اما سلامت بدن شما بیش از آنچه که تصور می کنید، سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد! سعی کنید غذاهای مغذی بیشتری بخورید تا زمانی که خوردن غذای سالم تبدیل به عادت شود. از سیگار کشیدن اجتناب کنید. نوشیدن آب بسیار مهم و ضروری است. اگر فراموش می کنید که آب بنوشید، یک زنگ هشدار را تنظیم کنید تا به خودتان یادآوری کنید.
خواب کافی داشته باشید، زیرا کمبود آن با احتمال ابتلا به افسردگی در ارتباط است. شکر تصفیه شده را از وعده غذایی خود حذف کنید و به جای آن منیزیم بیشتر مصرف کنید. نشان داده شده که مصرف منیزیم به کاهش سردرد و خستگی کمک می کند. شما می توانید آن را در سبزیجات، بذر کدو تنبل، آواکادو و انجیر پیدا کنید. مهم است که ورزش کنید. ورزش موجب بهبود وضعیت کلی شما و کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

به خودتان استراحت دهید

لحظاتی که همه چیز خیلی سخت و درهم برهم به نظر می آید، قدمی به عقب بردارید و هیچ کاری که استرس شما را زیاد کند انجام ندهید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. گاهی اوقات بهترین کار انجام تمرینات تنفسی ساده است. چشم های تان را ببندید و ۱۰ نفس عمیق بکشید. در هر نفسی که می کشید تا ۴ بشمارید و عمل دم را انجام دهید، سپس در حالی که تا ۴ می شمارید نفس تان را نگه دارید و بعد از آن دوباره با ۴ شماره نفس تان را بیرون دهید. این کار خیلی سریع معجزه می کند.

ارتباط

با کسانی که شما را دوست دارند و برای شما ارزش قائل هستند در ارتباط باشید. افراد حامی را انتخاب کنید و با کسانی که شما را ناراحت می کنند قطع رابطه کنید. به یاد داشته باشید که بسیار مهم است بر روی روابطی کار کنید که به شما احساس عشق و ارزش بدهد.

حرف مثبتی به خودتان بزنید

تحقیقات نشان می دهند که طرز فکرتان راجع به خودتان تاثیر زیادی بر احساس و حال تان دارد. وقتی ما درک منفی ای از خودمان و زندگی مان داشته باشیم، تجربیاتی خواهیم کرد که این موضوع را تایید می کنند. برای این کار از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید که ارزش و قدرت شما را به شما نشان دهند. مثلا به جای « من یک بازنده ام، کار پیدا نمی کنم چون توی مصاحبه خراب کاری کردم» این جمله را بگویید« من اون طوری که باید و شاید توی مصاحبه عمل نکردم اما این به این معنی نیست که کار پیدا نمی کنم».

کمک به دیگران

تحقیقات نشان می دهند که کمک کردن به دیگران تاثیر مثبتی بر احساس شما درمورد خودتان دارد. مهربان و یاری رسان بودن راهی عالی برای ایجاد عزت نفس در خودتان است.

تعیین اهداف واقعی

نوشتن هدف های ساده و تعریف شده می تواند یکی از بهترین راه ها برای موفقیت باشد. برای مثال در دفترچه خود یادداشت کنید: «من برای دو هفته آینده، هر روز یک نخ سیگار کمتر خواهم کشید» و یا «من برای یک ماه آینده هر روز یک ساعت بیشتر درس خواهم خواند». احساس موفقیت یکی از عواملی است که ذهن شما را شاداب می کند. با همین هدف های ساده به راحتی می توانید احساس موفقیت کنید و اعتماد به نفس بیشتری را در خود به وجود آورید. در ضمن فراموش نکنید که پس از دستیابی به هر یک از اهداف تعریف شده، برای خود جایزه ای را اختصاص دهید.

پذیرش خود

پذیرش اینکه شما فرد منحصر به فردی هستید باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود. افتخار کنید به کسی که هستید، اعتراف کنید که در چه کاری خوب هستید و در چه کاری خوب نیستید. بر روی چیزهایی که خوب هستید و چگونه می توانید خود را بهبود بخشید، تمرکز کنید.

خواب به موقع

تحقیقات زیادی نشان داده اند که اختلالات خوابی تاثیر منفی چشمگیری بر خلق و خوی شما دارند. سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی به خواب بروید و برای داشتن خوابی بهتر عادت های درستی را در پیش بگیرید. مثلا یک ساعت قبل از خواب از موبایل و رایانه استفاده نکنید، از تخت خواب تان فقط برای خواب یا فعالیت های ریلکس کننده استفاده کنید و در روز استفاده از نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید. از همین امروز شروع کنید.

داشتن سرگرمی

کاری که در آن خوب هستید را انجام دهید. انجام فعالیتی که دوست دارید و در آن خوب هستید باعث می شود دستاوردهای خوبی داشته باشید که در نتیجه عزت نفس شما را افزایش خواهد داد. تمرکز شما بر روی یک سرگرمی باعث می شود که برای مدتی مشکلات خود را فراموش کنید و خلق و خوی شما بهبود خواهد یافت. اگر سرگرمی خاصی ندارید می توانید این گزینه ها را امتحان کنید: باغبانی، نقاشی، پیاده روی و نواختن ساز.

در لحظه فقط روی یک چیز تمرکز کنید

اینکه در لحظه حال حضور ذهن داشته باشم به ما اجازه می دهد که از احساسات منفی و آزاردهنده مربوط به گذشته رهایی پیدا کنیم. این کار را با تمرکز کردن روی فعالیت های روتین روزانه مثل دوش گرفتن، ناهار خوردن یا قدم زدن تا خانه شروع کنید. به چیزهایی که با حواس ۵ گانه تان در ارتباط هستند بیشتر اهمیت بدهید؛ مثل بوها، صداها و مزه ها. وقتی ذهن تان از تمرکز روی کاری که میکنید خارج شد و برای خودش گشت می زد سعی کنید آن را دوباره متمرکز کنید.

انجام مدیتیشن

یوگا و انجام سایر حرکت هایی که منجر به مدیتیشن می شود، آرامش را به ذهن شما می آورد. مدیتیشن حکم تنظیم کننده احساسات ذهن را دارد و می تواند در جنگ با افسردگی، استرس، بی خوابی، تشویش و مواردی مشابه به کمک تان بیاید. مدیتیشن را با انجام تمریناتی کوتاه به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در روز آغاز کنید و از تغییراتی که در درون شما به وجود می آید، لذت ببرید.

مقالات مرتبط