کارهای خوبی که می توانید برای افراد افسرده انجام دهید

کمک به یک دوست افسرده بسیار دشوار است. به خصوص، زمانی که شما نمی دانید چه کاری باید انجام دهید. بسیار آزار دهنده است که دوست یا یکی از اعضای خانواده ما درگیر این مشکل است. گاهی ممکن است بخواهید آنها را از این مشکل بیرون بکشید، اما کار آسانی نیست. گفتن اینکه “از این موضوع بگذر” یا “این کار را انجام بده” اصلا به آنها کمکی نمی کند. فقط باعث می شود از شما فاصله بگیرند. در ادامه لیستی از کارهای خوبی که می توانید برای افراد افسرده انجام دهید، آورده شده است.

آماده کردن غذای مغذی

عادت های غذایی افراد مبتلا به افسردگی تغییر می کند و اغلب اوقات غذاهای سالمی را انتخاب نمی کنند. غذا به طور مستقیم بر چگونگی احساسات آنها تاثیر می گذارد و با خوردن غذاهای سالم، حالت روحی آنها نیز بهبود می یابد.

قدم زدن

بدن افراد افسرده به علت دریافت کم نور خورشید به مقدار کافی ویتامین D تولید نمی کند. چند دقیقه خارج از خانه بودن، می تواند به آنها بسیار کمک کند.

کمک به آنها برای تمیز کردن اتاق

به یاد داشته باشید افسردگی، انرژی افراد را برای تمیز کردن از بین می برد. یک اتاق کثیف، فرد افسرده را افسرده تر می کند. در حالی که به آنها برای تمیز کردن اتاق شان کمک می کنید، با استفاده از موسیقی یا یک فیلم خنده دار این کار را برایشان سرگرم کننده کنید.

شستن لباس

کارها روزمره به خودی خود عذاب آور هستند، بنابراین تصور کنید که برای فرد افسرده چقدر می تواند استرس زا باشد. پس به آنها در این زمینه کمک کنید.

تعویض ملحفه تخت

یک فرد افسرده در اتاق خود مخصوصا در رختخواب خود، زمان زیادی را صرف می کند. با تغییر دادن ملحفه تخت آنها و شستن آنها می توانید احساس بهتری در این افراد ایجاد کنید. می توانید روغن اسطوخودوس روی ملحفه اسپری کنید.

آروماتراپی

روغن های زیادی وجود دارند که باعث آرامش و به اضطراب و افسردگی کمک می کنند. آروماتراپی یا رایحه درمانی روشی است که سعی می کند رایحه گیاهان، گل ها و حتی دانه های مختلف را برای بهبود سلامتی انسان ها به کار ببرد و در بسیاری از موارد هم موفق عمل کرده است. این روش به عنوان یک روش مکمل در کنار مصرف داروها و درمان های کلاسیک عمل می کند و نتایج مثبت زیادی به همراه دارد. روغن هایی که در رایحه درمانی به کار می روند، عصاره برگ ها، دانه ها، گل ها، ریشه ها یا حتی شکوفه های گیاهان مختلف هستند. هر کدام از روغن های رایحه درمانی، ترکیبات خاص خودشان را دارند و برای موارد خاص خودشان مصرف می شوند. این روغن ها شامل اسطوخدوس، بابونه، گل رز و غیره هستند.

موسیقی

موسیقی توانایی بهبودی دارد و باعث تغییر ادراک و احساس افراد می شود. مجموعه ای از آهنگ های مورد علاقه آنها و آهنگ های نشاط بخش برایشان فراهم کنید.

ویدئوهای خنده دار

خنده ابزاری عالی است و می تواند خلق و خوی افراد را تغییر دهد. مجموعه ای از کلیپ های خنده دار برای آنها فراهم کنید.

یادداشت های مثبت

فرد افسرده می تواند به طور مخرب فکر کند، و نمی تواند قسمت های خوب هر موقعیت را ببیند. شما می توانید با قرار دادن یادداشت های مثبت در اطراف خانه، به آنها یادآوری کنید که برای شما مهم هستند.

پنجره را باز کنید

سعی کنید آنها را متقاعد کنید که برای مدتی به خارج از خانه بیایند، اما اگر آنها نمی توانند، پنجره اتاق را باز کنید. اجازه دهید هوای تازه و نور خورشید وارد شود.

دادن گل یا هدیه

بسیاری از افراد افسرده حتی وقتی که به آنها می گوییم برایشان ارزش قائلیم و برای ما مهم هستند، احساس ناخوشایندی می کنند. در بعضی موارد جزئیات کوچک مانند گل یا شکلات مورد علاقه آنها می توانند به آنها کمک کنند که خوشحال شوند و احساس خوبی پیدا کنند. لازم نیست چیزی از فروشگاه بخرید، شما می توانید خلاق باشید برای آنها چیزی درست کنید.

اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی آب می خورند

افرادی که افسرده اند ممکن است حافظه مبهمی داشته باشند و فراموش کنند که آب بخورند. بنابراین، آنها را یک فنجان آب یا چای بیاورید. می توانید به آب آنها میوه های مانند توت فرنگی اضافه کنید که هم خوشمزه است و هم مواد مغذی به بدن آنها می رساند.

یک روز سرگرم کننده در خارج از خانه

افسردگی باعث می شود آنها علاقه ای به بیرون آمدن از خانه نداشته باشند. پس سعی کنید یک روز خوب و سرگرم کننده برایشان ایجاد کنید، مثلا به سینما یا رستوران مورد علاقه شان بروید.

یک روز سرگرم کننده در داخل خانه

اگر خارج شدن از خانه خیلی برای آنها سخت است، پس یک روز خوب و سرگرم کننده در داخل خانه ایجاد کنید. به عنوان مثال غذای مورد علاقه اش را سفارش دهید یا فیلم جدیدی که آمده است را با هم نگاه کنید.

تمرکز بر اهداف کوچک

فعالیت های روزانه مانند شستن ظروف و یا خارج شدن از تخت برای افراد افسرده بسیار دشوار است. انجام کارهایی که برای شما راحت است ممکن است برای فرد افسرده این گونه نباشد. کاری کنید که انجام کارهای کوچک به آنها حس خوبی دهد، این امر به آنها قدرت می دهد.

از گفتن این جملات خودداری کنید

فکرت خراب شده، به خودت تلقین می‌کنی.
اینجور حس‌ها برای همه ما پیش می‌آید.
سعی کن به چیزهای خوب فکر کنی.
چیزهای زیادی برای زندگی کردن وجود دارد، چرا دوست داری بمیری؟
من کاری نمی‌توانم برای وضعیت تو انجام دهم.
سعی کن خودت را از این وضعیت بیرون بکشی.
نباید تا الان بهتر می‌شدی؟

چه بگویید که تاثیرگذار باشد

تو تنها نیستی. من با توام و هر کاری از دستم بربیاید برایت انجام می‌دهم.
شاید الان باور نکنی اما مطمئنم احساس و روحیه‌ات خیلی زود عوض می‌شود.
شاید نتوانم درک کنم که دقیقاً چه حسی داری اما من مراقبتم و می‌خواهم کمکت کنم.
هرزمان احساس کردی ناامید و دلسرد شده‌ای، به خودت بگو فقط یک روز، یک ساعت، یا یک دقیقه دیگر طاقت می‌آوری.
تو برایم خیلی مهمی. زندگی تو خیلی برای من مهم است.
به من بگو چه کمکی از دستم برمی‌آید که برایت انجام دهم.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.